راز بازاریابی محتوایی موفق چیست؟

سی یو وب 1397.04.02 2282 0 0

حتما شما هم اصطلاح "بازاریابی محتوایی" را از زبان کسی شنیده اید و فکر کردید که شما هم باید معنی آن را بدانید، اما از اینکه از کسی بپرسید، خجالت کشیده اید. تبریک میگوییم، این پست مناسب شماست .

موسسه بازاریابی محتوایی (content marketing institute) که یک منبع آنلاین برای همه اطلاعات مربوط به خدمات کانتنت مارکتینگ است، بازاریابی محتوایی را اینگونه تعریف میکند:

بازاریابی محتوایی، یک تکنیک بازاریابی ایجاد و توزیع ارزشمند محتوای مرتبط و سازگار، برای جذب و به کارگیری یک سری مخاطب، با هدف جذب عملکرد مفید برای کاربر، است.

کلمه کلیدی اینجا "ارزشمند" است. این کلمه دقیقا همانی است که می تواند توضیحی از آنچه که یک نفر در مورد تبلیغ یا بازاریابی می دهد را متحول کند. دقیقا تفاوتی که یک محتوا که با هدف بازاریابی و جذب مخاطب تولید می شود با محتوایی که صرفا تولید شده است، این است که این محتوا ارزشمند است و کاملا با سوال یا دغدغه کاربران مرتبط است.

VWs2014 "Game Day commercial هم همینطور بود، که در یوتیوب تقریبا 18 میلیون بار به محض پست، تبلیغ یا بازاریابی محتوایی دیده شد. پاسخ این است هر دو مورد بسته به اینکه هر نفر چطور آن را دریافت میکند یا چطور در معرض برخورد با آن قرار میگیرد، صادق است. همین مورد راجع به انواع بازاریابی محتوایی که شما ایجاد میکنید، بسته به آنکه برای مخاطب ارزشمند بود یا نه، نیز صدق میکند. البته که هدف فراهم کردن ارزش بازاریابی محتوای شما، تا جای ممکن برای مخاطب هدف شماست. در اینجا، علیرغم این توضیح، احتمالا هنوز هم درست نمیدانید که کانتنت مارکتینگ و اصول بازاریابی محتوا دقیقا چیست. با بیان چند مثال این موضوع را شفاف تر می کنیم.

انواع بازاریابی محتوایی با پنج مثال

به همان اندازه که انواع بسیار زیادی محتوا وجود دارد که همه آن ها در این مقاله نمی گنجد، به همان اندازه هم انواع بازاریابی محتوایی وجود دارد. هدف ما، ارائه یک معرفی مختصر در مورد بازاریابی محتوایی است و اینکه بتوانیم به شما کمک کنیم تا مانند بازاریابان محتوا به دور و بر خودتان نگاه کنید و فرصت ها را دریابید. به زودی شما قادرید روزی چندین محتوا ارائه کنید. شما دیگر نمیتوانید از فرصت ها برای ایجاد محتوا چشم پوشی کنید. در ادامه 5 مثال آمده که ذهن شما را باز می کند.

1.اینفوگرافیک ها

معمولا این نوع از گرافیک‌ها، شامل اطلاعات مختلفی مثل آمار و ارقام، جداول، نمودار‌ها و سایر اطلاعات هستند. به عنوان مثال، در اینجا 197 اینفوگرافیک  درباره موضوع بازاریابی محتوایی توسط مایکل شیمتز ( Michael Schmitz) ،رییس آزمایشگاه محتوا در پابلیسیز مونیخ وجود دارد.اگر اینفوگرافیک ها موثر باشند،می‌توانند سال ها از طریق رسانه های اجتماعی منتشر شده و یا روی سایت ها باشند. می توانید با بهره گیری از یک مجری طرح از یک سایت مانند oDesk یک اینفوگرافیک حرفه ای را طراحی کنید و یا برای کم کردن ریسک خطا با کمک شرکتی مانند Visua.ly این کار را انجام دهید. یک اینفوگرافیک خوب، حد اقل 1000 دلار برای طراحی خرج دارد اما در صورت استفاده از مجری طرح  یا آژانس با یک استراتژی، برنامه و تحقیق و کپی رایت و طرح می تواند تا چندین هزار دلار هزینه داشته باشد. همچنین موضوع  گسترش آن اینفوگرافیک برای وبلاگ ها و رسانه ها هم مطرح است.

یا می توانید درسایت pinterest یک صفحه ایجاد کنید و اینفوگرافیک های مرتبط با موضوع کسب و کار خود را اضافه کنید.این هم یک نوع بازاریابی محتوایی است که هیچ هزینه ای ندارد وفقط زمان میبرد.این روش برای مایکل موثر بود.

2. صفحات وب ( Webpages )

تفاوت اساسی بین یک صفحه معمولی اینترنتی و صفحه‌ای که در آن بازاریابی محتوایی صورت می‌گیرد چیست؟ صفحه راهنمای سئو برای مبتدیان در moz را نظر بگیرید. یک منبع فراهم کننده ابزار و منابع. این منبع ابزار رایگان را معرفی می کند، که میلیون ها بازدید دارد و برایش بی شمار مشتری فراهم می کند که ممکن است هرگز در مقابل moz و ابزاری که ارائه می دهد، دچار تردید نشوند. یا به عنوان مثالی دیگر نگاهی به مقالات موردی گروه طراحی Teehan  Lax بیندازید. اغلب مقاله ها کسل کننده هستند، اما برخی مقاله ها جذابند. این همان تفاوت بین صرفا محتوا گذاری در سایت و بازاریابی محتوا است.

3. پادکست ها

مایکل هیئات ( Michael Hyatt )، نویسنده کتاب پر فروش "در دنیای شلوغ مورد توجه قرار بگیرید" آنچه را که توصیه میکند، به مرحله اجرا در میاورد. پادکست "این زندگی توست" وی، 250 هزار بار هر ماه دانلود میشود. همان گونه  که وی در پست وبلاگش نوشته : "4 دلیلی که برای راه اندازی پاد کست خودتان به آن نیاز دارید : پادکست به شما امکان دیده شدن در دنیای کاملا متفاوتی را می دهد. در درجه اول itune. چندین نفر گفته اند که تا قبل از آن  که بصورت اتفاقی به ITune من برخورد کنند، چیزی راجع به من  نمی دانستند." هیئات اطلاعات و توصیه های ارزشمندی را در پادکستش به رایگان ارائه میدهد. اما پادکست ها منجر به فروش بیشتر کتابها و ثبت نام در دوره هایش شده ند و درخواست برای سخنرانی ها از وی افزایش یافته است.

4.ویدئوها

Gary Vaynerchuk استاد بازاریابی محتوایی، از ویدیوهای آنلاین استفاده می کند، فقط به کانال یوتیوبش نگاهی بیندازید. او در آغاز، برای فروش نوشیدنی مغازه خانواده خود، شروع به ایجاد ویدئو کرد و از طریق آن ویدیوها و سایر بازار یابی های آنلاین، او بالاخره درآمد خود را به 45 میلیون دلار رساند. اکثر مردم از ویدئو و پادکست استفاده نمی کنند؛ زیرا متصورند این روش دشوار و گران است. اما فارق از هزینه تجهیزات در سطح حرفه ای، استفاده از این دو روش، آسان‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود .بازاریابی محتوایی ویدئوهای آماتور برای فروش مخلوط کن ها، محصولات دندانپزشکی جدید و بازار خدمات مشاوره ویزای هنگ کنگ استفاده شده است. چه ویدئویی را می توانید برای شرکت خود بسازید که وضع مالی شما را یک شبه متحول کند؟ این ممکن است آسان تر از چیزی باشد که تصور می کنید.

 5.کتاب ها

مردم فکر میکنند که کتابها مانند فیلمها به خودی خود باعث فروششان میشوند، اما بازاریابان باهوش کتاب ها را فقط به صرف کتاب بودنشان نمی فروشند، آنها کتاب ها را به عنوان ابزاری برای بازاریابی می فروشند. کتاب جیبی مایکل پورت با عنوانbook yourself solid  کتابی عالی برای علاقمندان، فروشندگان، بازاریابان است و من مطمئنم که در عین حال که وی از فروش کتابش لذت میبرد، کتابش ابزاری جهت جذب مخاطب برای دوره ها و سخنرانی هایش هم هست. اگرچه که نشر کتاب برای خودتان آسان است، اما نشر نسخه های حرفه ای، مشکل است و توسط متخصصین معتبرصورت میگیرد. با این حال برای خودتان نشر کنید، حتی اگر این کتاب توسط مردم خوانده نشود، شما می توانید در بازاریابی محتوا از نام خود به عنوان " نویسنده کتاب ..." استفاده نمایید.

اینها فقط چند مثال از بازار یابی محتوایی هستند. میتوان به مقاله های سفید،کتاب های الکترونیکی، اپلیکیشن ها، سخنرانی ها، ارائه ها و بلاگ ها هم اشاره کرد. برای استفاده هر کدام از این موارد در بازاریابی محتوایی، تعداد زیادی کتاب چاپ شده است.

چرا بازاریابی محتوایی ؟

شاید مهمتر از درک معنای اصول بازاریابی محتوا، بهتر باشد بفهمیم چرا بازاریابی محتوا برای کسب و کار مفید است. اما قبل از آن باید چهار مرحله خرید را بفهمیم:

۱- آگاهی:

قبل از آگاهی، مشتری ممکن است چیزی را نیاز داشته باشد، اما نمی‌داند چه راه حلی برای رفع نیازش وجود دارد.

۲- تحقیق:

پس از آگاهی نسبت به وجود راه‌ حل‌های ممکن، مشتری شروع به تحقیق برای کسب اطلاع می کند. مثلا خریدار ماشین؛ تلاش می کند تا انواع مختلفی از ماشین های موجود در بازار را که ممکن است به دردش بخورد، بشناسد.

۳- بررسی جوانب:

در این مرحله مشتری، محصولات شرکت‌های مختلف را با هم مقایسه می‌کند تا مطمئن شود آنچه که می خرد، قیمت و کیفیتی مناسب دارد.

۴- خرید:

در نهایت مشتری با اطلاعات کافی و اطمینان خاطر، برای خرید تصمیم می‌گیرد.

 تبلیغ سنتی و بازاریابی، زمانی که به دو مرحله پایانی گفته شده میرسد، عالی است. اصول بازاریابی محتوایی، با دو مرحله ابتدایی روند خرید، با بالا بردن اطلاعات در مورد راه حل و افزایش آگاهی مشتریان با محصولی که شاید تا کنون با آن سر و کاری نداشته اند، شروع می شود.

مشتری های بالقوه محتوای ما را پیدا کرده و آن را ارزشمند میبینند و زمانی که با ما تماس میگیرند، خودشان تقریبا برای همکاری با ما از پیش آماده اند. اصلا نیازی نیست که ما از تاکتیک های فروش عیجب و غریب استفاده کنیم؛ تقریبا فقط جزییات کار بیان میشود، توافقی صورت میگیرد و کار آغاز می شود. اعتماد لازم که اصولا باید در طی چرخه فروش شکل بگیرد، حتی قبل از آنکه ما بدانیم مشتری برای ما وجود دارد، کاملا صورت گرفته است.

بازگشت به سرمایه گذاری روی خدمات بازاریابی محتوایی در صورتی که درست اجرا شود، می تواند یک اتفاق خاص باشد. ما حتی برای کانتنت مارکتینگ خود یک ده سنتی (پول ناچیز) یا حتی زمان زیادی صرف نکرده ایم. 95 درصد موفقیت ما مربوط به مقالاتی است که نوشته ایم.

همچنین بازاریابی محتوایی میتواند سودهای جانبی را تولید کند که کانال های دیجیتال بازاریابی را پشتیبانی کند. همچنین باعث تولید محتوا برای رسانه های اجتماعی شده و در تلاش برای سئو ، جهت تولید لینک های متنوع و پایه گذاری محتوای خوب برای وب سایت که در موتورهای جستجو دیده می شود، مشارکت می کند. در واقع برای بسیاری از شرکت ها، بخشی از تلاش های سئو باید روی بازاریابی محتوایی تمرکز کند.

 

اگر زمان یا تخصص کافی برای تولید انواع محتوا ندارید، آن را به تیم حرفه ای تولید محتوا سی یو وب بسپارید.

چطور بازاریابی محتوایی را شروع کنیم؟

راه های زیادی برای ارائه خدمات بازاریابی محتوایی وجود دارد که اغلب با SEO یا PR همراه است. اگر خیلی سرتان شلوغ است که خودتان نمی توانید انجامش دهید یا در منزل هم نمی توانید وقت صرفش کنید، پس استخدام یک شرکت بهترین گزینه است. اما اگر می خواهید خیلی زود برای خودتان بازاریابی محتوایی انجام دهید، آسان ترین راه ایجاد وبلاگ است؛ که در ابتدای امر ممکن است کمی مشکل باشد، اما رفته رفته آسانتر می شود. با دنبال کردن راهنمایی های سایتهایی مانندCopyblogger ، به سرعت می فهید که چگونه برای وب سایت یا وبلاگ خود محتوا تولید کنید تا وارد تعامل با خوانندگان شوید و آن ها را به مشتری تبدیل کنید. اما در عین حال که نگارش خوب و عنوان های درست می توانند کمک کننده باشند، این امر کلید تولید محتوای عالی، که بهترین فرم بازار یابی محتوایی باشد، نیست.

محتوای عالی خلق کنید.

اگر تا کنون شروع به خواندن بخشی از بازاریابی کرده اید و تنها چون مجبور بوده اید آن را تمام کنید، آنرا به اتمام رسانده اید، بازاریابی محتوایی بدی را تجربه کرده اید. وقتی من با شرکتها راجع به بازار یابی محتوایی صحبت میکنم، به آنها میگویم محتوا در صورتی خوب است که دائما افراد تمایل به خواندن آن داشته باشند و اگر زمانی بخواهند بابتش هزینه پرداخت کنند، یعنی آن محتوا فوق العاده است. اگر می خواهید مثال های عالی از محتوا را درک کنید، باید ببینید که خودتان اخیرا برای خواندن، دیدن یا شنیدن چه چیزی هزینه کرده اید. اگر فیلم The Lego Movie را دیده باشید، یکی از بهترین مثالهای بازار یابی محتوایی را دیده اید. (این فیلم یک نمونه از بهترین مثال های بازاریابی محتوایی است.) آیا واقعا فکر می کنید که آن ها فیلم را برای فروش بلیط های سینما ساخته اند؟ دوباره فکر کنید. آن فیلم فقط یک بازی تجاری 100 دقیقه ای بود که جدای استفاده از یک DVR، شما هم پول خوبی برای دیدن آن پرداخته اید. آیا فکر می کنید اینکه Lego recently leapfrogged Mattel ,،شرکت خالق عروسک های باربی، بزرگترین کمپانی اسباب بازی در دنیاست، اتفاقی است؟ ممکن است شما به حد کافی بودجه برای ساخت یک فیلم که باعث ترقی شرکتتان شود؛ نداشته باشید، اما می توانید با استفاده از اصول بازاریابی محتوایی، به مشتری های خود اطلاعات ارزشمندی بدهید.

راز بازاریابی محتوا

ارزش گذاری، این رمز کار است. که دیگر چون به آن پرداخته ایم، یک راز نیست. اگرچه در هنگام تعامل با بعضی شرکت های بازاریابی از اینکه به این امر مهم نپرداخته اند، تعجب می کنید. وقتی تبلیغات تقریبا هیچ ارزشی را ایجاد نکند، از آن چشم پوشی می کنیم. اگر می خواهید راجع به تبلیغاتی که نمیتوان از آن گذشت، بدانید؛ از یک اسکیت سوار بپرسید که عکسش را در یک مجله اسکیت سواری دیده اید. سپس می بینید که او وقت زیادی را صرف دیدن تبلیغات می کند، درست مانند هنگامی که مشغول خواندن مقالات و دیدن عکس ها است. یا وب سایت Berrics را چک کنید. بیشترین حجم محتوایش تبلیغات است، اما اسکیت سوارها از این ویدئوها نمی گذرند و آنها را مانند سایر ویدئو ها میبینند، چرا که آن ها ارزشی را که میخواهند، در آن می یابند. شرکت های اسکیت بازی از چند دهه گذشته شروع به بازاریابی محتوایی کردند، اما آنها این کار را بی هیچ هدفی انجام میدادند و فروش محصولات بیشتر، در درجه دوم نسبت به سرگرمی ساخت ویدئو و مجله بود.

اگر نمیدانید چطور به محتوای خود ارزش اضافه کنید، از مشتریانتان بپرسید که چه نوع محتوایی ایجاد کنید تا الان برایشان مفید باشد، یا آن زمانی که آنها به دنبال خدمات یا محصولات شما بودند، چه چیزی مد نظرشان بوده. آنها به شما کمک خواهند کرد.

 


محتوای مرتبط


ثبت نظر


دیدگاه شما

در حال حاضر دیدگاهی برای این محتوا ثبت نشده است