استراتژی راه اندازی پادکست برای برند شما

سی یو وب 1401.06.06 2129 1 1

اگر کمی با دقت به حضور دیجیتال برندهای مشهور و کسب و کارهای مطرح در ایران و جهان توجه کنید ، خواهید دید که حضور دیجیتال آنها اصطلاحا 360 درجه است ، و یکی از روش های موثر و کم هزینه حضور دیجتال موثر استفاده از پادکست برای داستان برند شما و فعالیت های تبلیغی و ترویجی شماست ، برای این مهم یعنی پادکست داشتن برنامه و استراتژی بسیار مهم است ، البته مانند سایر روشهای حضور دیجیتال شما ، در این مقاله به اهمیت و نحوه ایجاد استراتژی پادکست موثر می پردازیم .
در چند سال گذشته، پادکست ها به عنوان یک شکل شنیدنی از وبلاگ نویسی در نظر گرفته شده اند و در صنعت پادکست به شدت در حال رشد هستند – با این حال، تا سال 2022، تنها 2 میلیون پادکست در مقایسه با بیش از 600 میلیون وبلاگ در سراسر جهان وجود دارد. این بدان معناست که هرچند هر روز پادکست ها محبوب تر می شوند، اما هنوز به اندازه وبلاگ نویسی اشباع و رقابتی نیستند.

 با طوفان فکری برنامه پادکست برندتان را آغاز کنید 

شاید این عنوان خود توضیحی به نظر برسد اما ، معمولا ما اگر اهل برنامه ریزی باشیم برای هر عمل یا موضوع مهمی از ابتدا برنامه ریزی می کنیم ، از کمپین های دیجیتال گرفته تا طراحی سایت موثر ، مدیریت و اجرای برنامه برای شبکه های اجتماعی و هر موضوع مهم دیگر کاری و غیر کاری دیگر ، برای ایجاد یک برنامه پادکست موثر هم نیاز به برنامه ریزی لازم است و ضروری ، همیشه باید از نگاه سازمان و از نگاه مخاطب سئوالی از خود بپرسید و برای جواب درست به آن مطالعه برنامه ریزی کنید ،  سئوال اول این است که هدف از راه اندازی پادکست برای برند من چیست ؟
آیا شما یک فریلنسر یا بخشی از یک کسب و کار  هستید؟ از خود بپرسید آیا این یک سرگرمی است که به آن علاقه دارید یا بخشی از استراتژی کسب و کار شماست که هدف آن سود بردن از آن است؟
صرف نظر از این، شما همچنین باید موضوع و فرایند جامعه شناسی خود را تعریف کنید. اگر پادکست شما واقعاً مرتبط با فروش محصولات چرمی  باشد، ممکن است پرسونای شما (مخاطبان بازار هدف شما) علاقه مندان به محصولات و مصنوعات چرمی باشد. اگر پادکست شما مربوط به سلامتی و تناسب اندام است، مخاطبان شما ممکن است کسانی باشند که به داشتن یک سبک زندگی سالم، کاهش وزن، ورزش و غیره علاقه دارند.
بنابراین، قبل از رفتن به مراحل بعدی، هدف و جایگاه پادکست خود را پیدا کنید.
هنگامی که هدف و جایگاه پادکست را فهمیدید، اکنون می توانید روی ایجاد یک نام منحصر به فرد برای پادکست خود تمرکز کنید که مخاطبان شما را مجذوب خود کند و هدف و برنامه پادکست را توصیف کند.
همچنین وب‌سایت‌ها و ابزارهای رایگان زیادی وجود دارد که در صورت نیاز به الهام، می‌توانند نام‌هایی را برای شما ایجاد کنند. ایده هایی را برای انتخاب نام پادکست از آنها دریافت کنید مانند Business Name Generator  یا  Get Welder  که منابع بسیار خوبی هستند. هر چند این سایتها و ابزارها به زبان انگلیسی است و شما نامی را نیاز خواهید داشت که به زبان فارسی بوده و برای غالب مخاطبان قابل فهم و درک باشد اما با کمی کنکاش در این سایتها و ابزارها و بررسی روش ارائه نام های پیشنهادی می توانید به درک مطلوبی برای انتخاب نام پادکست های خود برسید .
در نهایت، باید برنامه‌ای ایجاد کنید که شامل برنامه زمانبندی  انتشار پادکست های شما باشد، خواه هفتگی، دو هفته‌ای یا ماهانه، و همچنین روزها و زمان‌های هفته و مهمتر از همه قالب پادکست شما.
باید در نظر داشته باشید که آیا این کار را به صورت انفرادی انجام می‌دهید یا با یک میزبان مشترک یا دعوت از افراد جدید برای پیوستن به هر قسمت قرار است این پادکست ها تولید و ارائه شود ، به نظر می رسد هر مقدار از یکنواختی پادکستها دوری کنید شانس افزایش مخاطب بر اساس سلائق مختلف را افزایش خواهید داد ، ما درگروه سی یو وب معمولا برای تولید پادکست برای برندهای مختلف تلاش می کنیم ابتدای راه را با افراد سرشناس و معروف تری به عنوان مهمان شروع کنیم تا از ظرفیت مخاطبان مهمان برنامه  بهترین بهره برداری ممکن را انجام دهیم . 
شاید حتی ترکیبی از هر سه. اگر قصد دارید دو یا چند مورد از این گزینه‌ها را با هم ترکیب کنید، به شما پیشنهاد می‌شود که زمان‌بندی مشخصی از زمان اجرای این قالب‌های مختلف داشته باشید.
به عنوان مثال، شاید شما اپیزودهای هفتگی داشته باشید، در هر قسمت (دو هفته ای) شنوندگان شما می توانند منتظر یک مهمان جدید باشند. اساساً، مسیر مشخصی  ایجاد کنید که شنوندگان شما بدانند چه چیزی و چه زمانی باید انتظارش را داشته باشند.

نام تجاری خود را ایجاد کنید

برای ایجاد یک برند نیازی به مهارت‌های کپی‌نویسی یا طراحی گرافیکی ندارید. توضیحات پادکست های دیگر مانند پادکست شما یا حتی یکی از پادکست های کاملا متفاوت را بررسی کنید، ممکن است برای شما الهام بخش باشد.
از ساختار مشابهی استفاده کنید تا به شما کمک کند تا توضیحات پادکست خود را فرموله کنید و اطمینان حاصل کنید که مقدمه واضحی از موضوع پادکست شما ارائه می دهد. در مرحله بعد، باید برای پادکست خود یک جلد هنری یا به اصطلاح امروزی ها کاور ایجاد کنید.
این کاور هنری اولین تاثیری است که روی مخاطب خود می گذارید، بنابراین به یاد داشته باشید که آن را خلاقانه و جذاب طراحی کنید.
خوشبختانه، ابزارهای رایگان مختلفی در دسترس شما هستند که می توانند به شما در ایجاد کاور پادکست خود کمک کنند که به هیچ مهارت طراحی گرافیکی حرفه ای نیاز ندارد.
 ما به شما استفاده از یک ابزار عالی به نام Canva  یا  freepikرا توصیه می کنیم ، جایی که می توانید به راحتی تمام ویژگی های موجود ویا تصاویر رایگان را برای ایجاد یک جلد جذاب و سرگرم کننده ترکیب کنید.

ابزار مناسب

این بخشی از راه اندازی یک پادکست است که در آن باید یک میکروفون با کیفیت خریداری یا اجاره کنید. Bold x Collective توصیه می‌کند که ابتدا در مورد میکروفون‌ها و نرم‌افزارهای ویرایش موجود قبل از خرید تحقیق و مرور کنید تا به شما کمک کند کدامیک برای بودجه و نیازهای شما بهترین است. 

پادکست خود را ضبط کنید

قبل از اینکه به ابزارهای ضبط پادکست شما بپردازیم، بیایید در مورد اسکریپت صحبت کنیم. اگرچه ممکن است در صورت فراموش کردن هر یک از نکات ، داشتن یک اسکریپت پادکست در دسترس شما وسوسه انگیز به نظر برسد، اما آماده سازی یک اسکریپت زمان زیادی می برد.
البته، بسته به طول اپیزودهایتان، مگر اینکه قصد داشته باشید اپیزودهای کوتاه 5 دقیقه ای داشته باشید، نوشتن یک سناریو برای محتوای طولانی تر در ابتدای راه ممکن است شما را از لحاظ فنی و اجرایی دچار چالش و سردرگمی کرده و روی کیفیت و محتوای پادکست و شکل ارائه شما اثر بگذارد به همین دلیل سناریو پادکست پنج دقیقه ای بسیار منعطف تر و ساده تر جمع بندی خواهد شد .
علاوه بر این، در حالی که خواندن از روی یک متن ممکن است آسان و کارآمد به نظر برسد، همانطور که بسیاری از ما به تجربه می دانیم، گوش دادن به کسی که یک متن را می خواند می تواند بسیار خسته کننده باشد.
برای جلوگیری از افزایش مشکل  صدایتان که خیلی یکنواخت به نظر می‌رسد، ایده‌ها و مفاهیم اصلی را که می‌خواهید درباره آن‌ها صحبت کنید، از قبل یادداشت کنید تا موضوعات خود را اولویت‌بندی کنید، بدون اینکه نیازی به ساعت‌ها صرف نوشتن و حفظ یک سناریوی  طولانی داشته باشید.
در مورد نرم افزار ضبط برای پادکست شما، هیچ کمبودی در انتخاب وجود ندارد. برای مبتدیان، ابزار بسیار مفیدی به نام Audacity وجود دارد که به شما امکان می دهد پادکست/صوتی خود را ضبط کنید و پس از پایان کار نیز آن را ویرایش کنید، این نرم افزار برای شما این کار را رایگان انجام می دهد!
این ابزار شامل هزینه کمی است و حتی رایگان و به شما امکان می دهد تا از خودتان و همچنین حداکثر 3 مهمان (که در صورت انتظار مهمان های مکرر می تواند مفید باشد) پادکست ضبط کنید.
مانند سایر ابزارهای ذکر شده، Cast به شما امکان می دهد محتوای خود را ویرایش کنید و پس از اتمام کار، می توانید قسمت های خود را در دیگر پلتفرم های رسانه های اجتماعی آپلود و منتشر کنید. چند نرم افزار مفید دیگر موجود عبارتند از Zoom (معمولا برای ضبط رایگان استفاده می شود)، Descript، GarageBand (برای مک)، و Anchor. 

یک قالب طراحی کنید

معمولاً هر قسمت از یک پادکست از ساختار خاصی پیروی می کند تا ثبات را برای شنوندگان ایجاد کند. در زیر چند مفهوم کلیدی وجود دارد که می توانید در ساختار پادکست خود بگنجانید:
1.    شروع پادکست با موسیقی ابتدایی جذاب باشد ، حتما اگر پادکست را می خواهید در اینستاگرام استفاده کنید حواستان به کپی رایت موسیقی که می خواهید استفاد کنید باشد حتما از موسیقی های رایگان استفاده کنید .
2.    یک مقدمه جذاب برای پادکست داشته باشید تا مخاطبان خود را جذب کند.
3.    به موضوع بحث برای قسمت پادکست بروید.
4.    Call To Action - اشتراک را ترویج دهید، نظرات خود را بگذارید، به مخاطبان بگوئید در پلتفرم های رسانه های اجتماعی ما دنبال کنید.
5.    پادکست را با موسیقی نهایی جذاب به پایان برسانید.
برای اطمینان از ثابت ماندن هر قسمتی که ایجاد می کنید، الگویی ایجاد کنید که بتوانید هر بار که ضبط می کنید دوباره از آن استفاده کنید. این ممکن است بسته به قالب قسمت شما متفاوت به نظر برسد، اما به طور کلی، انتظار داشته باشید که حداقل موسیقی مقدماتی و نهایی خود را برای هر قسمت آماده کنید.
سازگاری محتوای پادکست با موضوع شما ، باعث می شود شنونده شما قسمت های دیگر پادکست را دنبال کنند و شنونده های وفادار داشته باشید .

ویرایش کنید

برای بسیاری، این بخش ممکن است کمی وحشتناک و طاقت فرسا باشد، اما ما باید اهمیت این مرحله را برای تمیز و منظم نگه داشتن پادکست خود گوشزد کنیم و مکررا این کار را می کنیم .
با استفاده از نرم‌افزار ذکر شده در بالا، مانند Cast، می‌توانید هر قسمت ناخوشایند را که ممکن است مکث کرده باشید یا گفته باشید "اوم" را حذف کنید. علاوه بر این، می توانید بسیاری از ویژگی های عالی دیگر مانند تنظیم دقیق صدا یا جلوه های صوتی را اضافه کنید.

پادکست خود را آپلود کنید

گنجاندن تمام این مراحل در طوفان فکری پادکست، جزئیات دقیقی در مورد نحوه راه اندازی یک پادکست موفق در اختیار شما قرار می دهد. این به این معنی است که به کاری که شروع کرده‌اید متعهد بمانید و برای همه کارها و فداکاری‌هایی که باعث می‌شود پادکست‌تان به بهترین شکل ممکن بسازید، دید مثبت داشته باشید.
قبل از راه اندازی پادکست های خود، گوش دادن به سایر پادکست های منتشر شده می تواند مفید باشد.
پادکست‌هایی را دنبال کنید که در بین مخاطبان محبوب‌تر شده‌اند، بنابراین وقتی  نظرات و روند مخاطبان آن پادکست ها را دنبال می کنید حقایقی راجع به تولید با کیفیت پادکست در ذهن شما پدیدار خواهد شد و میزان موفقیت شما را افزایش خواهد داد ، حالا زمان آن است که پادکست خود را راه‌اندازی کنید و صدای خود را با جهان به اشتراک بگذارید!

پلتفرم های انتشار پادکست 

1. Castbox

اپلیکیشن کست باکس، یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های انتشار پادکست بوده و طبق آخرین آمار موجود، این اپلیکیشن و پادکست‌های آن، بیش از 17 میلیون شنونده در سراسر جهان دارد. پادکست‌‌های فارسی زیادی نیز در این پلتفرم حضور دارند. از جمله پادکست چنل بی، رادیو راه، پادکست 10 صبح و ... .. این اپلیکیشن هم برای اندروید و هم برای IOS  ارائه می‌شود.

2. اپلیکیشن پادبین (Podbean)


از پلتفرم‌های اصلی انتشار پادکست در جهان و یکی از محبوبترین آن‌ها، پادبین می‌باشد. یکی از دلایل محبوبیت پادبین، وجود ابزارهایی در پلتفرم بوده که امکان انتشار همزمان پادکست را در پلتفرم‌های دیگر مانند Facebook ، Twitter ، Tumblr ، YouTube و WordPress و همچنین اسپاتیفای (Spotify ) را فراهم می‌سازد.
در پادبین می‌توانید به هم به طور رایگان و هم با خرید حق اشتراک پادکست‌هایتان را آپلود کنید. در زمان انتشار پادکست در پادبین، می‌توان با برنامه‌های پرداخت‌ این اپلیکیشن، پس از 24 ساعت، پادکست به طور خودکار در فهرست پادکست‌های پادبین قرار می‌گیرد. اما در صورت تمایل به استفاده از اکانت رایگان پادبین، بعد از تایید حساب کاربریتان (که معمولا تا 15 روز بعد از ایجاد حساب کاربری در داشبورد حساب Podbean نمایش داده می‌شود.) پادکست شما طی 24 ساعت تا 48 ساعت، در فهرست پادبین نمایش داده می‌شود.

3. گوگل پادکست ( Google Podcast)

گوگل همواره بهترین ابزارها را در اختیار کاربران خود قرار میدهد تا بتوانند بهترین استفاده‌ها را از تکنولوژی‌های موجود داشته باشند. یکی دیگر از این ابزارها که در سال 2018 معرفی شده است، گوگل پادکست می‌باشد که می‌توانید با استفاده از آن، پادکست‌های خود را منتشر کنید.
در بلاگ وستا، مقاله‌ای کامل درباره‌ی گوگل پادکست، معرفی آن و روش‌های آپلود پادکست در آن، نوشته شده است. می‌توانید برای مطالعه‌ی آن از اینجا وارد شوید.

4. اسپاتیفای (Spotify ) و ساوندکلاود (soundcloud)

اسپاتیفای و ساوندکلاود دو پلتفرم پخش و انتشار فایل‌های صوتی مانند موسیقی و پادکست می‌باشد. این دو پلتفرم و به ویژه اسپاتیفای، محبوبیت زیادی در بین مردم و به ویژه جوانان داشته و امکان دیده شدن و استقبال از پادکست‌هایتان در این پلتفرم زیاد می‌باشد.


5. شنوتو

شنوتو یک سایت پلتفرمی برای انتشار و میزبانی از پادکست‌ها می‌باشد. در شنوتو شما می‌توانید به صورت رایگان پادکست‌ها و فایل‌های صوتی خود به صورت رایگان و با ثبت نام در این سایت، آپلود کنید. البته شنوتو علاوه بر سایت، برای افزایش راحتی کاربران، اپلیکیشن موبایل نیز دارد.
همچنین در این وب‌سایت امکان درآمدزایی نیز وجود دارد؛ به این صورت که می‌توان فایل‌های صوتی جذاب و ارزشمند خود را برای فروش گذاشته و از این طریق کسب درآمد داشته باشید.

6. ناملیک

یکی دیگر از پلتفرم‌های پر طرفدار انتشار پادکس‌های فارسی، وب‌سایت ناملیک می‌باشد. برای انتشار پادکست در ناملیک، بعد از ثبت نام در سایت، باید ایمیلی حاوی اطلاعات زیر به آدرس hi@namlik.me بفرستید:
•    اسم انتخابیتان برای پادکست
•    یک معرفی کوتاه از پادکست برای نمایش دادن در سایت ناملیک
•    لوگوی پادکست در ابعاد 1400  در 1400
•    شبکه‌های اجتماعی که پادکستتان در آن فعالیت دارد!
•    ایمیلی که با آن در سایت ثبت‌نام کردید.
بعد از ارسال ایمیل، باید چند روز منتظر بمانید تا کانال انتشار پادکستتان ساخته شده و بعد از آن به انتشار پادکستتان بپردازید.
ناملیک نیز مثل  شنوتو، اپلیکیشن مخصوص به خود را نیز دارد.

7. تهران پادکست

یکی دیگر از پلتفرم‌های رایگان ایرانی برای انتشار پادکست، تهران پادکست می‎باشد. برای ثبت پادکست در تهران پادکست، باید از طریق وب‌سایت این مجموعه درخواست خود را به همراه یک توضیح کوتاه درباره‌ی پادکستتان از طریق این لینک ثبت کنید.

سخن پایانی

امیدواریم این مقاله به عنوان راهنما برای شروع رویایی شما در تولید پادکست های پر طرفدار مفید و مطلوب شما بوده باشد ، از اینکه وقت با ارزشتان را برای خواندن این محتوا قرار دادید سپاسگذاریم ما هم تلاش کردیم با استفاده از منابع مختلف و جامع بهترین رویه ممکن را برای شما تشریح کنیم .
پادکست ها به نظر می رسند در حال افزایش مخاطب و طرفدار هستند ، شبها هنگام استراحت ، در خودرو ، در مترو و در سفر هم می توانید آموزش ببینید و هم یک پادکست فوق العاده گوش کنید و این فرصت کم در نظیر به سادگی در اختیار شماست پس از آن سود ببرید.
 


محتوای مرتبط


ثبت نظر


دیدگاه شما

احمد هوشیار

1401/11/06

سلام ، ممنون از جمع بندی ها و اطلاعاتی که در اختیارمون گذاشتید مقاله مفیدی بود