دامین آتورتی و پیج آتورتی چیست؟ ( چگونه DA ,PA را بالا ببریم؟ )

بهنام محمودی 1403.04.08 997 0 0

دامین آتورتی و پیج آتورتی چیست؟

دامین آتوریتی (Domain Authority) و پیج آتوریتی (Page Authority) به ترتیب به معنای «اعتبار دامنه» و «اعتبار صفحه» هستند. به احتمال زیاد شما نیز دیده‌اید که هنگام جستجو در گوگل، برخی از سایت‌های معروف همیشه در اولین نتایج جستجو ظاهر می‌شوند. این اتفاق به اعتبار پیج و دامنه مرتبط است. پیج آتورتی و دامین آتورتی پارامترهایی برای پیش‌بینی رتبه یک سایت یا یک صفحه خاص در موتورهای جستجو هستند. در ادامه با دامین آتورتی و پیج آتورتی بیشتر آشنا می‌شویم و روش‌های افزایش اعتبار دامنه و صفحه را بررسی می‌کنیم.


آتوریتی (Authority) به چه معناست؟

آتوریتی یا Authority به معنای اعتبار است. همانطور که می‌دانید امروزه تعداد بیشماری سایت با موضوعات مختلف وجود دارند. گوگل برای افزایش کیفیت نتایج جستجو به وب سایت‌هایی با اعتبار بیشتر توجه می‌کند. اعتبار صفحه و دامنه به کیفیت اطلاعات و سایت شما بستگی دارد. هر چه سایت شما بهینه‌تر و مطالب شما با کیفیت‌تر باشند، گوگل نیز به سایتتان توجه بیشتری می‌کند و رتبه بهتری به آن می‌دهد.

دامین آتوریتی چیست؟

Domain Authority که به اختصار DA نیز گفته می‌شود به معنای اعتبار دامنه است. اعتبار دامنه یکی از پارامترهایی است که برای تحلیل قدرت و اعتبار دامنه یک سایت کاربرد دارد. این پارامتر توسط شرکت ماز ارائه شده است. اعتبار دامنه عددی بین 0 تا 100 است و هر چه این عدد بیشتر باشد یعنی اعتبار دامنه و سایت بیشتر است. البته باید این را بدانید که داشتن امتیاز بالا در سایت ماز عاملی برای گرفتن رتبه برتر از گوگل نیست. Domain Authority یک پارامتر نسبی برای سنجش کیفیت سایت است و داشتن امتیاز بالا می‌تواند به بهبود کیفیت سایت شما کمک کند. اما باید این نکته را در نظر بگیرید که گوگل بیش از 200 پارامتر مختلف را مورد سنجش قرار می‌دهد. دامین آتوریتی می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید در مقایسه با دیگر سایت‌ها چه موقعیتی دارید.

چرا دامین آتوریتی در سئو سایت مهم است؟

با این که همیشه گفته شده اعتبار دامنه در رتبه‌بندی سئوی سایت تاثیر ندارد اما تحقیقات و بررسی‌ها نشان داده که دامین آتورتی و رتبه‌بندی کلمه کلیدی با یکدیگر ارتباط دارند. با اینکه اعتبار دامنه تاثیر مستقیمی روی سئو ندارد اما ابزار خوبی برای بررسی عملکرد سایت و مقایسه آن با رقبا است.

پیج آتوریتی چیست؟

Page Authority  یا به اختصار PA به معنای اعتبار صفحه است. این پارامتر نیز توسط شرکت ماز معرفی شده است و میزان اعتبار و رتبه صفحه را در نتایج سرچ موتور جستجو (SERP) نشان می‌دهد. بازه امتیاز پیج آتورتی نیز صفر تا صد است و هر چه این امتیار بالاتر باشد یعنی اعتبار صفحه برای بالا آمدن در نتایج جستجو نیز بیشتر است. لازم است بدانید که گوگل از این معیار برای رتبه‌بندی صفحات استفاده نمی‌کند. پیج آتورتی یک ابزار برای پیش‌بینی و سنجش قدرت صفحات در رتبه‌بندی است. بیش از 40 معیار مختلف مانند تعداد لینک‌ها و بک‌لینک‌ها در محاسبه پیج آتوریتی بررسی می‌شوند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید برخی از فاکتورهای مهم در سئو مانند کلمه کلیدی در بین این 40 معیار نیستند. 

تفاوت پیج آتوریتی و دامین آتوریتی

Page Authority و Domain Authority معیارهای تقریبا یکسانی هستند. دامین آتورتی می‌تواند پیش‌بینی کند که یک دامنه با توجه به امتیازش چگونه در نتایج موتورهای جستجو رتبه‌بندی شود؛ اما پیج آتورتی با توجه به امتیاز صفحه یک سایت، پیش‌بینی می‌کند که رتبه‌ اخذ شده در نتایج جستجو چه باشد. به جز این، DA تاکید زیادی بر سئوی داخلی دارد ولی PA اصلا به سئوی داخلی مانند کلمات کلیدی و بهینه‌سازی محتوا توجهی ندارد. بررسی این دو پارامتر در کنار یکدیگر می‌تواند اطلاعات مفیدی درباره سئوی دامنه و سایتتان به شما دهد. شما می‌توانید با استفاده از این اطلاعات به خوبی سایتتان را بهینه کنید.


امتیاز پیج آتوریتی (Page Authority) و دامین آتوریتی (Domain Authority) چگونه محاسبه می‌شود؟ 

امتیاز پیج آتوریتی و  دامین آتوریتی تقریبا مشابه و با یک معیار لگاریتمی محاسبه می‌شود و همانطور که قبلا گفتیم بازه آن صفر تا صد است. به همین دلیل است که رسیدن به امتیاز 20 از 10 راحت‌تر از رسیدن به امتیاز 90 از 80 است. یعنی هر چه امتیاز سایت بیشتر شود، ارتقای آن به امتیازات بالاتر نیز سخت‌تر می‌شود. به دلیل این نکته گوگل الگوریتم‌های محاسباتی خود را به طور مداوم به ‌‌روزرسانی می‌کند؛ بنابراین ممکن است امتیاز اعتبار صفحه و دامنه تغییر کند. تعداد لینک‌های داخلی و خارجی، ترافیک صفحات، به‌ روزرسانی مداوم صفحات سایت، انکرتکست‌ها، معرفی در شبکه‌های اجتماعی، جستجوی نام برند در گوگل و رفتار کابران در سایت، همگی از معیارهای موثر در امتیاز پیج آتورتی و دامین آتورتی هستند.

دلایل تغییر امتیاز Page Authority و Domain Authority

همانطور که اشاره کردیم گاهی به دلیل تغییر الگوریتم گوگل، امتیاز PA و DA نیز تغییر می‌کند. به طور کلی مشخص کردن علت دقیق تغییر امتیازات مشکل است اما برخی عوامل دیگر نیز ممکن است در این تغییر نقش داشته باشند. برخی از این عوامل ممکن است شامل موارد زیر باشند:
•    ممکن است سایت‌هایی که از آنها لینک گرفته‌اید در رتبه‌بندی گوگل تاثیری نداشته باشند.
•    یا  تغییرات جدید سایت شما هنوز توسط گوگل ایندکس نشده باشد.
•    لینک‌های ورودی به سایت شما هنوز توسط خزنده‌های گوگل بررسی و ایندکس نشده ‌باشند.
•    امتیاز اعتبار دامنه و صفحه شما پایین باشد و به همین دلیل بیشتر تحت تاثیر نوسانات قرار گیرد.
چگونه دامین آتوریتی و پیج آتوریتی را بررسی کنیم؟
بهتر است هنگام تعمیر و بهینه‌سازی سایت از نتایج بررسی PA وDA  استفاده کنید. برای بررسی پیج آتوریتی و دامین آتوریتی از ابزارهای مختلفی می‌توان استفاده کرد. در ادامه مقاله به معرفی این ابزارها می‌پردازیم. 


ابزارهای بررسی پیج آتوریتی و دامین آتوریتی

برای بررسی اعتبار صفحه و دامین می‌توان از برخی ابزارهای دیجیتال مارکتینگ و سئو استفاده کرد. شما می‌توانید از ابزارهای زیر برای بررسی پیج آتورتی و دامین آتورتی استفاده کنید.
1.    ابزار Link Explorer شرکت MOZ
2.    CheckMoz
3.    ابزار رایگان MozBar
4.    Seo Review Tools
5.    Ahrefs

da pa
تحلیل امتیازات PA و DA 

پس از بررسی سایت خود در ابزارهای معرفی شده، شاید بخواهید بدانید اعدادی که این ابزارها به عنوان امتیاز به ما نشان داده‌اند چه معنایی دارند. 
1.    اعداد 1 تا 20
 در صورتی که شما سایت خود را به تازگی راه‌اندازی کرده باشید و هنوز فعالیت جدی روی سایتتان نداشته‌ باشید، اعدادی بین 0 تا 20 به شما نشان داده خواهد شد.
2.    اعداد بین 20 تا 30
این اعداد، نشانگر یک سایت معمولی هستند. اگر این اعداد را در نتایج بررسی مشاهده کردید، با انجام اصولی تکنیک‌های سئو می‌توانید اعتبار و امتیاز سایت خود را بالاتر ببرید.
3.    اعداد بین 30 تا 40
اگر امتیاز سایت شما در این محدوده قرار دارد یعنی سایت شما از یک سایت معمولی فاصله گرفته است. این بازه نشان می‌دهد که به خوبی روی سئو کار کرده‌اید و با ادامه دادن این فعالیت‌ها می‌توانید به امتیازات بالاتری برسید.
4.    اعداد بین 40 تا 50
سایت‌هایی که امتیاز آنها در بازه 40 تا 50 قرار گرفته معمولا مخاطبان زیادی دارند و سایت‌های خوبی محسوب می‌شوند. رسیدن به این عدد کمی مشکل است اما غیرممکن نیست.
5.    اعداد بین 50 تا 70:
سایت‌هایی که امتیاز آنها در این بازه قرار دارد، قطعا یک تیم قوی برای پشتیبانی و سئوی سایتشان دارند. اگر سایتی بتواند امتیاز خود را به این بازه برساند، می‌تواند درآمد خوبی از آن کسب کند.
6.    اعداد بین 70 تا 90
 سایت‌های مشهور امتیازشان در این بازه قرار دارد و در زمره سایت‌های بسیار مفید قرار می‌گیرند. در ایران تعداد کمی از سایت‌ها توانسته‌اند به این بازه برسند.
7.    اعداد بین 90 تا 100
 رسیدن به این بازه یک رویا به نظر می‌رسد و بسیار دشوار است. در دنیا فقط چند سایت مشهور مثل گوگل و فیسبوک به این امتیازات رسیده‌اند.

 

روش افزایش دامین آتوریتی و پیج آتوریتی ( 100% تضمینی )

افزایش امتیاز دامین آتوریتی و پیج آتوریتی در واقع کار مشکلی است. عوامل مختلفی در محاسبه امتیاز اعتبار صفحه و دامنه موثر هستند و گوگل برای رتبه‌بندی نیز عوامل متعددی را بررسی می‌کند. بهترین راه برای تاثیر گذاشتن بر امتیاز پیج آتورتی و دامین آتورتی کار کردن روی سئوی وب سایت است. روش‌هایی وجود دارد که می‌توان با استفاده از آنها بر این دو فاکتور تاثیر مثبت گذاشت. در ادامه برخی از روش‌های موثر بر امتیاز سایت را بررسی می‌کنیم.


حذف بک‌لینک‌های بی‌کیفیت

گاهی اوقات از بین بردن موانعی که از رشد وب سایت جلوگیری می‌کنند، می‌تواند به ارتقای آن کمک کند. همانطور که می‌دانید تعداد بالای بک ‌لینک برای سئو بسیار مفید است. اما گرفتن بک‌ لینک از سایت‌های مخرب و با کیفیت پایین، بیشتر از این که فایده داشته باشد، به سایت آسیب می‌زند. شما می‌توانید با ابزارهایی مانند search console و Ubersuggest لینک‌های ورودی به سایتتان را بررسی کنید و لینک‌های بی‌کیفیت را حذف کنید. برای مثال هر لینکی که از سایت‌هایی با DA بالای 40 بیاید، خوب است. ولی لینک‌های سایت‌هایی با امتیازات زیر 40 باید بررسی شوند. 
تولید محتوای با کیفیت
 تولید محتوای با کیفیت و جذاب برای کاربران، طوری که آن را بخوانند و با دیگران به اشتراک بگذارند، بهترین روش برای کسب امتیاز بالای پیج آتورتی و دامین آتورتی است. توجه داشته باشید که الگوریتم گوگل مداوم در تلاش است تا سلیقه و نیاز کاربران خود را پیش‌بینی کند. اگر از سلیقه و نیاز کاربران گوگل دور شوید، ممکن است نتوانید امتیازات خوبی کسب کنید. در صورتی که محتوای خود را طبق نیاز کاربران تولید کنید، خواهید دید که به طور طبیعی بازدید بیشتر و امتیازات بهتری دریافت خواهید کرد.
بهبود رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) سایت
بهبود ظاهر سایت و کاربردی کردن بخش‌های مختلف آن، به نگه داشتن مخاطب در وب سایت شما و بالا رفتن دامین آتوریتی و اعتبار صفحه کمک زیادی می‌کند.
حضور در شبکه‌های اجتماعی
 اگر محتوای وب سایت شما در شبکه‌های اجتماعی منتشر شود، به معنای این هست که محتواهایتان برای کاربران مفید بوده است. به همین دلیل به سایت شما امتیاز بیشتری داده می‌شود تا سایر کاربران نیز بتوانند هنگام جستجوی کلیدواژه‌های مرتبط، سریع‌تر به مطالب شما دسترسی پیدا کنند.
افزایش تعامل کاربران با سایت
 سعی کنید به شیوه‌های مختلف ارتباط کاربران با سایت را افزایش دهید. برای افزایش تعامل کاربران با سایت می‌توانید اقداماتی مانند پاسخگویی به نظرات کاربران، طراحی کمپین‌های تبلیغاتی، قرار دادن حراج‌های فصل در سایت و ارائه کدهای تخفیف به کاربران را انجام دهید.


رعایت اصول سئو

یک نقشه سایت بهینه برای گرفتن امتیاز بالا به شما کمک زیادی می‌کند. همچنین بهبود سرعت سایت و رسپانسیو بودن صفحات آن اهمیت زیادی دارد.
امتیازات خوب و بد دامین آتوریتی و پیج آتوریتی
بالاترین امتیازات اعتبار صفحه و دامنه مربوط به سایت‌هایی مثل گوگل و ویکی پدیا است. این سایت‌ها تعداد زیادی لینک خروجی و با کیفیت دارند. وب سایت‌ها و کسب و کارهای کوچک که بک ‌لینک‌ کمتری دارند، امتیاز پایین‌تری نیز دارند. سایت‌های جدید که به تازگی فعالیت خود را شروع کرده‌اند ابتدا امتیاز دامین آتورتی 1 دارند. این امتیاز با فعالیت بیشتر و بک ‌لینک‌های معتبر و با گذشت زمان افزایش می‌یابد. برای افزایش امتیاز دامین آتوریتی و پیج آتورتی، امتیاز سایت‌های رقبایتان را بررسی کنید و سعی کنید با آنها رقابت کنید. از رقبای قدرتمند خود الگو بگیرید تا بتوانید امتیاز بالاتری کسب کنید. با توجه به اینکه امتیاز اعتبار صفحه و اعتبار دامنه نسبی است، امتیاز خوب و بد و متوسط نداریم. امتیاز خوب و بد و متوسط برای یک هدف رقابتی خاص می‌توانند معنا شوند.

جمع بندی

دامین آتوریتی Domain Authority)) و پیج آتوریتی (Page Authority) دو معیار مناسب برای پیش‌بینی رتبه‌بندی سایت‌ها هستند. آتوریتی به معنای اعتبار است. اعتبار دامنه و اعتبار صفحه با عددی بین صفر تا صد توسط ابزارهایی خاص تعیین می‌شوند. هر چه اعتبار یک سایت بیشتر باشد، امتیاز آن نیز بیشتر است. گاهی ممکن است به دلیل آپدیت الگوریتم‌های گوگل، امتیازات DA وPA تغییر کنند. بیشترین امتیاز یعنی بین 90 تا 100 را فقط چند سایت معتبر در دنیا مثل گوگل و فیسبوک دارند. DA و PA به طور مستقیم تاثیری بر ظاهر شدن سایت در نتایج بالای سرچ گوگل ندارند. در واقع، با تمرکز بر روی سئوی سایت و بهبود آن می‌توان به امتیازات بالاتر دست یافت. از دیگر راه‌های افزایش اعتبار دامنه و سایت، تولید محتوای با کیفیت و با توجه به نیاز کاربران است. با تولید محتوای با کیفیت، به طور طبیعی کاربران به وب سایت شما جذب می‌شوند و گوگل نیز سایت شما را بیشتر به کاربران نشان می‌دهد ، ممنون که تا آخر مقاله همراه سی یو وب بودید راستی اگه نیاز به طراحی سایت و سئو داشتی میتونی از ما مشاوره رایگان بگیری :)
 


محتوای مرتبط


ثبت نظر


دیدگاه شما

در حال حاضر دیدگاهی برای این محتوا ثبت نشده است