تحلیلی بر سریال ترکیه ای جزر و مد

سی یو وب 1396.06.25 24158 2 0


خلاصه ای از داستان مجموعه تلویزیونی جزر و مد

طبق معمول سریالهای ترکیه ای شخصیت اصلی داستان جوانی جذاب و خوشتیپ به نام یامان است که در زندگی  خانوادگی  و اجتماعی خود دچار بحران های بی پایان است ، پسری از طبقه پائین شهری که جسور و شرور است که خط قصه آن را منشعب از اختلافات خانوادگی ترسیم می کند، وی به دلیل شرارت بازداشت و زندانی می شود ، وکیلی که به موضوعات جوانان علاقه مند است و دست بر قضا با ازدواجی موفق با همسری متمول دارای شهرت و ثروت شده و پس از اطلاع از زندگی یامان به ماجرای او علاقمند می شود و او را به منزل خود دعوت می نماید.

همنشینی با آدمهای پولدار و بعد ملاقات غیر منتظره با میرای جذاب و عاشق پیشگی خط فکری  قصه بلند سریال جزر و مد  شده و ادامه یافت ...



چرا سریال جزر و مد (medcezir) در ایران این همه مخاطب جذب کرد؟


داستان های تکراری شاهزاده و گدا و ... که در قصه های آئینی ما نیز بسیار است همواره جذاب بوده و هست اما داستان پردازی با ساخت سریالهای مدیریت شده ترکیه ایی بسیار متفاوت  است ، تجسم تخیل  با تصویر یکی از قدرتمند ترین القاعات ذهنی است  که می تواند خوراک مناسبی برای جوامع پذیرنده باشد.

استفاده توامان از بازیگران جذاب ، موسیقی های عاشقانه ، لوکیشین های بی بدیل که مُبلّغ اصلی  صنعت گردشگری ترکیه نیز می باشد و روابط عاشقانه فاکتورهای اصلی جذابیت این سریال ها در ایران است.

چند نکته :

- آمار جمعیتی  ترکیه نشان می دهد که ترکیب جمعیتی میانسال به بالا جزء شاخص های جمعیتی است.

- زیست بوم فرهنگی در ترکیه بر اساس  مذهب ، فرهنگ ، تمدن و آداب و رسومات با خروجی سریال های ترکی تفاوت بسیار دارد. البته در بعضی از استان های نزدیک به اروپا شرایط کمی متفاوت است اما همچنان تفاوت ها اساسی است .

- ساختار جمعیتی ترکیه به دلیل نژاد ، ژن و قومیت به هیچ وجه مانند ایران و سایر کشورهای خاورمیانه و بعضی از کشورها مانند هند و پاکستان دارای فراوانی جوانان جذاب و زیبا روی نیست ( قطعاّ عزیزانی که به ترکیه سفر کرده اند این نظریه را تأئید می کنند)

- ترکیه سینمای قدرتمند ندارد و اساساّ صنعت سینما ندارد و محدود به کارگردان هایی است که بعضاّ آثاری درخور توجه دارند اما سریالهای ترکیه ای  در کشورهای مختلف خاورمیانه ، آمریکای لاتین و آفریقایی نفوذ دارند.

- خط فکری اغلب داستان های سریال ترکی یک موضوع خاص را در خود تداعی می کند ، که آن هم عدم پایبندی به کانون خانواده در  شرایط مختلف است.

- مهمترین گزینه آن است که هزینه های ساخت این سریال ها از کجا تأمین می گردد.

سریال ترکی جزر و مد برای نویسنده این تحلیل از آن رو قابل توجه بود که مدتها به عنوان کلمات کلیدی در جستجوهای اینترنتی ایرانیان در رده های اول تا پنجم بود.

و بسیاری از سایت ها و میزبانان محتوا دانسته و یا ندانسته به دلیل همین جذابیت ها تلاش کردند تا با بازنشر قسمت های مختلف این سریال ، بیوگرافی بازیگران ، موسیقی های منتخب سریال و ... برای سایت و وبلاگ خود ترافیک جذب نمایند.

متأسفانه در ایران بیشتر از آنکه این سریال دیده شود عکس ها ، مطالب ، تیزرها و موسیقی ها و اخبار آن بصورت گسترده در فضای وب منتشر شد و همین امر خیل عظیمی را مشتاق دیدن این سریال سطح پائین نمود.

آیا ایجاد ترافیک برای وب سایت ها حتی به قیمت باز نشر محتوایی مزخرف ، بی بنیان و ضد ارزش های ایرانی رواست؟ 

پاسخ بماند برای اهل تفکر...

در بخش بعدی به تحلیل روانشناسی بازخورد سریالهای ترکیه ای در ایران خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

 

تیم سی یو وب ارائه دهنده خدمات طراحی سایت ، پشتیبانی سایت ، سئو سایت ، طراحی اپلیکیشن موبایل ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ  در کرج.


محتوای مرتبط


ثبت نظر


دیدگاه شما

در حال حاضر دیدگاهی برای این محتوا ثبت نشده است