پلتفرم کلاب هاوس چیست؟

سی یو وب 1400.02.01 1388 0 0

چرا مردم حاضر شدند برای دریافت لینک دعوت هزینه کنند!؟

در هیاهوی دوران همه گیری کرونا، ازاواخر سال 2020 و اوایل سال 2021 زمزمه های ورود یک شبکه اجتماعی جدید با نام کلاب هاوس (Clubhouse) شنیده می شد و در بسیاری از کشورها به خصوص اروپا و آمریکا بر روی سیستم عامل اپل از اپ استورها با رشد فزاینده ای دانلود و نصب شد. شبکه اجتماعی کلاب هاوس، بلافاصله پس از اروپا و آمریکا در ایران نیز مطرح و افراد مختلف و سایت های متنوعی در مورد آن نوشتند و به خصوصیات ریز و درشت آن پرداختند. پس از انتشار نسخه غیر رسمی اندروید کلاب هاوس در ایران، هیجان کلاب هاوس شدت بیشتری گرفت و امروزه شاهد حضور افراد مشهور، شرکت ها، استارتاپ ها و به خصوص کاربران حوزه فین تک و رمز ارزها، در این پلتفرم هستیم و به نوعی بازار فروش دعوت نامه عضویت که مبنای عضویت در کلاب هاوس است را درشبکه های اجتماعی مشاهده می کنیم. به راستی یک پلتفرم سطح پایین با امکانات محدود، چرا یکباره در جهان و ایران محبوب شده تا جایی که دولت ها احساس خطر نموده و قوانین سخت گیرانه تری را در مورد آن وضع کرده یا در حال ایجاد هستند. ما در گروه پشتیبانی و طراحی سی یو وب تصمیم گرفتیم به جای توضیحات فنی در مورد کلاب هاوس و نحوه عملکرد آن، تجارب پیرامون این شبکه اجتماعی را برای شما به اشتراک بگذاریم، از همین رو مقاله سایت abc news را برای معرفی کلاب هاوس و حواشی اطراف آن، انتخاب کرده و پیش روی چشم شما قرار می دهیم، امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت ببرید.

پلتفرم کلاب هاوس چیست و چگونه کار می کند ؟

وقتی "دن" به دلیل ویروس کرونا شغل خود را از دست داد، یک جریان درآمد عجیب به دست آورد: فروش دعوت نامه عضویت در  یک بستر جدید شبکه  اجتماعی!
این برنامه Clubhouse (کلاب هاوس) نام دارد و به نظر می رسد بسیار متفاوت با اینستاگرام، TikTok یا توییتر، حتی با محتواهای درخشانِ ویدئوها و عکس ها و کلمات کلیدی مهم آن است.
 Clubhouse کندتر و هنوز ناشناخته است. پلتفرفی که مبتنی بر صوت است و هیچ تصویر و فیلمی ندارد، جز عکس هایی که در پروفایل  کاربران است.
استفاده از شبکه اجتماعی کلاب هاوس مانند گوش دادن به پادکست است، اما به صورت زنده؛ یا مانند حضور در یک کنفرانس بسیار اختصاصی است، یک کنفرانس با افراد مشهور.

پلتفرم کلاب هاوس چیست؟


مکالمات را نمی توان در برنامه ضبط کرد، به نظر می رسد باعث رها شدن مردم شده و آنها را ترغیب می کند تا آزادانه صحبت کنند.
اگر برای شنیدن صحبت های آنها در روم میزبانان آن نباشید، برای همیشه گقتگوها را از دست خواهید داد و برای ورود به روم یا اتاق مورد نظر، باید وارد برنامه شوید که فقط با لینک دعوت میسر است.
برای بیشتر اعضا، فقط تعداد انگشت شماری لینک دعوت به اشتراک گذاشته شده است، اما "دن" در میان اولین کسانی است که در این برنامه ثبت نام کرده است. او انبوهی لینک دعوت داشت. حالا که از کار اخراج شده بود، فرصتی فراهم شده بود که از طریق فروش لینک های دعوت سودی سرشار و عجیب به دست آورد، شاید در خواب هم تصور این موضوع ، برای دن غیر ممکن بود .
طی سه ماه گذشته، او روزانه حداکثر 80 لینک دعوت به فروش می رساند، بیشتر از طریق Reddit.
وی از طریق ایمیل از ایالات متحده به ABC گفت: "تقاضا بسیار زیاد بوده است." "من خیلی زود بهClubhouse  پیوستم ... بنابراین لینک های دعوت نامحدود دارم."
او برای فروش هر لینک دعوت در کلاب هاوس 30 دلار دریافت می کرد و در مدت کوتاهی توانست 54000 دلار از محل فروش لینک های دعوت سود کسب کند.

این مطلب را هم از دست ندهید: مدیریت اینستاگرام به شیوه اصولی برای بازدهی بیشتر

چرا به کلاب هاوس پیوستیم؟

برای اندازه گیری هیاهوی اطراف کلاب هاوس، 54000 دلار دن بهانه خوبی برای شروع است.
Clubhouse که در آوریل سال گذشته راه اندازی شد، به عنوان "پلتفرم مهم آینده" در رسانه های اجتماعی مطرح می شود.
در حال حاضر سوار بر موجی از هیاهوی رسانه ای، تاییدیه های افراد مشهور، سرمایه های خطرپذیر و تعداد بالای دانلود و نصب، در جدول برترین ها است. در چند ماه گذشته تعداد کاربران فعال هفتگی با بیش از 1500 درصد رشد، به 10 میلیون نفر افزایش یافته است.
اما احتمالاً بارزترین نشانه موفقیت Clubhouse این واقعیت است که اینستاگرام و توییتر نسخه های شبیه سازی شده خود را راه اندازی می کنند؛ مشابه روشی که اینستاگرام سال گذشته Reels را برای محبوبیت TikTok در فیلمی کوتاه ارائه داد.

کلاب هاوس، به عنوان تلاقی بین یک کنفرانس تلفنی، رادیوی Talkback و پلت فرم گفتگوی ویدیویی Houseparty  توصیف شده است. دیگران آن را ترکیبی از گفتگوهای توییتر و TED می نامند.
پس از ورود به سیستم، از طریق یک "راهرو"، به مجموعه ای از اتاق های گفتگوی مختلف با موضوعات و لیست سخنرانان / شنوندگان نمایش داده شده، هدایت می شوید.
"اتاق های گفتگو" واقع در "راهرو" تقریباً مشابه تماس کنفرانسی فقط صوتی به نظر می رسد. برخلاف اکثر تماس ها، همه امکان مکالمه ندارند.
به طور کلی، تعداد افرادی که بیشتر از آنانکه به میکروفون دسترسی پیدا کرده اند در حال گوش دادن به مکالمات هستند. هر اتاق گفتگو می تواند تا 5000 نفر ظرفیت پذیرش داشته باشد.
پس از پایان مکالمه، اتاق بسته می شود. هیچ فایل ضبط شده ای از طریق برنامه وجود ندارد (هرچند برخی از کاربران راه هایی برای این کار پیدا می کنند).
و این  کلاب هاوس است. پلت فرمی کاملاً ابتدایی، اما به نظر می رسد کاربران آن را دوست دارند.

اپلیکیشن کلاب هاوس چرا معروف شد؟

برخی برای دیدن پیش نمایش عملکرد کلاب هاوس، دزدکی با رفتن به اتاقی با یک شخص مشهور مورد علاقه، به اوج می روند.
دیگران در حال کسب شهرت و مواجهه با افراد مشهور هستند. بسیاری از اتاق ها به کسب درآمد از فناوری اختصاص داده شده است، از جمله با سرمایه گذاری در طرح های ارز دیجیتال یا رمز ارزها وهمچنین توکن های غیرقابل شارژ (NFT).
روم های کلاب هاوس بیشتر شبیه یک کنفرانس گسترده بدون زمان و بی پایان است و تعداد سخنران های نامی و بی نام و نشان که ذوق فناوری های جدید آنها را به سخن آورده است. مباحث در کلاب هاوس می تواند از موضوعات خسته کننده تا جدی در جریان باشد.


چرا برخی از افراد حاضر به پرداخت هزینه دعوت نامه هستند؟

به گفته Crystal Abidin، استاد جامعه شناسی در حوزه  دیجیتال از دانشگاه کرتین، محبوبیت کلاب هاوس محصول همه گیری است، نه استفاده از تکنولوژی های نوین؛ چون کلاب هاوس به هیچ وجه کامل و هوشمند نیست. البته اکنون در شروع راه است و بعدها می توان بیشتر از آن شنید و قضاوت کرد .
در عصر کار در خانه، جایی که مبلمان فروشی ها قفسه های کتاب می فروشند تا در مکالمه های روم ها جلوه خوبی به مردم بدهند، فقط شنیدن صدا است که حال شما را خوب می کند. در دوران همه گیری کرونا و دیدارهایی که بیش از یکسال انجام نشده و به تعویق افتاده شنیدن صدای دوستان و آشنایان و حتی دیگران، مرهمی است بر زخم قرنطینه های متعدد و بی حاصل این روزها.
در زمانی که از طریق پلتفرهایی مانند Facebook یا whatsapp ،Instagram و telegram رویدادهای اجتماعی به راحتی در دسترس هستند، دسترسی به گفتگوها در Clubhouse دشوارتر است و بنابراین هیجان حضور در موارد خاص است که باعث این سطح از اشتیاق و تلاش برای پیوستن به کلاب هاوس شده و همه به نوعی به دنبال لینک دعوت هستند.
دکتر آبدین می گوید : "کلاب هاوس آمد و گفت: هی، این فقط صوتی است. نیازی به فیلم نیست، ما فقط صدای شما را خواهیم شنید."
"این احساسی است که باعث شده که کلاب هاوس تمام خستگی پلتفرم زوم را از بین ببرد."
این واقعیت که گفتگوهای صوتی به راحتی ضبط یا بایگانی نمی شوند، بر این حس انحصار می افزاید.
دکتر آبدین می گوید : "شما اکنون خود را با این شرایط سازگار می کنید یا هرگز تنظیم نمی کنید. اختیار با شما است که مخاطب کلاب هاوس باشید یا بعدا مخاطب آن شوید "
Clubhouse اساساً با استراتژی FOMO تجارت می کند، یعنی ترس از دست دادن.

دکتر آبدین می گوید : "در حال حاضر، کلاب هاوس مانند یک باشگاه وی آی پی آقایان یا یک باشگاه داخلی است که فقط افرادی که بسیار در آن سرمایه گذاری می کنند بدنبال آن می گردند."
گیلهرم، فروشنده دعوت نامه های  Clubhouse ساکن پرتغال درReddit ، می گوید که معتقد است بیشتر مشتریانش (با پرداخت حدود 15 دلار آمریکا) اغلب کارآفرینان فناوری هستند.
این برنامه گاهی اوقات می تواند مانند نسخه ای از نمایش های تلویزیونی مانند Dragon's Den یا Shark Tank باشد؛ جایی که کارآفرینان در صفحه سرمایه گذاران ثروتمندی که تصمیم می گیرند در شرکت خود سرمایه گذاری کنند، کالاها و یا پیشنهادات تجاری ارائه می دهند.
گیلهرم می گوید: " ثبت نام در کلاب هاوس یک تجربه جدید است و مردم نمی خواهند سوار شدن در این قطار پر انرژِی  را از دست بدهند." (قطار تمثیلی است از راهروهای روم های کلاب هاوس)
"هشتاد درصد روم ها ، کارآفرینانی هستند که داستان های خود را در مورد چگونگی درآمدزایی تعریف می کنند."
اگر گفته های گیلهرم درست باشد، یک دستورالعمل نانوشته و عجیب و غریب برای این واقعیت وجود دارد که افرادی که به دلیل کرونا  شغل خود را از دست داده اند، برای فروش سمینارهای داستان ثروت و موفقیت دعوتنامه عضویت را خریداری می کنند. 
یکی از کاربران Reddit به ABC گفت: "من شغل پاره وقت خود را به عنوان متصدی یک کافه از دست دادم. من دانشجوی دانشگاهی از اروپای میانه هستم."
دیگری می گفت : "من واقعاً درآمد زیادی ندارم، اما پول، پول است."

دعوت نامه های کلاب هاوس

این مطلب را هم از دست ندهید: بازاریابی شبکه های اجتماعی

چرا Clubhouse به طور ناگهانی اینقدر محبوب شد؟

مسلماً انحصاری ماندن در عین محبوب بودن کار آسانی نخواهد بود.
دکتر Abidin می گوید، همانطور که نصب هاب کلاب هاوس، افزایش می یابد، هجوم اعضای جدید می تواند به تدریج کیفیت هایی را که باعث محبوبیت برنامه می شوند، کاهش دهد." 
در طی سال گذشته، این برنامه دارای پروفایلی نسبتاً معمولی بود که آن را حفظ کرد؛ حتی با حضور  نخبگان سیلیکون ولی.
این رویکرد در31 ژانویه 2021 تغییر کرد، زمانی که ایلان ماسک با مدیر اجرایی Robinhood در کلاب هاوس در اوج حماسه GameStop مصاحبه کرد و از او در مورد اینکه چرا شرکتش برخی از معاملات سهام را متوقف کرده است، سئوال کرد و پاسخ داد، ناگهان این گفتگو چنان وایرال شد که روم گفتگوی 5000 نفره پر شد. یکی از کاربران آن را در YouTube منتشرکرده است، جایی که این ویدیو میلیون ها بار مشاهده شده است.
حالا شاید این موضوع که چرا کلاب هاوس به این شکل و یکباره در حال رشد است بهتر درک شود، ارتباط مستقیم و بی واسطه با نخبگان و افراد مشهور جایی که غیر از عکس ، صدای آن ها را می شنوید.

گیلرم، فروشنده دعوتنامه های کلاب هاوس، مصاحبه ایلان ماسک را همزمان با افزایش تقاضا برای دعوت نامه های کلاب هاوس مشاهده کرد.
وی می گفت: "این رونق واقعی بود."
سایر فروشندگان  دعوتنامه ها ی کلاب هاوس گزارش می دهند که هر تعداد دعوت نامه داشتند، فروخته اند.
دان یکی دیگر از فروشندگان دعوتنامه های کلاب هاوس 20 دعوتنامه در روز فروخته است، در حالی که من رکورد 80 فروش دعوتنامه را داشتم.
وی می گفت: "این اتفاق می تواند دلایل بسیاری داشته  باشد. مانند اخبار بیت کوین، کلاب هاوس و روم ها دائما در حال افزایش وکاهش گفتگوهاست. با حضور افراد مشهور و ایونت های مطرح تقاضای خرید افزایش یافته و با پایان این گفتگو ها از تعداد تقاضا ها کاسته می شود."

علت شهرت کلاب هاوس

آیا کلاب هاوس در دنیای پس از قرنطینه های کرونا دوام  خواهد آورد؟

طبق داده های شرکت تحلیلی Sensor Tower، دانلودها و نصب های Clubhouse همچنان ادامه دارد. این هشتمین برنامه شبکه اجتماعی رایگان در فروشگاه برنامه اپل است که در اوج نصب ها از سومین رتبه برخوردار است، اما هنوز هم بالا است. در استرالیا، کلاب هاوس در رتبه نهم قرار دارد.
اما فروشگاه های اپلیکیشن مملو از برنامه هایی هستند که در ابتدای کار خوب هستند، ولی در نهایت نمی توانند وارد جریان اصلی شوند.
به عنوان مثال، MeWe در اواسط دهه گذشته به عنوان گزینه ای برای فیس بوک مطرح شد. ولی در ادامه راه ناکام ماند، اما با حفظ یک گروه اصلی از کاربران (به طور کلی افرادی از راست افراطی که به تئوری های توطئه اعتقاد دارند) هنوز فعال مانده اند.
شاید وقتی که قفل قرنطینه های کرونا در مناطق مختلف جهان برداشته شود و مردم وقت کمتری را در اینترنت سپری کنند، Clubhouse بیشتر به یک پلت فرم حرفه ای تبدیل می شود، چیزی شبیه به نسخه صوتی LinkedIn.
سناریوی دیگر مبتنی بر روابط عاطفی و جنسی است: گفتگوهای فقط صوتی نسبت به مکالمه مبتنی بر متن دشوارتر هستند، که به راحتی توسط پلتفرم آماده می شوند.
دکتر آبدین می گوید: "از اعماق قلبم، احساس می کنم در برخی موارد این هیجان رشد کلاب هاوس، فقط برای تبادل آنلاین موضوعات عاطفی و جنسی مورد استفاده قرار می گیرد."
"حال که به دلیل قرنطینه ها و تعطیلات به دلیل شیوع گسترده کرونا، دیدارها و ملاقات ها محدود شده اند، بسیاری از دوستان و دختر ها و پسرها به کلاب هاوس روی آورده اند تا دوران فراقت را به نوعی سپری کنند. "
این مقاله مجموعه ای از مصاحبه ها و تجربیات افراد مختلف اعم از افراد عادی جامعه و کارشناسان در رابطه با شبکه اجتماعی کلاب هاوس بود که با جمع بندی ارائه شد، شاید به نوعی به جای توضیح فنی و علمی امکانات کلاب هاوس ارائه تجربه کاربری دیگران برای شما جذابتر به نظر برسد و از این گفتگو ها پاسخ سئوالات خود را دریافت کرده باشید. حتما نظرات خود را درباره شبکه اجتماعی کلاب هاوس و تجربه استفاده تان از این اپلیکیشن را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع : www.abc.net.au/news
 


محتوای مرتبط


ثبت نظر


دیدگاه شما

در حال حاضر دیدگاهی برای این محتوا ثبت نشده است