اهمیت پشتیبانی سایت

سی یو وب 1401.08.07 1634 1 0

وب‌سایت‌ها از آن دسته رسانه‌های تعاملی هستند که در کمترین زمان ممکن و به بهترین شکل اطلاعات را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. با پیشرفت علم و دسترسی بیشتر افراد به اینترنت، تقریباً بیشتر شرکت‌ها و کسب‌وکارها با راه‌اندازی وب‌سایت مخصوص خود، فعالیت خود را در دنیای مجازی هم ادامه دادند. 
طراحی وب‌سایت و راه‌اندازی آن تنها بخشی از کار است. کسانی که می‌خواهند همواره سایت خود را در صفحه اول گوگل ببینند و با رقبای خود به بهترین شکل رقابت کنند؛ نیاز شدیدی  به پشتیبانی سایت دارند. آنها باید این کار را به افراد متخصص در این زمینه بسپارند تا صحت عملکرد صحیح وب‌‌سایت را تضمین کنند. 
یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که افراد را در این زمینه با مشکل مواجه می‌کند؛ قطعی اینترنت و مشکلات هاست و سرور خارج است. در چنین مواقعی بیشتر سایت‌ها مخصوصاً آنهایی که از هاست خارجی استفاده می‌کنند؛ با مشکلات متعددی مواجه می‌شوند. بیشتر کاربران در این زمان دسترسی به سایت ندارند که این امر آمار وب‌سایت را به‌شدت پایین خواهد آورد. 
در این مقاله قصد داریم اهمیت پشتیبانی سایت را در زمان قطعی اینترنت به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم و چند تا راهکار مناسب در این بازه زمانی به شما معرفی کنیم. 

ضرورت و اهمیت پشتیبانی سایت

بسیاری از کاربران فضای مجازی با اهمیت پشتیبانی سایت آشنایی ندارند و معمولاً این سؤال در ذهن آنها نقش می‌بندد که پشتیبانی سایت چه اهمیتی دارد؟ همان‌طور که گفتیم؛ طراحی و راه‌اندازی سایت با اینکه بسیار سخت است؛ تنها بخشی از انجام کار است. برای اینکه سایت موردنظر در رتبه‌های بالای گوگل حضور داشته باشد؛ نیاز به پشتیبانی دارد. 
پشتیبانی سایت از اهمیت و ضرورت بسیار بالایی برخوردار است. به همین دلیل است که صاحبان کسب‌وکارها همواره سعی دارند بهترین و متخصص‌ترین افراد را برای انجام این کار استخدام کنند. پشتیبانی سایت به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم تأثیرات خاصی را بر کسب‌وکارهای اینترنتی می‌گذارند که از جمله مهم‌ترین آنها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 
•    جذب مشتریان جدید و حفظ علاقه مشتریان موجود
•    همگام شدن با موتورهای جستجو و بالابردن رتبه سایت در گوگل
•    افزایش وجه شرکت
اهمیت پشتیبانی سایت

انواع پشتیبانی سایت

کسانی که در حوزه پشتیبانی سایت کار می‌کنند؛ لازم است که با انواع آن آشنایی داشته باشند. به‌طورکلی متخصصان و کارشناسان این زمینه، پشتیبانی سایت را به دودسته اصلی تقسیم می‌کنند. 

پشتیبانی اضطراری

پشتیبانی اضطراری یا پشتیبانی اورژانسی یکی از انواع مختلف پشتیبانی سایت است. این نوع از پشتیبانی برای پاسخ به شرایط اضطراری وب‌سایت یا مشکلات برنامه کاربردی مبتنی بر وب در دسترس است. از جمله شرایط اضطراری که باعث ایجاد مشکلات در سایت می‌شود؛ می‌توان به پایین آمدن سایت، خطاهای پایگاه‌داده، خرابی لینک‌های ناوبری، ورود محتوای مخرب و خارجی به سایت، اسپم و حمله هکرها و سایر تغییرات غیرمنتظره اشاره کرد. 
در چنین شرایطی باید افرادی متخصص کار پشتیبانی سایت را بر عهده داشته باشند تا در صورت مشاهده هرکدام از این مشکلات، سریعاً برای رفع آنها اقدام شود. درصورتی‌که سایت موردنظر فاقد پشتیبانی اضطراری باشد یا از نیروی متخصص استفاده نکند، این مشکلات آسیب شدیدی به کسب‌وکار و برند تجاری آن وارد می‌کند. 

پشتیبانی عمومی

پشتیبانی عمومی، یکی دیگر از انواع پشتیبانی سایت است که مسئول حل‌کردن مشکلات ساده و عمومی سایت را دارد. تمام سایت‌هایی که در دنیای مجازی وجود دارند؛ با یک سری مشکلات خاص مواجه می‌شوند. حتی اگر بهترین و متخصص‌ترین افراد آنها را طراحی کرده باشند. پس لازم است که فردی متخصص پشتیبانی عمومی سایت را بر عهده داشته باشد تا در صورت مواجهه با هرکدام از آنها، سریعاً مشکل را حل کند. 
از جمله مشکلاتی که ممکن است سایت‌ها در این سطح با آن‌ها مواجه شوند؛ می‌توان به لینک‌های خراب در محتوای اصلی سایت، خرابی تصاویر، مشکلات سهوی ایجاد شده توسط کاربر، مسائل سازگاری با مرورگرها، به‌روزرسانی پلاگین‌ها، افزودن یا حذف محتوای سایت، جایگزینی تصاویر، اصلاح عناصر ناوبری، URLها و افزودن و ویرایش متادیتاها اشاره کرد. 

مشکلات پشتیبانی سایت در صورت قطعی اینترنت و مشکلات هاست و سرور خارج 

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که پشتیبانی سایت را با مشکل مواجه می‌کند؛ قطعی اینترنت و مشکلات هاست و سرور خارج است. این مشکل معمولاً در داخل ایران به‌طورجدی کاربران و صاحبان سایت را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند. از جمله مهم‌ترین این مشکلات، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 
•    کاهش نرخ تبدیل: همان‌طور که می‌دانید نرخ تبدیل به معنای تعداد افرادی است که از میان تمام مخاطبان، هدف موردنظر شما که همان خرید است را انجام می‌دهند. با قطع‌شدن اینترنت، این آمار به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. 
•    کاهش میزان ترافیک سایت: طبیعی است که با قطع‌شدن اینترنت و مشکلات هاست و سرور خارجی، افراد نمی‌توانند وارد سایت شوند. در نتیجه میزان ترافیک سایت پایین می‌آید. 
•    ضربه دیدن تجربه کاربری: به تمام تجربه‌هایی که حاصل از تعامل کاربر با یک محصول به دست می‌آید یا در کاربر شکل می‌گیرد؛ تجربه کاربری می‌گویند. این تجربه زمانی به دست می‌آید که کاربر وارد سایت شده و از محصولات آن استفاده کند. اما با قطعی اینترنت دیگر این امکان برای او میسر نیست. پس تجربه کاربری به‌شدت ضربه می‌بیند. 
•    کندشدن سایت: یکی از مشکلات مخربی که بر عملکرد سایت تأثیر می‌گذارد؛ کاهش سرعت آن است. با قطعی اینترنت و مشکلات هاست و سرور خارجی، این مشکل گریبان‌گیر سایت می‌شود. 
•    کاهش فروش: تمام فعالیت‌های انجام شده برای این است که فروش سایت بالا برود؛ اما با قطعی اینترنت و مشکلات متعددی که با خود به همراه دارد؛ میزان فروش به طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. 

حل مشکلات پشتیبانی سایت در صورت قطعی اینترنت 

تا به اینجا متوجه شدید که در صورت قطعی اینترنت و مشکلات هاست و سرور خارجی، سایت‌ها با چه ضررهای بزرگی روبرو می‌شوند. بیشتر کاربران و صاحبان سایت‌ها در چنین مواقعی با این سؤال مواجه می‌شوند که راه‌حل رهایی از این مشکلات چیست؟ چگونه باید این خطرات را کاهش داد؟ 
برای اینکه خطرات قطعی اینترنت و مشکلات هاست و سرور خارجی را کاهش داد؛ سه راه‌حل بسیار عالی وجود دارد. هرکدام از این راه‌ها به نحوی افراد را در زمان قطعی اینترنت کمک می‌کنند. در ادامه هرکدام از آنها را به‌صورت جداگانه مورد بررسی قرار خواهیم داد. 

انتقال سایت به هاست‌های داخلی

هنگام راه‌اندازی سایت، افراد می‌توانند به‌دلخواه خود از هاست داخلی یا هاست خارجی استفاده کنند. هرکدام از این هاست‌ها دارای خصوصیات و ویژگی‌های خاص خود هستند. اما آیا تاکنون توجه کرده‌اید که در هنگام قطعی اینترنت کاربران می‌توانند وارد یک سری سایت‌ها شوند؟ آیا دلیل آن را می‌دانید؟ 
سایت‌هایی که در هنگام قطعی اینترنت همچنان در دسترس هستند؛ از هاست داخلی برای سایت خود استفاده می‌کنند. آنهایی که هاست خارجی را انتخاب می‌کنند؛ در زمان قطعی اینترنت سایتشان در دسترس نخواهد بود. یکی از راه‌حل‌های رهایی از این مشکل، انتقال سایت به هاست داخلی است. 
با اینکه سرویس‌هایی مانند گوگل آنالیتیکس و سرویس‌های مشابه آن به دلیل وجود تحریم‌ها در دسترس‌هاست داخلی نیستند؛ اما در صورت قطعی اینترنت و ملی شدن آن، همچنان کاربران می‌توانند از سایت استفاده کنند. در چنین شرایط حساسی کاربران مجبور هستند که از سرویس‌هایی مانند گوگل آنالیتیکس صرف‌نظر کرده و سایت خود را به هاست داخلی انتقال دهند. 

اتصال سایت به CNDهای داخل ایران

یکی دیگر از راه‌حل‌های بسیار عالی که افراد می‌توانند در هنگام قطعی اینترنت از آن استفاده کنند و سایت خود را از مشکلات نجات دهند؛ اتصال آن به CNDهای داخل ایران است. 
CND مخفف عبارت  Content Delivery Network است که معنی آن شبکه تحویل محتوا است. این CNDها در نقاط مختلفی از جهان وجود دارند که کاربران می‌توانند اطلاعات خود را در آن‌ها ذخیره کنند. در چنین شرایطی اگر کاربر بخواهد به سایت خاصی وصل شود؛ به نزدیک‌ترین سرور در دسترس وصل خواهد شد. به عبارتی دیگر، اطلاعات آن سایت از نزدیک‌ترین سرور برای کاربر ارسال می‌شود. پس با اتصال سایت به سرورهای CND داخل ایران، تمام اطلاعات آن در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. 
از جمله مهم‌ترین مزیت‌های اتصال سایت به CNDهای داخل ایران، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 
•    در مقایسه با روش انتقال سایت به هاست داخل ایران بسیار راحت‌تر است.
•    بالارفتن امنیت سایت 
•    بالارفتن سرعت سایت برای کاربران داخل ایران
•    پهنای باند مصرفی کاهش پیدا می‌کند.
•    کنترل بیشتر ترافیک سایت
استفاده از چت‌بات

هنگامی که اینترنت وصل است و سایت‌ها مشکلی برای انجام فعالیت ندارند؛ معمولاً به کمک شبکه‌های اجتماعی از جمله واتس‌اپ و تلگرام با کاربران خود ارتباط برقرار می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید؛ با قطعی اینترنت این برنامه‌ها هم از دسترس خارج می‌شوند. پس در چنین شرایطی، بهتر است که از ابزارهای چت آنلاین استفاده شود. 

سخن نهایی

قطعی اینترنت و مشکلات هاست و سرور خارج می‌تواند مشکلات بسیار زیادی را برای وب‌سایت‌ها و پشتیبانی آنها به وجود بیاورد. بسیاری از شرکت‌ها و کسب‌وکارهای بزرگ در چنین شرایطی آسیب‌دیده و نمی‌توانند فعالیت خود را به طور نرمال انجام دهند. کسانی که مدیریت و پشتیبانی وب‌سایت خاصی را بر عهده دارند؛ لازم است که با این مشکلات و راه‌های رهایی از آنها آشنا باشند. 
در این مقاله به طور کامل مشکلات پشتیبانی سایت در صورت قطعی اینترنت را مورد بررسی قرار دادیم و بهترین راه‌حل‌های این مشکل را بیان کردیم. اگر در باره پشتیبانی سایت در زمان قطعی اینترنت سؤالی دارید؛ از طریق بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.  
 


محتوای مرتبط


ثبت نظر


دیدگاه شما

در حال حاضر دیدگاهی برای این محتوا ثبت نشده است