چگونه بیو Bio حرفه ای بنویسیم

سی یو وب 1399.07.02 3221 0 0

نوشتن بیو (Bio) شرکت و تطبیق آن با کانال‌های اجتماعی مختلف کار ساده ای نیست. هر شبکه ی اجتماعی، پارامترهای متفاوتی برای بیو اکانت خود دارد و هر مخاطب نیازها و انتظارات متفاوتی از اطلاعات بیو شما دارد. به همین خاطر است ما تصمیم گرفتیم این راهنما را با عنوان « چگونگی نوشتن بیو Bio» برای شما گردآوری کنیم تا مدیریت شبکه های اجتماعی خود را حرفه ای ترانجام دهید، در این مقاله ما ویژگی های دقیق و نکات مهم بیو هر شبکه ی اجتماعی را به شما خواهیم گفت.

دراین مقاله خواهید خواند:
•     استراتژی‌های پایه برای نوشتن بیو شبکه های اجتماعی
•    چگونگی نوشتن بیو برای اینستاگرام
•    نوشتن بیو برای توییتر
•    ایجاد بیو برای پینترست
•    چگونه  برای فیسبوک بیو بنویسیم
در پایان این مقاله شما خواهید توانست بیو هایی موثری برای کانال های اجتماعی مختلف بنویسید. پس بیاید ببینیم اصول پایه برای نوشتن بیو چیست.

 

چگونه برای شبکه ی اجتماعی بیو بنویسیم: اصول پایه

بیو شما فرصتی عالی برای تبلیغ برند شما و جذب مشتریان و فالوئرهای جدید است. با ایجاد یک بیو جذاب و ترغیب کننده برای هر کانال اجتماعی می‌توانید با مخاطب هدف خود ارتباط برقرار کنید و به شرکت خود برای رسیدن به اهدافش کمک کنید.
عناصر کلیدی برای داشتن یک بیو موفق بسته به نوع پلتفرم اجتماعی و کسب و کار شما متفاوت است. البته، چند استراتژی پایه وجود دارد که به کانال اجتماعی، که در آن، بیو شرکت را می نویسید، بستگی ندارد.

موضوع کار شما چیست؟


تعداد کلمات بیشتر بیوها محدود است و حتی اگر نباشد هم، هیچکس حوصله ی خواندن بیو طولانی را ندارد. پس سعی کنید بیو شما تا حد امکان مختصر و مفید باشد و خیلی صریح به مخاطب موضوع کار خود را بگویید.
نوع کسب و کار و کانال اجتماعی که شما برای آن می نویسید، محتوای بیو شما را تعیین می کنند. اما در اینجا چند ایده وجود دارد: 
•    تخصص، محصولات یا خدمات: کاری که انجام می دهید، خدماتی که ارائه می کنید یا بازار تخصصی خود را توضیح دهید تا بتوانید به سرعت با مخاطب هدف خود ارتباط برقرار کنید.
•    ویژگی ها و تجارب: با توضیح درباره ی خودتان و دلیل برتری شما در آن زمینه، خود را به مخاطب پیشنهاد کنید.
•    ارزش ها و باورها: برای برخی از برندها، اشتراک گذاری ارزش ها و باورها، مساله ای مهم برای تعامل با مخاطب و ایجاد ارتباط است.
بیو شما، نمایانگر کسب و کار شماست و باید لحن برند شما را منعکس کند. البته، شما باید بیو را متناسب با هر کانال اجتماعی ایجاد کنید. هنگام ایجاد این تناسب، حواستان باشد که لحن برند شما ثابت بماند و در تمام بیوها مشخص باشد. کمی شوخ طبعی مخصوصا برای کانال های اجتماعی می تواند به مخاطب شما برای ارتباط برقرار کردن با برندتان کمک کند.


از ویژگی های اضافه ی مرتبط استفاده کنید.


یک بیو موفق مخاطبان مختلف را جذب خواهد کرد و از ویژگی های تعاملی اضافی هر پلتفورم اجتماعی، استفاده می کند. این ویژگی های اضافه شامل هشتگ‌ها، ایموجی ها، لینک ها و درخواست اقدام (CTA) است، این ها نمونه ای از این ویژگی ها هستند و فقط باید در صورت مرتبط بودن با کانال اجتماعی که بیو آن را می نویسید، استفاده شوند.
مثلا وقتی برای  اینستاگرام بیو می نویسید شما باید از ایموجی و هشتگ استفاده کنید. بیویی که برای توییتر نوشته می شود شامل @ و هشتگ است و در فیسبوک، برای بخش درباره ی شما، ممکن است بخواهید راهنمایی برای پیدا کردن کسب و کارتان قرار دهید.
با استفاده از ویژگی اضافی بیوی هر پلتفورم اجتماعی شما می توانید نیاز هر کانال اجتماعی و هر مخاطبی را برآورده کنید.


بیو باید شامل اطلاعات مهم باشد


هر کانال اجتماعی به شما اجازه می دهد طیف وسیعی از اطلاعات را از طریق بیو فراهم کنید. البته، شما نباید فالوئرهای شبکه ی اجتماعی خود  را با اطلاعات زیاد گیج کنید. بیو شما همیشه باید مختصر و مفید باشد و کاری کند که کاربران مهم ترین ابعاد بیو شما را در یک نظر به سرعت بفهمند.
اطلاعاتی که قصد نمایش آن را دارید بر اساس اهداف کسب و کار در شبکه ی اجتماعی انتخاب کنید. اگر هدف شما جذب ترافیک بیشتر به سایت است، از URL سایت استفاده کنید و با کال تو اکشن از مردم بخواهید روی آن کلیک کنند. اگر هدف شما ایجاد مشتری بالقوه است، می توانید آدرس ایمیل یا لینکی به صفحه ی لندینگ را در بیو قرار دهید.
اکنون شما ایده ی خوبی از ویژگی های کلی بیو شبکه های اجتماعی در ذهن خود دارید. حال بیاید نگاه دقیق تری به ویژگی های بیو هر یک از پلتفورم های اجتماعی بیاندازیم.

 

 

نوشتن بیو برای اینستاگرام


شماری از عناصر هستند که شما می توانید از آن ها برای اطمینان از تعامل بیو و پروفایل اینستاگرام با مخاطب و عدم تناقض آن با اهدافتان استفاده کنید.
پروفایل اینستاگرام خود را باز کنید و گزینه ی ویرایش پروفایل را انتخاب کنید.

در اینجا شما می توانید گزینه های فراوانی برای ویرایش پروفایل خود ببینید. بگذارید ببینیم بیو اینستاگرام شما باید شامل چه چیزهایی باشد.
یک بیو اینستاگرام نباید فقط متن باشد و بهتر است ترکیبی از ایموجی و هشتگ باشد. 
•    متن: اینستاگرام به شما اجازه می دهد 150 کاراکتر برای بیو خود استفاده کنید( که این شامل ایموجی و هشتگ می شود) پس سعی کنید از جملات مختصر و مفید استفاده کنید.
•    ایموجی ها: ایموجی ها راه موثری برای جلب توجه کاربران اینستاگرام است و باعث ترغیب آن ها به کاری که شما می خواهید می شود. برای صرفه جویی در استفاده از کاراکترها از ایموجی استفاده کنید، محتوا را تقسیم کنید و به بیو خود حس جذابیت و تازگی بدهید.
•    هشتگ های برند : استفاده از هشتگ های برندتان در بیو الزامی است. یک هشتگ مختص برند شما باعث می شود فالوئرها با شما محتوا به اشتراک بگذارند و حول کسب و کار شما اجتماع اینستاگرامی شکل می دهد. 
•    درخواست اقدام: شما باید از کال تو اکشن به عنوان بخشی از متن بیو خود استفاده کنید. اینکار را بکنید و درخواست اقدام را به یکی از اهداف کنونی خود لینک کنید. ( مثلا فروش بیشتر در فروشگاه آنلاین، افزایش تعداد مشتریان بالقوه یا جذب ترافیک به وب سایت).

پروفایل اینستاگرام

تعدادی ویژگی اضافه برای پروفایل نیز وجود دارد که می تواند بر ارزش بیو اینستاگرام شما اضافه کند: 
•    URL وب سایت: علاوه بر 150 کاراکتر بیو، اینستاگرام به شما اجازه می دهد یک لینک قابل کلیک در انتهای بیو خود قرار دهید. مجدد تاکید می کنم که این لینک باید با اهداف کسب و کار شما مرتبط باشد پس بسته به نوع هدف، شما می توانید لینک جدید ترین بلاگ، معروف ترین محصول یا صفحه ارتباط با شما را به نمایش بگذارید.
•    قسمت نام: جدا از نام کاربری، فیلد نام 30 کاراکتر دارد و برای سئو اینستاگرام استفاده می شود. علاوه بر ایموجی(که قابل جستجو هستند) از کلمات کلیدی مرتبط نیز در فیلد نام استفاده کنید تا رتبه برند شما در جستجوهای اینستاگرام بهتر شود.
•    تصویر پروفایل: در این قسمت باید از لوگوی شرکت یا تصویری که به آسانی برای فالوئرهایتان قابل شناسایی باشد استفاده کنید. از این تصویر در تمام شبکه های اجتماعی، وب سایت و کمپین های بازاریابی استفاده کنید تا در نتیجه به شناخت سریع برندتان کمک کنید.
با تبدیل اکانت اینستاگرام به تجاری (Business) که سریع و رایگان انجام می شود، شما می توانید در زیر قسمت بیو اینستاگرامتان اطلاعات تماس خود را به نمایش بگذارید. این اطلاعات شامل آدرس ایمیل، شماره تماس یا آدرس فیزیکی فروشگاه شماست. این راهی آسان برای ایجاد فضا در بیو و ارائه شفاف اطلاعات تماس در دسترس فالوئرهاست.
همانطور که می بینید، عناصر فراوانی برای ایجاد یک بیو موفق برای اینستاگرام وجود دارند. یادتان باشد، بیو اینستاگرام شما غیرقابل تغییر نیست. در راستای اهداف کسب و کارتان و پاسخ به مخاطبان، می توانید به طور مرتب URL و درخواست اقدام (CTA) و ... را تغییر دهید.


نوشتن بیو برای توییتر

بیو توییتر از 160 کاراکتر تشکیل شده است. شما چه چیزهایی را می توانید در آن جای دهید؟
•    کلمات کلیدی: اگر جزو آن دسته از افراد هستید که به دنبال جذب فالوئر هستید، پیشنهاد می شود از کلمات کلیدی اختصاصی صنعت خود که مخاطبان در جستجوها استفاده می کنند، بهره بگیرید. اینکار باعث می شود بیو توییتر شما در نتایج جستجو نمایش داده شود و مخاطب هدف به راحتی شما را پیدا کند.
•    از @ استفاده کنید: اگر برند شما چندین اکانت توییتر یا کسب و کارهای زیرمجموعه دارد، در بیو به آنها لینک بدهید. 
•    هشتگ ها: مجدد تاکید می کنیم، با استفاده از هشتگ های مناسب و بازار تخصصی که در آن فعالیت می کنید، به مخاطب کمک کنید شما را به راحتی پیدا کند. همچنین می توانید هشتگ های برندتان را در این قسمت تبلیغ کنید تا به رشد انجمنی تعاملی کمک کنید.
حواستان باشد که بیو شما با در برداشتن فقط لینک و هشتگ تبدیل به اسپم نشود. بیو توییتر ، خلاصه ای است از آنچه که شما هستید، ارائه می دهید و بدست آورده اید. بیو خود را کوتاه، مختصر و مرتبط با مخاطب هدف نگه دارید.


پروفایل توییتر

اطلاعات بیشتر در مورد کسب و کارتان را می توانید در کنار بیو خود جای دهید. در صفحه پروفایل توییتر شما، گزینه ویرایش پروفایل را انتخاب کنید. در اینجا شما باید:
•    نام تجاری و موقعیت مکانی خود را اضافه کنید تا به فالوئرهایتان در یافتن سریع خود کمک کنید. 
•    تصویر پروفایلتان را به لوگوی شرکت تغییر دهید تا تصویر ثابتی از برندتان هم در وب سایت و هم در تمام کانال های اجتماعی ایجاد کنید.
•    آدرس سایت یا آدرس URL ایی که می خواهید به آن ترافیک جذب کنید را بنویسید.
همچنین می توانید یک توییت را در بالای صفحه پروفایل خود پین کنید. اینکار به شما در ارائه جزئیات بیشتر در مورد شرکت و ایجاد جذابیت های بصری بیشتر کمک می کند.


نوشتن بیو برای پینترست

برای ویرایش پروفایل و بیو پینرتست از قسمت تنظیمات از گوشه ی بالا سمت راست تصویر  وارد گزینه پروفایل شوید .
بگذارید نگاهی به ویژگی هایی که باید هنگام نوشتن بیو پینرتست در نظر داشته باشید بیاندازیم:
•    متن: پینترست هم مثل توییتر تنها 160 کاراکتر برای بیو دارد. پس جملات خود را اصلاح کنید و خلاقیت به خرج دهید. در یک عبارت کوتاه و صریح، خلاصه ای از کسب و کارتان و وجه تمایز آن را بنویسید.
•    کلمات کلیدی: کلمات کلیدی که مخاطبان جستجو می کنند را در بیو جای دهید.
•    درخواست اقدام (CTA): بسیاری از بیوهای پینرتست دارای کال تو اکشن هستند. همانطور که پیش ازین هم گفته شد، درخواست اقدم را به اهداف کسب و کارتان لینک کنید، مثلا رشد فالووینگ های پینرتست یا جذب ترافیک به وب سایت شما. 
هنگام اضافه کردن کلمات کلیدی و کال تو اکشن به بیو، حواستان باشد که آن ها از خوانایی بیو کم نکنند. شما می خواهید بیو با مخاطب تعامل داشته باشد. در نتیجه دقت کنید کلمات کلیدی کاملا با باقی متن یکپارچه و یکدست باشند.

پروفایل پینترست

در پروفایل پینترست چند عنصر اضافه وجود دارد که استفاده از آنها می تواند به ارزش بیو شما اضافه کند.
•    نام تجاری: نام تجاری و عبارت تبلیغاتی یا صنعتی که در آن تخصص دارید را در این قسمت بنویسید.
•    تصویر پروفایل: از لوگوی شرکت یا تصویری شناخته شده از برند استفاده کنید.
•    لینک وب سایت: در زیر قسمت تنظیمات در بخش Claim آدرس وب سایت خود را برای جذب ترافیک به وب سایت اضافه کنید.
•    لینک های شبکه ی اجتماعی: در زیر قسمت تنظیمات در بخش شبکه های اجتماعی شما میتوانید اکانت پینترست خود را به اکانت های فیسبوک و گوگل وصل کنید.

  با ارتقا اکانت به اکانت تجاری، که ابزاری رایگان است، شما خواهید توانست آنالیز پروفایل خود را ببنید. یک از این معیارها کلیک است که نشان دهنده ی ترافیکی است که پروفایل پینترست به سایت شما جذب می کند. انواع مختلف جملات و درخواست اقدام ها را امتحان کنید تا ببینید چه زبانی بیشتر مخاطبین شما را جذب می کند و باعث بیشترین کلیک می شود.


نوشتن بیو برای فیسبوک

فیسبوک اجازه ی استفاده ی بیشتری از پروفایل را به شما می دهد. در فیسبوک شما می توانید تعداد فراوانی جزئیات تماس، اطلاعات و سرگذشت کسب و کار، نقشه ی محل ها و چیزهای دیگر را بنویسید. البته بیو باکس واقعی 160 کاراکتر است.
صفحه بیزینس فیسبوک خود را باز کنید و از قسمت چپ منو گزینه ی about  را انتخاب کنید. به سمت پایین اسکرول کنید و زیر قسمت اطلاعات بیشتر قسمت about می توانید بیو خود را اضافه کنید. قسمت about  به شما این امکان را می دهد که اطلاعات بیشتری در مورد کسب و کارتان بنویسید و همچنان در قسمت بیو فقط شعار تبلیغاتی باشد. شما می توانید از این قسمت هم برای جلب توجه خواننده و هم توضیح موضوع کسب و کار و هم دلیل نیاز فالوئرها به کسب و کار شما استفاده کنید. انتخاب اینکه بیو فیسبوک را چطور بنویسید با شماست.

قسمت about  فیس بوک 

قسمت about فیس بوک شامل فیلدهای فراوانی است در نتیجه شما می توانید طیف وسیعی از اطلاعات کسب و کارتان را وارد کنید. این فیلدها شامل:
کلیات: در اینجا شما می توانید نام تجاری خود و نام کاربری فیس بوکتان را وارد نمایید. هر دوی اینها در سمت راست صفحه فیسبوک در زیر تصویر پروفایل نشان داده خواهند شد.
اطلاعات کسب و کار: شما می توانید URL وب سایت، آدرس ایمیل، شماره تماس و لینک هایی از اکانت های اجتماعی را بگذارید تا به فالوئرهایتان کمک کنید به سادگی با شما ارتباط برقرار کنند.
ما را پیدا کنید(Find us ) :  گزینه ی ویرایش اطلاعات صفحه را انتخاب کنید و زیر لوکیشن آدرس کسب و کار را وارد نمایید و نمایش در نقشه را انتخاب کنید تا به فالوئرها برای پیدا کردن شما کمک کنید.
رویدادهای مهم: از قسمت تنظیمات، بخش رویدادهای مهم را انتخاب کنید و در آنجا اطلاعات اضافه درمورد تاریخ رویدادهای مهم را ثبت کنید.
افزودن دکمه: یک دکمه لینک به وب سایت، صفحه ی لندینگ، صفحه فروشگاه یا هرجایی که می خواهید ایجاد کنید.


سخنان پایانی درمورد چگونگی نوشتن بیو

اگر می خواهید در بازاریابی دیجیتال، تجربه ی موفقی داشته باشید، باید نوشتن بیو موثر برای هر پلتفورم اجتماعی را یاد بگیرید. داشتن ثبات در تمام کانال های اجتماعی در کنار انطباق دقیق، مساله ی مهمی است. وقتی بیو را ایجاد کردید، هر کدام از بیو ها را از نظر تعامل با مخاطب و کمک به کسب و کار برای عدم تناقض با اهداف بررسی کنید.  به خاطر داشته باشید که بیوها برای مرتبط ماندن شما با کسب و کار و مخاطب همواره قابل تغییرند.

 


محتوای مرتبط


ثبت نظر


دیدگاه شما

در حال حاضر دیدگاهی برای این محتوا ثبت نشده است