طراحی وب و شاخص های اصلی یک وب سایت

سی یو وب 1399.04.31 2376 0 0

اگر صاحب یک کسب و کار دیجیتال هستید یا می خواهید  یک تولیدکننده یا برند معروف شوید، می دانید که داشتن یک وب سایت برای جذب بازدید کنندگان و افزایش سطح دسترسی و فروش شما بسیار حائز اهمیت است. 
با این حال داشتن یک صفحه در اینترنت فقط به این خاطر که باید یک صفحه داشته باشید کافی نیست. این صفحه باید طراحی خوبی داشته باشد و تجربه کاربری خوبی را در اختیار مخاطبان قرار دهد.
به جرات می توان گفت ، اکثر افراد تجربه بازدید از یک وب سایت را داشته اند که به دلیل اینکه صفحه آرایی آن خوب نبوده، اطلاعات گیج کننده و ضعیف توزیع شده بودند، یا اینکه روی تلفن هوشمند آنها درست بارگذاری نمی شدند، صفحه را ترک کرده اند.
تمام این مشکلات، تجربه افرادی را که از وب سایت شما بازدید می کنند دچار اشکال می کند و هنگامی که این اتفاق می افتد، نرخ تبدیل و فروش به احتمال زیاد کاهش می یابد.
برای جلوگیری از وقوع این اتفاق برای شما و کسب و کارتان، سرمایه گذاری در طراحی سایت خوب امری بسیار حائز اهمیت است!
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این مفهوم، مزایای آن و چگونگی بهبود طراحی وب سایت خود، ادامه این مقاله را بخوانید.
 

طراحی وب سایت چیست؟

طراحی گرافیک یکی از حوزه های دانش است که به ساخت نمونه های گرافیکی اعم از مجازی و غیر مجازی و سازماندهی مولفه های بصری برای انتقال یک پیام رسیدگی می کند. این حوزه شامل آگهی ها، پوسترها، بیلبوردها، کتابها، مجلات، علائم و غیره است.
مولفه های مربوط به برندسازی، مانند لوگوها و هویت بصری نیز به عهده یک طراح گرافیک است. 
و با داشتن اینترنت، این ایده منجر به مفهوم طراحی وب شد. این مفهوم شامل ساخت نمونه ها و مولفه های بصری متمرکز بر وب است همچون موارد زیر:   
•    صفحات وب یا وبلاگ ها
•    فروشگاه های آنلاین
•    لندینگ پیج یا صفحات فرود
•    شبکه های اجتماعی
•    ایمیل
•    نرم افزار و ابزارهای دیجیتال
•    اپلیکیشن ها (برنامه) و موارد دیگر
هدف طراحی سایت استفاده از منابع بصری برای ارائه یک تجربه کاربری و جستجو در وب خوب است. این هدف شامل انتخاب رنگ ها، صفحه آرایی صفحه یا ابزار، ترتیب مولفه های بصری، امکان جستجو و قابلیت استفاده است.
و همانطور که ممکن است تصور کنید طراحی سایت علاوه بر مفاهیم زیبایی شناسی، زبان و تکنیک های برنامه نویسی را برای ساخت ابزارها و وب سایت های دیجیتال ترکیب می کند.  
همه این کارها برای این است که اطمینان حاصل کنیم وب سایت، ابزار یا برنامه، عملکرد درستی دارد و اینکه کاربران از استفاده آنها راضی هستند. 
 

یک طراح وب سایت چه کار می کند؟

طراحان وب افراد متخصصی هستند که مسئولیت استفاده از دانش طراحی وب خود را برای ساخت صفحات وب و ابزارهای آنلاین به عهده دارند.
ولی کار آنها فراتر از این است. طراحان وب وظیفه تطبیق این صفحات و ابزارها با تیپ های شخصیتی کسب و کار را نیز بر عهده دارند.
آنها باید اطمینان حاصل کنند که همه مولفه های بصری متناسب با مخاطب برند هستند. هر تغییر یا به روز رسانی در صفحه آرایی یا قابلیت استفاده باید به خوبی برنامه ریزی شود تا تجربه کاربر را بهبود ببخشد و برای انجام این کار طراحان وب باید علاوه بر صفحه آرایی و دانش زیبایی شناسی، زبان های برنامه نویسی همچون HTML و CSS را بدانند تا در موقع لزوم وب سایت یا ابزار را بروزرسانی کنند. 
 

مولفه های اصلی طراحی سایت چیست؟ 

ما مفهوم طراحی سایت و نقش طراحان وب در ساخت یک وب سایت را تا اینجا توضیح داده ایم.
ولی نکات کلیدی یک طراحی خوب سایت که نمی توان آنها را در یک وب سایت نادیده گرفت چه هستند؟

1. پاسخگویی

آیا می دانستید طبق نرم افزار آماری Statistica، ترافیک داده های تلفن همراه به طور پیوسته افزایش یافته است؟
بنابراین، هماهنگی وب سایت شما با این دستگاه ها امری تقریبا ضروری است. به عبارت دیگر، وب سایت باید پاسخگو باشد. 
این کار شامل داشتن سرعت بارگذاری خوب با اتصالات 3G و نمایش قابل قبول در صفحه نمایشگر هایی است  که همه انواع و اندازه های آن موجود است. 

2. قابل اسکن بودن

هنگامی که در مورد محتوای وب صحبت می کنیم، باید تجربه خواندن کاربران را در نظر بگیریم. بدین معنا که متون موجود در یک وب سایت، وبلاگ یا ابزار نباید کسل کننده باشند.
یکی از راه حل های این مسئله، کار بر روی قابل اسکن بودن مطالب است: 
•    از نوشتن پاراگراف های طولانی اجتناب کنید
•    جملات کوتاه تر بنویسید
•    قسمت های مهم متن را برای جلب توجه و راهنمایی خواننده پررنگ کنید 
•    به هنگام ذکر تعداد زیادی مولفه، از بولت ها (علائم نگارشی) استفاده کنید.
هنگامی که این جزئیات به خوبی شکل بگیرند، به مخاطبین شما کمک می کنند پیام مورد نظر شما را درک کنند و خواندن آن خیلی کسل کننده نخواهد بود. 

3. تایپوگرافی

به مطالعه، خلق و کاربرد حروف، فونت ها و کلمات تایپوگرافی می گویند؛ یا به بیان ساده تر، نوع فونت به کار رفته در یک متن، وب سایت یا ابزار. 
ممکن است احمقانه به نظر برسد ولی تایپوگرافی یکی از مهمترین مولفه های طراحی وب است و تجربه کاربر را به طور مستقیم تحت تأثیر قرار می دهد.
فونت های صفحه شما باید متناسب باشند تا در صفحه نمایش های بزرگ و کوچک قابل خواندن باشند، نباید به چشمان خواننده فشار وارد شود و باید با بقیه مطالب هماهنگ باشند.

4. سرعت بارگذاری

نکته دیگری که مستقیماً تحت تاثیر یک طراحی سایت خوب است سرعت بارگذاری وب سایت است.  
بارگذاری سریع محتوای شما به دو دلیل بسیار ساده امری مهم است: (1) مردم عجله دارند و نمی خواهند مدت زمان زیادی را برای خواندن مطالب منتظر بمانند. و (2) وب سایت های سریع تر در اتصالات تلفن همراه عملکرد بهتری دارند.
بنابراین ، تصاویر کم حجم تر و کدنویسی بهینه می توانند به بارگذاری سریعتر وب سایت کمک کنند. 

چرا باید روی طراحی سایت خوب سرمایه گذاری کنید؟

همانطور که می بینید، طراحی سایت یک کار لوکس اضافی نیست،  بلکه یک مولفه بسیار مهم برای همه ابزارهای آنلاین است.
اگر هنوز به اهمیت سرمایه گذاری در طراحی سایت حرفه ای باور ندارید، مزایای آن را برای کسب و کار خود بررسی کنید:

طراحی وب خوب اقتدار و اعتبار برند شما را افزایش می دهد

برای کسانی که صاحب یک کسب و کار دیجیتال هستند، یک وب سایت اولین محل تماس مخاطبین با برند شما است. بنابراین، خیلی مهم است که این تاثیر اولیه به بهترین شکل ممکن باشد. 
هنگامی که وب سایت شما غیرحرفه ای به نظر برسد، مشتریان احتمالی تجربه خوبی پیدا نمی کنند و از بستن قرارداد با شما احساس امنیت نمی کنند. حتی ممکن است به جستجوی یکی از رقبای شما که وب سایت بهتری دارد بپردازند. 
از طرف دیگر، اگر روی طراحی سایت خوب سرمایه گذاری کنید و اطمینان حاصل کنید که کاربر تجربه خوشایندی دارد، اقتدار بیشتری در بازار کسب کرده و اعتماد مصرف کننده را جلب می کنید.  

طراحی سایت خوب به سئوی وب سایت شما کمک می کند

هنگامی که مردم به دنبال راه حلی برای مشکلشان یا یک محصول خاص هستند، معمولاً به سراغ موتورهای جستجو مانند گوگل می روند و طبق آمار بدست آمده، این افراد معمولاً بر روی نتایج صفحه اول کلیک می کنند. 
بدین معنا که اگر وب سایت شما در صفحه اول نتایج قرار نگرفته باشد، کسب و کار شما احتمالاً توسط مخاطبین دیده نخواهد شد.
یکی از راه های اجتناب از این امر، کاربرد تکنیک های سئو است که بهینه سازی وب سایت محسوب می شود به گونه ای که بتواند در موتورهای جستجو رتبه خوبی را به خود اختصاص دهد. 
همه مولفه های طراحی سایت خوب که در اینجا ذکر کرده ایم، مانند پاسخگویی، قابلیت اسکن و سرعت بارگذاری که تجربه کاربر را به هنگام رتبه بندی محتوا در اولویت قرار می دهد توسط ربات های گوگل ارزیابی می شوند. 

طراحی سایت خوب درآمد بیشتری را برای کسب و کار شما به همراه دارد 

هنگامی که مخاطبین به کسب و کار شما بیشتر اعتماد کنند و برند شما در میان اولین نتایج گوگل ظاهر شود، طبیعتاً وب سایت شما بازدیدهای بیشتری خواهد داشت. 
تجربه خوشایند کاربر، یک صفحه آرایی جذاب و مطالب مرتبط، احتمال خرید محصولات و خدمات شما توسط بازدید کنندگان را افزایش می دهد. به عبارت دیگر، درآمد شما افزایش می یابد! 
همانطور که می بینید، طراحی و پشتیبانی سایت برای هر کسب وکار یا کارآفرینی که مایل به متمایز بودن در بازار دیجیتال است، یک مولفه مهم محسوب می شود. مصرف کنندگان بیش از پیش پرتوقع هستند و می خواهند به هنگام دسترسی به یک وب سایت یا ابزار آنلاین، تجربه خوبی داشته باشند. 
 


محتوای مرتبط


ثبت نظر


دیدگاه شما

در حال حاضر دیدگاهی برای این محتوا ثبت نشده است