آموزش بهینه سازی وب سایت برای موتور های جستجو

سی یو وب 1402.09.06 2663 0 0

چند گام موثر برای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو

هدف از بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو تنها این نیست که شما کارهایی انجام دهید تا موتورهای جستجو بتوانند مطالب سایت شما را بیابند و آنها را ایندکس گذاری نمایند، هدف اصلی از بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو آن است که شما کاری کنید مطالب وب سایت شما را مفید و با کیفیت ارزیابی کنند و میزان ارتباط مطالب شما با جستجو های کاربران را دریابند تا هنگامی که کاربران عباراتی که مرتبط با مطالب وب سایت شما هستند را جستجو می نمایند، مطالب وب سایت شما را در صفحه نتایج جستجوها در بالاترین مکان ممکن (بالاترین رتبه در صفحه SERPs) نمایش دهند.
 پروسه بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو به گونه ای نیست که شما یک بار آن را انجام دهید و سایت شما برای همیشه به یک وب سایت بهینه مبدل گردد، بلکه این پروسه نیازمند صرف زمان زیاد، صبر، پشتکار، تکرار کارها و بررسی نتایج، تغییر اشتباهات و پایش دائمی وب سایت برای یافتن نقاط ضعف و تصحیح آنها می باشد. برای سئو کردن یک وب سایت شما باید به بیش از صد نکته مختلف توجه کنید اما آوردن تمامی آنها در یک مقاله کار بسیار دشواری می باشد. در زیر ما نکاتی را برای شما آورده ایم که از جمله مهم ترین و پرکاربرد ترین نکات سئو می باشد و شما می توانید با استفاده از آنها بخش عمده ای از بهینه سازی وب سایت خود برای موتورهای جستجوگر را به انجام برسانید. البته به خاطر داشته باشید که اینها تمام آنچه که شما باید در باره سئو بدانید نیستند اما جزو مهم ترین نکات سئو هستند که باید در صدر چک لیست سئوی شما قرار بگیرند.

گام اول: آنالیز هدفمند وب سایت

موثر واقع شدن یا نشدن ترفندهای سئویی که شما در وب سایت خود بکار می گیرید علاوه بر آنکه بر کیفیت انجام و بکارگیری ترفندها در وب سایت شما وابسته است، تا حدود زیادی به کیفیت ترفندهای بکار گرفته شده در وب سایت های رقیب شما نیز بستگی دارد. اگر رقبای شما بسیار قوی باشند کار شما برای پیشی گرفتن از آنها در رتبه بندی های موتورهای جستجو مشکل خواهد شد. لذا می توان گفت اولین کاری که شما باید برای انجام سئو در یک وب سایت انجام دهید آن است که رقبای خود را ارزیابی کنید و از نقاط ضعف و قدرت آنها آگاهی بیابید تا بتوانید با استفاده از نقاط ضعف آنها از آنها پیشی بگیرید.

پس از آنکه رقبا را ارزیابی نمودید حال نوبت به ارزیابی وب سایت خودتان می رسد. ابزارهای متعددی برای ارزیابی عملکرد یک وب سایت در زمینه های مختلف وجود دارد که یکی از مشهورترین های آنها کنسول جستجوی گوگل می باشد. شما می توانید با استفاده از ابزارهای ارزیابی پارامترهایی مثل ترافیک دریافتی هر صفحه، نرخ تبدیل کاربران به مشتریان، مدت زمانی که مشتریان در هر صفحه می مانند و … را در وب سایت خود بررسی نمایید. این بررسی های اگر به صورت مکرر و دوره ای انجام شود شما می توانید میزان موفقیت هریک از ترفندهایی که در وب سایت خود به کار گرفته اید را در طول زمان ارزیابی نمایید.ساختار سایت در سئو همچنین بسیار مهم می باشد .

گام دوم: جستجوی کلید واژه ها

ابتدا باید دریابید که شما به دنبال کدام دسته از کاربران هستید و می خواهید کدام دسته از کاربران را به وب سایت خود جذب نمایید. سپس باید دریابید که کاربران هدف شما یا همان کاربرانی که شما دوست دارید توجه آنها را جلب نمایید و آنها را به وب سایت خود جذب کنید چه عباراتی را در گوگل جستجو می نمایند و از چه کلیدواژه هایی استفاده می کنند. این بخش یکی از مهم ترین و اصلی ترین گام ها در انجام سئو برای یک سایت است. پس از آنکه شما بتوانید یک لیست از کلیدواژه هایی که کاربران هدف شما برای جستجو در اینترنت آنها را مورد استفاده قرار می دهند تهیه نمایید می توانید با استفاده از ابزارهای مختلفی که برای جستجوی کلیدواژه ها وجود دارد بررسی های آماری متنوعی بر روی این کلید واژه ها انجام دهید. در این بررسی ها شما باید به حجم جستجو و میزان رقابت موجود در وب سایت های مختلف بر روی این کلیدواژه ها توجه نمایید و در صورت لزوم کلیدواژه های مشابهی که این ابزارها به شما پیشنهاد می کنند را برای بهینه سازی وب سایت خود استفاده نمایید. به خاطر داشته باشید که اگر یک کلیدواژه حجم جستجوی بالایی داشته باشد حتما و حتما رقابت بسیاری نیز در میان وب سایت های مختلف بر سر آن کلیدواژه وجود خواهد داشت. شما نباید چنین کلیدواژه هایی را انتخاب کنید زیرا رتبه بندی برای این کلیدواژه سخت و در اکثر مواقع غیر ممکن است. 

 

می توانید برای جستجوی کلیدواژه ها به وب سایت های رقیب سر بزنید و با استفاده از ابزارهایی که برای شناسایی کلیدواژه های یک وب سایت وجود دارند کلیدواژه های هدف وب سایت های رقیب را بیابید و آنها را برای بهینه سازی وب سایت خود استفاده نمایید.
شما باید با استفاده از ابزارهای ارزیابی مکان فعلی خود را در رتبه بندی ها بیابید و میزان ترافیک هدایت شده از موتورهای جستجو به وب سایت خود را ارزیابی کنید و این داده ها را در یک فایل مشخص ذخیره سازی کنید. سپس می توانید کلیدواژه های جدیدی به وب سایت خود بیافزایید و مجددا با استفاده از ابزارهای ارزیابی رتبه وب سایت خود را در نتایج جستجوها و میزان ترافیک دریافتی خود به ازای کلیدواژه های مختلف ارزیابی و مرتبا یادداشت نمایید. شما باید این ارزیابی ها را هر دو هفته یک بار انجام دهید تا ببینید که کدام کلیدواژه ها مزایای بیشتری برای وب سایت شما به همراه می آورند و کدام ها بی نتیجه هستند.شیوه انتخاب کلمات کلیدی را مطالعه نمایید .
برای خود یک هدف تعیین نمایید، یعنی مشخص کنید که می خواهید کاربران پس از آنکه به وب سایت شما مراجعه می کنند چه مسیری را طی کنند و چه کاری انجام دهند. سپس بررسی کنید که کدامیک از صفحات وب سایت شما کاربران را به گونه ای جذب می نمایند که کاربران به سمت هدفی که شما می خواهید حرکت می کنند. آن صفحات را الگو قرار دهید و صفحات مشابهی ایجاد کنید.

گام سوم: بهینه سازی محتوا

عنوان محتوا در بهینه سازی یک محتوا و تولید محتوا نقش مهمی بازی می کند. شما باید برای هر محتوا عنوانی مناسب، کوتاه، جذاب و غنی از کلیدواژه ها استفاده نمایید. قرار دادن کلیدواژه ها در عنوان یک محتوا موجب می شود که هم موتورهای جستجو و هم کاربران محتوای شما را با مطلب مورد نظر خود مرتبط تر بیابند.
افزودن توضیحات متا به محتواها و صفحات وب سایت موجب می شود که توجه کاربران بیشتری به وب سایت شما جلب گردد و لذا افزودن توضیحات متا می تواند باعث افزایش نرخ کلیک وب سایت شما گردد. البته باید به خاطر داشته باشید که توضیحات متا از جانب موتورهای جستجو به عنوان یک فاکتور اصلی رتبه بندی در نظر گرفته نمی شود.
می توان به جرات گفت که استفاده صحیح از کلیدواژه ها و عبارات کلیدی در محتوای یک وب سایت یکی از اصلی ترین و تاثیر گذار ترین پارامترهای رتبه بندی می باشد.
شما باید در رابطه با بکارگیری کلیدواژه ها نکاتی را به خاطر داشته باشید: اول آنکه باید در هر صفحه از وب سایت یک الی سه کلیدواژه اصلی داشته باشید نه بیشتر، دوم آنکه باید سعی کنید که کلیدواژه ها را به طور معقول و منطقی در محتوای خود بگنجانید و نباید آنها را به زور در محتوا جای دهید، سوم آنکه در گذشته توصیه می شد که محتواها متنی ۲۵۰ تا ۳۰۰ کلمه را شامل شوند اما امروزه برسی ها نشان داده است که محتواهایی که دارا ی ۱۰۰۰ کلمه یا بیشتر هستند از لحاظ سئو ارزش بیشتری دارند، پس شما باید سعی کنید که محتواهایی با بیش از ۱۰۰۰ کلمه ایجاد نمایید.


و زیاد بودن کلیدواژه ها درون آنها را ۱ تا ۳ درصد تعیین کنید. دقت داشته باشید که برای افزودن کلیدواژه های مد نظر خود به وب سایت باید محتواهای متعددی ایجاد کنید تا بتوانند تمامی کلیدواژه های مد نظر شما را پوشش دهند.
ایجاد نقشه سایت برای یک سایت بسیار ضروری است. وجود نقشه سایت به موتورهای جستجو کمک می کند که بتوانند وب سایت شما را به راحتی ایندکس گذاری نمایند و هیچ یک از صفحات وب سایت شما از دید آنها مخفی نماند. دقت داشته باشید که هم نقشه سایت XML ایجاد کنید و هم نقشه سایت HTML، زیرا وجود هردوی این نقشه سایت ها برای وب سایت ضروری است.
اگر می خواهید صفحات جدید وب سایت شما توسط موتورهای جستجو دیده شوند و ایندکس گردند بهتر است از دیگر صفحات وب سایت که ایندکس شده اند به این صفحات لینک بدهید.

گام چهارم: بهبود، پایش و ارزیابی دائمی وب سایت

شما باید پس از ایجاد هر تغییری در وب سایت خود اثرات و نتایج آن را مورد ارزیابی قرار دهید. برای مثال زمانی که کلیدواژه جدیدی را به وب سایت خود می افزایید باید میزان ترافیک جذب شده به وب سایت توسط آن کلیدواژه و رتبه بندی وب سایت خود در نتایج جستجوهای آن کلیدواژه را ارزیابی نمایید. شما می توانید برای انجام این گونه ارزیابی ها از ابزارها و نرم افزارهای مختلف ارزیابی عملکرد در وب سایت استفاده نمایید. پس از انجام هر مرحله ارزیابی شما باید نتایج را در یک فایل مشخص ذخیره سازی کنید تا بتوانید در هرمرحله نتایج ارزیابی های خود را با نتایج قبلی مقایسه نمایید.

 

افزودن کلیدواژه های جدید و محتواهای جدیدی به وب سایت به صورت مرتب یک امر ضروری است در غیر این صورت وب سایت شما در رتبه بندی ها پیشرفتی نخواهد نمود، در صورتی که تغییراتی در وب سایت ایجاد نشوند و وب سایت دائما به روز رسانی نگردد سیر پیشرفت وب سایت شما متوقف می شود و پیشرفت سایر رقبای شما موجب می شود که رتبه وب سایت شما در نتایج جستجوها تنزل نماید. به خاطر داشته باشید که شما باید به صورت مرتب لینک های داخلی و خارجی وب سایت خود را مورد ارزیابی قرار دهید و بررسی کنید که آیا شبکه لینک شما یک شبکه صحیح و بدون اشتباه است و آیا صفحاتی که شما به آنها لینک داده اید همچنان به قوت خود باقی هستند. در صورتی که هر یک از صفحاتی که شما به آنها لینک داده اید حذف گردند و یا محتوای آنها به نوعی تغییر نماید که دیگر با مطلب موجود در صفحه شما مرتبط نباشد شما باید سریعا آن لینک را حذف نمایید.


محتوای مرتبط


ثبت نظر


دیدگاه شما

در حال حاضر دیدگاهی برای این محتوا ثبت نشده است