رتبه الکسا چیست

سی یو وب 1396.06.25 4125 0 0

آیا ارزیابی رتبه بندی الکسا (Alexa) برای وب سایتهای CEE ، رتبه خوبی درنظر گرفته است؟


گاهی  از سوی حرفه ای ها و شرکتها می شنویم ، رتبه بندی الکسا (Alexa) برای یک سایت چقدر می تواند اهمیت داشته باشد. درحقیقت بازاریابان برای اینکه تصمیم بگیرند دریک سایت تبلیغات کنند یا نه، از الکسا (Alexa) استفاده می کنند.
پایگاه الکسا (Alexa) در کالیفرنیا قراردارد و داده ها و تجزیه و تحلیلی تجاری از وب سایتها را ارائه می دهد.
کار الکسا (Alexa) تجزیه و تحلیل داده های تهیه شده از میلیونها کاربری که روی مرورگر وب خود نوارابزار الکسا (Alexa) را نصب کرده اند یا از پنل مختص به خود استفاده می کنند، می باشد.
دراینجا ما قصد داریم به نمونه ای از همه کاربران اینترنت و رتبه بندی های محاسبه شده مطابق با الگوریتم زیر را مورد بررسی قراردهیم.
رتبه های ترافیک الکسا (Alexa) براساس محاسبه داده های ترافیکی که توسط کاربرانی که به مدت 3 ماه از پنل دادههای جهانی الکسا (Alexa) استفاده می کنند ، ارائه می گردد.
به روز رسانی رتبه های ترافیکی هرروزه انجام می گیرد. و این ارزیابی از محاسبه مجموع تعداد بازدیدکنندگان و تعداد بازدیدهای سایت به دست می آید.
بازدیدکنندگان راتعداد کاربران الکسا (Alexa) که دریک روز از یک سایت بخصوص بازدید می کنند ، مشخص می کنند.
بازدیدهای سایت هم به مجموع تعداد درخواست هایی که از سوی URL کاربران الکسا (Alexa) برای یک سایت خاص دریافت می شود ، تلقی می گردد.
با این وجود ، به فراخوانی چندین باره از سوی یک URL خاص توسط یک کاربر دریک روز ، فقط یکبار مورد محاسبه قرار می گیرد.
بالاترین رتبه الکسا (Alexa) که یک سایت از مجموع تعداد بازدید کنندگان وتعداد بازدیدهای سایت ، می تواند کسب کند رتبه 1 است.بعلاوه ، ما برای هنجارسازی داده هایمان ممکن است تعصباتی را در داده های خود اعمال کنیم.
بنابراین ، رویکرد بالا به نظر مشکل است، اما ارزیابی ترافیک چقدر می تواند دقیق باشد؟ خوب ، بستگی دارد.
اگرتجزیه و تحلیل نمونه ای را که الکسا (Alexa) مورد محاسبه قرار می دهد،به اندازه کافی بزرگ بوده و وب سایت دارای ترافیک بالای بازدید کننده باشد. این روش می بایست کار کند. هرچند ، برای بیشتر وب سایتها در صنایع دامنه خاص وجود ندارد.
عامل مهمی که در صحت رتبه بندی وجود دارد اندازه واقعی مجموع ترافیک ثبت شده برای یک سایت می باشد.
اظهارات الکسا (Alexa) بیان می دارد که محدودیتهایی برای رتبه بندی وب سایتهایی که رتبه آنها بیشتر از 100.000 است ، وجود دارد.
بنابراین، رتبه های بالای 100.000 از نظر آماری معنی دار نبوده و ارزش چندانی ندارند.و این بدان معنی است که ، برای مثال ، تفاوت خاصی بین ترافیک یک سایت با رتبه 1.000.000 و سایت دیگری که رتبه 2.000.000 دارد از لحاظ آماری وجود نداشته ، و این تفاوت قابل توجه  نمی باشد.
سایت هایی که رتبه آنها بیش از 100.000 می باشد ، ممکن است به دلیل کمبود محتوا در رتبه های بالا قرار گرفته باشند. ولی برای چنین سایتهایی که رتبه خوبی ندارند امکان پذیر است که در طی چند روز رتبه خود را صدها و یا هزاران رتبه بهبود بخشند و کاهش دهند. و این امر با تلاشی مستمر و اثربخش در طی چند روز برروی وب سایت و گذاشتن محتوا جالب اتفاق خواهد افتاد . یک تغییر کوچک در سایت می تواند، چنان تعداد بازدیدکنندگان را تغییر دهد که در یک پیشرفت شگرف تأثیر داشته باشد و یا حتی رتبه الکسا (Alexa) را به صورت چشمگیر کاهش دهد.
همانطور که ممکن است برخی از شما بدانید ، شرکت ARGO-E مدیریت شماری از وب سایتهای مدرن ، محیط زیستی و صنعت CEE را به عهده دارد.بنابراین ما تصمیم گرفتیم که یک آزمونی انجام دهیم. 4 وب سایت که تحت مدیریت ARGO-E هستش را انتخاب کردیم ، 3 تا از سایتهای CEE را که هر 3 دارای ترافیک یکسان (A) هستند را تحت نظارت قراردادیم. اما جالب اینست که رتبه الکسا (Alexa) آنها بین 1.700.000 و 12.800.000 می باشد!
و سومین وب سایت CEE با داشتن امتیاز ترافیکی (َ3*A) نیز رتبه ای نزدیک به 1.700.000 دارد!
آمار رتبه بالا مشاهده شده در رتبه بندی برای بیشتر وب سایتهای ARGO-E که بیشتر از رتبه 1.000.000 داشته اند ، در عرض چند ماه کاهش و بهبود یافته است . فکر می کنید شدنی نیست!
در رتبه های بیشتر وب سایتهای ARGO-E ، که رتبه ای بیش از 1.000.000 داشتند- تغییرات بسیاری مشاهده گردید.
درعرض چند ماه و مدت زمان محدودی رتبه های وب سایتهایشان کاهش یافت و در سطح خوبی از رتبه بندی قرار گرفتند.
شاید شما براین باور باشید که وب سایت شما هرماه تعداد صدها ، هزاران و میلیونها بازدید کننده دارد ولی چون رتبه خوبی کسب نکرده اید ، بنابراین محاسبات الکسا (Alexa) برای رتبه بندی نمی تواند درست باشد. ولی رتبه شما تقصیر الکسا (Alexa) نیست - الکسا (Alexa) فقط آمار را نشان می دهد!!
تعداد کاربران الکسا (Alexa) فاکتور دیگری است که می بایست بررسی گردد. شما می توانید در شرکت خودتان این بررسی را داشته باشید که اصلاّ چه تعداد از همکارانتان نوار ابزار الکسا (Alexa) را برروی کامپیوترها خود در اداره و منزل نصب کرده اند. پاسخ این است : به احتمال زیاد ، هیچکدام! 
با درنظر گرفتن اینکه احتمال کمی دارد کارشناسان CEE نوار ابزار الکسا (Alexa) را روی مرورگر وب خود نصب کرده باشند و یا از پنل داده های الکسا (Alexa) استفاده کنند ، پس این قضیه را نمی توان بصورت واضحی مشخص کرد.
مطابق با نظرسنجی شرکت ARGO-E و رتبه های الکسا (Alexa) ، با اطمینان می توانیم اعلام کنیم که تعداد اندکی از کارشناسان CEE از برنامه الکسا (Alexa) استفاده می کنند.
طبق اظهارات بالا سریعا نتیجه می گیریم ، با اینکه وب سایتهای مربوط به CEE بسیار شناخته شده و مشهوری هستند ولی رتبه خوبی در الکسا (Alexa) ندارند، درحالیکه وب سایتهایی در دیگر صنایع مختلف هم هستند، با اینکه ترافیک زیادی ندارند، ولی از رتبه خوبی در الکسا (Alexa) بهره مند هستند. بنابراین، اگرچه ما دوست داریم که نظاره گر اطلاعات آماری باشیم ، ولی این را می دانیم که خبر نداشتن بهتراز خبر بد داشتن است.


محتوای مرتبط


ثبت نظر


دیدگاه شما

در حال حاضر دیدگاهی برای این محتوا ثبت نشده است