صدای برند چیست و چرا اهمیت دارد؟

سی یو وب 1399.07.20 2145 0 0

مردم اغلب در برندینگ به اینکه ظاهر برند چگونه به نظر می آید، فکر می کنند، به فونت ، رنگ و سبک های طراحی آن می اندیشند. چیزی که اغلب از قلم می افتد صدای برند است. با اضافه شدن شبکه های اجتماعی به فعالیت های بازاریابی، صدای برند به عنوان راهی برای تمایز در میان حجم زیاد همهمه ی دیجیتال بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است.
حتی اگر با این تعریف آشنا نباشید، به احتمال زیاد آن را تجربه کرده اید. شرکتی که لوازم موج سواری می فروشد، ادبیات و روش یک موج سوار را پیشه می کند. شرکت لباس the tween  زبان برند آزاد را انتخاب می کند و از اصطلاحات رایج برای برقراری ارتباط با مخاطب هدفش استفاده می کند. اگرچه شما می توانید کارتان را بدون داشتن صدای برندی متفاوت هم انجام دهید، اما با انتخاب یک صدا برای برندتان به گسترش بیشتر آن کمک خواهید کرد.
بیاید دقیق تر در مورد جزئیات صدای برند و نحوه ی توسعه ی یک صدا برای برند صحبت کنیم:

صدای برند چیست؟

صدای برند شخصیت متفاوت یک برند در هنگام ارتباطاتش است. تصور کنید به یک مهمانی رفته اید و در حال گفت و گو با تمام مهمانان هستید. یک نفر به خاطر اینکه در داستان سرایی به روشی متفاوت و منحصر به فرد عالی است، می ایستد و شروع به صحبت می کند. جریان کلمات، زبان و شخصیتی که آن فرد برای سخن گفتن دارد، همگی در کنار هم باعث ایجاد یک تجربه ی به یادماندنی برای شما می شود. در حقیقت، شما هر وقت آن داستان را بازگو می کنید به یاد آن فرد خواهید افتاد. 
اکنون آن فرد مهمان را با صدای برند مقایسه کنید. برند آنلاین شما کیست؟ اگر برند شما یک شخص بود، چه صفات شخصیتی داشت و از چه ویژگی هایی دوری می کرد؟ برند شما اصولا چه عبارات و ادبیاتی را انتخاب خواهد کرد؟
تمام موارد بالا، صدای برند شما را می سازند. این شخصیت در تمام جاهایی که برند شما سخن می گوید، مثل خبرنامه، پست های شبکه ی اجتماعی، ارتباطات رسمی داخلی مثل اعلامیه های شرکت و تبلیغات، نمود خواهد داشت.

چرا صدای برند مهم است؟

چرا باید به صدای برند اهمیت بدهید؟ چرا نه؟ فقط کافیست در مورد هرچیزی که دوست دارید برندتان داشته باشد بنویسید.
فضای دیجیتال بسیار شلوغ و متراکم است. این فضا پر از هیاهوی برندها و افراد شبیه هم است. شما می توانید به خاطر محتوای تصویری، لوگو یا فقط به خاطر ویژگی های محصولتان متمایز شوید. محتوای نوشتاری شما هم مثل سایر عناصری که برای نمایش برند خود استفاده می کنید به توجه و ثبات نیاز دارد.

 

چارت دیدگاه بازاریاب و مشتری


صدای برند به تفاوت شما با سایر برندها کمک می کند. طبق تحقیقات، از نظر مشتریان یکی سری ویژگی ها باعث متمایز شدن یک برند نسبت به دیگران می شوند. 40% گفته‌اند محتوای به یاد ماندنی، 33% گفته‌اند شخصیت متفاوت، 32% گفته‌اند داستان سرایی گیرا.  در هر سه معیار، صدای برند نقش مهمی را ایفا می کند. شما نمی توانید بدون داشتن شخصیتی متفاوت، صدای برند متفاوتی داشته باشید.

 

دلایل آنفاو در شبکه های اجتماعی


محتوا فقط عکس یا ویدئو نیست. محتوا شامل کلمات و گرافیک نیز هست. یعنی شما چگونه خود را به مشتری نشان می دهید. با انجام تحقیق دلیل آنفالو شدن برندها از سوی مشتری در شبکه های اجتماعی، مشخص شد: 45% دلیل آن را محتوای نامرتبط اعلام کردند. انتشار محتوایی که با سبک برند مطابقتی ندارد، یکی از چیزهایی است که باعث می شود اکانت شما را آنفالو کنند. 
در آخر، چون شما می خواهید برندتان ثبات داشته باشد و به آسانی قابل شناسایی باشد، صدای برند اهمیت پیدا می کند. شناخت برند زمانی موفق خواهد بود که تنها با دیدن محتوا و قبل از دیدن منتشر کننده، بتوانیم برند را بشناسیم. 

5 نکته برای ایجاد صدای برند

اکنون شما اهمیت صدای برند را می دانید، اما چطور یک صدای برند متفاوت ایجاد خواهید کرد؟ برای شروع از 5 نکته ی زیر استفاده کنید تا صدای کنونی برندتان را تشخیص دهید.


1.    همه چیز را مستند کنید و ثبات داشته باشید.

درست مثل راهنمای تصویری برند و استراژی شبکه های اجتماعی، صدای برندتان نیز باید مستند شود. مستند کردن صدای برند برای استفاده در چندین دپارتمان از یک سازمان مفید خواهد بود، مگر اینکه تنها یک نفر را برای مدیریت همه ارتباطات و بازاریابی داشته باشید. آن سند می تواند برای هر کسی که از صدای برند برای نوشتن استفاده می کند، مرجع باشد. اینکار باعث می شود پست های شبکه ی اجتماعی و برنامه های تبلیغاتی هماهنگ و ثابت باشند.

این نوشته باید با ارزش های اصلی و ماموریت شرکت شما شروع شود. شما باید بتوانید از این بیانیه ها چند صفت شخصیتی استخراج کنید.
دیگر عناصر این نوشته، صفات شخصیتی، کلمات متدوال ، اصطلاحات برند و از همه مهم تر، مثال هاست. شما باید مثال هایی بنویسید که هم نوع نوشتار در شخصیت برند شما را نشان دهد و هم مشخص کند که چه گزینه هایی کاملا خارج از سبک تعریف شده هستند.


2.    صدا کنونی خود را بازبینی کنید.

برای اینکه صدای برندتان را بشناسید به چند منبع احتیاج دارید؟ نگاهی به ارتباطات کنونی خود بیاندازید. از تمام ارتباطات خارجی خود یک نمونه بررسی کنید تا بتوانید تصویر کلی خوبی از صدا کنونی برندتان بدست آورید.
شاید متوجه شوید که صدا برندتان ثبات ندارد، که ممکن است به خاطر تفاوت نویسندگان و استفاده ی بیشتر از یک سری کلمات باشد. به نحوه ی تعامل مخاطب با شما و شیوه ی سخن گفتنش توجه کنید. بهترین پست ها و خبرنامه های شما چه ویژگی مشترکی دارند؟
از اینجاست که شما خواهید فهمید شخصیت کنونی برندتان چیست و سپس برای ایجاد صفاتی که دوست دارید، شروع به مشورت و نظرخواهی کنید.


3.    مخاطب و پرسونای مخاطب خود را بشناسید.

راه دیگر تشخیص صدای برند این است که بدانید مخاطب شما کیست و پرسونای بازاریابی شما چیست. اگر مخاطب هدف شما جوان ها هستند، شما باید زبانی را انتخاب کنید که با آنها تناسب داشته باشد. استفاده از زبان آشنای نسل بزرگتر فقط باعث دور کردن مخاطب جوانتر می شود.
وقتی روی مخاطب و پرسونای آن کار می کنید، لیستی از صفات و کلمات رایجی که می خواهید به عنوان برند استفاده کنید، تهیه کنید. یک برند محلی که مخاطب هدفش نیز محلی است، از زبان محلی استفاده خواهد کرد.

یک نصحیت: خیلی از شیوه ی کنونی برندتان دور نشوید. هدف این است که شما صدا واقعی برندتان را نشان دهید، نه اینکه ربات وار رفتار کنید، یا اینکه نشان دهید فقط دنبال رو گرایشات هستید.


4.    لحن کنونی خود را بشناسید.

در بازاریابی دیجیتال، صدای برند چیزی است که شما بیان می کنید و لحن برند شیوه ی گفتن آن است. لحن شما ممکن است با هر مخاطبی فرق کند، پس بهتر است اینکه چه زمانی از چه لحنی استفاده کنید را بنویسید.
شیوه ی هیجان انگیزی که شما محصول جدید خود را معرفی می کنید، نباید با لحنی که به یک مشتری شاکی پاسخ می دهید یکسان باشد. سناریوهای رایجی که شما به عنوان برند با آن ها سروکار دارید را مشخص کنید و آن ها را به لحن های مختلفی که دوست دارید به کار ببرید، دسته بندی کنید.

5.    بررسی و انطباق

توسعه صدای برند کار یک بار نیست. صدای برند باید مجدد بررسی شود و در زمان های مختلف اصلاح شود، مثلا سالی یکبار یا هنگام تغییرات اساسی و اصلی در برند و ایونت های مهمی که طی آن به طور قابل ملاحظه ای استراتژی بازاریابی شرکت را تغییر می دهید. زبان در حال تحول است و کلماتی که شما 5 سال پیش استفاده می کردید، ممکن است امروز مد نباشند. بدون بررسی مداوم صدای برند، خطر اینکه عقب مانده یا دور از وقایع روز به نظر برسید وجود دارد.

مثلا 5 سال پیش استفاده از GIF ها به اندازه ی امروز رایج نبود. اما اکنون متحول شده اند و مقبولیت عمومی پیدا کرده اند و حال در بیشتر پلتفورم های اجتماعی به سادگی در دسترس اند.

مثال هایی از لحن برند متفاوت

اینکه بگوییم برند شما یک شخصیت منحصر به فرد دارد یک چیز است، اما استفاده ی موفق از آن به گونه ای که ارگانیک و درست به نظر برسد، چالش دیگری است. برای اینکه به شما برای ایجاد یا اصلاح صدای برندتان، ایده بدهیم در اینجا سه نمونه از شرکت هایی که صدای برند متفاوتی دارند را ارائه کرده ایم.

اپل 

تبلیغات اپل به سادگی از تصاویر مینیمالی آن ها قابل تشخیص اند. اما محتوای نوشتاری آن ها منحصر به فرد است. کلمات و تصاویر درکمال دقت و اختصار انتخاب شده اند. در وب سایت این برند، صدای برند از زبان ساده، مستقیم و روشن آن کاملا مشهود است.


در صفحه ی کاری کوچک آن ها، اپل از زبانی استفاده می کند که معمولا صاحبان کسب و کارهای کوچک از آن استفاده می کنند. آن ها مستقیما اصل مطلب را به گونه ای غیر رسمی و جذاب بیان می کنند.
شرکت از مردم می خواهد محصولاتشان را استفاده کنند. بیان ویژگی های فنی محصولاتشان به عنوان اولین تعامل آنها با مشتری ، چندان خوب نخواهد بود ، مگر اینکه بدانند مشتری از قبل با آن واژگان آشنایی دارد. راه حل هایی که ارائه می دهند کاملا واضح و قابل درک است. این زبان کمک می کند تا با حفظ شخصیتی قابل شناسایی ، نقاط درد مخاطب مانند بحران های زمانی یا نگرانی های راه حل های فنی را برطرف کند.

Mailchimp

بیش از یک دهه قبل، برند Mailchimp راهنمای صدای برند خود را به صورت عمومی در دسترس همگان قرار داد تا بتوانند ببینند. جزئیاتی مثل نقطه گذاری و یادداشت های تلفظ را در آن ارائه کرده بود که یک راهنمای عالی برای صدای برند به حساب می آمد. هر کسی که این راهنما را می خواند فرقی نمی کرد که در شرکت باشد یا نه، می توانست صدای Mailchip  را بشناسد یا رویکرد آن ها را در سبک نوشتن و لحن برند الگو قرار دهد.

 

 

توصیف محصول

 

 توصیفی گیرا در مورد محصول بنویسید

یکی از مهم ترین عناصر هر صفحه محصولی، توصیف محصول به بهترین نحو است که در آن بگویید چه می فروشید و چرا خریدار باید آن را داشته باشد. در تمام اقدامات بازاریابی، متنی که در صفحه ی محصول می گذارید باید طبق برند و مرتبط با مخاطب باشد، اما چند نکته ی دیگر وجود دارد که باید هنگام نوشتن شرح محصول خود به خاطر داشته باشید.

•    مستقیم صحبت کنید
تحقیقات نشان داده 79% از مردم تمایل دارند یک صفحه را سریع اسکن کنند تا اینکه تمام آن را بخوانند، پس اولین شرحی که مشتری در صفحه محصول شما می بیند، باید واضح و دقیق باشد.  خیلی فروشنده وار ننویسید و از یک سری جملات کلیشه ای استفاده نکنید. تنها کافیست اطلاعات را به طور واضح ارائه کنید تا به خریدار هنگام تصمیم گیری برای خرید، کمک کنید. به یاد داشته باشید: شما همیشه می توانید جزئیات بیشتری را اضافه کنید و بعدا توصیفات طولانی را در صفحه داشته باشید.

صدای باحال و غیر رسمی mailchimp در تمام پست ها و بلاگ پست هایش دیده می شود. بلاگ پست بالا، نشان می دهد آن ها چگونه برای مخاطب خود می نویسند. کلمات مستقیم و آگاهی دهنده در عین حال غیر رسمی و محاوره ای هستند، که با راهنمای صدای برندشان تناسب دارد.

Oatly


کار برندینگ oatly  ترکیبی از تصویرسازی های خنده دار و نسخه ای غیر معمولی است. شما می توانید صدای این برند را در تمام بسته بندی ها و حتی کپشن های شبکه های اجتماعی ببینید.

otaly

 

کپشن پست های فیسبوک رفتار خنده دار، باحال و بیان محاوره ای و رندوم آن ها را نشان می دهد. شما هرگز نمی دانید نوشته های آن ها به کجا می رود که باعث می شود خواننده بیشتر مشتاق خواندن شود.

cookies
حتی سیاست های کوکی وب سایت آن ها نیز مطابق با صدای برند پیش رفته و امضای آن ها را که طبق رویکرد شوخ طبعی در تمام نسخه هاست را حفظ کرده است.

 

نتیجه گیری

حال که اطلاعات بیشتری درمورد صدای برند بدست آوردید، وقت آن رسیده که صدای برند خودتان را ایجاد کنید. هیچ شخصیتی تا زمانی که منحصر به فرد و متناسب با برند و مخاطب باشد، زیادی نیست و به خاطر داشته باشید اولویت های برند شما می تواند با گذشت زمان تغییر کند، پس نوشته های صدای برند همیشه در حال به روز شدن خواهند بود.


محتوای مرتبط


ثبت نظر


دیدگاه شما

در حال حاضر دیدگاهی برای این محتوا ثبت نشده است