بازاریابی اینستاگرم: آیا برای کسب و کار شما مناسب است؟

سی یو وب 1396.05.13 2947 0 0

سالهاست که فیس بوک و توییتر استاندارد و پایه بازاریابی رسانه های اجتماعی بوده اند. با این حال، در طول چند سال گذشته تغییرات چشمگیر ی در چشم انداز بازاریابی دیجیتال وجود داشته است. جمعیت شناسی سایت های رسانه های اجتماعی شروع به تغییر می کند زیرا سیستم عامل های جدید شروع به ظهور می کنند. و همانطور که فیس بوک و توییتر بیشتر به تبلیغات می پردازند ، کسب و کارها زمان بیشتری را در معرض آلودگی در این سایت ها قرار می دهند. همه اینها بسیاری از کسب و کارها را به سمت تعجب می اندازد که آیا آنها باید شبکه های بازاریابی دیجیتالی خود را کمی گسترده تر کنندیا به زبان دیگر باید در تمامی این شبکه ها حضور داشته باشند ؟

در سپتامبر 2015 اینستاگرام به تنهایی توئیتر و فیس بوک را بر اساس تعداد کاربران پشت سر گذاشت و به مقام اول تعداد کاربران فعال نائل آمد .

در ماه مارس 2015، تعداد کاربران اینستاگرام از فیس بوک و توئیتر پیشی گرفت و رشد چشم گیری را به خود دید . این رشد عددی را سخت می توان نادیده گرفت  به همین دلیل است که آینده بازاریابی و توسعه کسب و کارها را با استفاده از Instagram  به شکل جدی در میان کاربران مورد بهره برداری قرار گرفته ، شعار مدیران اینستاگرام برای سال 2020 حکایت از آن دراد که پلتفرم جدید اینستاگرام 60 درصد بازاریابی محتوا و توسعه کسب و کارها را از آن خود خواهد کرد.

چرا بازاریابی در Instagram بسیار عالی است ؟

در حالی که معتقدیم هیچ پاسخ قاطعی برای اندازه گیری مناسب بازاریابی رسانه های اجتماعی وجود ندارد ،اما برخی قواعد و شواهد کلی وجود دارد که نشان می دهد Instagram در آینده ی بازاریابی دیجیتال و توسعه کسب و کار نقش کلیدی دارد .

بیایید با هم به آنچه بازاریابی Instagram رادر آینده گسترش می دهد نگاهی سریع بیندازیم .

1. آینده در اختیار موبایل هاست - و همینطور Instagram .

سالهاست که رشد  فزاینده تلفن همراه در هر مرحله از روند بازاریابی قرار دارد و ما در نهایت به نقطه اوج رسیدیم. بدین صورت که  از سال 2015، نه تنها زمان صرف شده در رسانه های تلفن همراه (51٪) به طور قابل توجهی بالاتر از کامپوترهای شخصی ( 42٪ )است ، اما در حال حاضر بیش از 2 برابر حد معمول کاربر تلفن همراه وجود دارد ، آماری نزدیک به 1/19% از مجموع کاربران جهان و و مجموع آمار استفاده کنندگان از کامپیوترهای شخصی مانند pc    و laptop    8/10% است .

موبایل ها کاملا  در فرایند رشد شتابان قراردارند ، و اولین مسیری است که مخاطبان به وسیله آن به محتوای آنلاین دسترسی دارند .

بازاریابی در Instagram مزیت بزرگی در برابر سه رقیب بزرگ خود ، فیس بوک ، توییتر و pinterest  دارد ، بر خلاف رسانه های بزرگ اجتماعی دیگر اینستاگرام در ابتدا به عنوان یک برنامه و پلتفرم موبایل به کار گرفته شد . اگر چه سنگین وزن های رسانه های اجتماعی بر روی موبایل ها سرمایه گذاری کلانی کرده اند ولی پلتفرم آنها ابتدائا برای دکستاپ طراحی و پیاده سازی شده بود .

اینستاگرام برنامه ایست یکپارچه که به طور مستقیم به عنوان یک پلتفرم بومی بر روی تلفن های همراه عمل می کند ، فقط با یک مقایسه سریع و موشکافانه بین اینستاگرام و سایر غول های شبکه های اجتماعی نشان می دهد که برنامه اینستاگرام از همان ابتدا هوشمندانه برای کاربران موبایل و سیستم های اندروید و IOS   طراحی و پایه ریزی شده و این مهم در حالی است که سایر شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک ، توییتر و ... به به روز رسانی های بی پایان بدنبال بزک کردن ظاهر خود و تغییرات سطحی برنامه های خود هستند ، و اینستاگرام با ظاهری ساده ، آسان و جذاب بخش عظیمی از کاربران آنلاین تلفن های همراه را به خود جذب کرده است

در حال حاضر تلفن همراه اولین رسانه دیجیتالی است که توسط مصرف کنندگان مورد استفاده قرار می گیرد، احتمال دارد که سیستم عامل های رسانه های اجتماعی در حال ظهور نیز بومی موبایل شوند . در حالی که اینستاگرام کاملا به این رقابت جدید برمی گردد، سیستم عامل هایی که در ابتدا برای رایانه های رومیزی طراحی شده اند، احساس فشار بیشتری خواهند داشت. به طور خلاصه، اگر دنبال سرمایه گذاری در استراتژی رسانه های اجتماعی باشید که در طولانی مدت تاثیر می گذارد، اینستاگرم باید بخشی از این استراتژی باشد.

2. پست های شما با احتمال بیشتری دیده می شود.

نکته عالی در مورد بازاریابی اینستاگرام این است که شما حامیان جدید بدست می آورید و می دانید آنها واقعا از شما پیروی می کنند. در حالی که کاربران فیس بوک و توییتر توانایی جلوگیری پست از اکانت های ناشناس و حسابهای خاص را داشته و فرایند بازاریابی را محدود می کنند و خوشبختانه  Instagram چنین امکانی را  ندارد. اگر کاربری نمی خواهد محتوای شما را بیشتر ببیند، باید آنها را دنبال کنید. این بدان معنی است که شما می توانید مطمئن باشید که محتوای شما در 100٪ از پیغام های شما نمایش داده می شود، و احتمالا آنها را بصورت واقعی  مشاهده می کنید.

اطمینان از اینکه پست های شما که دیده می شود در فیس بوک بسیار دشوار است. آن هم به این دلیل است که در الگوریتم فیسبوک بر اساس تنظیمات پیش فرض اگر در همان زمان انتشار پست ، اخبار و مطالب شما دیده نشود و لایک و فالو دریافت نکنید این امکان وجود دارد که محتوای شما دیده نشود و با شما ارتباط برقرار نکنند .

بازاریابی برای صاحبان کسب و کار گاهی کار مشکلی است ، به همین جهت فیس بوک به طور گسترده و روزافزون بر روی سرویس های تبلیغاتی سرمایه گذاری کرده است ، به دلیل تعدد فرایند تبلیغات در فیس بوک و لایه های متعدد آن امکان تبلیغات کم هزینه و رایگان به سختی قابل دسترس است .

اما در مقابل پلتفرمی که بر روی Instagram  جهت تبلیغات به کار گرفته شده ساده ، یکسان و به سهولت قابل دسترس است ، همچنین امکان تبلیغات ارزان و حتی رایگان بر روی اینستاگرام بسیار مهیا است و این یکی از مزیت های کاربردی و فراموش نشدنی اینستاگرام است .

3. Instagram مبتکر و طرافدار تعامل است .

به اشتراک گذاشتن محتوا به تنهایی کافی نیست بلکه باید اثر گذاری مطلوبی نیز داشته باشد . به اشتراک گذاشتن، دوست داشتن، فالو ، لایک و کامنت نشان می دهد مخاطبان برای محتوای شما چه انداره ارزش و اعتبار قائلند . هر چه بیشتر توجه ها را به خود جلب کنید ، فرصت بیشتر و بهتری برای دریافت نظرات و پیامها خواهید داشت ، ایجاد آگاهی از نام تجاری و حوزه فعالیت ، و حتی لینک دهی و ایجاد سیگنال بر روی وب سایت شرکت ها یکی از بزرگترین آمال مدیران بازاریابی برای استفاده از برنامه ها و شبکه های اجتماعی است .آنها معتقدند که پلتفرمی که به سادگی و با سهولت مخاطب را جذب می کند یک گنج بزرگ مجازی است .

رابط کاربری تمیز و ساده Instagram، ترکیب محسوسی از تبلیغات و تمرکز بر محتوای بصری و ایجاد یک فضای صمیمی است که برای به اشتراک گذاری محتوای  اجتماعی مطلوب است. بنابراین جای تعجب نیست که چرا اینستاگرام در مورد تعامل، رهبر صنعت شبکه های اجتماعی است. در حالی که تعیین و تخمین دقیق برای کاربران شبکه های مجازی کار ساده ای نیست و به آمار منتشر شده از کمپانی ها نمی توان زیاد اعتماد کرد ، اما به وضوح قابل مشاهده است که آمار کاربران اینستاگرام ده ها برابر سایر برنامه ها و شبکه های اجتماعی است ، نظر و به اشتراک گذاردن نام تجاری در Instagram هشتاد برابر فیس بوک و 120 برابر توییتر است و اینستاگرام به تنهایی قادر است تحولی عظیم در کسب و کار شما ایجاد کند .

4. کسب و کار خود را می توانید از طریق داستان سرایی های بصری مطرح کنید .

آیا تا بحال راجع به آسانسور زمین شنیده اید ؟ ایده کلی این است که : شما مدیرعامل یا یک کار آفرین ، استارتاپ یا یک فروشنده هستید که تلاش میکند تا کسب و کار جدیدی را شروع کنید  و ناگهان شما را در یک آسانسور با سرمایه گذار یا مخاطبی که می خواهید با او کار کنید همسفر می شوید. اساسا شما 30 تا 90 ثانیه زمان که با آن شخص گفتگو کنید ، شرکت خود را معرفی کنید ، فرایند کاری خود را تشریح کنید ، از افق های روشن و اهداف سخن بگوئید و تمام آن باید اینقدر جذاب باشد که در زمانی بین 30 تا 90 ثانیه اثر خود را بر روی مخاطب خود بگذارید ، و اگر چنین نشد ، حال و احوال شما چگونه است ؟

این مثال و مکانیزم آسانسور زمینی است ، فرصت های محدود ، و شما می بایست برای کسب و کار خود یک داستان جذاب بصری ایجاد کنید تا همگان دوست داشته باشند انتهای داستان شما را بدانند و یا در آن با شما همراه باشند .

این یک قیاس عالی است برای داشتن مخاطبان جدید و فراوان آنلاین ، فقط به جای یک سرمایه گذار ،کاربران فراوان اینترنت را با 90 ثانیه محتوای جذاب جذب می کنید به یاد داشته باشید آنها مشتریان یا سرمایه گذاران آینده کسب و کار شما هستند . این جایی است که جنبه های داستان سرایی بصری بازاریابی Instagram یک مزیت بزرگ است. شما می توانید لذت ببرید که با شرکتی کار می کنید که در قبال یک عکس 1000 کلمه به شما می دهد ،مطمئن باشید هزار کلمه را هیچ کس نمی خواند اما یک عکس یا فیلم را همه با لذت تماشا می کنند.

شاهکار اینجاست که شما می توانید عکس وفیلم افتتاحیه دفتر تجاری و کسب و کار خود را در اینستاگرام ارسال کنید و همزمان صد ها هزار نفر در این افتتاحیه و شادی های پیوسته آن با شما سهیم و شریک هستند ، خاطرات خوبی که در اذهان باقی خواهد ماند.

چگونه باید تشخیص دهید که کسب و کار شما برای توسعه به Instagram نیاز دارد؟

بنابر توضیحات بالا اینستاگرام برای شما عالی است ، اما شما در این فکر هستید که اینستاگرام برای کسب و کار شما مناسب است ؟ اینستاگرام فروشی و پولی نیست . حقیقت این است که علیرغم مزایای بسیار بازاریابی در اینستاگرام، اساسا هنوز برای هر کسب و کار منطقی نیست. در اینجا چند قاعده ی انگشت شمار که می تواند به شما کمک کند تا انتخابی درست برای حضور کسب و کارتان در اینستاگرام داشته باشید با شما در میان می گذاریم :

90% از 400 میلیون کاربر اینستاگرام زیر 35 سال دارند:

مخاطب هدف شما جوان است. آمار رسمی نشان می دهد 90 درصد مخاطبان اینستاگرام جوان و زیر 35 سال سن دارند ، در توییتر 55% کاربران بالای 35 سال دارند و در فیس بوک بالای 65 % کاربران بالای 35 سال دارند . حقیقت این است که مهم نیست که محصول و پیام شما چه قدر عالی است، اگر از کانال های مناسب برای رسیدن به مخاطبان خود استفاده نکنید. تلاش برای برقراری ارتباط با جوانان در فیس بوک مانند تلاش برای ارسال پیام با دستگاه فکس است ،که کار نمی کند.

معرفی محصول یا خدمات بصورت  بصری قانع کننده است. بازاریابی در Instagram با کاربرد تصاویر و فیلم های کوتاه است . شاید شما یک آژانس مسافرتی هستید که کتابهای تعطیلات لوکس را چاپ می کند یا شاید شما شرکتی هستید که دوچرخه های جذابی را تولید می کند. هر کسی که هستید، اگر شما چیزی را که مردم میخواهند ببینند به فروش می رسانند، باید در Instagram باشید.

رقبای شما در Instagram فعال هستند. اگر هنوز رتبه خود را نمی دانید بررسی کنید که آیا رقبای شما در اینستاگرام فعال هستند یا خیر. حتی اگر هنوز هم فکر میکنید که Instagram برای کسب و کار شما مناسب نیست، اگر رقبای شما فعال باشند  و فرایند توسعه آنان را ببینید ، با کمی بررسی متوجه خواهید شد که رقبای شما در چه موضوعاتی برتری دارند و نقاط ضعف آنان کجاست ، حالا زمان آن است که اکانت اینستاگرام خود را ایجاد کنید و بر اساس نام تجاری خود محصولات و خدماتی را معرفی کنید که رقبای شما در آن کاستی یا ضعف دارند ، باید بدانید همزمان با تمرکز بر روی کاستی های رقبا به دلیل دیده شدن سایر محصولات و خدمات موازی با رقبای شما مشتری خود را پیدا خواهد کرد.

ترجمه و تلخیص :محسن امجدیان

منبع :cantentfac


محتوای مرتبط


ثبت نظر


دیدگاه شما

در حال حاضر دیدگاهی برای این محتوا ثبت نشده است