هک رشد چیست و چرا اهمیت دارد

سی یو وب 1399.08.20 1754 0 0

ما در جهانی پر سرعت زندگی می کنیم. همه می خواهند سریع به موفقیت برسند. چالش های این دوران می توانند به دارایی شما تبدیل شوند یا تجارت دانش شما را به چالش بکشند.
اگر شما مثل تیم ما باشید، دلتان می خواهد آن ها را به دارایی تبدیل کنید.
اگرچه فرایندهای خدمات به مشتریان، بازاریابی و توسعه محصولات ، طولانی مدت هستند اما به این معنی نیست که شما باید عقب بنشینید و منتظر اتفاقات خوب باشید.
اینجاست که هک رشد خود را نشان می دهد.
چه می شود اگر منتظر نتایج بلند مدت نمانید؟ اگر سرعت کسب تجربه شما بیشتر شود، چه می شود ؟ در هزینه ها صرفه جویی شود و در رقابت از دیگران جلو بزنید؟
اگر می خواهید کسب و کارتان شکوفا شود، به نظرم بد نیست از هک رشد برای فرآیندهای بازاریابی و توسعه خود بهره بگیرید. متخصصان تجارت دانش باید به سختی کار کنند تا خود را نشان دهند و داشتن یه طرز فکر رشد محور، می تواند به شما در رسیدن به این هدف کمک کند.

اما هک رشد چیست و چگونه کار می کند؟ ما در این مقاله به این دو سوال و خیلی بیش از آن ها پاسخ خواهیم داد.
 

هک رشد چیست؟

هک رشد فرایند تجربه ی سریع تکنیک های بازاریابی و توسعه محصول است که در آن هدف چرخیدن سریع حول محور نتایج فوری و فرصت های سودآور بالقوه است.
وقتی صحبت از هک رشد به میان می آید ، هیچ قانونی وجود ندارد و حتی به یک سری ابزار و راهنمای خاص هم نیاز ندارید. در عوض، خودتان قوانین را تعیین می کنید و مشخص می کنید که چگونه به مخاطبان و مشتریان بالقوه به بهترین نحو خدمات ارائه کنید. 
تمرکز هکرهای رشد بر آزمودن جدیدترین گرایشات بازاریابی و توسعه محصول است، تا بتوانند مشتریان را از چنگ رقبا درآورند و به یک قدرت برتر در فضای آنلاین تبدیل شوند.
شما می توانید برای هر کسب و کاری هک رشد داشته باشید. ثابت شده که این رویکرد خاص، به خصوص در تجارت دانش مفید است.
چرا؟ چون محصول شما مجازی است و بزرگترین دارایی شما ذهنتان است. هیچکس دیگری نمی تواند دانشی که شما با مخاطبانتان به اشتراک می گذارید یا برند آموزشی منحصر به فرد شما را تکرار کند.
هرکسی می تواند یک کپی از یک محصول فیزیکی گران را بسازد و کمی آن را دستکاری کند و به بازار عرضه کند. اما هیچکس نمی تواند کپی شما باشد.

هک رشد چگونه کار می کند؟

همانطور که پیش از این هم گفته شد، هیچ چک لیست کاملی برای هک رشد وجود ندارد که بتواند شما را به موفقیت برساند. هک رشد به توانایی شما در گسترش سریع فرایندهای توسعه و بازاریابی برای رسیدن به نتیجه بستگی دارد.
برخی کمپین های هک رشد بی عیب نقص کار می کنند. برخی دیگر شکست می خورند. شما باید خود را برای صرف یک زمان زیاد برای یک ابتکار عمل که نتیجه ی مطلوبی نخواهد داشت آماده کنید.
البته به عنوان یک متخصص در تجارت دانش، می دانید که شکست بخشی از کسب و کار شماست. هرکسی اشتباه می کند و اشتباه پیش بینی می کند. مساله مهم درس گرفتن از اشتباهات و تکرار نکردن آن هاست.
و هک رشد راهی عالی برای تربیت ذهن تجاری شما جهت پذیرش شکست، تغییر سریع و امتحان چیز جدید است.
در هک رشد تمرکز بر رشد به عنوان معیار اصلی است. به عبارت دیگر، شما منحصرا (تقریبا منحصرا) تمرکزتان را بر گسترش سریع کسب و کارتان از راه وایرال شدن، جذب و حفظ مشتری، ترافیک وب و فعالیت در شبکه اجتماعی تا آنجا که می توانید می گذارید.

چرا هک رشد مهم است؟

بسیاری از کارآفرینان، اعم از افرادی که در بخش تجارت دانش هستند، اغلب برای سرمایه گذاری در شبکه های اجتماعی پولی و جستجوهای پولی، ابزارهای بازاریابی نامحدود و دیگر ابزارهای گران قیمت، پول ندارند. هک رشد نیاز به صرف پول زیاد را حذف کرده است.
به فاکتور مهم خودتان فکر کنید.  شما احتمالا منبع غنی از مشتری نیستید که شرکت های مهم وقتی می خواهند مشتریان جدید پیدا و جذب کنند به سراغ آن بروند.
در نتیجه شما باید از نوآوری و خلاقیت به عنوان ابزار اولیه گسترش کسب و کار خود استفاده کنید. هک رشد جای پول نقد را می گیرد.
در بسیاری موارد، کوچکترین تغییرات، تاثیرگذارترین نتایج را در بر خواهد داشت. 
آیا در مورد آهنربای مشتری بالقوه شنیده اید؟ آن ها تکه هایی از محتوا هستند که شما برای متقاعد کردن مردم جهت عضویت در خبرنامه ایمیلتان استفاده می کنید و معمولا هم خوب عمل می کنند. 
اما MyCopyBlogger   تصمیم گرفت بازی را تغییر دهد. به جای ارائه ی آهنربای مشتری بالقوه به شیوه ی قدیمی، تصمیم گرفت دسترسی به محتوایی که پیش از این بعد از پرداخت اینترنتی میسر بود را، رایگان کند.
بر اساس گزارش وب سایت coschedule  این تغییر کوچک ولی مهم در مدل قدیمی باعث افزایش 400 درصدی ارزش ادراکی و 300،000 دلاری درآمد شد.
هیچ نیازی نبود که mycopyblogger  پولی صرف اجرای این راه حل کند. محتوا در پس صفحه پرداخت وجود داشت.
آن ها به سادگی یک تکنیک بازاریابی آشنا را وارونه کردند و از آن بهره بردند.
بیاید نگاهی به دیگر مزیت های مهم هک رشد بیاندازیم.
 

تحول در بازار

وقتی در بازار تحول ایجاد می شود، مصرف کنندگان در شیوه ی تفکر، حل مشکلات، خرید محصولات و رفتارشان تغییر احساس می کنند. یک شرکت می تواند با معرفی یک راه جدید برای انجام کارها، بازار را به نفع خود تغییر دهد. به بیان دیگر، شرکت یک تله موش بهتر می سازد.
مثلا شرکت uber  را در نظر بگیرید. دهه های طولانی است که مصرف کنندگان از تاکسی و خدمات اتومبیل استفاده می کنند، اما uber   راهی جدید به مردم معرفی کرد تا پول دربیاورد ( با راندن خودروی شخصی آن ها برای انتقال مردم از جایی به جای دیگر) و راه جدیدی برای حمل و نقل ساده به مصرف کنندگان معرفی کرد.
این یک نمونه ی بارز از تحول بازار است. زمانی که میلیون ها نفر به جای تاکسی گرفتن از طریق گوشی های هوشمندشان اوبر رزرو می کنند، یک تغییر در الگو اتفاق می افتد.
بیاید نگاهی به نمونه ای از دنیای تجارت دانش بیاندازیم.
دولینگو، اپلیکیشن رایگان موبایل، شیوه ی یادگیری زبان مردم را متحول کرده است. به جای خریدن یک برنامه ی گران قیمت مثل رزتا استون، دانش آموزان مشتاق می توانند اپلیکیشن را دانلود کنند و یادگیری را به شیوه ی درست دنبال کنند.
دولینگو چگونه بازار یادگیری زبان را متحول کرد؟ او این تجربه را به صورت بازی درآورد. کاربران می توانند با تکمیل هر مرحله و تقویت لغات زبان خود، لینگوت یا امتیاز بگیرند.

نیاز به سرعت و مهارت

وقتی عرضه ی محصول شما به بازار خیلی طول می کشد این خطر وجود دارد که مغلوب دیگر افراد حرفه ای در تجارت دانش شوید. این مساله برای کسب و کار و اعتبار شما بد است.
سرعت و مهارت برای کارآفرینانی که می خواهند جایگاه خود را در بازار در صنعت خود حفظ کنند، مهم است. هک رشد باعث می شود شما بتوانید به سرعت در کمپین های سودآور بالقوه پیش بروید، اما توانایی های شما را در صورت نتیجه ندادن فرضیه ی شما محدود نخواهد کرد.
مثلا فرض کنید شما 10 میلیون تومان برای تبلیغ در یک کمپین سرمایه گذاری کرده اید، زیرا می خواهید به سرعت بیشترین مشتری را به دوره ی آنلاین جدیدتان جذب کنید.
ممکن است بفهمید کانالی که برای تبلیغ انتخاب کرده اید با مخاطبان هدف شما تناسب نداد. در این حالت، شما فقط 10 میلیون تومان را از دست می دهید.
در هک رشد نیازی نیست که شما به یک استراتژی بازاریابی خاص متعهد باشید و نمی گذارد شما هزینه های غیر ضروری انجام دهید.

اطلاعات

امروزه کسب و کارها با اطلاعات است که موفق می شوند.  از تعامل شبکه های اجتماعی تا میزان بازدید از وب سایت، شما می خواهید هر روز در بهترین حالت استاندارد های خود باشید.
چرا اطلاعات آنقدر مهم است؟ زیرا اطلاعات اساس تصمیماتی که شما می خواهید برای کسب و کارتان بگیرید را می سازد.
با مشاهده اطلاعات شاید بفهمید که بازار هدف شما در فیسبوک زمان زیادی صرف نمی کند. با داشتن این اطلاعات، شما می توانید فیسبوک را کاملا کنار بگذارید و رویکرد خود را درمورد شبکه ی اجتماعی تغییر دهید.
شما نیازی نیست هیچ پول یا زمانی صرف کنید، زیرا تصمیمات خود را بر اساس اطلاعات موثق گرفته اید. هک رشد باعث می شود شما سریع تر اطلاعات جمع آوری کنید، بدون اینکه مجبور باشید بودجه ی بازاریابی خود را به هدر دهید.

جمع آوری برخی اطلاعات زمان می برد. مثلا براساس اطلاعاتی که در عرض دو هفته بدست آمده است شما نباید از حضور خود در شبکه اجتماعی فیس بوک صرف نظر کنید. البته ممکن است شما متوجه شوید که باید انواع مختلفی از محتوا را به اشتراک بگذارید یا باید به شیوه ی دیگری با فالوئرهایتان ارتباط برقرار کنید.
 

چه زمانی شما باید از هک رشد در تجارت دانش استفاده کنید؟

در بازار تجارت دانش، رشد همه چیز است. در حقیقت این موضوع در مورد تمام کسب و کارهای آنلاین صدق می کند. 
کسب و کاری که قادر به رشد نباشد نمی تواند سود مناسبی ایجاد کند یا کاری کند، کارآفرین اهداف آینده ی خود را دنبال کند. در طی هک رشد، شما می توانید کسب و کارتان را بر مبنای اطلاعات قابل اطمینان سریع تر گسترش دهید و محصولات دانش تجارت را با سرعت بیشتری تولید کنید.
هک رشد را یک راه میان بر برای رسیدن به موفقیت در نظر بگیرید. هک رشد جای دیگر انواع بازاریابی، تبلیغ و توسعه محصول را نمی گیرد اما می تواند کاری کند تمام آن ها به جای مدت زمان طولانی، در کوتاه مدت به شیوه ای موثرتر  انجام شوند.
شاید فکر کنید وقتی شما اولین کسب و کار تجارت دانش خود را راه اندازی کرده اید، نباید از هک رشد استفاده کنید. در بعضی موارد این مساله درست است.
وقتی شما اطلاعات زیادی برای نتیجه گیری ندارید و فقط مخاطب هدف را می شناسید، قطعا استراتژی های هک رشد به جای حرکت دادن کسب و کارتان، آن را از بین می برد.
البته این بدین معنی نیست که شما باید هک رشد را کنار بگذارید.
در حقیقت هک رشد برای استارتاپ ها ساخته شده است. هک رشد با ترکیب بازاریابی و برنامه نویسی به کسب و کارهای جدید کمک می کند خیلی سریع رشد کنند و خیلی موثر تر با شرکت های توسعه یافته رقابت کنند.
آیا این بدین معنی است که شما باید برای استفاده از هک رشد برنامه نویس باشید؟ قطعا نه.
ابزارهای زیادی وجود دارند که به شما در درک بهتر اطلاعات، آزمایش کمپین های بازاریابی جدید با مخاطبانتان و دستیابی سریع تر به مشتریان ایده آل کمک می کنند. مثلا، ما به شما پیشنهاد می کنیم برای پیگیری اقدامات بازاریابی خود از آنالیز های داخلی استفاده کنید.
شما همچنین می توانید از تست های A/B استفاده کنید، نسخه های مختلف صفحات لندینگ را امتحان کنید، وبینار، ویدئو و چیزهای دیگر را بیازمایید.
 زمان مناسب برای شروع هک رشد، زمانی است که شما کسب و کارتان را رشد دهید و بر اساس تاکتیک هایی که امتحان می کنید، تغییرات سریع اعمال کنید.

آیا هک رشد جایگزین بازاریابی می شود؟

بسیاری از کارآفرینان به اشتباه فکر می کنند هک رشد جایگزینی برای بازاریابی دیجیتال است. هیچ از حقیقت دور نیست. 
هکرهای رشد همان بازاریابان هستند، اما بازاریابان الزاما هکر رشد نیستند.  هکر رشد، بازاریابی است که احتمالا تجربه ی کدنویسی یا برنامه نویسی دارد و یک هدف در ذهنش دارد و آن هم رشد است.
بازاریابان KPI  های زیادی را دنبال می کنند، در حالی که هکرهای رشد فقط بر روی استانداردهایی تمرکز می کنند که باعث رشد شود:  ترافیک بیشتر در سایت، تعامل بیشتر شبکه های اجتماعی و از همه مهم تر رشد بیشتر.
اگرچه، کسب و کارها به دیجیتال مارکتینگ هم نیاز دارند. آن ها باید رویکردی بلند مدت را برای تاکتیک های بازاریابی مشخصی مثل سئو و ایجاد مخاطب دنبال کنند و در همین حین هم به سرعت رشد کنند.
اگر شما در تیمتان نه هکر رشد دارید نه بازاریاب، نگران نباشید. خودتان می توانید هر دو سمت را برعهده بگیرید تا زمانی که کسب و کارتان به حدی بزرگ شود که بتواند حضور اعضای بیشتر در تیمتان را تضمین کند.
 

مهارت ها و ویژگی های یک هکر رشد

مهارت های یک هکر رشد

یک هکر رشد برای موفق شدن باید چندین مهارت و توانایی طبیعی داشته باشد. اگر شما این ویژگی ها را ندارید ممکن است نیاز باشد کسی را به تیمتان اضافه کنید که به شما در رشد سریع کمک کند.
اولین چیز مورد نیاز داشتن ذهنیت رشد است. اگر شما از رشد می ترسید یا در مورد چگونگی رشد کسب و کارتان چیزی نمی دانید، احتمالا خود را در وضعیت نامساعدی خواهید یافت.
در درجه ی دوم، شما باید اخلاق کاری قوی داشته باشید.تولید سریع محصولات جدید و اجرای کمپین های بازاریابی جدید زمان می برد. علاوه براین، شما باید آن محصولات و کمپین ها را با دقت کنترل کنید، با بررسی اطلاعات در جریان حرکت، تغییرات لازم را اعمال کنید.
بهترین هکر رشد هم کنجکاو و هم خلاق است. آن ها اساسا نسبت به نتیجه ی کمپین مشتاق اند، چه این نتیجه افزایش ترافیک وب باشد چه افزایش درآمد. آن ها می دانند چگونه از تاکتیک های بازاریابی آزمون و خطا استفاده کنند و آن ها را به چیزی جدید و جذاب تبدیل کنند.
شما باید بتوانید اطلاعات را درک کنید. اما باید از آن اطلاعات به شیوه ای خلاقانه استفاده کنید. نوآوری جزئی از ذهنیت یک هکر رشد است.

چطور هک رشد کنیم؟

بسته به هدف شما فرآیند هک رشد متفاوت است. درست است که تمام هکرهای رشد، رشد را مهم ترین معیار می دانند. اما رشد برای شما به چه معناست؟
در نهایت شما می خواهید درآمدتان را به صورت سریع و قانونی افزایش دهید. برخی از هکرهای رشد ممکن است از استراتژی های کلاه سیاه استفاده کنند که ممکن است در کوتاه مدت فایده داشته باشند. اما وقتی مشتری متوجه تقلب شود، مثل بخار در هوای تابستان محو می شود.
هک رشد یعنی مشخص کردن یک هدف سپس با تمام قدرت روی آن کار کردن.  چطور می توانید سریع و موثر به هدفتان برسید؟ کدام تاکتیک های بازاریابی می توانند باعث شوند تصورات شما به حقیقت بپیوندند؟
با فکر اینکه می خواهید چه چیزی بدست بیاورید، شروع کنید. مثلا، فرض کنید می خواهید 300 درصد ترافیک وب سایت را افزایش دهید.
 این یک هدف بزرگ اما قابل دستیابی است.  یک موعد زمانی مثل 3 ماه برای خود مشخص کنید، آنوقت شما پایانی فعال برای استراتژی خود خواهید داشت.
در طول آزمودن این هک رشد، در مورد راه هایی که می توانید از آن طریق ترافیک وب سایت خود را افزایش دهید، تحقیق کنید. آیا می توانید محتوای عمیق تری برای بلاگتان بنویسید؟  ممکن است ارسال مداوم پست در شبکه های اجتماعی و اتوماتیک سازی ارسال پست ها به نفع شما باشد.
هدف، رسیدن به هدفتان به سرعت و ارزان است. شما می توانید از روش های پولی مثل SEM نیز استفاده کنید، اما اگر بودجه ندارید  به جای آن از راه های رایگان استفاده کنید.
همانطور که برای هدف خود کار می کنید، روند را بادقت پیگیری کنید. اگر یک استراتژی کار نکرد،  دیگری را امتحان کنید. شما اینجا به دنبال وایرال شدن هستید: چزی که باعث شود شما به سرعت رشد کنید.

تنظیم یک قیف برای هک رشد

ما قبلا درمورد قیف صحبت کرده ایم، اما قیف های فروش سنتی تنها روش برای ایجاد رشد سریع برای شما نیست.  تمرکز قیف های فروش هک رشد، منحصرا بر رسیدن به اهداف توسعه ای شماست.
در مورد مشخص کردن اهداف کسب و کارتان صحبت کردیم. آیا می خواهید ترافیک سایت خود را افزایش دهید؟ نرخ تبدیل خود را بیشتر کنید؟ فروش بیشتری را تجربه کنید؟
بر اساس هدفی که دارید یک قیف اختصاصی تنظیم کنید.
 مثلا اگر می خواهید مشترکین خبرنامه ایمیلی افزایش پیدا کند، شما به یک قیف تبدیل که نهایت رشد را ایجاد می کند، نیاز دارید.  بهترین آهنربای مشتری بالقوه ای که می توانید را ایجاد کنید. پاسخ خودکار ایمیلتان را به روز کنید و محتوای با ارزش تری در آن قرار دهید و برای سنجش میزان موفقیت خود، میزان ثبت نام ها، باز کردن صفحه و کلیک ها را دنبال کنید.
 

مثال هایی از هک رشد

دانستن اینکه شرکت های دیگر چطور در هک رشد موفق شده اند، می تواند به درک بهتر شما کمک کند تا بتوانید راه موفقیت آن ها را دنبال کنید. خیلی از شرکت ها از هک رشد به خصوص در مراحل اولیه بهره گرفته اند.
در درجه ی اول شما هرچه بیشتر برای کسب و کارتان زمان صرف کنید، چیز بیشتری برای از دست دادن خواهید داشت. در ابتدای کار شما فقط با یک رویا و یک سری مهارت سر و کار دارید. آسمان سقف رویای شماست.
وقتی شروع به جذب مشتری می کنید، اولویت های شما تغییر می کنند. دیگر مساله، چیزی که شما می خواهید نیست، بلکه چیزی است که مشتری می‌خواهد. 
بگذارید روشن تر صحبت کنیم:  تجربه ی کاربر همیشه مهم است. 
البته وقتی شما در مرحله ی اولیه کارتان قرار دارید موقعیت بهتری برای تغییر مسیر به سمتی که بیشترین بهره وری را برای کار شما دارد، وجود دارد.
در اینجا نمونه هایی از چگونگی موفقیت شرکت ها در رسیدن به بالاترین درجات به وسیله هک رشد  را می توانید بخوانید:

هات میل Hotmail

هات یل

هات میل یکی از نخستین سرویس های ایمیل است که در سال 1996 کار خود را آغاز کرد. شرکت برای افزایش سریع تعداد اعضا، یک خط جمله ی ساده به انتهای هر پیغامی که کاربرانش می فرستادند اضافه کرد. « این ایمیل از سوی هات میل ارسال شده است. اکانت رایگان خود را در هات میل بسازید. پی نوشت: ما عاشق شما هستیم.»
اینکار به نظر ساده می آید. اما یکی از نمونه های اولیه ی شواهد اجتماعی در اینترنت محسوب می شود.
افرادی که پیغام ها را می خواندند، می دیدند که فرستنده از هات میل استفاده کرده است.  فرقی نمی کرد که فرستنده دانش آموز باشد، یک عضو خانواده باشد یا یک دوست، پیام رسا و واضح بود: « من از هات میل استفاده می کنم شما هم باید همین کار را بکنید.»
هات میل پیش از آنکه ماکروسافت این شرکت را در سال 1997 بخرد، توانست نزدیک 9 میلیون عضو اضافه کند.
اضافه کردن آن پیغام ساده به انتهای ایمیل کاربران هیچ هزینه ای برای هات میل نداشت. اما باعث راه اندازی خدمات و رقم خوردن داستان موفقیت شرکت در چشم بازاریابان در تمام نقاط جهان شد.

لینکداین

لینکداین

 وقتی لینکداین برای اولین بار راه اندازی شد، بسیاری از متخصصان کسب و کار، معتقد بودند که هرگز موفق نخواهد شد. در آن زمان، شبکه های اجتماعی مختص نوجوانان و جوانانی بود که می خواستند عکس و استوری در فضای اینترنت رد و بدل کنند.
موسس لینکداین آقای رید هافمن فرصتی پیدا کرد تا موانع میان کسب و کارهای کوچک و توسعه یافته را کم کند و راهی برای افراد جویایی کار ایجاد کند تا بتوانند با کارفرمایان بالقوه در ارتباط باشند.
بر اساس وب سایت Growthhacker.com ، لینکداین با آزمودن همه ی راه ها و ازدست ندادن فرصت ها، توانست راه خود به سمت موفقیت را هک کند. لینکداین تا همین اواخر هم از شیوه های کسب درآمد سایت استفاده نکرد و در عوض بر روی جذب کاربر جدید با سرعت هرچه بیشتر تمرکز کرد.
برنامه ی شرکت موثر واقع شد.  لینکداین به شبکه ی اجتماعی مقصد تمام افراد متخصص تبدیل شد و لینکداین پریمیوم یک استراتژی کسب درآمد سود آور ایجاد کرد.

ایر بی ان بی Airnbn

بنگاه خانه

قبل از راه اندازی ایر بی ان بی شما فقط چند گزینه برای گذراندن آخر هفته داشتید. شما می توانید یک اتاق در هتل رزرو کنید یا یک خانه کرایه کنید.
ایر بی ان بی تمام آن ها را تغییر داد. او شرایطی را ایجاد کرد که هر کسی می توانست تمام یا قسمتی از خانه ی خود را در هر زمانی اجاره دهد.  مسافران می توانستند یک محل برای استراحت در شب پیدا کنند و خانواده هایی که می خواستند به یک محل گرمسیری سفر کنند، می توانستند یک خانه ی 10 اتاق خوابه ی ساحلی در نهایت آسایش و راحتی را اجاره کنند.
اما ایر بی ان بی چطور توانست به سرعت به شهرت برسد؟  او در سال 2008 بر کنوانسیون دموکراتیک ملی سرمایه گذاری کرد. کنفرانس ها، کنوانسیون ها و دیگر اتفاقات بزرگ باعث میشد که برای افراد شرکت کننده، اتاق هتل کم باشد. ایر بی ان بی پیشنهادی عالی ارائه کرد: در خانه ی کسی دیگری بمانید.
مزیت مدل تجاری که  ایر بی ان بی ایجاد کرد، این بود که هر کسی که در آن سهم داشت، نفع می برد. صاحب ملک اجاره ی خود را دریافت می کرد، ایر بی ان بی یک راه خود را باز کرد و اجاره کننده هم جایی راحت برای اقامت می گرفت.
 

من چطور می توانم از هک رشد در تجارت دانش استفاده کنم؟

هک رشد

لینکدین، ایر بی ان بی و هات میل کسب و کارهای تجارت دانش نیستند، اما نشان می دهند چطور می شود به سادگی، به خصوص در مراحل اولیه راه اندازی کسب و کار روی رشد، سرمایه گذاری کرد. حال شما چگونه می خواهید از این استراتژی ها به نفع اقدامات کارافرینی خود استفاده کنید؟
محصول خود را کامل کنید
شما می توانید برای هرچیزی که می خواهید، هک رشد داشته باشید. اگر محصول شما با نیاز بازار هدفتان تناسب ندارد، با آن به جایی نمی رسید.
با تولید بهترین محصول ممکن شروع کنید. وقت و انرژی خود را روی ایجاد یک دوره ی آنلاین، سایت عضویتی یا دیگر محصولات دیجیتال که بتوانند تمام رقبای موجود را کنار بزنند، بگذارید.
به این ترتیب وقتی شما برای شروع هک رشد آماده شدید، یک محصول کامل در دست خود دارید.

اهداف قابل اندازه گیری مشخص کنید

هک رشد کلا در مورد اطلاعات است. بدون داشتن راهی برای اندازه گیری موفقیت شما، چگونه می توانید بفهمید که در حال رشد هستید یا نه؟
هدف هایی تنظیم کنید که بتوانید در کوتاه مدت یا بلند مدت آن ها را پیگیری و اندازه گیری کنید. اهداف شما شامل افزایش ترافیک وب سایت، عضویت ایمیل، فروش، منشن در شبکه های اجتماعی، فالوئر یا هر چیز دیگری که فکر می کنید، می تواند به بزرگ شدن کسب و کارتان کمک کنند.

رویکرد خود را بیازمایید

برخی از مردم وقتی از هک رشد صحبت می کنند، انگار این پروسه ای یکباره است. شما به بهترین نحو عمل می کنید و بعد نتیجه هرچه شد، شد.
در این دام نیافتید. هیچ کسب و کاری بدون توجه به استراتژی و نتایج آن، رشد نخواهد کرد. اگر چیزی کار نمی کند، باید رویکرد خود را تغییر دهید.
رویکرد خود را در یک بازار کوچک بیازمایید. شاید نیاز باشد یک دوره ی کوچک ایجاد کنید تا بفهمید واکنش مخاطبتان چگونه است.  رویکرد خود را بر اساس نتایج بدست آمده تغییر دهید و دوباره امتحات کنید.

تحلیل عملکرد

بر اساس اهداف قابل اندازه گیری که پیش از این تنظیم کردید، روند پیشرفت کمپین شما چگونه است؟  آیا توانسته اید در مسیر رسیدن به اهدافتان حرکت کنید؟  آیا جاهایی وجود دارد که فرضیه های شما نادرست از آب درآمده باشند؟
در هک رشد مساله داشتن اطلاعات و تغییر آن هاست. بررسی کنید که در چه جاهایی اشتباه کرده اید و به سرعت آن ها را درست کنید.

بهینه سازی کنید

نیازی به ناراحتی و بدبینی نیست. وقتی به نتیجه می رسید که یک روش جواب می دهد، آن را بیشتر انجام دهید و بهترش کنید. بهتر است بگوییم مردم به آهنربای مشتری بالقوه ی شما دیوانه وار واکنش نشان می دهند. شما هر روز صدها عضو جدید بدست می آورید.
اما چطور می شود این کار را شیرین تر کرد؟ و مهم تر از همه چطور می تواند این موفقیت را به پول تبدیل کرد؟
احتمالا شما بتوانید از آهنربای مشتری بالقوه ی مشابه برای متقاعد کردن مشتریان بالفعل به عضویت در دوره هایتان استفاده کنید. وقتی چیزی کار می کند، از آن دور نشوید.
 

نتیجه گیری

هیچ چک لیست یا استراتژی عالی برای هک رشد وجود ندارد. هر هکر رشد باید برای پیروزی در رقابت و به دست آوردن سریع سهم بازار، کاری تازه و جدید انجام دهد.
کارتان را با درک مفهوم هک رشد شروع کنید. هک رشد راهی برای تجربه رشد سریع و پایدار به وسیله ی خلاقیت در تحلیل اطلاعات است. 
هک رشد برای این کار می کند که تصمیمات شما بر اساس اطلاعات است و در کنار آن همچنان از خلاقیت و کنجکاوی در هر مرحله از فرایند بازاریابی و توسعه محصول استفاده می کنید.
از آنجایی که هک رشد برای استارتاپ ها ساخته شده است، شما می توانید خیلی زود از هک رشد استفاده کنید. البته، تصور این است که هک رشد در طی مراحل بعدی کسب و کار شما مفید تر است.
فقط به یاد داشته باشید که هک رشد جایگزین دیجیتال مارکتینگ نیست. هک رشد بخشی از کمپین دیجیتال مارکتینگ شماست نه تمامش.
وقتی مفهوم هک رشد را درک کردید می توانید شروع به تقویت مهارت هایتان کنید، برنامه ریزی کنید، قیف هک رشد ایجاد کنید و آنچه که آموخته اید را به کار بگیرید. از موفقیت دیگر شرکت هایی که از هک رشد استفاده کرده اند، مثل ایر بی ان بی، لینکدین و هات میل درس بگیرید.
پیش از اینکه متوجه شوید، کسب و کار تجارت دانش خود را سریع تر از دیگر رقبا رشد خواهید داد.
هک رشد را امتحان کرده اید؟ چرا بله و چرا نه؟
 


محتوای مرتبط


ثبت نظر


دیدگاه شما

در حال حاضر دیدگاهی برای این محتوا ثبت نشده است