5 راه ساده برای بهبود دسترسی سایت

سی یو وب 1399.05.20 1676 0 1

اگر مغازه ای نبش خیابان اصلی محله دارید، دلتان می خواهد مورد استقبال تمام مشتریان قرار بگیرد. تابلوی بزرگی جلوی مغازه گذاشته اید که خواندن آن آسان است. ورودی مغازه به اندازه کافی بزرگ است که افراد بتوانند با کالسکه، چرخ دستی و ویلچر از آن رد شوند.
چطور است که در مورد وب سایت خود هم همین طور فکر کنید؟
این مقاله راه حل های سریعی برای افزایش دسترسی به سایت شما ارائه می دهد، تا برای تمام بازدیدکنندگان اعم از افراد ناتوان، باز و کاربردی باشد.
 

دسترسی سایت چیست؟

دسترسی سایت، اقدامی در راستای طراحی سایت است، به گونه ای که هیچ مانعی برای افراد ناتوان جهت بازدید از سایت وجود نداشته باشد. مثلا برای افرادی که مشکل بینایی، شنوایی دارند یا برای استفاده از موس، خواندن و درک کردن یا مهارت های حرکتی مشکل دارند.
این مفهوم شامل راحتی استفاده از سایت برای تمام بازدیدکنندگان نیز می شود. مثل افراد سالمندی که برای خواندن مطالب از روی صفحه مشکل دارند یا افراد با محدودیت های مکانی، مثلا افرادی که در یک اتاق با چند نفر کار می کنند و نمی توانند به محتوای صوتی گوش کنند.

بررسی دسترسی سایت: موانع رایج

اغلب افرادی که از یک وب سایت به صورت معمول بازدید می کنند، متوجه موانعی که آن را غیرقابل استفاده می کند، نمی شوند. لیست زیر جامع نیست اما به برخی از موانع رایج اشاره دارد:
•    اطلاعات مهم موجود در یک عکس یا اینفوگرافی. فردی که از ابزار تبدیل متن به صوت استفاده می کند، نمی تواند از آن بهره ببرد. 
•    محتوای صوتی یا ویدئویی که زیرنویس یا نسخه ی متنی ندارد.
•    یک منوی سایت طولانی و پیچیده. افرادی که از تب کیبورد برای جا به جایی در سایت شما استفاده می کنند، ممکن است مجبور شوند به طور دستی تمام صفحات را بگردند تا به صفحه ی مورد نظر خود برسند.
•    دکمه هایی که یا خیلی کوچکند یا خیلی بهم نزدیک هستند.( اگر سایت شما دارای چنین طراحی باشد، در کنسول جستج. کوکل، نیز خطا دریافت خواهید کرد و تاثیر منفی روی سئو سایت شما دارد.)
•    متن هایی که خیلی کوچکند یا با عکس زمینه ترکیب شده اند.( نبود تضاد رنگ).
•    راهنماهایی که وابسته به رنگ ها و علائم بصری هستند، برای مثال: « دکمه قرمز را فشار دهید»، اگر بازدید کننده سایت شما جزو 8 % افرادی که کور رنگی دارند باشد، با این قضیه مشکل خواهید داشت.
•    ارائه ی یک شماره تماس به عنوان تنها راه ارتباط با شما. اگر کسی نتواند صحبت کند یا از تلفن های عادی استفاده کند، برای ارتباط با شما، به راه دیگری احتیاج دارد.
 

چگونه دسترسی سایتم را بهتر کنم؟ 

دفترچه های راهنما و چک لیست هایی برای دسترسی آنلاین وب سایت وجود دارند. اما با اندکی همزاد پنداری و آگاهی در طراحی وب سایت ، شما می توانید تفاوت بزرگی ایجاد کنید. در اینجا چند پیشنهاد برای شما داریم:

1.    جایگزین هایی برای عناصر صوتی و بصری ایجاد کنید.

مردم ممکن است برای خواندن سایت شما از ابزارهایی که صفحه را می خوانند یا دیگر فناوری های کمکی استفاده کنند. اگر اطلاعات مهمی در یک اینفوگرافی، جدول یا ویدئو دارید، برای آن ها نسخه ی نوشتاری یا زیرنویس ارائه دهید.

2.    به تصاویر خود alt  اضافه کنید.

این امر نه تنها برای کاربران مفید است، بلکه روی سئو تصاویر سایت شما هم موثر است.
Alt  یک متن بسیار کوتاه است که تصویر شما را توصیف می کند. اینکار وابسته به کدهای HTML ایست که در پس سایت شما وجود دارند و ابزارهای خواندن صفحه به آن ها دسترسی دارند. با اینکار، کسی که نمی تواند تصویر سایت شما را ببیند، بازهم می تواند بداند چه چیزی در آن است.

3.    تنظیم رنگ ها و تضاد (کنتراست) در وب سایت شما

از رنگ هایی که به حد کافی بایکدیگر تفاوت دارند، استفاده کنید تا متن شما به راحتی خوانده شود. برای تضمین این حالت، از متن تیره روی یک زمینه ی روشن استفاد کنید. 

4.    برای ایجاد دکمه های بزرگ و واضح، فضا بگذارید.

اطراف دکمه ها فضای کافی بگذارید تا به راحتی قابل کلیک باشند و متن خود را بزرگ و واضح بنویسید. هرگز دو دکمه ی مهم را کنار هم قرار ندهید، چون کلیک اشتباه روی یکی از آن ها ، بسیار ناخوشایند خواهد بود. 


5.    از فونت های بزرگ و خوانا استفاده کنید.

از فونت های بزرگ استفاده کنید، در طراحی سایت های فارسی استفاده از فونت های  ایران سنس ، وزیر و یکان معمول است. از فونت های باریک و تزئینی اجتناب کنید. برای بررسی این موضوع می توانید وب سایت خود را برای افراد بالای 60 سال باز کنید و از آن ها بپرسید آیا می توانند بدون عینک، مطالب آن را بخوانند. 
نتیجه گیری: افزایش دسترسی سایت به تمام بازدیدکنندگان آن کمک می کند و در کل باعث افزایش ترافیک سایت می شود.


 خبر خوب اینست که شما می توانید با تغییرات کوچک و غیر تخصصی که در سایت خود ایجاد می کنید آن را کاربردی تر کنید، مخصوصا اگر به دنبال بازخورد از سوی مشتریان هستید. همچنین، وقتی شما کاری می کنید که وب سایت شما برای افراد ناتوان قابل دسترسی باشد، در واقع دسترسی سایت را برای همه آسان تر کرده اید و این یک اقدام برد/ برد است.
 


محتوای مرتبط


ثبت نظر


دیدگاه شما

فائزه محبت دار

1399/05/20

این مطلب خیلی مفید و کاربردی بود ممنونم ازتون

ادمین

1399/05/22

خوشحالیم که براتون مفید بوده