اپلیکیشن یا وب سایت - باید کدام یک را اول داشته باشیم

سی یو وب 1402.04.18 2586 0 0

انتخاب پلت فرم مناسب برای اولین MVP (حداقل محصولات قابل فروش)  بسیار مهم است . پس شما باید از دلیل انتخاب خود آگاه باشید . 

برای شروع ، اپلیکیشن های موبایل خیلی جذابند. بنابراین شما فکر میکنید باید با اپلیکیشن های موبایل شروع به کار کرد ؟ حقیقت این است که اپلیکیشن های موبایل معمولا بعد از اینکه  وب سایت به پایان رسید، ایجاد می شود، اما آیا این بهترین تصمیم برای کسب و کار شماست؟

قبل از اینکه تصمیم بگیرید کدامیک را اول ایجاد کنید ، به این 10 سوال پاسخ دهید: 

#1 – آیا میخواهید کاربران بیشتری بدست آورید؟

وب سایت نسبت به اپلیکیشن موبایل بیشتر در جذب مخاطب به شما کمک میکند. برای اثبات، به تحلیل ترافیک جستجو گوگل برای یک شرکت در امریکا و مقایسه موبایل و وب سایت آن می پردازیم. تقریبا 21 درصد ترافیک وب سایت از موبایل می آید ، و مابقی از تبلت و دسکتاپ.

ترافیک

اکنون برای بررسی عمیق تر؛ دو سیستم عامل معروف را در نظر میگیریم. کاربران اندروید 8 درصد و کاربران IOS ، 12 درصد بازدیدکنندگان را تشکیل داده اند.

ترافیک موبایل

بنابراین اگر ما فقط بخواهیم از اپلیکیشن ios استفاده نماییم ، به عنوان یک تخمین تقریبی حدود 12 درصد از بازدیدکنندگان فعلی خود را دریافت میکنیم و این در حالیست که اگر اپلیکیشن اندروید را انتخاب کنیم فقط 8 درصد از بازدیدگنندگان فعلی خود را خواهیم داشت. بنابراین در این مورد تعداد کاربران وب سایت از اپلیکیشن بیشتر است . البته به این نکته توجه داشته باشید که نمیتوان برای همه ی موارد این نتایج را تعمیم داد.  

 

#2- آیا کاربران شما ، بیشتر از 5 بار در روز اپلیکیشن شما را چک می کنند؟

اگر فکر می کنید که کاربر شما چند بار در روز با اپلیکیشن  شما کارمی کند، پس بهتر است با یک اپلیکیشن شروع کنید. این روش دسترسی  راحت تر و سریعتر است ومی توانید با ارسال notification  کاربران را بروز نگه دارید.

اما یک مانع مشترک وجود دارد که باعث می شود افراد دست از استفاده از اپلیکیشن شما بردارند.

کندی در راه اندازی ، کندی ورود و کندی انجام کارهای مورد نظر. چیزهایی مثل بازی ، یادداشت ( note) ، to-do lists (کارهایی که میخواهید انجام دهید) ، زنگ ساعت ، ایمیل و شبکه های اجتماعی ، بیشتر به عنوان اپلیکیشن موبایل توصیه می شوند. شما اغلب در طول روز از آن‌ها استفاده می‌کنید و می‌خواهید تعامل با آن‌ها بدون وقفه باشد. منظورم اینست که شما نمیخواهید 1 دقیقه از مسیر 5 دقیقه ای را که سوار اتوبوس شده اید ، صبر کنید ، مخواهید به محض باز کردن اپلیکیشن ، بازی کنید. تصور کنید که شما همیشه ابتدا باید از طریق مرورگر تلفن همراه خود وارد facebook شوید و سپس وارد کاربری خود شده و بعد از آن می توانید پیغام دوست خود را بخوانید، آیا بهتر نیست به محض دریافت پیغام آنرا در اعلان ( notification ) ببینید؟

#3- آیا شما به ویژگی دسترسی محلی روی گوشی احتیاج دارید؟

دوربین، ژیروسکوپ و سنسورها همیشه با یک اپلیکیشن تلفن همراه بومی بهتر کار میکنند. بنابراین، اگر یکی از این موارد برای برنامه شما بسیار مهم باشد، باید یک اپلیکیشن بومی ایجاد کنید نه یک اپلیکیشن وب.

البته، شما می توانید به دوربین یک گوشی هوشمند با استفاده از HTML5 دسترسی پیدا کنید. همچنین، به لطف فن آوری هایی مانند NodeJS ، شما هم اکنون می توانید اطلاعات را در زمان واقعی دریافت کنید (همانطور که برای اپلیکیشن های تلفن همراه بومی است).

#4 – آیا به سرعت اپلیکیشن اهمیت می دهید؟

اپلیکیشن های موبایل از برنامه های وب سریعترند. دلیل این امر این است که اپلیکیشن های تلفن همراه ، تنظیمات داده‌های کاربر را بصورت محلی روی اپلیکیشن  موبایل - وب ذخیره می‌کنند و از طرف دیگر داده‌ها را از سرورها دانلود می‌کنند . 

#5 – آیا محصول شما پیچیده است؟

این دو تجربه گوگل آنالیتیک را مشاهده نمایید.(تصویر زیر را ببینید) اولی زمانی است که از یک اپلیکیشن موبایل وب برای مشاهده تمام این گزارش‌ها پیچیده استفاده می‌کنید. دومی ، زمانی است که یک اپلیکیشن موبایل بومی ، با یک رابط کاربری بهینه ، برای نمایش تمام داده‌ها در استفاده مینمایید.

بدون یک اپلیکیشن موبایل بومی ، استفاده از آن در موبایل سخت خواهد بود . پیمایش ، ویرایش و مرور گزارش ها در برنامه وب و استفاده از یک صفحه پیچیده مانند این در موبایل برای کاربر، کابوس است.

اپلیکیشن های مناسب این مشکل را برطرف کرده اند.

گوگل آنالیتیک - فیس بوک

بنابراین، اگر در مورد استفاده از گوشی خود برای گزارش دهی پیچیده، محاسبات و اعداد فکر می‌کنید، باید بدانید که استفاده از این ابزارها بدون یک برنامه اختصاصی تقریبا غیر ممکن خواهد بود.

#6 - آیا فکر می‌کنید که کاربر شما اغلب از محصول شما بصورت آفلاین استفاده خواهد کرد ؟

دسترسی محدود به اینترنت در باشگاه‌های ورزشی ، قطار، زیرزمین، هواپیما، جنگل‌ها و غارها  ، همیشه یک مشکل است . از آنجایی که این مکان ها "خارج از دسترس "هستند ، فرصت‌هایی برای ساخت برنامه‌های کاربردی و وابسته به مکان را فراهم می‌آورند. بنابراین، در این مورد تقابل اپلیکیشن موبایل و سایت ، باز هم اپلیکیشن ، سایت را شکست می دهد.

هنگامی که راه‌حل شما عمدتا برای کاربرانی ست که خارج از دسترس هستند ، پس بهتر است اپلیکیشنی را توسعه دهید که به کمک آن کاربر می‌تواند هر زمان که نیاز دارد ، به داده‌های مورد نظر خود دسترسی داشته باشد .

برای مثال گوگل مپ یا Tripadvisor (هنگامی که به خارج از کشور سفر می‌کنید ، به شما کمک می‌کند تا راهنمای شهر را دانلود کنید، به این معنی که لازم نیست در گوگل مکان‌ها، بهترین رستوران‌ها در آن نزدیکی، یا حتی یک نقشه را دانلود کنید.)

#7 – آیا بیش از 10 k دلار ، بودجه دارید؟

اگر جواب شما منفی است ، گسترش اپلیکیشن موبایل معنا ندارد.

حتما می پرسید چرا ؟

  1.         بدلیل رابط کاربری و تجربه کاربری ( UX/UI  ) اپلیکیشن ( برای هر پلتفرم " IOS – اندروید " باید تنظیم شود و همیشه کمی متفاوت است.)
  2.         به ازای گسترش هر سیستم عامل  بین 10 تا 100 k دلار برای شما هزینه خواهد داشت.
  3.         Backend (برنامه نویسی اپلیکیشن) باید متناسب با برنامه وب نوشته شود.

 

گسترش اپلیکیشن موبایل

 

بنابراین اگر 30 درصد کاربران شما از ios استفاده می کنند ، 60 درصد از اندروید و 10 درصد از ویندوز فون ، با توجه به هزینه ای که متحمل می شوید،  احتمالا باید برنامه خود را برای ۲ پلت فرم در نظر بگیرید.(حالت ایده آل هر سه پلتفرم است.)

در آینده نزدیک ، این بدین معناست  که :

  • 3 برابر هزینه اصلاح اشکالات
  • 3 برابر تیم های مختلف توسعه که روی آن کار کنند

یک ویژگی جدید برابراست با 3 برابر کار مشابه انجام شده روی هر پلتفرم

این قطعا زمانبر بوده و منابع و پول زیادی مصرف می کند.

لطفا اپلیکیشن با 10 k دلار  را گسترش ندهید !!

 

اپلیکیشن ارزان

 

#8 – آیا محصول شما دارای ناوبری و موقعیت محور است ؟( GPS ) 

برای مثال اگر قصد دارید یک اپلیکیشن برای دوندگان ایجاد کنید تا مسیر خود را ردیابی کنند ، یا یک برنامه تاکسی تا دستور انتقال به یک مکان خاص را بدهد ، بهترین تجربه می تواند یک اپلیکیشن موبایل بومی باشد.در این موارد ، ویژگی GPS برای تجارت شما ضروری است. بنابراین در این مورد تقابل وب سایت و اپلیکیشن ، باز هم اپلیکیشن برنده است. البته باید این را هم بگویم که با برنامه وب هم میتوانید این کار را انجام دهید اما به اندازه کافی سریع نیست و براحتی در دسترس نمی باشد.

 

#9 – آیا فکر میکنید بیشتر وقت ها اپلیکیشن خود را آپدیت کرده و آن را بهبود می بخشید؟

اگر بله، ابتدا باید به وب سایت بروید. بعدا شما می‌توانید به جای سرمایه‌گذاری در برنامه‌های بومی ، در برنامه‌های ترکیبی / کراس لینک سرمایه‌گذاری کنید.

بیشتر بانک ها ، اخبار و رسانه ها ، ترکیبی هستند ، زیرا آنها وب بیس هستند و به این معناست کاربران شما به ندرت باید کل برنامه را به روزرسانی کنند، به جای آن فقط لازم است شما محتوای وبسایت خود را به روز کنید.

منافع آن واضح است :

  •       فقط یک پلت فرم برای ساخت ویژگی جدید لازم است. (تصور کنید که باید اندروید ، ios و ویندوزفون را بطور جداگانه به روز رسانی کنید.)
  •       برای مشاهده بروز رسانی نیازی به آپدیت ندارید ، بنابراین نیازی به گسترش اپلیکیشن در app-store (که معمولا 1تا 5 روز بطول می کشد) ندارید.
  •       مسائل مربوط به بروز رسانی / اصلاح را برطرف می کند.

شما سریعا پس از آپلود به سرور می توانید نتایج را ببینید.

مشکلاتی که فکر می کنید اپلیکیشن شما دارد و اپل میتواند بدلیل آنها اپلیکیشن شما را رد کند :

  • کامل نبودن رابط کاربری
  • اطلاعات ناقص
  • تبلیغات
  • خطاها
  • لینک های شکسته

خوشبختانه این روند برای کاربران اندروید ، راحتتر و سریع تر است .

#10 – آیا رقبا شما اپلیکیشن دارند ؟

این ممکن است پیشنهاد فروش منحصر بفرد کسب و کار شما باشد. فقط بر روی سیستم موبایل تمرکز کنید .درعین حال فرد دیگری ، بر روی پلتفرم وب ، یا ارائه یک راه حل میانگین که برای هر پلتفرم در دسترس است ، تمرکز خواهد کرد. راه را برای فردی با یک موبایل در دستش راحت تر و جذاب تر کنید.اگر فردی یک اپلیکیشن کارهای روزمره (to-do-list)  برای دسکتاپ ، تبلت و اسمارت فون (گوشی هوشمند) نوشته ، شما می توانید فقط روی ارائه بهترین تجربه کاربری روی دستگاه های اپل تمرکز کنید.

کدام را باید اول انتخاب کنید ، اپلیکیشن یا وب سایت ؟

بسیاری از شرکت ها و کارآفرینان ابتدا به سمت توسعه اپلیکشن موبایل می روند ، که ممکن است اشتباه بزرگی باشد می دانیم که این روشی جذاب برای ارتباط با کاربر است ، اما قبل از شروع طراحی سایت یا اپلیکیشن ، حتما 10 پرسش بالا را مد نظر داشته باشید. دلایل زیادی برای هر دو پلتفرم که چرا باید اول گسترش داده شوند ، وجود دارد .بنابراین آگاهانه انتخاب کنید. تکنولوژی های جدید مثل node.js می توانند برنامه تک صفحه ای بسیار سریع را که در تلفن همراه قابل دسترسی است به شما ارائه دهند و این کار باید برای محصول شما کاملا مناسب باشد.

در مقایسه اپلیکیشن با وب سایت‌ ، انتخاب یک برنده مشخص دشوار است. فقط قبل از این که مسیر خود را برای ایجاد یک اپلیکیشن یا وب سایت ایجاد کنید اطمینان حاصل کنید؛ که ابتدا همه جوانب مثبت و منفی را بررسی کرده اید. جهت مطالعه مقالات بیشتر در مورد طراحی سایت و طراحی اپلیکیشن کلیک نمایید.


محتوای مرتبط


ثبت نظر


دیدگاه شما

در حال حاضر دیدگاهی برای این محتوا ثبت نشده است