سئو چیست؟

سی یو وب 1402.09.07 2910 1 0

سئو یا بهینه سایت یعنی چه؟

کلمه سئو چیست؟ سئو SEO برگرفته از عبارت Search Engine Optimization و به معنای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است و شامل تکنیک‌های است که باعث می شود به افرادی که به دنبال محصول یا خدمات شما از طریق موتورهای جستجو، مانند بینگ و یاهو و گوگل هستند، معرفی شوید. قرار گرفتن نام سایت شما در رتبه‌های بالا در صفحات نتایج موتور‌های جستجو (SERPs) بسیار ارزشمند است؛ در واقع این یک تبلیغ رایگان در بهترین فضای تبلیغاتی جهان است. این فرآیند باعث می شود ترافیک رایگان و طبیعی از سمت موتورهای جستجو مانند گوگل به سمت سایت شما هدایت شود.

با توجه به اینکه این ترافیک از طریق جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار شما بدست آمده است، امکان جذب و تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری بسیار بالا است. اما برای این که بتوانید بهتر درک کنید که سئو چیست، بهتر است با اهداف بهینه سازی و سئو سایت آشنا شوید.

هدف سئو سایت چیست و چرا سئو مهم است ؟ 

در بازار رقابتی امروز، سئو مهم‌تر از همیشه خودنمایی می کند. میلیون‌ها کاربر از موتورهای جستجو برای حل مشکلات و پیدا کردن پاسخ سوالات خود استفاده می کنند. بنابراین به وضوح روشن است اگر صاحب یک وبلاگ، سایت یا فروشگاه اینترنتی باشید سئو می‌تواند باعث رشد و رسیدن به اهداف کسب و کارتان شود. در واقع هدف از بهینه سازی یک سایت این است که سایت را به متناسب با معیارهای موتورهای جستجو هماهنگ کرد که به راحتی بتواند توسط ربات های موتور جستجو Crawl و Index شود. نتیجه پیدا شدن و ایندکس صفحات شما توسط ربات ها این خواهد بود که توسط موتور جستجو شناخته خواهید شد. در قدم بعدی باید به ربات ها ثابت کنید که مناسب کاربر هستید و نیاز کاربر را رفع می کنید. این مرحله نیز معیارهایی دارد که در سئو سایت به آن ها توجه خواهد شد. در آخرین قدم هم لازم است که شهرت شما نزد گوگل متناسب با خدمت و اهدافی تجاری شما باشد. اگر به خوبی مراحل قبلی را طی کرده باشید، در کنار اقدامات مارکتینگی می توانید به این مهم هم دست پیدا کنید. بنابراین مهمترین هدف سئو می تواند این باشد که شما را با رساندن به بهترین جایگاه در نتایج گوگل به اهدافتان در بخش دیجیتال مارکتینگ و ارائه خدمات یا محصول برساند.

مراحل سئو سایت چیست

ارتباط سئو و افزایش فروش

بنابراین به طور خلاصه می توان گفت، بهینه سازی یا سئو سایت مهم است چون :

اکثر کاربران یکی از پنج پیشنهاد بالاتر را در صفحه نتایج جستجو انتخاب می‌کنند و هرچه در این رتبه‌بندی بالاتر باشید، در نتیجه بازدیدکننده و مشتری بیشتری را خواهید داشت. سئو فقط در مورد موتورهای جستجو نیست و پیاده سازی یک استراتژی خوب در این رابطه باعث بهبود تجربه کاربری و کاربردپذیری وب سایت می شود.

سئو همچنین باعث ترویج سایت در شبکه‌های اجتماعی می شود. در واقع افرادی که سایت شما را از طریق موتورهای جستجو کشف می کنند به احتمال زیاد آن را در فیس بوک، توییتر، گوگل پلاس و دیگر شبکه‌های اجتماعی با دوستان خود به اشتراک می گذارند.

با سپردن سایت خود به سی یو وب از بهترین سئو و خدمات سایت بهره مند شوید.

 

مراحل سئو سایت چیست؟

کسب رضایت کاربر و گوگل (و همچنین سایر موتورهای جستجو) نیازمند اجرای مجموعه ای از اقدامات و طی مراحلی به صورت کاملا هدفمند است. سئو یک اقدام طولانی مدت است که لازم است به صورت مرحله به مرحله و با برنامه انجام گیرد. مراحل سئو را می توان به این شکل تقسیم بندی کرد:

1- تحقیق و استراتژی هدفمند

اگر به درستی از زمینه فعالیت و حوزه کاری سایتی که قرار آن را بهینه کنید اطلاعات کافی نداشته باشید، مطمئن باشید نمی توانید به خوبی مراحل بعدی سئو را طی کنید. درک مدل مارکتینگ سایت، شاخه فعالیت، میزان شناخته شدن برند در میان کاربران، میزان مقبولیت و کاربرپسندی خدمات و یا محصولات ارائه شده و میزان رقابت در آن حوزه کاری می تواند به شما بهترین فرصت برای تصمیم گیری اقدامات بعدی باشد. همچنین در این مرحله لازم است بعد از کسب اطلاعات کافی به طراحی یک استراتژی هدفمند برای اجرای اقدامات بعدی سئو طراحی کنید.

2- تحقیق و شناسایی کلمات و عبارات 

بعد از شناسایی حوزه کاری سایت لازم است اطلاعات دقیق و مناسبی درباره کلمات رقابتی و عباراتی که قرار است کاربران با جستجوی آن ها شما را بیابند، بپردازید. اگر بپرسید مهم ترین بخش سئو چیست باید گفت دقیقا مرحله جستجو کلمات کلیدی! زیرا این مرحله می تواند صفحات اصلی، شاکله کلی سایت و محتوا هایی که قرار است در آینده تهیه و در سایت منتشر شوند را مشخص می کند. همچنین این مرحله می تواند تعیین کند که میزان کاربران ورودی به سایت شما در آینده چه تعدادی باشند.

مرحله تحقیق کلمات در سئو سایت

مطالب مرتبط : آموزش آسان تحقیق جامع کلمات کلیدی

3- انجام امور فنی سایت

آیا می دانید سئو تکنیکال چیست؟ سئو تکنیکال یا بهینه سازی فنی سایت به معنی تمام امور فنی است که در سایت انجام می شود تا سایت به خوبی به ربات های گوگل و کاربر شناسانده شود. این بخش را می توان بخش تشکیل و ترسیم ساختار سایت دانست. رعایت نکات فنی در ساخت و ایجاد یک سایت و استفاده از کدنویسی بهینه می تواند از جمله اقدامات این بخش باشد. هرچند بخش سئو فنی قسمت وسیع تری را شامل می شود و تمامی امور مربوط به شکل دهی ساختار سایت از جمله واکنشگرایی، سرعت، استفاده از داده های ساخت یافته و ... را در این دسته قرار داد.

4- تولید محتوای موثر و مرتبط سازی آن ها

قدم بعدی اما همان چیزی است که کاربران مستقیما با آن سروکار خواهند داشت، یعنی محتواهای شما. شاید بپرسید ارتباط محتوا با سئو چیست؟ باید گفت یک محتوای مناسب و غنی می تواند کاربر را ترغیب کند تا بیشتر در سایت شما بماند، تعداد دفعات بیشتری به سایت شما سر بزند، از مطالب بیشتری در سایت شما دیدن کند و حتی آن ها را ترغیب به خرید و سفارش خدمات شما کند. همچنین هر چقدر محتوای جذاب تری داشته باشید احتمالا میزان اشتراک گذاری بیشتری توسط کاربران دریافت خواهید کرد.

البته این همه اقدام شما در این مرحله نیست. پس از تولید محتوای جذاب وقت آن است که آن را در مسیر برنامه سئوی خود به کار گیرید. یعنی محتواها را به گونه به یکدیگر مرتبط کنید که به صفحه مورد نظر شما منتهی شوند.

5- میزان شناسایی سایت را افزایش دهید

آخرین مرحله اما این است که شما بتوانید سایت و برند خودتان را هر چه بیشتر به کاربران بشناسانید. این هدف تنها زمانی محقق می شود که کاربران تعداد دفعات بیشتری نام شما را شنیده باشند و از روش های مختلفی به سایت شما وارد شده باشند. لینک سازی ها، و اقدامات تبلیغی را می توان از همین دست دانست. اما دلیل دیگری که برای این کار وجود دارد، تحقیق بخش سئو خارجی است. اگر بخواهید بدانید که سئو خارجی چیست باید گفت تمامی اقدامات خارج از سایت که به سایت شما لینک داده می شود. البته این لینک سازی باید طبیعی باشد و یا کاملا طبیعی به نظر برسد.

شاید اکنون تقریبا بدانید که سئو چیست و چه اهدافی را دنبال می کند، اما باید بگوییم نکاتی که در این مقاله ذکر شد، مفهومی از بهینه سازی و اقداماتی است که در این زمینه باید انجام شود. اما برای این که بتوانید به درستی همه این بخش ها را در سایت خود پیاده سازی کنید باید اقدامات بسیاری را در هر بخش انجام دهید که ذکر آن ها از حوصله این مقاله خارج بود. به طور کلی میتوان گفت سئو اقدامی است که نیاز به صرف هزینه دارد، هزینه مالی و هزینه زمانی و لازم است توسط متخصص این امر انجام شود تا نتیجه معکوسی برای سایت شما نداشته باشد، اما مطمئن باشید که این صرف هزینه در آینده نتایج درخشان و شیرین تری برای شما به همراه خواهد داشت.


محتوای مرتبط


ثبت نظر


دیدگاه شما

در حال حاضر دیدگاهی برای این محتوا ثبت نشده است