بازداشت مدیر عامل تلگرام

بهنام محمودی 1403.06.06 67 0 0

مقامات فرانسوی دوروف را برای بازجویی در رابطه با تحقیقات در مورد طیف وسیعی از تخلفات ادعایی - از جمله پولشویی و سوءاستفاده جنسی از کودکان - بازداشت کردند، اما هنوز مشخص نیست که آیا او با اتهاماتی روبرو خواهد شد یا خیر.

دادستانان فرانسوی در یک بیانیه مطبوعاتی در روز دوشنبه اطلاعات اولیه‌ای در مورد تحقیقات مربوط به پاول دوروف، مدیر عامل تلگرام، که به طور ناگهانی روز شنبه در فرودگاه Le Bourget پاریس بازداشت شد، ارائه دادند. دوروف هنوز به هیچ جرمی متهم نشده است، اما مقامات گفتند که او به عنوان بخشی از تحقیقات "علیه شخص ناشناس" در بازداشت است و می‌تواند تا روز چهارشنبه در بازداشت پلیس بماند.

این تحقیقات از 8 جولای آغاز شده و شامل اتهامات گسترده‌ای مربوط به پولشویی ادعایی، تخلفات مربوط به واردات و صادرات ابزارهای رمزگذاری، عدم همکاری با مجریان قانون، و "همدستی" در قاچاق مواد مخدر، نگهداری و توزیع پورنوگرافی کودکان و موارد دیگر است.

طبق بیانیه مطبوعاتی، این تحقیقات توسط دادستانان جرائم سایبری "بخش J3" آغاز شده و با همکاری مرکز مبارزه با جرائم سایبری فرانسه (C3N) و دفتر ملی مبارزه با تقلب (ONAF) انجام شده است. لور بکو، دادستان پاریس، در بیانیه خود نوشت: "در این چارچوب رویه‌ای است که پاول دوروف توسط بازرسان مورد بازجویی قرار گرفته است."

تلگرام به درخواست‌های متعدد برای اظهار نظر در مورد این تحقیقات پاسخ نداد، اما در بیانیه‌ای که روز یکشنبه در کانال خبری این شرکت منتشر شد، ادعا کرد که دوروف "چیزی برای پنهان کردن ندارد".

کانل لاویت، وکیل فرانسوی متخصص در امور آزادی بیان، می‌گوید: "با توجه به وجود چندین تحقیق مقدماتی در فرانسه در مورد تلگرام در رابطه با حمایت از حقوق کودکان و در همکاری با سایر واحدهای تحقیقاتی فرانسه - به عنوان مثال، در مورد آزار و اذیت سایبری - دستگیری دوروف، به نظر من یک اقدام بسیار استثنایی نیست."

دوروف به دلیل رهبری تلگرام، تا حد زیادی به این دلیل که معمولاً با درخواست‌ها برای تعدیل محتوای پلتفرم همکاری نکرده است، یک شخصیت بحث‌برانگیز است. از برخی جهات، این امر او را به عنوان یک مدافع آزادی بیان در برابر سانسور دولت قرار داده است، اما همچنین تلگرام را به پناهگاهی برای سخنان نفرت‌انگیز، فعالیت‌های مجرمانه و سوءاستفاده تبدیل کرده است. علاوه بر این، این پلتفرم اغلب به عنوان یک ابزار ارتباطی امن معرفی می‌شود، اما بخش زیادی از آن به طور پیش‌فرض باز و در دسترس است.

جان اسکات-رایلتون، محقق ارشد در Citizen Lab، می‌گوید: "تلگرام در درجه اول یک پیام‌رسان رمزگذاری شده نیست؛ اکثر مردم تقریباً از آن به عنوان یک شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند و از هیچ یک از ویژگی‌های آن که دارای رمزگذاری سرتاسری هستند، استفاده نمی‌کنند. پیامد این امر این است که تلگرام توانایی‌ها و دسترسی گسترده‌ای برای تعدیل محتوا و پاسخ به درخواست‌های قانونی دارد. این پاول دوروف را در مرکز انواع فشارهای بالقوه دولتی قرار می‌دهد."

علاوه بر همه این‌ها، بسیاری از محققان زیر سوال برده‌اند که آیا رمزگذاری سرتاسری تلگرام زمانی که کاربران تصمیم به فعال کردن آن می‌گیرند، پایدار است یا خیر.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، روز دوشنبه در پستی در رسانه‌های اجتماعی گفت: "فرانسه عمیقاً به آزادی بیان و ارتباطات متعهد است... دستگیری رئیس تلگرام در خاک فرانسه به عنوان بخشی از یک تحقیق قضایی در حال انجام صورت گرفت. این به هیچ وجه یک تصمیم سیاسی نیست."

با این حال، خبر دستگیری دوروف نگرانی‌هایی را برانگیخته است که این اقدام می‌تواند ثبات تلگرام را تهدید کند و پلتفرم را تضعیف کند. به نظر می‌رسد این پرونده همچنین پیامدهایی در بحث‌های طولانی‌مدت در سراسر جهان در مورد تعدیل رسانه‌های اجتماعی، نفوذ دولت و استفاده از رمزگذاری سرتاسری حفظ حریم خصوصی خواهد داشت.

لاویت می‌گوید این پرونده قطعاً بحث‌هایی را در مورد "تعادل بین حق ارتباط رمزگذاری شده و آزادی بیان از یک سو و محافظت از کاربران - تعدیل محتوا - از سوی دیگر" برمی‌انگیزد. اما او خاطرنشان می‌کند که اطلاعات زیادی در مورد این تحقیقات وجود دارد که ناشناخته است و "هنوز مناطق مبهم زیادی وجود دارد."

به نظر می‌رسد در بعدازظهر دوشنبه، تلگرام از این وضعیت یک افزایش دانلود دریافت کرده است، و از رتبه هجدهم به رتبه هشتم در رتبه‌بندی برنامه‌های اپ استور اپل در ایالات متحده صعود کرده است. دانلودهای جهانی iOS 4 درصد افزایش یافته است، و در فرانسه این برنامه در رده شبکه‌های اجتماعی اپ استور شماره یک و در کل رتبه سوم را دارد.

ممنون که با سی یو وب همراه بودید : همچنین میتوانید به صفحات خدمات : طراحی سایت ، طراحی سایت اختصاصی ، سئو ، پشتیبانی سایت ،  طراحی اپلیکیشن موبایل ، مدیریت شبکه های اجتماعی مراجعه فرمایید .


محتوای مرتبط


ثبت نظر


دیدگاه شما

در حال حاضر دیدگاهی برای این محتوا ثبت نشده است