نقشه سایت چیست و چه کاربردی دارد؟

سی یو وب 1402.05.31 4016 0 0

نقشه یکی از مهم ترین اختراعات انسان بود برای اینکه هدفمند به مسیرش ادامه دهد. راه را بشناسد و مسیرش را از قبل بداند تا زودتر به هدفش برسد. نقشه سایت Sitemap نیز همین کاربرد را دارد. در گذشته نیاز بود که یک سایت دو نقشه سایت داشته باشد. یکی نقشه سایت برای بازدیدکنندگان سایت و دیگری نقشه سایت برای موتورهای جستجو.

اما پس از رشد جستجوی داخل سایت و همچنین منو و زیرمنو شاید نقشه سایت دیگر کاربرد زیادی نداشته باشد، اما به همان مقدار که از اهمیت نقشه سایت برای بازدیدکننده کاسته شد به اهمیت نقشه سایت برای روبوت های موتورهای جستجو اضافه شد.
 

نقشه سایت چیست و چه کاربردی دارد؟

این روزها همه از گوگل برای جستجوی نیازهای خود استفاده می کنند. شاید بیراه نباشد که بگوییم بخش جستجو گوگل این روزها مورد علاقه همه مردم دنیا می باشد. زیرا نتایج واقعی به جستجو بر اساس نیازش می دهد و اهمیت موضوع وقتی بیشتر می شود که بدانیم این نتایج جستجو برای تمامی زبان ها و تمامی کلمات کلیدی بصورت دقیق و کارا عمل می کند.

نقشه سایت به موتورهای جستجو کمک می کند تا محتوای سایت و ارتباط بین آنها را بهتر درک کند و این امر تاثیر مستقیم روی  سئو سایت  شما خواهد داشت.

برخی صفحات به نسبت نوع کارکرد وب سایت دارای اهمیت بیشتری هستند. مانند صفحه اول سایت، محصول، صفحه آموزش، صفحه گالری عکس، صفحه تماس با ما و صفحات دیگر که این صفحات باید با زبان گوگل به روبات ها گفته شود تا به نسبت اهمیتشان رتبه بندی شوند.

پس اگر سایت شما نقشه سایت ندارد انتظار رتبه خوب در سیستم رتبه بندی گوگل نداشته باشید و سایت شما رنک خوبی نخواهد داشت. وجود نقشه برای سایت شما آنقدر اهمیت دارد که به شما پیشنهاد می کنم همین الان به فکر ساخت یک نقشه سایت باشید.

اگر از سیستم محدیریت محتوا مانند ورد پرس استفاده می کنید با نصب افزونه هایی مثل Google XML Sitemaps براحتی می توانید برای سایت خود، نقشه سایت ایجاد کنید.

همچنین ابزارهای رایگانی برای ساخت نقشه سایت بصورت آنلاین وجود دارند. مثل xml-sitemap . این ابزارها معمولا محدودیت 500 لینک دارند و اگر سایت شما بیشتر از 500 صفحه دارد باید از نسخه پولی آنها استفاده نمایید.

برخی نرم افزارها مثل  screaming frog هم امکان ساخت sitemap را به شما میدهند.

نقشه سایت شما باید از نوع نقشه سایت برای موتورهای جستجو باشد. فرمت این نقشه بصورت  xml است.

میتوان گفت یکی از مهمترین  اقداماتی که می توان برای سئو سایت انجام داد، ایجاد نقشه سایت است. بعد از ایجاد نقشه باید آن را به موتورهای جستجو معرفی کرد.

در نقشه سایت علاوه بر این که آدرس هر مطلب در سایت را مشخص می کند، تاریخ ایجاد هر آدرس، درصد اهمیت هرمطلب و ... نیز ثبت می شود.

میتوان تنها مزیت نقشه سایت در موتورهای جستجو را سریع ایندکس شدن مطالب دانست.

نکته مهمی که وجود دارد این است که اگر شما سایت بزرگی دارید که تعداد صفحات آن خیلی زیاد است حتما باید از چند نقشه سایت استفاده نمائید. john mueller از گوگل در این باره گفته اگر تعداد صفحات سایت شما زیاد است ، یک سایت مپ درست کنید و در آن آدرس سایر سایت مپ های خود را قرار دهید و در هر سایت مپ 5000 لینک خود را معرفی کنید.

معنی برچسب های نقشه سایت

اگر به هر یک از روش های فوق سایت مپ ایجاد کنید تگ های زیر را خواهید دید:

<urlset> نقشه سایت در این تگ قرار می گیرد.

<url>تگ والد هر صفحه (فیلد اجباری)

<loc> آدرس صفحات سایت (فیلد اجباری)

<lastmod> تاریخ آخرین بروز رسانی (فیلد اختیاری)

<changefreq> بازه زمانی تغییرات در صفحه مورد نظر (فیلد اختیاری)

<priority> اولویت یک صفحه نسبت به سایر صفحات (فیلد اختیاری)  - مقدار این فیلد بین 0 تا 1 است.

برای مثال قطعه کد زیر را ببینید:

<url>

<loc>https://example.com/</loc>

<lastmod>2020-01-27T06:54:09+00:00</lastmod>

<priority>1.00</priority>

</url>

<url>

<loc>https://example.com/site-design</loc>

<lastmod>2020-01-27T06:54:09+00:00</lastmod>

<priority>0.80</priority>

</url>


محتوای مرتبط


ثبت نظر


دیدگاه شما

در حال حاضر دیدگاهی برای این محتوا ثبت نشده است