معیارها و KPI های لازم و ضروری برای بازاریابی استارت آپ

سی یو وب 1400.04.07 1305 0 0

استارت آپ، شبیه به یک بچه می ماند. به محض راه اندازی، سعی می کند تا به یک کسب و کار موفق تبدیل شود و اولین قدم را به سمت رشد و شکوفایی بر دارد. شما باید با دنبال کردن این KPI های لازم و ضروری برای بازاریابی استارتاپ، در مسیر این رشد و ترقی قدم بردارید.
همانطور که ارزیابی عملکرد کودکان و نوجوانان با یک مقیاس رتبه بندی مشابه امری محال است، نمی توان از KPI های مشابه هم برای استارت آپ ها و هم شرکت های مختلفی که بعد از سال ها تلاش به موفقیت رسیده اند، استفاده کرد. قبل از اینکه بخواهیم در مورد KPI ها تصمیم گیری کنیم، اول باید با معنا و مفهوم آن آشنا شویم. 

KPI ارزیابی بازاریابی استارتاپ چیست؟

منظور از KPI، همان شاخص کلیدی عملکرد است. بدون ارزیابی مقیاس ها، نمی توان به راحتی درک درستی از کسب و کار، میزان پایداری و موفقیت آن به دست آورد. بعلاوه موسس یک شرکت و یا یک کسب و کار باید گزارشات ملموس و واقعی را بخواند، تا بتواند در مورد حمایت از استارت آپ راحت تر تصمیم گیری کند.
امروزه، بررسی معیارهای بازاریابی استارت آپ در دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتال) بسیار راحت تر از بازاریابی قدیمی است. برای مشاهده KPI های بازاریابی کسب و کارهای کوچک، ابزارهای رایگان و درون پرداختی بسیار زیادی وجود دارد که می توان از آن ها کمک گرفت.

شاخص های کلیدی عملکرد استارتاپ

از یک طرف، یک سری مسائل را باید مشخص کرد: چه شاخص های کلیدی عملکردی برای کسب و کار شما مناسب و مهم هستند؟ کدام شاخص های کلیدی عملکرد را با توجه به حوزه فعالیت خود تغییر می دهید؟ و کدام معیارها برای همه استارتاپ ها مفید و سودمند هستند؟ از طرفی دیگر، بعضی از این شاخص ها ممکن است در استارت آپ شما کارایی خاصی داشته باشند. به همین خاطر باید برای استارت آپ خود بهترین ابزارهای تحلیلی را انتخاب کنید.
با این حال، هر یک از مراحل استارتاپ شما به معیارهای بازاریابی متفاوتی نیاز دارد. هر چقدر استارت آپ شما رشد بیشتری داشته باشد، به همان نسبت هم به ابزارهای بیشتری برای بازاریابی استارتاپ خود، نیاز پیدا خواهد کرد، اما در ابتدا شما می توانید از KPI های مهمی استفاده کنید که در ادامه به آن ها می پردازیم.

موسسان استارت آپ ها تنها افرادی نیستند که باید از شاخص های کلیدی عملکرد استفاده کنند، بلکه تمامی کارکنان بخش بازاریابی استارت آپ ها و یا کارمندان آژانس هایی که برای این استارت آپ ها کار می کنند هم باید از این شاخص ها کمک بگیرند.
این شاخص های کلیدی عملکرد، به کارمندان کمک می کند تا عملکرد خود را ارزیابی کنند.

برای بازاریابی استارتاپ خود باید از کدام معیارها و شاخص های کلیدی عملکرد استفاده کنید؟

حالا دیگر وقت آن رسیده است که در مورد شاخص های کلیدی عملکرد بازاریابی استارتاپ ها و معیارهای بازاریابی استارت آپ صحبت کنیم. 

1- جنبش های شبکه های اجتماعی

در این عصر ارتباطات، استفاده از پلتفرم های شبکه های اجتماعی قطعا می تواند یکی از مهم ترین ابزارهای جذب مخاطب در طیف گسترده باشد.
برای اندازه گیری میزان فعالیت استارت آپ ها در شبکه های اجتماعی، می توان از اپلیکیشنی استفاده کرد که فالوورها و بازدیدهای زیادی داشته باشد.
این پرسش ها باید مطرح شوند: آیا تعداد فالوورهای فعال ترندی، رو به افزایش و یا رو به کاهش هستند؟ اگر تعداد فالوورهای فعال ترندی رو به کاهش باشد، پس باید از خود پرسید که چرا این موضوع جوابگو نبوده است.
این موضوع تا حد خیلی زیادی به پست ها، استوری ها و یا توئیت های شما بستگی دارد. هر هفته می توانید از اپلیکیشن های رایگان استفاده کنید و گزارشاتی از عملکرد خود داشته باشید و همچنین واکنش های فالوورهای خود را تجزیه و تحلیل کنید.

تحلیل میزان بازخورد از شبکه های اجتماعی

2- بهترین شاخص های کلیدی عملکرد، برای بازاریابی استارتاپ: نظرات و پیام ها

می توانید کامنت ها و نظرات موجود در شبکه های اجتماعی را ارزیابی کنید. مثلا استارت آپ شما هر روز چه تعداد پیام یا کامنت می گیرد و چند مورد از آنها بازخوردهای مثبت دارند؟
به علاوه، این گزارش را می توان برای پیام ها هم ارائه داد. می توانید گزارشات مربوط به پیام ها را ببینید و بازخوردهای مثبت و منفی آن را بررسی نمایید.
اگر بازخورد منفی دریافت کردید، حتما باید ببینید که ایراد کار از کجاست و طی چه مدتی می توانید آن را برطرف کنید. به خاطر وجود این مشکل، چه تعداد کاربر و یا فالوور را از دست داده اید و یا چه تعداد به شما اضافه شده است؟

3- بهترین معیارهای لازم برای استارت آپ ها: فراوانی (فرکانس) ارتباط

بسیاری از استارتاپ ها معمولا با گذشت زمان، به دست فراموشی سپرده می شوند؛ البته این فراموشی در صورتی رخ می دهد که به طور منظم با مشتریان و یا مخاطبان ارتباط خاصی برقرار نشود.
ارسال ایمیل، اطلاعیه و یا یادآوری در مورد تخفیف ها، نوآوری ها و به روز رسانی ها، مشتریان و مخاطبان را در جریان همه چیز قرار می دهند و همین امر سبب می شود تا دوباره به استارت آپ برگردند، محصولی خریداری کنند و یا از خدمات ارائه شده استفاده کنند.
این برگشت مشتریان را هر بار بعد از ارسال ایمیل، اطلاعیه و یا یادآوری، بررسی کنید. اگر مشتریان خریدی انجام نداده بودند و یا از خدمات ارائه شده استفاده نکرده بودند، ممکن است در شیوه برقراری ارتباط مشکلی وجود داشته باشد.

میزان ارتباطات موثر در بازاریابی استارتاپ

4- بررسی سطح درآمد شما

استارتاپ ها، زیر ساخت های محکمی ندارند و قوانین کارشان به طور دقیق تنظیم نشده است. بنابراین، اگر درآمدی نداشته باشند، نمی توانند به فعالیت خود ادامه بدهند. تنها عاملی که به ادامه کار یک استارت آپ کمک می کند درآمد آن است. هیچ سرمایه گذاری حاضر نمی شود روی استارت آپی که هیچ درآمدی ندارد، سرمایه گذاری کند.
ابتدا باید میزان درآمد را تجزیه و تحلیل کنید، بعد تصمیم بگیرید که درآمد به دست آمده را کجا و به چه نحو هزینه کنید. اگرچه تصمیم گیری در مورد خرج کردن سود دریافتی باید با دقت بسیاری انجام شود. مثلا آیا همه این درآمد باید خرج شود و یا مقداری از آن باید روی بخش های غیرکاری سرمایه گذاری شود. البته این کار باید با در نظر گرفتن معیارهای مختلفی انجام شود.
قطعا کسب درآمد، بهتر از هدر رفتن پول و سرمایه است، ولی با این حال باید خطرات احتمالی را هم در نظر داشته باشید.

5- تعاملات

ماهانه چه تعداد اشتراک دریافت می کنید؟ آیا این تعداد در حال افزایش است؟ و ماهانه چه تعداد اشتراک از فهرست ایمیل ها و یا خبرنامه ها حذف می شود؟ اگر تعداد این سرویس های لغو شده زیاد باشد باید دنبال علت آن گشت. چه نوع ایمیل هایی موثر هستند و کدام ها هیچ تاثیر مثبتی ندارند؟
به کلیدواژهای ایمیل هایی که ارسال می کنید، نگاه کنید، کدام کلید واژه ها توجه مردم را جلب می کنند. فهرستی از آن ها تهیه کنید و از این به بعد هنگام ارسال ایمیل، حتما آن ها را مد نظر قرار دهید.

معیار سنجش بازاریابی موفق استارت آپ

6- دیده شدن در رسانه های مختلف

چه تعداد روزنامه، مقاله و شبکه های اجتماعی در مورد استارتاپ شما صحبت می کنند و یا مطلب می نویسند؟ چه تعداد منشن هایی دریافت می کنید؟ چه نوع تبلیغاتی برای شما مناسب هستند؟
کدامیک از اینها به جذب مخاطب بیشتر کمک می کنند، پروفایل اینستاگرام با اسپانسر و یا تبلیغ برند شما در وب سایت های مختلف؟
این پرسش ها علاقه مندی مخاطبانتان را مشخص می کنند و بر دیده شدن برند شما تاثیر قابل توجهی می گذارند. اول همه راه ها را امتحان می کنید، اما بعد که از معیارها و شاخص های کلیدی عملکرد استفاده کردید متوجه خواهید شد که کدام رسانه و یا شبکه اجتماعی بازدهی بیشتری برایتان به ارمغان می آورد.

7- شاخص های کلیدی عملکرد برای بازاریابی استارتاپ ها: مدت زمان پیج 

یکی از مهم ترین عواملی که منجر به فروش در دیجیتال مارکتینگ می شود، محتوای تولید شده است. مشتریان احتمالی وب سایت های مختلفی را می بینند تا محصول مورد نظر خود را پیدا کنند.
آن ها می خواهند اطلاعات مفیدی داشته باشند تا در نهایت بهترین تصمیم را بگیرند و بهترین محصولی که می خواهند را خریداری کنند.
موتور جستجو کار جستجوی مشتریان احتمالی را انجام می دهد و بعد آنها روی پیج های که اول از همه نمایش داده می شوند کلیک می کنند..
اکثر اوقات، آنها با جستجوی کلیدواژه ها با کمک ctrl+F در صفحه ای که باز می کنند، جستجوی خود را انجام می دهند. پس اگر آن کلید واژه ها را در صفحه خود نداشته باشید قطعا مشتریان خود را از دست خواهید داد.
استفاده از جملات نامفهوم، باعث می شود مشتریان احتمالی از صفحه شما دور شوند.
مشتریان احتمالی، نه تنها به تبلیغات بلکه به توضیحات دقیق و کاملی در مورد محصول مورد نظرشان نیاز دارند.


محتوای مرتبط


ثبت نظر


دیدگاه شما

در حال حاضر دیدگاهی برای این محتوا ثبت نشده است