آموزش انتخاب کلمه کلیدی | آنالیز کلمه کلیدی

ali 1399.03.26 2537 1 0

انتخاب کلمه کلیدی مناسب,برای شروع یک پروژه و افزایش درامد سایت, می تواند یکی از دشوارترین و تخصصی ترین کارهایی باشد که یک سئو کار باید انجام دهد.اگر این کار به درستی انجام نشود زحمات و استراتژی شما شکست خواهد خورد و در نتیجه ضرر مالی و زمانی زیادی را تجربه خواهید کرد.اگر تخصص کافی برای این کار را ندارید,پس با ما همراه باشید و آموزش انتخاب کلمه کلیدی | آنالیز کلمه کلیدی.

معنی کلمه کلیدی در سئو

به طور می توان گفت بیش از 80% مباحث دنیای سئو مربوط به انتخاب و کار کردن روی کلمات کلیدی می باشد و اگر نتوانید این کار انجام دهید, به هیچ وجه در فضای وب موفق نخواهید شد.برای مثال زمانی که شما عبار "خرید ملک در ترکیه" را جستجو می کنید,در حقیقت یک کلمه کلیدی وارد کردید.بسیاری از افراد فکر می کنند کلمه کلیدی تنها یک کلمه می باشد!اما کلمات کلیدی تا 7 کلمه هم ادامه دارند و بعد از آن معمولا به اسم جمله شناخته می شوند.
 

انواع کلمه کلیدی

کلمات کلیدی خود در 9 گروه مختلف دسته بندی می شود که هر کدام مخصوص یک سری کسب و کارها می باشند.انواع کلمات کلیدی عبارتند از :

کلمه کلیدی کوتاه - Short-tail keyword : به کلمات کلیدی گفته می شود که از 3 یا کمتر, کلمه مختلف تشکیل شده است.معمولا رقابت در این گونه کلمات به دلیل تعداد جستجوی بالا,سخت تر می باشد و به هیچ عنوان برای سایت های تازه تاسیس توصیه نمی شود.این نوع کلمه کلیدی اغلب سود دهی جالبی ندارد و دلیلش هم این است که هدف کاربر از جستجو آن مشخص نیست.برای مثال وقتی کسی در گوگل کلمه "ماشین" را جستجو می کند, شما نمی توانید متوجه هدف او شوید که آیا می خواهد ماشین بخرد یا ماشین ببیند و...!

کلمه کلیدی بلند - Long-tail keyword : به کلمات کلیدی گفته می شود که از بیش از 3 کلمه تشکیل شده اند و هدفمندی بیشتری دارند.کار کردن روی این کلمات کلیدی آسانتر بوده و در عین حال احتمال فروش و درامد شما را نیز افزایش خواهد داد.معمولا تعداد جستجو ماهانه اینگونه کلمات بسیار کمتر از کلمات کلیدی کوتاه می باشد و می توانید برای افزایش بازدید سایت خود, چند عدد کلمه کلیدی بلند انتخاب و شروع به کار کردن روی آنها کنید.

کلمه کلیدی کوتاه مدت و تازه - Short term and fresh : به دسته ای از کلمات کلیدی گفته می شود که در یک بازه زمانی خاص تعداد جستجو بالایی دارند و بعد از مدتی تقریبا 80 الی 90 درصد ترافیک خود را از دست می دهند.زمانی که یک فیلم معروف در حال ورود به دنیای سینما است (مثل اسپایدرمن) افراد زیادی برای دیدن تریلرها و عکس های فیلم,آن را در گوگل جستجو می کنند و تا مدتی هم این روند ادامه دارد.اما بعد از مدتی که از تاریخ اکران فیلم گذشت,همه چیز به حالت عادی خود بر می گردد.

کلمه کلیدی همیشه سبز - Evergreen : یک سری از کلمات کلیدی وجود دارند که همیشه مخاطبان خاص خود را دارند و هیچوقت ترافیک خود را از دست نمی دهند.رقابت در این کلمات به نسبت بالا خواهد بود و برای بالا ماندن هم باید همیشه مقاله آپدیتی داشته باشید.برای مثال کلمه کلیدی "آموزش سئو" یک کلمه کلیدی همیشه سبز می باشد.زیرا سئو هیچوقت از بین نخواهد رفت.

کلمه کلیدی تعریف کالا - Product defining : این کلمات کلیدی دقیقا همان اسم کالا هستند.اگر می خواهید روی این دسته کار کنید حتما باید صفحه فرود شما, جزئیات و عکس کامل محصول را در خودش داشته باشد و اینکه دقیقا همان چیزی باشد که کاربر نیاز دارد.بیشترین نرخ تبدیل برای کلمات کلیدی تعریف کالا می باشد و اگر همه چیز به خوبی پایه ریزی شده باشد, به احتمال زیاد یک فروش موفق خواهید داشت.

کلمه کلیدی تعریف مشتری - Customer defining : این نوع کلمات کلیدی برای یک سری از اشخاص خاص استفاده می شوند.برای مثال "پیراهن کارمندی" یا "ابزارهای سئو برای دیجیتال مارکترها". اگر توجه داشته باشید در هر دو این کلمات کلیدی یک قشر خاص از جامعه هدف ما می باشد و از این رو باید بتوانیم به خوبی توجه آنها را به سوی محصولات جلب کنیم.اگر کالا شما از کیفیت دقیقا همان چیزی بود که مخاطب نیاز داشت,این یعنی مشتری های بیشتر! آن شخص می تواند با خود هزاران نفر را که دقیقا همان جنس یا خدمات را می خواهند بیاورد و به مشتری وفادار شما تبدیل خواهد شد.

کلمه کلیدی محلی - Geo-targeting : کلمات کلیدی محلی به شما کمک می کنند تا با هزینه کمتر, مشتری های بیشتری را به سمت خود جذب کنید.نرخ تبدیل این نوع کلمات به نسبت کلمات کلیدی جهانی بسیار بیشتر بوده و به مرور زمان باعث برندینگ شما در یک شهر یا محله خاص می شود.برای مثال "طراحی سایت در کرج" یک کلمه کلیدی محلی به حساب می آید و کسی که آن را در گوگل جستجو می کند, قطعا دنبال شخص یا شرکتی است که در شهر کرج قرار دارد.اگر شما به اشتباه روی کلمات کلیدی محلی کار کنید ممکن است خسارات جبران ناپذیری بخورید و این اصلا برای یک کسب و کار نوپا خوب نیست!

کلمات کلیدی مرتبط - LSI : این دسته از کلمات معمولا تعداد جستجو ماهانه کمتری دارند,اما از آن طرف در اغلب مواقع رقابت در آنها بسیار راحت تر از کلمه کلیدی وارد شده می باشد.برای پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط می توانید از خود گوگل یا ابزارهایی مثل لینک گراف کمک بگیرید.زمانی که در گوگل یک عبارتی را جستجو می کنید, در پایین صفحه یک سری کلمات کلیدی مرتبط که دیگر کاربران جستجو می کنند را نمایش می دهد.

کلمات کلیدی هدف گیری شده : متاسفانه نشد که اسم خاصی برای این دسته پیدا کنیم.اما در ابتدا این را در نظر داشته باشید که این دسته از کلمات کلیدی خود به 3 زیر دسته مختلف تقسیم می شوند.

حاوی اطلاعات (Informational) - اولین دسته بندی کلمات کلیدی هستند که سوالات کاربر مورد هدف قرار می دهد.شما می توانید از این موارد در توضیحات محصولات خود هم استفاده کنید.

آنالیز کلمات کلیدی

تجاری (Commercial) - این دقیقا همان چیزی است که باید برای فروشگاه خود استفاده کنید.همان کاری که دیجی کالا اولین بار انجام داد.این موارد باعث اعتماد بیشتر کاربران و در نتیجه افزایش نرخ تبدیل می شود.زمانی که شما اطلاعات دقیق یک چیز را در اختیار بازدیدکننده قرار می دهید او می تواند با اطلاعات بیشتری خرید کند.

انواع کلمه کلیدی

معاملاتی (Transactional) - هدف اصلای استفاده از این کلمات کلیدی تنها مجاب کردن کاربر به خرید یا حتی خرید بیش از یک کالا می باشد.تاثیر روان شناسی این موضوع ثابت شده است.

انواع کلمه کلیدی


 

چطور کلمه کلیدی مناسب را انتخاب کنیم

برای انتخاب کلمات کلیدی مناسب, باید معیارهای مختلفی را در نظر بگیرید و اگر یک اشتباه کوچک یا طمع کنید,ممکن است تمام وقت و سرمایه تان را از دست دهید و دیگر سرمایه ای برای ادامه کار نداشته باشید.موارد مهم در انتخاب کلمه کلیدی عبارتند از :

  1. عمر سایت شما
  2. قدرت سایت
  3. بودجه
  4. تعداد جستجو ماهانه کلمه کلیدی
  5. سختی کلمه کلیدی
  6. نرخ تبدیل کلمه کلیدی (احتمالی)
  7. طول کلمه کلیدی
  8. نوع کلمه کلیدی (همیشه سبز است یا خیر)

عمر سایت - دقت داشته باشید که اگر سایت شما سن کمی دارد و بقیه سایت هایی که در نتایج هستند, سنی بیشتری دارند,کارتان کمی سخت تر خواهد شد.مگر اینکه از Expired Domain کمک بگیرید که انتخاب یک دامنه سالم و مرتبط کار چندان راحتی نیست.معمولا برای رقابت در کلمات کلیدی متوسط و سخت (با بودجه متوسط) سن سایت, حداقل باید بالای 6 ماه باشد.

قدرت سایت - مهمترین عاملی که می تواند در بالا آمدن شما در یک کلمه کلیدی موثر باشد,قدرت دامنه و صفحه فرود است.قدرت یک سایت را می تواند با دامین اتوریتی,پیج اتوریتی""موز رنک,اسپم اسکور,TF و DR اندازه گرفت.برای افزایش هر یک از این مقادیر باید کار خاصی را انجام دهید که در ادامه باهم بررسی می کنیم.

بودجه - این مورد اهمیت بسیار بالایی دارد.شما هیچوقت نمی توانید جای یک سایتی که ماهانه 10 میلیون تومان درامد خالص دارد را با ماهی 2 میلیون بگیرید!البته اگر سایت مورد نظر سئو کار نداشته باشد,این کار بسیار راحت می باشد.معمولا بودجه هر پروژه ای با توجه به سایر معیارها تنظیم می شود.

تعداد جستجو ماهانه کلمه کلیدی - این مورد از نظر کارفرما اهمیت بسیار زیادی دارد و در اغلب موارد اشتباه می کنند.برای مثال کلمه کلیدی "خرید روسری" شاید جستجو بیشتری نسبت به "خرید روسری نخی گوچی" داشته باشد.اما نرخ تبدیل آن بسیار کمتر خواهد بود.اگر سایت نوپایی دارد,بهتر است در ابتدا سراغ کلمات کلیدی طولانی و هدفمندتر بروید تا بعد از اینکه به درامد رسیدید, شروع به کار کردن روی کلمات کلیدی کوتاه تر کنید.

سختی کلمه کلیدی - سختی یک کلمه کلیدی بر اساس رقبا تعیین می شود.هر چقدر رقبا شما قدرتمندتر باشند در نتیجه سختی کلمه کلیدی هم بیشتر می شود.اما دقت داشته باشید که در بعضی موارد (امکان مثال زدن نیست) ممکن است در یک کلمه کلیدی رقبای خوبی وجود داشته باشد,ما بالا امدن در آن کار چندان سختی نباشد! حال در آینده بیشتر با این موضوع رو به رو می شوید.

نرخ تبدیل کلمه کلیدی - این مورد یک موضوع حدس زدنی می باشد و ابزاری برای اندازه گیری آن وجود ندارد.اما روش هایی هستند که می توانید این درصد را افزایش دهید.طراحی درست رابط کاربری سایت,سرعت سایت,اعتماد سازی,قیمت مناسب,پیشنهاد شگفت انگیز و چندین مورد دیگر می تواند احتمال تبدیل بازدید کننده به مشتری را افزایش دهند.

طول کلمه کلیدی - در رابطه با این مورد قبلا صحبت کردیم,اما به طور کلی هر چقدر طول یک کلمه کلیدی بیشتر باشد,رقابت هم در آن راحت تر است.اما همیشه موضوع به این شکل نیست و ممکن است سختی یک کلمه کلیدی 5 کلمه ای بیشتر از یک کلمه کلیدی 2 بخشی باشد!

نوع کلمه کلیدی - در رابطه با انتخاب کلمه کلیدی باید به این مورد توجه زیادی کنید.شاید کلمه کلیدی "خرید گوشی های مدل 2020" امسال جستجو و نرخ تبدیل زیادی داشته باشد,اما سال بعد حدود 60% (بهترین حالت) ترافیکش را از دست خواهد داد.اگر سایت شما نوپاست,بهتر است به سراغ کلمات کلیدی همیشه سبز و راحت بروید.بالا امدن در کلمات کلیدی دوره ای نیاز به قدرت و بودجه نسبتا زیادی دارد و اگر هیچکدام را ندارید,پس وقتتان را تلف نکنید.

آموزشا نتخاب کلمه کلیدی

 

 

آنالیز یک کلمه کلیدی

آنالیز یک کلمه کلیدی مهمترین مرحله شروع یک پروژه سئو می باشد.برای آنالیزو ابزارهای مختلفی وجود دارند که اگر آشنایی کامل با بحث سئو نداشته باشیدوقطعا به کارتان می آید.اما به طور معمول بهترین ابزار همان موتور جستجویی است که می خواهید در آن رنک بگیرید.سئو کاران حرفه ای می توانند با یک جستجو ساده در گوگل و بررسی 10 دقیقه ایوسختی و تعداد جستجو ماهانه یک کلمه کلیدی را به دست بیاورند.

پیدا کردن تعداد جستجو ماهانه کلمه کلیدی

اولین ابزاری که می توانید از آن کمک بگیرید "kwfinder" است که با اکانت تست 10 روزه آن (ایمیل) می توانید موارد مختلفی از جمله تعداد سرچ ماهانه و سختی کلمه کلیدی را مشاهده کنید.همانطور که قبلا هم گفتیم,تمام این امارها تقریبی بوده و ممکن است 10 الی 20 درصد متفاوت با آن چیزی باشد که نشان می دهند.

آموزش کار با kwfinder

ابزار دومی که می توانید استفاده کنید "Semrush" می باشد.پیچیدگی این مورد کمی بیشتر از "kwfinder" می باشد و برای کسانی که می خواهند کمی تخصصی تر کار کنند, انتخاب مناسبی است.در این ابزار به شما اطلاعات زیادی از جمله وضعیت رقبا,تعداد کلمات کلیدی رقبا,سختی کلمه کلیدی,ترافیک,قدرت سایت های همسان و ... داده می شود.

ابزار semrush

ابزار بعدی که می توانید از آن کمک بگیرید سایت "Moz.com" می باشد.البته این سایت برای کلمات کلیدی غیر فارسی مناسب وده و برای فارسی زبانان چیز خاصی نشان نمی دهد! بعد از عضویت داخل سایت از بخش "keyword research" اقدام کنید.

آموزش کار با سایت moz

ابزار آخری که می توانید برای مقایسه و به دست آوردن حدودی تعداد جستجو ماهانه یک کلمه کلیدی از آن استفاده کنید,گول ترندز است.

آموزش گوگل ترندز


 

 

حرف آخر

اگر شما هم به دنبال شروع کسب و کار مجازی خود هستید,بهتر است قبل از هر چیزی با اصول پایه ای طراحی و سئو سایت آشنا شوید تا اگر هم شخص یا تیمی را استخدام کردید,بتوانید از کارها و ریپورت های آنها سر در بیاورید.ممنون


محتوای مرتبط


ثبت نظر


دیدگاه شما

در حال حاضر دیدگاهی برای این محتوا ثبت نشده است