تحقیقات بازار اولین و مهم ترین قدم استارتاپ

سی یو وب 1400.07.06 1466 0 0

چگونه باید برای یک استارت آپ، تحقیقات بازار انجام دهیم؟

یک استارت آپ بدون تحقیقات بازار موثر مانند کشتی ای است که بدون قطب نما در میان دریا سفر می کند. اینگونه  بعد از مدتی جهتش را گم کرده و در وسط ناکجا آباد ناپدید شود. تحقیقات بازار برای استارتاپ ها،  به صاحبان مشاغل کمک می کند تا بفهمند که برای رشد کسب و کارشان به چه چیزهایی احتیاج دارند. تحقیقات بازار این فرصت را برای استارتاپ ها فراهم می کند تا جایگاهشان را در دنیای پر رقابت امروز تجزیه و تحلیل کنند.
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی بازاریابی استارتاپ ، به مقاله عوامل موفقیت در بازاریابی استارتاپ مراجعه کنید.
اگر در یک استارت آپ کار می کنید، حتما باید بررسی کنید که محصولات یا خدمات شما نیازهای مشتری را برآورده می کنند یا خیر. بدین شکل می توانید بفهمید که چقدر احتمال دارد محصول یا خدمات شما جایگاه ثابت و طولانی مدتی را در بازار پیدا کند. شما باید به سوالات تحقیقات بازار برای استارتاپ ها پاسخ دهید و با بازاریابی موثر، بهترین مسیر را برای کسب و کارتان بیابید.
اگر می خواهید درباره اینکه بدانید چگونه تحقیقات بازار برای کسب و کار های جدید انجام دهید، به خواندن این مقاله ادامه دهید. در این مقاله درباره ی مفهوم تحقیقات بازار و مراحل آن اطلاعات زیادی کسب خواهیم کرد.

تحقیقات بازار برای استارتاپ

تحقیقات بازار چیست؟

شما فقط ایده راه اندازی یک استارت آپ را در سر دارید ،اما نگران این هستید که در بازار پر رقابت امروز دوام می آورید یا نه. برای جلوگیری از این مسئله ، قبل از اقدام به هر کاری باید تحقیقات بازار را انجام دهید .
تحقیقات بازار به فرآیند جمع آوری اطلاعات درباره ی هر آنچه در بازار می گذرد، می گویند. این تحقیقات شامل بررسی بازار برای شناختن رقبایتان ، مشتریان احتمالی و شرایط بازار است.
تحقیق درباره ی روند بازار ، کسب اطلاعات درباره ی شرکت های دیگر که محصولات یا خدمات مشابه شما دارند، بررسی قیمت ها و روش های بازاریابی دیگران و جمع آوری اطلاعات درباره ی آینده ی کسب و کار شما از جمله کارهایی است که در تحقیقات بازار برای استارت آپ انجام می شود.
 خیلی خوب است که می توانید بصورت رایگان در اینترنت به حجم زیادی از اطلاعات دست یابید. تمام کاری که باید انجام دهید این است که مراحلی را که در روند تحقیقات بازار باید طی کنید را یاد بگیرید. سپس می توانید درباره ی اینکه کدام مسیر برای پیشرفت تجارتتان بهتر است ، تصمیم بگیرید.
 در کجا می خواهید محصولات یا خدماتتان را بفروشید؟ آیا منطقه خاصی را در نظر دارید ؟ اگر می خواهید محصولات یا خدماتتان را در منطقه خاصی بفروشید ، بهتر است درباره ی آن منطقه و مشتریان احتمالی تان در آن منطقه اطلاعات جمع آوری کنید. هر چه اطلاعات بیشتری داشته باشید،بهتر می توانید محصولات / خدمات را تأمین کنید.
فرقی ندارد که بخواهید یک شرکت را راه اندازی کنید یا  اینکه کسب و کار کوچک خود را توسعه دهید ،  انجام تحقیقات بازاربرای هر کسب و کاری ضروری است.

مراحل تحقیقات بازار برای استارت اپ ها

اگر مسیر را به درستی دنبال کنید ، هرگز شکست نخواهید خورد. در اینجا ما مراحل اصلی انجام تحقیقات بازار برای راه اندازی یک استارت آپ را به طور مفصل شرح می دهیم.

1. اهداف تحقیقات بازاریابی را تعریف کنید.

دلایل زیادی مبنی بر اهمیت تحقیقات بازار برای استارتاپ ها  وجود دارد،  اما قبل از آن شما باید شما باید اهدافتان  را از انجام تحقیقات بازاریابی مشخص کنید. آیا  می خواهید تحقیقات داخلی را با هدف بررسی مشکلات انجام دهید؟ بنابراین  به کمک آن می توانید استراتژی بهتری برای آینده بکار ببرید.  از سوی دیگر، همچنین با انجام تحقیقات خارجی  می توانید محرک ها و موانع موجود در بازار را تجزیه و تحلیل کنید.
تحقیقات داخلی بازاریابی  برای افزایش فروش و درآمد انجام می شود. این تحقیق تحلیلی بر مبنای تجربیات گذشته است تا خطرات احتمالی را برای مراحل آینده کاهش دهیم. از طرف دیگر، تحقیقات خارجی  بازاریابی مربوط به تجزیه و تحلیل محیط و بازار کسب و کار شماست. جستجو برای روند بازار و فعالیت های شرکت ها  نیز جزء تحقیقات خارجی  محسوب می شوند.
با توجه به هدفتان ، باید روش درستی را  برای  رشد کسب و کارتان برگزینید. ابتدا باید برنامه تحقیقاتی بازاریابی موثری را تدارک ببینید. این برنامه باید هدف  تعریف شده و مشخصی داشته باشد که در وقت و هزینه شما صرفه جویی شود.

2. سوالات درستی را مطرح کنید.

در حالیکه با کمک تحقیقات بازار برای کسب و کارتان برنامه می ریزید ، سوالات اساسی وجود دارد که باید به آن پاسخ دهید. این سوالات به رویکرد و فعالیت های آینده شما مربوط می شود. در اینجا چند سوال پیشنهادی برای تحقیقات بازار آمده است:

  • اندازه بازارمن چقدر است؟
  • رقبای من چه کسانی هستند و چقدر قدرتمند هستند؟
  • آیا جایگاه خاصی در بازار وجود دارد که تجارت من بتواند در آن قرار بگیرد؟
  • به طور تقریبی سهم بازار  کسب و کار برای من و رقبای من چقدر است؟
  • آیا چیز منحصر به فردی درباره ی تجارت من وجود دارد که سودمند باشد؟

3. رقبا و بازارهای بالقوه را تجزیه و تحلیل کنید

آنالیز رقبا برای شناسایی بازار

 برای انجام تحقیقات بازار ، اول باید صنعت و بازار بالقوه را بررسی کنیم. هدف از این کار این است که شرکت هایی که محصولات یا خدمات مشابهی (با محصولات و خدمات شما) را برای مشتریان احتمالی تان تأمین می کنند ، مشخص شوند.
اول باید رقبایتان را تعیین کنید و فعالیت های آنها در کسب و کار را تجزیه و تحلیل کنید تا نقاط قوت و ضعف آنها را بیابید.
همچنین باید از معیار ها و ابزارهای تحلیل مختلفی برای انجام تحقیقات بازاریابی به شکلی موثر استفاده کنید.  سعی کنید که بهترین ابزار را برای این کار انتخاب کنید تا بتوانید در تمام مراحل از آنها بهره ببرید .
 با استفاده از ابزار های جست و جوگر بازار  ، می توانید روندهای صنعت را بررسی کنید و محرک ها و موانع موجود در بازار را بشناسید. همچنین می توانید از روش KPI  استفاده کنید تا عملکرد هر کسب و کاری را بسنجید و بفهمید که چه چیز هایی برای  توسعه و پایداری نیاز است.
اگر می خواهید در مورد رقبا و فعالیت های کسب و کارشان بیشتر بدانید ، می توانید از ابزاری استفاده کنید که شبکه های اجتماعی ، نظرات و فرآیند های توسعه برند آنها را پیگیری می کند.
اگر بودجه ی کافی ندارید ، نگران نباشید، زیرا این موضوع برای اکثر استارت آپ ها امری طبیعی است. پس تمام سعیتان بر این باشد که ابزاری را انتخاب کنید که حداکثر استفاده از آن را داشته باشید.

4.  درباره ی مشتریان احتمالی تحقیق کنید.

بعد از اینکه در مورد بازار و رقبا اطلاعات کافی کسب کردید ، وقت آن است که درباره ی مشتریان احتمالی خود فکر کنید. مخاطبان شما چه کسانی هستند؟ مشتریان ایده آل شما چه مشخصاتی دارند؟
هر شرکتی باید درباره ی مشتری های احتمالی اش تحقیق کنید؛ در غیر این صورت بعد از مدتی دچار اشتباه می شود. اگر می خواهید توجه افراد را به کسب و کارتان جلب کنید ، باید درباره آنها بیشتر تحقیق کنید.
هر کسب و کاری به دنبال مشتریان وفادار است. مشتریان وفادار کسانی هستند که نرخ بازده را افزایش می دهند. شما باید به شخصیت ، ترجیحات و علایق مشتریان خود توجه کنید تا بتوانید مشتریان وفاداری را پیدا کنید که فروشتان را بهبود بخشند.
وقتی مخاطبان هدف  را مشخص کنید، به راحتی می توانید پیشنهادات ویژه و طرح های سفارشی را بر اساس انتظارات آن ها آماده کنید.
همچنین باید پتانسیل بازار ، تقسیم بندی بازار و تعداد مخاطبان هدف را به طور تقریبی بدانید. زیرا به شما کمک می کند تا نیازها و ترجیحات مشتریان احتمالی خود را بهتر برآورده کنید.
باید به میزان بازدید وب، رقبا نیز توجه کنید و آن را با میزان بازدید وب خود مقایسه کنید تا ببینید آیا کارهایی که در حال حاضر انجام می دهید برای بوجود آوردن مشتریان بالقوه(احتمالی) کافی است.
نتیجه
اگر صاحب یک کسب و کار کوچک یا یک استارت آپ هستید ، انجام تحقیقات بازار برای برنامه ریزی استراتژی های بازاریابی دیجیتال و  اتخاذ تصمیم های بعدی شما بسیار مهم است. بسیار منطقی است که قبل از صرف وقت و هزینه تان برای تأسیس شرکت ، در مورد صنعت ، رقبا و مخاطبانتان اطلاعات کسب کنید.
برای افزایش فروش و درآمد خود به کمک جذب افراد بیشتر به برندتان ، باید اقداماتی که در این مقاله به آن ها اشاره کردیم را انجام دهید. اگر برای راه اندازی شرکت خود تحقیقات بازار را انجام دهید ، شکی نیست که در دنیای کسب و کار پیشرفت خواهید کرد.


محتوای مرتبط


ثبت نظر


دیدگاه شما

در حال حاضر دیدگاهی برای این محتوا ثبت نشده است