آموزش 0 تا 100 تولید محتوا به صورت کاملا رایگان

ali 1399.04.02 2547 0 1

بسیاری از افراد با خود این جمله را می گویند که در اینترنت این همه سایت وجود دارد,چرا ما باید شروع کنیم وقتی امیدی نیست؟این جمله مثل این است که بگوییم چرا در آسمان اینقدر ستاره وجود دارد! درسته که میلیاردها میلیارد ستاره در جهان هستی می درخشند اما هر کدام فضا و کارایی خودشان را دارند.حال یکی کمتر و یکی بیشتر :) دقیقا وضعیت اینترنت به همین شکل بوده و با وجود 2 میلیارد سایت و نزدیک به 3.5 میلیارد جستجو در روز,شما هم می توانید جزء کوچک یا بزرگی از این ترافیک باشید.

آموزش تولید محتوا

اغلب این ترافیک برای پیدا کردن یا خرید یک چیز خاص بوده و این یعنی نیاز کاربر به اطلاعات و محتوا.در گذشته سایت های کمی وجود داشتند که وبلاگ فعال داشتند و تنها با خرید بک لینک و اسپم کردن می توانستند در صدر نتایج گوگل باشند.اما با آمدن اپدیت های مداوم و باهوش تر شدن الگوریتم های گوگل,دوران این جور سایت ها تمام شد و در حال حاظر تنها راه موفقیت در عرصه های پولساز,تولید محتوا در کنار سئو خارجی درست می باشد. 

وقتی بتوانید یک مقاله مفید و در عین حال کاربر پسند بنویسید قطعا 50 درصد راه را رفته اید و حال باید به سراغ یادگیری اصول اولیه سئو بروید تا بتوانید 0 تا 100 یک پروژه را انجام دهید.اما قبل از هر کاری خوب فکر کنید! سئو و تولید محتوا کار چندان راحتی نیست و اگر علاقه و وقتش رو ندارید، بهتر است هیچوقت شروع نکنید.

آموزش تولید محتوا

درامد شغل تولید محتوا در کنار می تواند بیشتر از آن چیزی باشد که ذهن شماست و این تماما بستگی به پشتکار و علاقه شما دارد.اگر تنها به پول فکر می کنید,قبل از شروع این مقاله را ببندید و به فکر کار دیگری باشید چون فکر پول برای شما موفقیت نخواهد آورد!  خب شروع می کنیم آموزش رو فقط خوب بخونید ببینید چی میگم (فارسی عامیانه)

 

مورد اول : مخاطب خودتون رو بشناسید!

اغلب کسایی که تازه وارد دنیای تولید محتوا شدن,فقط خودکار (یا کیبورد) رو می گیرن دستشونو و شروع می کنن به نوشتن از خودشون یا ترجمه یه مقاله دیگه...این کار اشتباه ترین کاریه که یه محتوا نویس می تونه انجام بده.قبل از هر کاری شما باید ببینید که مقاله شما چقدر خواهان داره و رقابت توش چطوریه؟ آیا اصلا کسی دنبالش هست یا برای بالا بردن تعداد ایندکسای سایت می نویسید!خیلی از سایت هارو دیدم که بالای 200 تا مقاله دارن اما ورودیشون کمتری از 1000 تا توی یه ماه هست.این یعنی استراتژی محتوایی این سایت پیش گرفته از پایه اشتباست و هیچ هدف خاصی رو دنبال نمی کنه.

آموزش تولید محتوا

برای پیدا کردن مخاطب و رقابت توی زمینه ای خاص, می تونید از گوگل کمک بگیرید.فقط کافیه 10 ثانیه وقت بزارید و کلمه کلیدی که می خواهید دربارش بنویسید رو جستجو کنید و ببینید چه تعداد سایت درباره آن مطلب نوشتن و در کل ریزالت های گوگل برای اون کلمه چقدر هست.هر چقدر تعداد نتایج بیشتر باشد یعنی کلمه کلیدی شما خواهان و رقابت بیشتری داره.موضوع پیدا کردن کلمه کلیدی و نحوه استفاده از اونها کار چندان راحتی نیست و به همین علت براش یه مقاله جدا نوشتم که حتما بخونید.

مورد دوم : هرم وارونه بهترین روش شروع و پایان محتوا

یکی از بهترین استراتژی های تولید محتوا,همین هرم وارونه هست.وقتی کاربر وارد سایتی میشه,در کمتر از 10 ثانیه تصمیم می گیره که آیا مقاله و سایت شما نیازش رو برطرف می کنه یا نه.برای اینکه کاربر رو بیشتر داخل سایت نگه دارید باید بتونید همون اول جذبش کنید.برای این کافیه نکات اصلی و مهم رو همون اول باز کنید تا نیاز نباشه کاربر به دنبال اونها بگرده و بعد می تونید جزئیات و کلمات کلیدی فرعی رو توی ادامه مقاله قرار بدید.

آموزش تولید محتوا

این کار دقیقا مثل زندگی واقعیه,اول تمام زیبایی ها و خوبی هامون رو به شخص نشون میدیم و وقتی بیشتر وارد زندگیمون میشه,جزئیات و اخلاقای بدمون رو متوجه میشه! توی تولید محتوا هم شما باید توی کمتر از نیم دقیقه مخاطبتون رو قانع کنید که مقاله شما دقیقا همان چیزی هست که اون میخواد و تمام.

مورد سوم : ساده و کوتاه بنویسید

جمله های بلند برای گذشته بود,زمانی که چارلز دیکنز کتاب می نوشت! الان صبر کاربرا روز به روز در حال کمتر شدنه و به جایی رسیده که اغلب اونا جمله های بالا 30 کلمه رو نمی خونن.در ضمن این رو در نظر بگیرید که کسایی که مقاله شما رو می خونن دکترا یا تخصص تو اون رشته رو ندارن.پس سعی کنید ساده و کوتاه بنویسید,به طوری که اگه یک دانش آموز کلاس نهم هم اومد بتونه متن شمارو بخونه.

آموزش تولید محتوا

سعی کنید از جمله های متفاوت با فعل های کمتر استفاده کنید,این کار باعث میشه تا چشم و مغز مخاطب کمتر خسته بشه و بتونه مدت بیشتر مقاله شما رو بخونه.اما بعضی اوقات قضیه فرق میکنه و ممکنه برای یک سری مخاطب خاص مقاله بنویسید که اهمیت زیادی هم به طولانی بودن متن نمیدن.مثل سایتای شعر و کتاب آنلاین!

مورد چهارم : از فعل های فعال استفاده کنید

میدونم قطعا 80 درصد شما اولین بار هست که این جمله رو می شنوید و باید براتون توضیح بدم.برای مثال به جای جمله "یک لباس سفارش داده شد" بنویسید "این مرد لباس سفارش داده است". یا می تونید این شکلی کار کنید که به جای "محصولات را می توان در وبسایت سفارش داد داد" بنویسید "شما می توانید محصولات را در وبسایت ما سفارش دهید".اگه دقت کنید تفاوت این دو نوع جمله خیلی زیاد و حالت دوم جذاب و دوستانه تر هست. این کار باعث میشه مخاطب حس دوستانه تری نسبت به سایت شما پیدا کنه و مدت بیشتر رو هم در اون بگذرونه.

آموزش تولید محتوا

به طور فعل فعال یعنی اشاره مستقیم به انجام یه کار! یعنی به جای گفتن "امکان انجام این کار وجود دارد" بگید که "شما می توانید این کار را انجام دهید" و امیدوارم منظورم رو فهمیده باشید.

مورد پنجم : توضیحات کافی

این مورد به درد سایت های فروشگاهی و خدماتی میخوره که کاربرا باید در اون مقایسه داشته باشن, چه با محصولات دیگه و چه سایت های دیگه!به این دو مورد درباره یک محصول دقت کنید. :

1. این بهترین سگ اسباب بازی است که می توانید بخرید
2. ما این اسباب طرح سگ شپرد را از پلاستیک 100% ارگانیک و ضد حساسیت ساخته ایم که به ضربه و خراش مقاوم می باشد.سایز این اسباب به شکلی است که کودکان نمی توانند تمام آن را در دهان جای دهند (جلوگیری از خفگی در اثر بلعیدن).

آموزش تولید محتوا

خب حالا شما بگید کدوم یکی از متن های بالا شما را بیشتر جذب خودش کرد؟ قطعا جواب دومی و این یعنی افزایش اعتماد کاربر و در نتیجه افزایش نرخ تبدیل!

مورد ششم : از اصطلاحات سنگین استفاده نکنید

اگه سایتتون مخاطب های خاص و عامیانه رو باهم داره,به هیچ وجه از اصطلاحات تخصصی که کاربر رو گیج میکنه یا اطلاعات غیر مفید بهش میده استفاده نکنید.سعنی کنید اگر هم کلمه ای به کار بردید که تخصصی هست,یک مقاله کوتاه و جامع هم برای اون بنویسید و کاربرا رو لینک کنید به اون مقاله.

آموزش تولید محتوا

مورد هفتم : متن قابل تشخیص بنویسید

تا حالا شده وارد سایتی بشید که یک مقاله 2000 کلمه ای بدون هیچ عکس و تایتلی رو براتون آماده کرده تا بخونید؟ یعنی شما باید کل متن رو بخونید تا اطلاعاتی که نیاز دارید رو پیدا کنید.این یعنی تلف کردن وقت کاربر و این روزا هیچکس همچین کاری رو نمی کنه.سعی کنید مقاله تون رو به بخش های مختلف تقسیم کنید و برای هر کدوم یه تاتیل یا تگ در نظر بگیرید.این کار باعث میشه کاربر با یه اسکرول دقیقا برسه سر همون چیزی که می خواد و اگه سوالی داشت بپرسه تا شما جواب بدید.

آموزش تولید محتوا
اگه جمله یا کلمه مهمی داخل مقاله دارید,اون رو بولد و رنگش رو عوض کنید تا چشم کاربر راحت پیداش کنه.همچنین می تونید با کمک عکس ها به کاربر سرنخ بدید و اون رو به هدف اصلیش هدایت کنید.

مورد هشتم : استفاده از مدیا (چند رسانه ای)

یکی از موارد مهمی که حتما باید ازش استفاده کنید گذاشتن عکس,فیلم و صورت داخل مقاله هست.مغز انسان دیداری بوده و از این رو مخاطبان شما علاقه بیشتری به دیدن دارن تا خوندن!گفته میشه مغز 60 هزار بار واکنش سریع تری به عکس و فیلم دارد تا متن و این یعنی راحتی کاربران سایت.

آموزش تولید محتوا

همیشه سعی کنید اگر مقاله ای طولانی و مفید می نویسید,اول مقاله هم ویدیو براش بزارید تا کاربرایی که حوصله خوندن متن ندارن تنها با گوش دادن یا دیدن بتونن منظور شما رو بفهمن.

مورد نهم : محتوا لایه بندی شده

این مورد بین سئو کارای عزیز به اسم لینک سازی داخلی شناخته میشه که اهمیتش بیشتر از اون چیزیه که تو ذهنتون هست.این کار هم به سئو سایت کمک زیادی می کنه و هم باعث میشه کاربرا بتونن به مقاله های مفید و مرتبط شما دسترسی پیدا کنن.وقتی مقاله های جذاب و زیادی داشته باشید,مدت زمانی که کاربر در سایت شما خواهد موند بیشتر میشه و این یعنی افزایش ماندگاری یوزر و در نتیجه کاهش بانس ریت!

آموزش تولید محتوا

هیچوقت نباید مقاله ها را با کلمات کلیدی غیر مرتبط لینک کنید که این در دراز مدت باعث افت کیفیت سئو داخلی سایت شما خواهد شد.پس همیشه سعی کنید تعداد و کیفیت مقاله های خود را بالا ببرید تا در مورد هر چیزی که نوشتید دست کم یک توضیح داشته باشید.

آموزش سئو محتوا (اصولی)

خب رسیدیم به بخش اصلی کار یعنی سئو محتوا به شکل درست.خیلی از سایت ها هستن که با اسپم و استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی می خوان رتبه خوبی بگیرن,اما این رتبه همیشگی نیست و بعد از چند ماه صفحه افت می کنه و دیگه اثری ازش نیست.این رو در نظر داشته باشید,همونطوری که شما متوجه کیفیت مقاله ای خواهید شد,گوگل هم متوجه میشه و سعی نکنید اون رو گول بزنید!

تو نگاه اول گوگل به کاربراش اهمیت میده و بعد به رباتایی که سایتتون رو بررسی می کنن.کل سرمایه گوگل سایت ها و یوزرهایی هستن که در اون فعالیت دارن و اگر نتونه نتایج مناسبی رو به افراد نشون بده, در نتیجه تعداد کاربراش کم میشه و درامدش رو از دست میده.پس به نظر منطقی میاد که گوگل بخواد سخت گیری زیادی سر موضوع تولید محتوا بکنه.خب بریم سراغ مراحل تولید و سئو محتوا!

1. پاراگراف اول,حیاطی ترین کلمات

اگه کمی با تولید محتوا آشنایی داشته باشید,قطعا این جمله رو شنیدید که میگن : پاراگراف اول مهمترین بخش یه مقاله هست.بله درسته! بیش از 85% ورودی های گوگل دست کم 3 خط اول محتوا صفحه رو می خونن و این یعنی, باید تو اولین پاراگراف هدف اصلی مقاله رو توضیح بدید و کاربر رو جذب کنید.اما هیچوقت سعی نکنید چیزهایی رو تو پاراگراف اول توضیح بدید که تو متن اصلی اصلا حرفی ازش گفته نشده.این کار باعث از بین رفتن اعتماد کاربر نسبت به سایت شما شده و در آینده هم به هیچ عنوان وارد سایت نمیشه...

خب اگه یادتون بشه گفتیم که هر مقاله معمولا برای یک کلمه کلیدی اصلی نوشته میشه و چند تا کلمه کلیدی فرعی هم در اون قرار میدیم تا کاربرای بیشتری رو به سمت خودش جذب کنه.سعی کنید حتما از اون کلمه کلیدی اصلی توی پاراگراف اول استفاده کنید.این کار کمک زیادی به سئو مقاله شما می کنه و به موتورهای جستجو میگه که مقاله شما داره درباره همون کلمه کلیدی صحبت می کنه.

2. نحوه استفاده از کلمات کلیدی فرعی

بعد از اینکه کلمات کلیدی مورد نظرتون رو پیدا کردید.حالا باید درباره هر کدوم دست کم یک پاراگراف توضیح بدید.چون بدون متن,شما نخواهید تونست توی اون کلمات کلیدی رتبه بگیرید.برای این کار کافیه از تگ "H2" استفاده کنید.معمولا قالب اغلب سایت ها به این شکل عمل می کنه که تایتل "H1" هست و این باعث میشه تا کلمه کلیدی اصلی شما اهمیت بیشتری نسبت به کلمات کلیدی فرعی پیدا کنه.

آموزش سئو محتوا

البته نباید تو استفاده از کلمات کلیدی فرعی سو استفاده کنید و این کار می تونه کیفیت و تمرکز محتوا رو از بین ببره و در حقیقت موتورهای جستجو نمی تونن متوجه بشن که این محتوا دقیقا داره چه چیزی رو توضیح میده.

3. حجم محتوا

یکی از سوالایی که اغلب شما می پرسید اینه که یه مقاله باید چند کلمه باشه؟ خب جواب خاصی برای این سوال ندارم,چون ممکنه برای یک کلمه کلیدی شما باید 1500 کلمه بنویسید تا پوشش بده و برای یکی دیگه 500 تا! و این تماما بستگی به موضوع و رقبای شما داره.اما به طور میانگین و با توجه به نظر گوگل بهتر که مقاله شما بیشتر از 1000 کلمه باشه و کمتر از 300 هم نباشه به هیچ وجه.به مقاله هایی که از 300 کلمه کمتر هستند,مقاله لاغر (Thin Content) گفته میشه و از نظر گوگل ارزش چندان بالایی نداره.

آموزش سئو محتوا
نترسید! این آمار مربوط به وب خارجِ که اصلا قابل مقایسه با ایران نیست.همونطور که درامد سایت های انگلیسی بیشتر,سختی کار بیشتری هم دارن و اینطوری نیست که با 1000 کلمه و 100 تا بک لینک وبلاگی بتونید لینک 1 گوگل بشید!

4. نحوه نگارش محتوا و انواع آن

به طور کلی ما 4 نوع محتوا داریم : تالیفی,ترجمه ای,بازنویسی شده و کپی که هر کدوم کیفیت متفاوتی دارن.بهترین نوع مقاله,مقاله تالیفی هست که نویسنده با توجه به تجربه و اطلاعاتی که خودش داره اون رو می نویسه و ارزشش از سه گروه دیگه بیشتر هست.نوشتن مقاله تالیفی کار هر کسی نیست و شما باید علم و تمرکز زیادی در اون زمینه داشته باشید تا بتونید مقاله خوبی بنویسید.نوع بعدی که از اسمش هم معلومه,مقاله ترجمه ای هست و شما با ترجمه کردن مقاله های انگلیسی (یا زبان های دیگه),در حقیقت یک مقاله اختصاصی تولید می کنید.

مقاله بازنویسی شده یعنی شما چند تا مقاله رو باهم ترکیب می کنید و با تغییر جمله بندی ها و فعل ها,اون رو کمی تغییر می دیدید.ارزش این نوع مقاله ها بالا نیست و موتورهای جستجو به خوبی اون رو تشخیص میدن.مقاله کپی هم که هیچ ارزشی نداره تقریبا و به یک سری سایت های خاص می خوره که تو مقاله های بعدی توضیح میدم.برای ترجمه کردن مقاله می تونید از ابزارهایی مثل "Google Translate" و "Grammarly" کمک بگیرید.

5. استفاده از عکس های جذاب و مرتبط

یکی از موارد مهمی که باید از اون استفاده کنید,عکس هست.مقاله شما بدون عکس هیچ جلوه خاصی نداره و در ظاهر خسته کننده به نظر میرسه و کاربر با نگاه اول,از خوندن اون صرف نظر می کنه.عکس هایی که استفاده می کنید حتما باید مرتبط باشن و سعی کنید از سایت های دیگه کپی نکنید.برای پیدا کردن عکس با کیفیت کافیه عبارت "Download images for free" رو جستجو کنید.

6. پایان مقاله

در آخر هم می رسیم به بخش مهم و حیاطی کار یعنی پایان دادن به مقاله.شما نباید بعد از اینکه حرفی برای گفتن ندارید,همینطور مقاله رو رها کنید و تمام!برای مثال می تونید یک بخش به اسم "سخن پایانی" باز کنید و توی اون از کاربر بخواید تا اگر سوالی داشت ازتون بپرسه یا مقاله شما رو بازنشر کنه.این کار هم حرفه ای تر به نظر میرسه و هم اینکه نرخ همکاری یوزر با سایت رو بالا میبره.

چکیده مقاله

در آخر هم این رو به شما بگم که اگر می خواید وارد عرصه سئو و تولید محتوا بشید,دست کم نیاز به یک سال کار مداوم و تجربه هست و تنها با کلاس و فیلم های آموزشی که دقیقا همین حرف های ما رو میزنن نیست!بدون تجربه شما هیچ کاری نمی تونید انجام بدید و اصلا امکان این رو ندارید که قیمت بدید,چون تا حالا کاری انجام ندادید و سختی و زمان کار دستتون نیست.برای شروع, بهتر هست آموزش های رایگان مارو دنبال کنید و برای خودتون سایت بزنید.همین کارها رو روی سایتی که زدید انجام بدید و نتیجه رو ببینید و تحلیل کنید.


اگه نتونید آنالیزور خوبی باشید,قطعا شانسی برای سئو کار شدن هم ندارید.سایت های انگلیسی زبان زیادی هستن که مقاله های مفیدی رو درباره سئو قرار میدن که حتما باید بخونید.سعی کنید روی زبان انگلیسی خودتون کار کنید که برای لینک سازی و آپدیت بودن به دردتون میخوره.خسته هم نباشید :)
 


محتوای مرتبط


ثبت نظر


دیدگاه شما

شهلا رمضانی

1399/08/04

واقعا عالی بود. فقط ببخشید شما کلاس تولید محتوا هم دارید؟ کرج هستم

ادمین

1399/08/08

سلام. خوشحالم که براتون مفید بوده. خیر کلاس آموزشی در حال حاضر نداریم