پایگاه داده NoSQL چیست

سی یو وب 1402.03.27 3361 0 0

NoSQL برای توصیف پایگاه  داده هایی با کارآیی بالا و غیر رابطه ای ( non-relational) استفاده می شود. پایگاه داده های NoSQL از انواع مدل داده ، از جمله سند، گراف، مقدار- کلید و ستون استفاده می کنند. پایگاه داده های NoSQL به طور گسترده ای برای سهولت توسعه، عملکرد مقیاس پذیر، دسترسی بالا و قابلیت انعطاف پذیری ساخت وبسایت شناخته شده اند.

اکثر شما با دیتا بیس SQL آشنا بوده و اطلاعات خوبی راجع به MySQL, Oracle, SQL Server  و سایر دیتابیس ها دارید. در چند سال گذشته، پایگاه داده NoSQL برای حل مشکلات مختلف کسب و کار به طور گسترده ای مورد استفاده قرار گرفته است.

برخی تفاوتهای بین پایگاه داده SQL و NoSQL

پایگاه داده SQL در درجه اول ، پایگاه داده رابطه ای (RDBMS) نامیده می شود. در حالی که پایگاه داده NoSQL عمدتا به عنوان پایگاه داده غیر رابطه ای یا توزیع شده نامگذاری شده است.

پایگاه داده های SQL پایگاه داده های مبتنی بر جدول هستند ، در حالیکه پایگاه داده های NoSQL بر اساس سند، جفت های کلید-مقدار، پایگاه های داده های گراف یا ستون های گسترده ذخیره هستند. این به این معنی است که پایگاه داده های SQL، داده ها را به شکل جداول ارائه می دهند که شامل n تعداد ردیف های داده است در حالیکه پایگاه داده های NoSQL مجموعه ای از جفت کلید-مقدار، اسناد، پایگاه داده های گراف یا ستون های گسترده ذخیره است ، که نیاز به تعریف الگو استاندارد از پیش تعریف شده و بهم پیوسته ندارند .

پایگاه داده SQL دارای یک الگو( schema ) از پیش تعریف شده است ، در حالیکه پایگاه داده NoSQL دارای یک الگو پویا (dynamic) برای دیتا بدون ساختار است.

پایگاه داده SQL عمودی مقیاس پذیر است ، در حالی که پایگاه داده NoSQL مقیاس پذیری افقی دارد. پایگاه داده های SQL با افزایش قدرت سخت افزار افزایش می یابند. بارگذاری پایگاه داده های NoSQL با افزایش سرور های پایگاه داده در مجموعه ای از منابع، کاهش می یابد.

پایگاه داده SQL از (SQL ( structured query language  که بسیار قدرتمند است ، برای ایجاد و تغییر داده ، استفاده می کند. در پایگاه داده NoSQL پرس و جوها (query) بر روی مجموعه اسناد تمرکز می کنند. آن راUnQl (Unstructured Query Languag) نیز می نامند. سینتکس استفاده از UnQl ، پایگاه داده به پایگاه داده متفاوت است.

پایگاه داده SQL برای کوئری های پیچیده مناسب است ، در حالیکه NoSQL  نیست . در سطح بالا ، NoSQL  رابط استاندارد کارآمد برای کوئری های  پیچیده ندارد و کوئری ها در NoSQL  به قدرتمندی کوئری های زبان Sql نیستند.

 

محتوای مرتبط


ثبت نظر


دیدگاه شما

در حال حاضر دیدگاهی برای این محتوا ثبت نشده است