فیلتر تلگرام ، خوشبختی یا دردفرهنگی

سی یو وب 1397.02.16 2015 0 0

این روزها خبر های داغ در فضای مجازیه فیلتر شده  یا نشده در رابطه با تلگرام بسیار داغ است و این دغدغه 40 میلیونی در ایران ، از فرط داغی به سایر کشورها نیز سرایت کرده و همه برای محبوبیت نزد ایرانیان ، فیلتر شدن  تلگرام را تقبیح کرده و یا حداقل نقد می کنند.

سوال اینجاست که تلگرام ابزار است یا جریانی از زندگی ؟ آیا ابزار را نمی توان با ابزار دیگر جایگزین نمود؟

این هیایوی بی پایان با کدام نتیجه ؟

از ابتدای سال 97 بخش های مختلف حکومتی ، اثرگذار ، یا کمتر اثرگذار، فضای رسانه ای مدیریت شده ای را برای فیلتر تلگرام آغاز نموده اند ، در اصطلاح استراتژی عادی سازی شنیدن یک رویداد را پیاده سازی کردند ، بحث ها در محافل مختلف پیچید.از یک اتفاق بیم ها و امید ها ساختند ، این سیاست رسانه ای مدیریت شده ، بسیار هوشمندانه بود ، که امیدواریم در مابقی موضوعات مهم کشور نیز پیاده سازی گردد ، اما گاهی دولت امید می داد که تلگرام فیلتر نمی شود ، از جای دیگری ندا می آمد که می شود. این کشمکش ادامه یافت تا شد آنچه باید می شد!!!

کسانی که اخبار را عمیق تر مطالعه می کنند حتما به یاد دارند که گروه ها و افراد مختلفی از ایران با مدیران تلگرام جلساتی داشته و خواسته های خود را مطرح و شروطی را برای ادامه فعالیت تلگرام در ایران قرار دادند که ظاهرا نپذیرفته نشد .

 اما سوال اینجاست ، فارغ از قضاوت در مورد فیلتر شدن یا نشدن تلگرام در ایران ، چرا این ابزار و نرم افزار فضای مجازی با این وسعت به زندگی میلیون ها ایرانی گره خورده، که اکنون جدا شدن از آن و انتخاب ابزار دیگر بسیار سخت و عذاب آور است.

به ترندهای جستجوی اقسام فیلتر شکن در گوگل ، اپ استور و گوگل پلی نگاه کنید ، جامعه جهانی از این حجم جستجو حیرت زده اند....

عده ای فرصت طلب حتی اسم اپلیکیشن های خود را به نام vpn با پسوند یا بدون پسوند تغییر داده اند، تا با نصب توسط جامعه جستجوگر هموطن از این آب روان ماهی خود را بگیرند.

کم کم نظرات کارشناسانه و معقول تری به گوش میرسد ، فارغ از عملکرد حکومتی ، این حجم از وابستگی به یک ابزار، بین این تعداد از ایرانیان  ذاتا خطر آفرین بوده و هست ، زمانیکه مردم در فیس بوک همین اوضاع را داشتند ، راحت تر با فیلترینگ فیس بوک کنار آمدند ، اما تلگرام با مردم ما چه کرد که آرام و قرار همه بر هم خورده است ؟

به این جدول هزینه ها دقت کنید

با نصب هر نسخه از تلگرام هزینه ای حدود 1 دلار یا 5000 تومن به مالک یا مالکین تلگرام تحمیل می شود.

40 میلیون کاربر ایرانی * 5000 تومان برابر است با حداقل 200,000,000,000 تومان در سال.

مجموع کاربران تلگرام = 200 میلیون * 1 دلار = 200,000,000 دلار یعنی هزار میلیارد تومان در سال.

این اعداد را به اضافه تیم گسترده پشتیبانی ، توسعه ، امنیت و هزینه استفاده از تکنولوژی های جدید مانند بلاک چین کنید !!!

تلگرام می بایست از این روش ها کسب درآمد می کرد تا هزینه های فوق را پوشش دهد.

1- هزینه اشتراک سالانه

2- فروش اکانت  vip

3- تبلیغات

4- درآمد حاصل از مصرف اینترنت

5-طبقه بندی و فروش اطلاعات تحلیلی کاربران

مثلا فرض کنید در همین کشور عزیزما ، اگر تلگرام از صاحبان کانال های پرمخاطب مبلغی را سالیانه دریافت می کرد و در غیر این صورت آن کانال را محدود می ساخت ، باز هم این سوالات پر ابهام و بی پاسخ در ذهن ها نمی ماند.

ما در کشور خود و حتی در سایر کشور ها خیرین بسیاری را می شناسیم که بخشی یا تمام اموال خود را وقف بشریت نموده اند.از پروفسور حسابی خودمان گرفته  تا بیل گیتس و مارک زاکربرگ و ....

اما این خَیر جوان که امروزه اسمش در ایران بر سر زبان هاست (پاول دورف) اموال و املاک چه کسی را وقف خدمت به بشریت کرده ؟ تا کی ادامه دارد، با اطلاعات جزئی کاربران چه می کنند؟ چرا درآمدها و هزینه های این شرکت شفاف نیست؟

ده ها سوال مانند این در ذهن کاربری مانند من همواره وجود داشته که هیچ گاه با جستجوهای فراوان به پاسخ آن نرسیده ام.

شاید خوانندگان این مقاله نویسنده را به حکومتی بوده ، جیره خوار بودن و یا هر قضاوت سخیف دیگر محکوم نمایند ولی بنده به عنوان کاربر تلگرام با دانش اندک خود به دنبال پاسخ های عقلانی برای سوالات ذهنی خود هستم.

باور کنید با کمی پژوهش و جستجو در وب ، متوجه خواهید شد که کشورهای توسعه یافته ویا  در حال توسعه ، سازمان و ساختاری در کشورشان دارند به عنوان سازمان (امنیت اطلاعات) . این سازمان  دائما در حال رصد روزنه هایی است که اطلاعات شهروندان آن کشور دچار مخاطره و تهدید نشود.

مثالی ساده برای درک بهتر

بسیاری از ما برای اطلاع ، استمداد کمک ، جلب توجه و هر چیز دیگری با دوستان خود در ارتباط بودیم، مثلا اطلاع می دادیم من امروز حالم خوب نیست ، سرما خوردم ، فکر کنم آنفولانزا گرفتم ، فراوانی این جمله در گفتگو های تلگرام ، این آگاهی را به تحلیلگران اطلاعات می دهد ، در ایران در کدام فصل ، چه تعداد ، با چه جنسیتی ، در کدام استان ها ، در چه رده سنی سرما خورده اند و از آنفولانزا ترس دارند....

حالا  کسانی که از نبردها بیولوژیک خبر دارند می دانند ، بسیاری از کشورهای توسعه طلب که منافع اقتصادی جدیدی را دنبال می کنند با دستکاری در نوع بیمارهای فراگیر ، بیماری جدیدی را بوجود می آورند ، که روش درمان ، واکسن و داروهای آن باید از آن کشور با صرف میلیاردها دلار وارد شود و گاها این بیماریها جهت ایجاد جَو  رعب و وحشت تلفات نیز خواهد داشت ، قطعا  نام بیماری های جدید بسیاری را شنیده اید که قبلا نامی از آنها نبوده و صعب العلاج ، نادر و پرهزینه هستند ، این کارکرد جزئی ترین اطلاعاتی است که ما در شبکه های مجازی منتشر می کنیم. البته همه کارکرد آن اطلاعات به همین بدی هم نیست، سلایق جوانان ، مد گرایی ، تقاضای تکنولوژی ، رژیم غذایی و خیلی از اطلاعات دیگر برای تولید کنندگان و فروشندگان محصولات بسیار بسیار ذی قیمت هستند.

به هر روی با هر قضاوتی باید عالمانه و با درک عمیق ، هر رویدادی را رصد کرد ، همواره هر اتفاق زوایای پنهان و پیدایی دارد که مسئولین ، کارشناسان و خبرگان دانش آن را باید برای عموم مردم کالبد شکافی کنند. تلگرام ابزار غیر شفافی است و در صورت شفافیت ، از آن و از هر ساختار ، رسانه و ابزار دیگری حمایت می کنیم.

امید است بیشتر و بهتر بیاندیشیم ...

 

نویسنده : م- امجدیان

گروه  سی یو وب


محتوای مرتبط


ثبت نظر


دیدگاه شما

در حال حاضر دیدگاهی برای این محتوا ثبت نشده است