گوگل در حال بازطراحی موتور جستجوی خود است — تماماً بر پایه هوش مصنوعی ؟

بهنام محمودی 1403.07.22 24 0 0

یک سال پیش، گوگل اعلام کرد که معتقد است هوش مصنوعی آینده جستجو است. به نظر می‌رسد آن آینده اکنون فرا رسیده است: گوگل در حال راه‌اندازی «خلاصه‌های هوش مصنوعی» (AI Overviews) است که پیش‌تر با نام «تجربه جستجوی مولد» یا SGE شناخته می‌شد. این قابلیت به زودی برای کاربران ایالات متحده و سپس به تدریج در سراسر جهان عرضه می‌شود. به‌زودی، میلیاردها کاربر گوگل یک خلاصه تولید شده توسط هوش مصنوعی در بالای بسیاری از نتایج جستجوی خود مشاهده خواهند کرد. و این تنها آغاز تغییرات ناشی از هوش مصنوعی در جستجو است.

«آنچه ما با هوش مصنوعی مولد می‌بینیم این است که گوگل می‌تواند بیشتر کارهای جستجو را برای شما انجام دهد»، می‌گوید لیز رید، رئیس جدید بخش جستجوی گوگل که در چند سال اخیر روی تمام بخش‌های جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی کار کرده است. «این می‌تواند بخش زیادی از کارهای دشوار جستجو را برای شما انجام دهد تا بتوانید بر قسمت‌هایی تمرکز کنید که برای رسیدن به نتیجه لازم است یا بر قسمت‌های کاوش که برای شما جذاب‌تر است.»

رید فهرستی از ویژگی‌ها را مطرح می‌کند که همگی به تازگی در کنفرانس توسعه‌دهندگان I/O گوگل اعلام شده‌اند و هدف آن‌ها کمک به تحقق این هدف است. از جمله این ویژگی‌ها «خلاصه‌های هوش مصنوعی» است که به شما یک نمای کلی از پاسخ به سوال شما همراه با لینک‌هایی برای اطلاعات بیشتر ارائه می‌دهد. همچنین یک قابلیت جدید در ابزار «لنز» گوگل وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد از طریق فیلمبرداری جستجو کنید. یک ابزار برنامه‌ریزی جدید نیز به طور خودکار بر اساس یک پرسش، برنامه سفر یا برنامه غذایی تولید می‌کند. علاوه بر این، روشی جدید و هوش مصنوعی محور برای سازماندهی صفحه نتایج وجود دارد که مثلاً وقتی به دنبال رستوران‌ها در یک شهر جدید هستید، بدون این‌که حتی بپرسید، لیستی برای یک قرار عاشقانه و لیستی برای یک جلسه کاری به شما پیشنهاد می‌دهد.

این چیزی کمتر از یک تغییر همه‌جانبه در فرآیند جستجو نیست. گوگل از هوش مصنوعی «جمینی» برای فهمیدن اینکه شما درباره چه چیزی پرسش می‌کنید استفاده می‌کند، چه تایپ کنید، چه صحبت کنید، چه عکسی بگیرید یا فیلمی ضبط کنید. این مدل تخصصی جدید جمینی برای خلاصه‌سازی وب و ارائه پاسخ نیز به کار می‌رود. حتی صفحه نتایج را هم جمینی طراحی و پر می‌کند.

رید می‌گوید همه جستجوها به این اندازه نیازمند هوش مصنوعی نیستند و همه آن‌ها نیز از هوش مصنوعی بهره‌مند نمی‌شوند. «اگر فقط می‌خواهید به یک URL دسترسی پیدا کنید، مثلاً وقتی “Walmart” را جستجو می‌کنید و می‌خواهید به سایت Walmart.com بروید، واقعاً نیازی به اضافه کردن هوش مصنوعی نیست.» او معتقد است که جمینی در موقعیت‌های پیچیده‌تر، مانند جستجوهایی که به چندین پرسش نیاز دارند یا اصلاً برای آن‌ها به گوگل مراجعه نمی‌کردید، می‌تواند بسیار مفید باشد.

یکی از مثال‌های مورد علاقه رید جستجوی محلی است. (این موضوع در هوش مصنوعی زیاد شنیده می‌شود، زیرا عبور از لیست‌های مشابه و بررسی‌ها برای یافتن چیزی واقعاً خوب دشوار است.) او می‌گوید: «ما می‌توانیم کارهایی مانند “پیدا کردن بهترین استودیوی یوگا یا پیلاتس در بوستون با رتبه بیش از چهار ستاره و در فاصله نیم‌ساعتی از Beacon Hill” انجام دهیم.» شاید بخواهید اطلاعات بیشتری درباره پیشنهادات ویژه برای تازه‌کارها هم داشته باشید. «بنابراین می‌توانید اطلاعاتی را دریافت کنید که از “گراف دانش” و وب جمع‌آوری و ترکیب شده است.»

این ترکیب گراف دانش و هوش مصنوعی — ابزار قدیمی گوگل و ابزار جدید آن — برای رید و تیمش کلیدی است. برخی مسائل در جستجو حل شده‌اند، مانند نتایج ورزشی: «اگر فقط می‌خواهید نتیجه بازی را بدانید، محصول به خوبی کار می‌کند.» در این موارد، وظیفه جمینی این است که اطمینان حاصل کند شما نتیجه را بدون توجه به نحوه پرسش دریافت می‌کنید. «شما می‌توانید انواع سوالاتی را که به نتیجه می‌رسند گسترش دهید، اما همچنان داده‌های ورزشی اصلی را می‌خواهید.»

دریافت داده‌های خوب برای گوگل و هر موتور جستجوی دیگری تمام ماجراست. یکی از انگیزه‌های ایجاد مدل جدید جمینی برای جستجوی خاص این بود که تمرکز بیشتری روی درستی داشته باشد. «بین خلاقیت و واقعیت در هر مدل زبانی تعادلی وجود دارد»، رید می‌گوید. «ما واقعاً قصد داریم این تعادل را به سمت واقعیت بیشتر متمایل کنیم.» خلاصه‌های هوش مصنوعی ممکن است جذاب یا سرگرم‌کننده نباشند، اما احتمالاً بیشتر مواقع درست خواهند بود. (البته هیچ مدلی کامل نیست و گوگل مطمئناً با مشکلاتی از جمله خطاهای هوش مصنوعی روبرو خواهد شد.)

همان‌طور که هوش مصنوعی به جستجو وارد شده، محصولاتی مانند Perplexity و Arc تحت نظارت قرار گرفته‌اند؛ زیرا آن‌ها وب را کاوش و خلاصه می‌کنند بدون اینکه کاربران را به منابع اصلی اطلاعات هدایت کنند. رید می‌گوید این مسئله مهم است و گوگل با فعال نکردن خلاصه‌های هوش مصنوعی در برخی موارد، سعی در ایجاد تعادل دارد. با این حال، او معتقد است که این روش جدید جستجو در واقع به کلیک‌های بیشتر به سمت وب باز منجر خواهد شد. او اضافه می‌کند که کاربران جوان به خصوص به دنبال دیدگاه‌های انسانی در پاسخ به پرسش‌های خود هستند و این هنوز وظیفه گوگل است که این دیدگاه‌ها را به آن‌ها بدهد.

در بیشتر دهه گذشته، گوگل تلاش کرده است شیوه جستجوی شما را تغییر دهد. این تغییر از یک جعبه جستجو که در آن کلمات کلیدی تایپ می‌کنید آغاز شد؛ اکنون، گوگل می‌خواهد موجودی همه‌چیزدان باشد که می‌توانید به هر شکلی از آن سوال بپرسید و پاسخی در هر فرمتی که برای شما مفیدتر است، دریافت کنید. «شما عمق جستجو را افزایش می‌دهید و به مردم اجازه می‌دهید سوالی را که به‌طور طبیعی دارند، بپرسند.»

ممنون که با سی یو وب همراه بودید : همچنین میتوانید به صفحات خدمات : طراحی سایت ، طراحی سایت اختصاصی ، سئو ، پشتیبانی سایت ،  طراحی اپلیکیشن موبایل ، مدیریت شبکه های اجتماعی مراجعه فرمایید .


محتوای مرتبط


ثبت نظر


دیدگاه شما

در حال حاضر دیدگاهی برای این محتوا ثبت نشده است