تکنیک های یافتن کلمات کلیدی کم رقابت

سی یو وب 1402.08.06 2025 2 1

چگونه می توان کلمات کلیدی کم رقابت و پر بازدید را پیدا کرد؟

در این مقاله یاد می گیرید که چگونه با استفاده از 3 تکنیک پیشرفته، کلمات کلیدی کم رقابت و پر بازدید را پیدا کنید. این کلمات به شما کمک خواهند کرد تا هر چه سریعتر، میزان بازدید کنندگان خود را افزایش دهید.
اما در ابتدا لازم می دانیم شما را با چند مسئله آشنا کنیم.

چرا یافتن کلمات کلیدی پررقابت اهمیت زیادی ندارد؟

سایت هایی که دارای اعتبار دامنه پایینی هستند، لینک های زیادی دریافت نکرده اند و یا تازه شروع به فعالیت کرده اند، نباید در ابتدا به سراغ کلمات کلیدی کوتاه و پررقابت بروند.
دلیل آن هم ساده است، رقابت در این کلمات خیلی سخت است و این سایت ها هم اعتبار و قدرت کافی را پیدا نکرده اند تا بتوانند با سایت های قدرتمندی که در این حوزه در حال فعالیت اند، رقابت کنند.
سایت های قدرتمند، در کلمات پر رقابت موفق ترند، زیرا:
•    وب سایت های برتر، اعتبار دامنه بالایی دارند و بسیاری از لینک ها، در مورد موضوعی خاص، به صفحه آن ها می رسند.
•    گوگل تمایل دارد به این وب سایت های شناخته شده، توجه بیشتری نشان دهد.
•    اعتبار دامنه، معیاری برای اندازه گیری کیفیت و تعداد لینک های یک وب سایت است. این لینک ها مانند رای هایی از طرف سایر وب سایت ها هستند.

مطالب مرتبط: جستجوی کلمات کلیدی مناسب سئو

عوامل موثر بر رقابت کلمات کلیدی

عواملی وجود دارد که بر قدرت و دشواری  هر کلمه کلیدی تأثیر می گذارد. با درک عوامل زیر می توانید در مورد انتخاب مناسب ترین کلمات کلیدی برای وب سایت خود تصمیم گیری کنید:

رقبا

شناسایی رقبای خود اولین قدم برای درک رقابت کلمات کلیدی است. سه نوع رقیب وجود دارد که در رتبه بندی SERP مشکل ایجاد می کند.
•    رقبایی که داخل صنعت شما هستند
•    رقبایی که بر اساس اصول سئو سایت با شما هم سطح هستند
•    رقبا در یک کلمه کلیدی 
و محتوای وب سایت یکی از رقبای موفق خود  را تجزیه و تحلیل کنید که شامل چه مواردی است ؟ و برای پاسخگویی موثر به جستجوی کاربران چه اقداماتی  انجام داده است ؟ آیا این محتوا پاسخ کامل را به کاربر میدهد ؟شما می توانید اعتبار صفحه رقبای خود، ترافیک آنها، دامنه های ارجاع دهنده به وب سایت رقیب و غیره را تجزیه و تحلیل و مقایسه کنید.
این حوزه‌ها را می‌توانید بررسی کنید تا ویژگی های برتر وب سایت رقبا را متوجه شوید 

کیفیت محتوای وب سایت

کیفیت محتوا یک معیار بدون شک مهم برای دستیابی به رتبه بالا در SERP است. با یک کلمه کلیدی رقابتی هدف، محتوای وب سایت خود را بهینه کنید و عملکرد و رقابت آن را دنبال کنید.
برای ارائه محتوای با کیفیت بالا که مفید، آموزنده و جذاب باشد، به این صورت است:
•    انجام تحقیقات کامل در مورد کلمات کلیدی: درک مخاطبان و نحوه وارد کردن عبارت‌های جستجوی بسیار مهم است. در اینجا باید فهرستی از کلمات کلیدی ایجاد کنید که هم با برند شما و هم به نیازهای مخاطبان شما مرتبط باشد.
•    محتوایی ایجاد کنید که به سؤالات جستجو پاسخ می دهد: بر اساس لیست کلمات کلیدی که ایجاد کرده اید، محتوای خود را به شیوه ای جذاب و آموزنده چارچوب بندی کنید. اطمینان حاصل کنید که موضوع با اهداف تجاری شما مرتبط است.
•    بهینه سازی محتوا: محتوای وب سایت باید باکیفیت باشد. نکته کلیدی این است که وب سایت خود را با استفاده از کلمات کلیدی مهم در سراسر محتوا، از جمله URL، توضیحات متا و عناوین متا، برای گوگل قابل خزیدن (Crawl)کنید.
•    تصاویر باید متن جایگزین (Alt) داشته باشند: موتورهای جستجو در طول سال ها پیشرفت کرده و تکامل یافته اند. توضیحات واضحی از تصاویر در متن های جایگزین بنویسید تا به موتورهای جستجو کمک کنید تا به راحتی در وب سایت شما برای جستجوی تصاویر  crawl کنند.

هدف جستجو

هدف جستجو یک جنبه کیفی سئو است که در صورت درک، رتبه وب سایت را افزایش می دهد. محتوای خوب به تنهایی نمی تواند وب سایت شما را در رتبه بالایی در SERP قرار دهد. محتوای مناسب با هدف گذاری درست ترافیک و بازگشت سرمایه بالایی را به وب سایت شما می آورد.
هدف جستجو زمانی است که شخصی بر اساس نیازهای خود در آن لحظه یک عبارت را در موتور جستجو تایپ می کند. محتوای خود را به گونه ای قرار دهید که بیشترین هماهنگی را با هدف جستجوی کاربران  داشته باشد.
هدف جستجو می تواند 4 نوع باشد:
•    اطلاعاتی: زمانی که کاربر در حال یادگیری چیزی است.
•    تجاری: زمانی که کاربر برای گرفتن بهترین تصمیم تحقیق می کند.
•    تراکنشی: زمانی که کاربر چیزی را خریداری می کند.
•    ناوبری: زمانی که کاربر در تلاش است به دنبال یک صفحه خاص بگردد.
برای درک ماهیت هدف جستجو، پست‌های وبلاگ یا محتوای وب‌سایتی برای کلمات کلیدی هدف شما را بررسی کنید.
الگوریتم‌های موتورهای جستجو URLهای مطلوب با نرخ کلیک بالا، محتوای با کیفیت و کلمات کلیدی با رتبه بالا را با ارزش میدانند. سعی کنید بفهمید چه نوع محتواها رتبه میگیرند و سعی کنید محتوای خود را با اهداف مشابه هماهنگ کنید.

اعتبار دامنه (Domain Authority)

دریافت اعتبار دامنه (Domain Authority) در صورتی که یک وب سایت جدید ایجاد میکنید کار دشواری است . 
شما می توانید با کلمات کلیدی پر بازدید شروع کنید تا حجم عظیمی ترافیک را جذب کنید و به آرامی با استفاده از تاکتیک های سئو کار خود را انجام دهید. Domain Authority فرآیندی زمان‌بر برای رسیدن به رتبه‌های بالاتر در SERP است.
دو روش وجود دارد که در آن اعتبار دامنه بر رقابت کلمات کلیدی تأثیر می گذارد:
•    اگر صفحه وب سایت شما قدرت یا اعتبار کمی دارد، کسب رتبه در کلمات کلیدی که انتخاب می کنید در SERP دشوارتر می شود.
•    برای رقبای با قدرت بالا، گرفتن رتبه در موتور های جستجو آسان است، زیرا آنها قبلاً وب سایت خود را به عنوان منبع اطلاعاتی معتبر و قابل اعتماد بهینه کرده اند.
قدرت دامنه نیاز به تلاش از طرف شما دارد. این بدان معنی است که شما باید روی کیفیت محتوای خود، بهینه سازی صفحه و دریافت تعداد زیادی  بک لینک با کیفیت خوب کار کنید. باید بدانید که گوگل سایت ها را رتبه بندی نمی کند، بلکه صفحاتی از وب سایت را که محتوای آنها بهینه شده است، رتبه بندی می کند. بنابراین، هنگامی که رقابت کلمات کلیدی خود را ارزیابی می کنید، سایت هایی را که رقبای شما هستند بررسی کنید تا ببینید چگونه در SERP عمل می کنند. 

کیفیت بک لینک

بک لینک ها بخش بسیار موثری از یک کمپین سئو موفق هستند. پیوند (لینک) های ورودی از منابع معتبر به وب سایت شما ارزش می بخشد و دامنه شما را قابل اعتماد و ارزش می کند.
شهرت شما را افزایش می دهد و رتبه وب سایت شما را در طول زمان افزایش می دهد.
بنابراین، اگر رقبای شما برای یک کلمه کلیدی خاص، بک لینک های سالم و با ارزشی داشته باشند، یک صفحه جدید به سختی می تواند برای همان کلمه کلیدی رقابتی  رتبه بگیرد تا جایگزین آنها در SERP شود.
انتخاب یک کلمه کلیدی رقابتی یک گام مهم در سئو است. راه های زیادی برای تعیین رقابتی بودن کلمه کلیدی انتخابی شما وجود دارد.
به وب سایت هایی که برای آن کلمه کلیدی رتبه بالایی دارند نگاه کنید. با مطالعه سختی کلمات کلیدی رقابتی و استراتژی‌های آن‌ها، می‌توانید یاد بگیرید که چگونه آنها را شکست دهید و رتبه ای بالاتر داشته باشید.
 

چگونه کلمات کلیدی کم رقابت را پیدا کنیم؟

برای این کار شما حداقل به یکی از این 3 ابزار جستجوگر نیاز دارید.
•    Ubersuggest
•     Ahrefs
•    Search console

چگونه کلمات کلیدی کم رقابت را با ابزار Ubersuggest پیدا کنیم؟

کار با ابزار ubersuggest

•    ریشه کلمه کلیدی را در باکس جستجو وارد کنید، کشور خود را انتخاب کنید و دکمه جستجو  (search)را بزنید.
•    All keywords را انتخاب کنید.
•    روی دکمهfilter  کلیک کنید، عدد 5 را در باکس حداکثر دشواری SEO ( SEO Difficulty ) وارد کنید و رویapply  کلیک کنید.

یافتن کلمات کلیدی کم رقابت با ابزار ubersuggest

•    هرچه عددی که در این باکس وارد می کنید کمتر باشد، باکس میزان سختی سئو (SEO difficulty box ) می تواند کم رقابت ترین کلمات را به شما نشان دهد.
اگر به لیست کلماتی که به شما نمایش داده می شود دقت کنید، واضح است که حجم جستجوی ماهانه آن ها کم خواهد بود؛ زیرا میزان رقابت آن ها کمتر است.
•    روی فلش کنار کلمه کلیدی کلیک کنید.
•    سپس در سمت راست صفحه، به نتایج SERP (صفحه رتبه بندی نتایج موتور جستجو) نگاه کنید.
برای بالا بردن شانس قرار گرفتن در رتبه های اول نتایج، یافتن صفحاتی در اولین نتایج جستجو که کلیک  بیشتری دریافت می کنند، لینک خیلی زیادی دریافت نکرده اند و امتیاز دامنه (DS) آن ها خیلی بالا نیست، جزو مواردی است که باید در نظر بگیرید.

مطالب مرتبط: آموزش انتخاب کلمه کلیدی | آنالیز کلمه کلیدی

چگونه کلمات کلیدی کم رقابت را با ابزار Ahref پیدا کنیم؟

با خرید اشتراک ابزارAhrefs ، شما بهترین ابزار جست و جوی کلمات کلیدی را دارید و دسترسی  بهتری به داده های جستجو و تعداد کلیک دارید.
یک نکته را فراموش نکنید؛ وقتی می گویید کلمات کلیدی کم رقابت، منظور شما باید کلمات کلیدی با درجه سختی پایین باشد.

کار با ابزار ahrefs

شما باید کلمات کلیدی را پیدا کنید که به آسانی و با کمی تلاش، بتوانید آن را به صفحه اول برسانید.
این ابزار، برای اندازه گیری کلمات کلیدی با درجه سختی کم، بر اساس تعداد صفحاتی که به نتایج اولیه جستجو به ازای آن کلمات، لینک می دهند، مناسب است.
عدد درجه سختی کلمات 5 ((KD=5 نشان دهنده ی این است که صفحه شما برای ورود به صفحه 1 به حدود 5 لینک نیاز دارد.
هنگام جست و جو درباره کلمات کلیدی، این اعداد خیلی کاربردی هستند.

روش کار با Ahrefs:

•    به جستجوگر کلمات کلیدی Ahrefs بروید
•    یک کلمه کلیدی  اصلی وارد کنید به عنوان مثال: مبل
•    phrase match را انتخاب کنید.
•    در باکس فیلترKD ، عددصفر در min و عدد 5 را در باکس max وارد کرده و apply را بزنید.

یافتن کلمات کلیدی کم رقابت در ahrefs

هر چه نسبت کلیک به جستجوی کلمات کلیدی نمایش داده شده بیشتر باشد، یعنی سختی کلمه کلیدی کمتر است و میزان بازدید بیشتری دارد.
•    حالا CPS بزرگتر از 1 را فیلتر کنید.
•    شما همچنین می توانید این لیست از کلمات کلیدی را فیلتر کنید، کلمات کلیدی نامربوط مانند کلمات کلیدی تجاری و غیره را حذف کنید.
•    اکنون بر روی دکمه SERP کلیک کرده و میزان بازدید تخمینی موتور جستجو از صفحات با رتبه بندی بالا را مشاهده کنید. برای کلماتی که تعداد کلیک برای جست وجو تقریبا صفر است وبازدید بالاست، شاهد نمونه خوبی ازکلمات کلید کم رقابت و پربازدید خواهید بود.

مطالب مرتبط: محتوا و فاکتورهای موفقیت در موتورهای جستجو

چگونه کلمه کلیدی کم رقابت با ابزار Search Console پیدا کنیم؟

ابزار Search Console، اطلاعات خوبی در مورد صفحات شما که در نتایج جست و جوی گوگل رتبه بندی می شوند، کلمات کلیدی، و کلیک ها ارائه می دهد.
بنابراین برای استفاده از این روش، به یک وب سایت رتبه بندی و ابزار Search Console با چند ماه داده نیاز دارید.

کار با ابزار سرچ کنسول گوگل

روش استفاده از سرچ کنسول گوگل:

•    به Search Console گوگل بروید.
•    در کنار کلمه ی Performance، روی Open Report کلیک کنید.
•    فیلتر را بر روی 28 روز قرار دهید.
•    مطمئن شوید  که قسمت impressions ،CTR ،clicks و average position را انتخاب کرده اید و سپس بر روی pages بزنید
•    با استفاده از موس بالا و پایین کنید و صفحات را مرور کنید تا صفحه ای را پیدا کنید که تعداد زیادی impressions و تعداد کمی clicks داشته باشد.
•    روی url کلیک کنید، سپس روی queries کلیک کنید و براساس تعداد impressions، داده ها را مرتب کنید.

یافتن کلمات کلیدی کم رقابت در google search console

•    در اینجا لیستی از کلمات کلیدی را خواهید دید که توسط گوگل صفحه شما برای آن ها مناسب دیده شده اند.
•    حال به صفحه ای نیاز دارید که کوئری هایی که می بینید را پوشش دهد.
بنابراین اگر من صفحه خود را با محتوای مناسب و مرتبط پر کنم تا بهتر با هدف جست و جو تطابق پیدا کند و این کلمات کلیدی پیدا شده را پوشش دهد، به این شکل شاید بتوانم شانس بیشتری برای دریافت کلیک داشته باشم. بنابراین حالا باید محتوای صفحات خود را ارتقاء دهید.

چگونه می توانید محتوای خود را ارتقا دهید؟

فرایندی وجود دارد که به کمک آن می توان مسائل مربوط به قصد و هدف کاربراز جست و جو، کپی و سرتیتر های صفحه را تشخیص داد و محتوا را بهبود بخشید.
•    کلمه کلیدی در ابتدای عنوان را بررسی کنید.
•    کلماتی که بیشتر تکرار می شوند را درعناوین بالای صفحه بررسی کنید.
•    فرمت صفحه را بررسی کنید.

اکنون محتوا و عناوین را تجزیه و تحلیل کنید

•    محتوای صفحه خود را با سایر صفحات با رتبه بندی بالا مقایسه کنید.
•    عناوین صفحه خود را با عناوین صفحات با رتبه بندی بالا مقایسه کنید تا ببینید که بخش مرتبطی را در صفحه خود از دست نداده باشید.
•    اکنون محتوا را به آن اضافه کنید تا فواصل (بخش های از دست رفته) را پر کنید.
امیدواریم این تکنیک و استفاده از 3 ابزار یاد شده به شما کمک کند تا استراتژی محتوای دقیق تری داشته باشید و میزان بازدید سایت خود را افزایش دهید.
 


محتوای مرتبط


ثبت نظر


دیدگاه شما

محسن

1401/10/14

سلام‌بنظر شما برای پیدا کردن‌کلمات پرسرچ و‌کم‌رقابت در وب انگلیسی چکار گنیم منظور ایده پیدا کردن‌حوزه اوون کلمات هست