15 روش جستجوی پیشرفته در گوگل

سی یو وب 1400.05.12 2914 2 0

اگر الان در حال مطالعه این مطلب هستید، پس احتمالا قبلا از موتور جستجوی گوگل استفاده کرده اید. اما آیا تا به حال از جستجوی پیشرفته گوگل هم کمک گرفته اید؟ شاید ندانید که گوگل چندین ترفند مختلف و کارامد دارد که به شما کمک می کند تا در مدت زمان کمتر بتوانید به جستجوی حرفه ای و دقیق تری بپردازید. در این مقاله شما را با پانزده ترفند مهم جستجوی پیشرفته گوگل آشنا می کنیم تا بتوانید جستجوی بهتر و موثرتری داشته باشید.

روش های جستجوی پیشرفته در موتور جستجوی گوگل

1- جمله بندی خاص: با استفاده از آموزش جستجوی پیشرفته گوگل، شما این امکان را خواهد داشت تا به راحتی بتوانید نتایج حستجو را برای کلمات کلیدی اصلی، ساده کنید. همچنین می توانید یک عبارت خاص را جستجو و یا کلمات خاصی را حذف کنید. به عنوان مثال، اگر به دنبال یک آژانس بازاریابی دیجیتال هستید و همچنین اگر می خواهید در قسمت نتایج خود این سه کلمه را ببینید، پس کافیست عبارت "آژانس بازاریابی دیجیتال" را بین دو علامت کوتیشن (") تایپ کنید.
همچنین می توانید با حذف کردن یک کلمه، جستجوی خود را اصلاح کنید. حالا مثلا می خواهید بازاریابی دیجیتال را یاد بگیرید، اما نمی خواهید در قسمت نتایج جستجوی خود با نتایج مربوط به بازاریابی شبکه ای رو به رو شوید. به راحتی می توانید در مقابل کلماتی که می خواهید حذف شوند یک علامت منفی ("-") بگذارید.

روش های سرچ حرفه ای در گوگل

2- محل قرارگیری کلمه: یک ترفند جستجوی حرفه ای گوگل که نتایج جستجوی شما را محدودتر می کند، جستجوی کلمات کلیدی در موقعیت های خاص است. کلمات کلیدی می توانند در عنوان، URL و یا متن اصلی قرار بگیرند. می توانید مشخص کنید که کلیدواژه های مورد نظرتان در کدام قسمت قرار بگیرند. اگر می خواهید همه کلیدواژه ها یکجا کنار هم قرار بگیرند (یعنی مثلا همه کلمات کلیدی در عنوان، URL و یا متن اصلی جای بگیرند) به صورت زیر عمل کنید:
Allintitle: [word(s)]؛ allinURL: [word(s)]؛ و یا allintext: [word(s)]. 

3- پسوند دامنه: اگر به دنبال نتایجی با پشوند دامنه هستید، جستجوی پیشرفته گوگل این قابلیت را دارد و شما می توانید به راحتی هر نوع وبسایتی را که می خواهید پیدا کنید. به عنوان مثال، اگر فقط به دنبال وبسایت های دولتی هستید، اول باید کلید واژگان خود را وارد کنید و بعد عبارت "site:gov" را اضافه کنید. پسوندهای دیگر عبارتند از .edu (education)؛ .org (organization)  و .net (network) 

جستجو پیشرفته گوگل بر اساس دامنه سایت

4- نتایج مرتبط: جستجوی پیشرفته گوگل به ما کمک می کند تا نتایج مرتبط با واژه مورد نظر را هم پیدا کنیم. به عنوان مثال اگر به دنبال لغات مشابه با کلیدواژه خود هستید فقط کافیست به صورت زیر عمل کنید:
 "[keyword(s)]"  [keyword synonym]
برای پیدا کردن وبسایت های مرتبط هم، باید عبارت "related: [website]" را تایپ کنید.

5- معنی و ریشه یک کلمه: اگر به دنبال معنی یک کلمه خاص هستید، فقط کافیست کلمه "define:" و بعد کلمه مورد نظر خود را وارد کنید. در این صورت گوکل معنی دقیق آن کلمه را به شما ارائه می دهد. بعلاوه با وارد کردن "Etymology" و بعد کلمه مورد نظر خود می توانید ریشه آن لغت را پیدا کنید.

6- قیمت: گوگل به شما کمک می کند تا قیمت ها را با هم مقایسه کنید، در این صورت قطعا می توانید بهترین خرید را انجام بدهید. باید در نوار جستجوی گوکل عبارت زیر را تایپ کنید :
"[keyword(s)] $ [price]" یعنی  [کلیدواژه و یا کلید واژگان] $ [مبلغ]. البته که این جستجو در زبان انگلیسی نمایش درست خواهد داشت!

7- جای خالی را پر کنید: اگر نمی توانید کلمه و یا عبارت موردنظر خود را در قسمت نتایج جستجوی گوگل پیدا کنید، از این روش ستاره گذاری کمک بگیرید. مثلا کلید واژه اول را وارد کنید و بعد کلید واژه دوم را و به جای کلید واژه سوم که اطلاعاتی در موردش ندارید، ستاره (*) بگذارید. با این کار شما به گوگل می گویید که جای خالی را برایتان پر کند. زمانی که به دنبال نام یک کتاب، شعر و یا فیلم هستید، این تکنیک به شما کمک می کند.

روش استفاده حرفه ای از گوگل ترنسلیت

8- ترجمه: گوگل ترنسلیت، یکی از مفیدترین و کارامدترین ابزارهای گوگل است. اگر نیاز به ترجمه واژه و یا جمله ای داشتید به راحتی می توانید از گوگل کمک بگیرید. باید در نوار جستجوی گوکل کلمه "translate" را به همراه لغت و یا جمله مورد نظر و بعد زبان موردنظر خود تایپ کنید؛ translate (word) to (language)  یعنی ترجمه این لغت به این زبان.

9- تبدیل واحد و پول: موتور جستجوی گوگل، به سرعت و با دقت بسیار می تواند واحدهای اندازه گیری و انواع ارزها را به هم تبدیل کند. خوشبختانه به راحتی و با کمک گوگل، می توانید مسافت، وزن، حجم و دیگر واحدهای اندازه گیری را تبدیل کنید. فقط کافیست در نوار جستجوی گوگل عبارت زیر را بنویسید. به عنوان مثال "convert 5 miles to km" و یا "convert 1 cup to a teaspoon". 

10- اطلاعات مربوط به سهام شرکت ها: با کمک جستجوی پیشرفته موتور جستجوی گوگل، به راحتی می توانید به آخرین اطلاعات مربوط به سهام شرکت ها دسترسی داشته باشید. به راحتی می توانید نرخ لحظه ای سهام، نمودارها و اخبار مالی شرکت مورد نظر خود را پیدا کنید.

11- ماشین حساب: گوگل هم ماشین حساب معمولی دارد و هم ماشین حساب مخصوص پرداخت انعام. محاسبات خود را در نوار جستجوی گوگل وارد کنید؛ برای جمع، تفریق، ضرب و تقسیم از این علائم  (+ ، - ، *،  / ) استفاده کنید. همچنین اگر می خواهید بدانید که در یک رستوران چقدر باید انعام بپردازید، می توانید از ماشین حساب انعام کمک بگیرید. فقط باید مبلغی را که بابت انعام می خواهید بپردازید و تعداد افرادی که می خواهید به آن ها انعام بدهید را وارد کنید.

12- کرونومتر و زمان سنج: اگر نیاز به یک تایمر و یا زمان سنج دارید، فقط کافیست کلمه "timer " (زمان سنج) را در گوگل تایپ کنید. بعد باید مدت زمان تایمر را تنظیم کنید. همچنین می توانید از موتور جستجوی گوگل به عنوان یک کرونومتر هم کمک بگیرید.

روش استفاده از تایمر با موتور جستجوی گوگل

13- وضعیت آب و هوا: اگر می خواهید در مورد آب و هوای یک منطقه خاص اطلاعات کسب کنید، می توانید نام آن منطقه و کلمه "weather " (آب و هوا) را در گوگل سرچ کنید. جستجوی پیشرفته گوکل پیش بینی آب و هوای یک منطقه خاص را به شما نشان می دهد. بعلاوه گوگل می تواند از آدرس IP شما برای نمایش زمان طلوع و غروب خورشید در یک روز خاص و یا یک موقعیت جغرافیایی خاص استفاده کند.

14- وضعیت پرواز: گوگل می تواند اطلاعات خوبی در مورد وضعیت پرواز در اختیارتان قرار بدهد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که نام شرکت هواپیمایی و شماره پرواز خود را در گوگل تایپ کنید. بعد گوگل وضعیت پرواز و زمان تقریبی پرواز را به شما می گوید.

15- ارزش غذایی مواد خوراکی: گوگل در بخش جستجوی حرفه ای، می تواند در مورد ارزش غذایی مواد خوراکی اطلاعات مهمی را در اختیارتان قرار بدهد. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد کالری ها، مواد مغذی و یا میزان چربی مواد خوارکی به دست بیاورید، می توانید نام آن ماده خوراکی و  کلمه "calories" (میزان کالری) را به عنوان کلید واژه سرچ کنید.

اندازه گیری میزان کالری در گوگل

این پانزده نکته مهم را به خاطر بسپارید و در جستجوهای خود حتما از آنها استفاده کنید؛ چرا که با این کار در زمان شما صرفه جویی می شود و به نتایج دقیقی هم خواهید رسید. اگر چه برخی از موارد ذکر شده تنها در زبان انگلیسی پاسخ درستی دارند، اما برای برخی جستجوهای خاص مانند کالری، قیمت محصولات خاص، این امکانات باز هم مناسب هستند.
قطعا هنگام استفاده از موتور جستجوی گوگل با صفحات نامرتبط بسیار زیادی رو به رو می شود، پس باید بدانید که دقیقا به دنبال چه چیزی هستید تا در نهایت به نتایج دقیق تری دست پیدا کنید. 


محتوای مرتبط


ثبت نظر


دیدگاه شما

در حال حاضر دیدگاهی برای این محتوا ثبت نشده است