تقویم محتوا چیست؟

دلارام لوایی 1402.10.05 494 0 0

همه افراد موفق در زمینه‌های  کاری و تحصیلی و ... روی اهمیت برنامه‌ریزی و تعیین استراتژی برای کسب موفقیت تاکید دارند و برنامه ریزی را اصلی‌ترین دلیل موفقیت خود می‌دانند.
در کسب و کار آنلاین و اداره سایت هم درست مثل هر حوزه دیگری برای رسیدن به موفقیت، داشتن برنامه‌ای دقیق و اجرای آن، بسیار مهم است.
تقویم محتوا برنامه‌ای زمان‌بندی شده و منظم است که ما در آن مواردی مانند زمان و موضوع تولید محتوا، انتشار محتوا، فعالیت‌های تبلیغاتی و به طور کلی همه امور مربوط به دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی محتوایی را تعیین می‌کنیم. اما این برنامه ریزی بر چه اساسی صورت می‌گیرد؟ پاسخ ساده است طبق استراتژی کلی تعیین شده.
به عبارت دقیق‌تر، تقویم محتوایی مشخص می‌کند که بر اساس استراتژی تعیین شده، روند تولید محتوا چگونه باشد و موضوعات خود را چگونه تعیین کنیم. علاوه بر این تقویم محتوا، زمان انتشار این محتواها را نیز برای ما مشخص می‌کند.

مطالعه بیشتر : چگونه از ابزارهای هوش مصنوعی برای تولید محتوا استفاده کنیم؟

یک تقویم محتوا باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ 

اگرچه هر کسب و کار و هر سایتی، اولویت‌ها و زمینه کاری منحصر به‌ فرد خودش را دارد، اما تقویم محتوا یک سری ویژگی‌های عمومی دارد. به عبارت دیگر، تمام تقویم‌های محتوا، برای کارایی مناسب باید شامل خصوصیاتی عمومی باشند. در ادامه این ویژگی‌های عمومی را با هم مرور می‌کنیم.
اول این که تمام تقویم‌های محتوایی باید بر اساس استراتژی کلی تنظیم شوند. ممکن است برخی اوقات، ارائه محتوایی در دوره زمانی خاصی، بازدیدکنندگان زیادی را برای ما به ارمغان بیاورد، اما این موضوع نباید باعث نادیده گرفتن استراتژی بلند مدت سازمان شود.
مدت زمان تقویم محتوا باید با دوره زمانی کاری و مالی سایت یکسان باشد. برای مثال اگر مدت زمانی که یک استراتژی برای اجرا شدن نیاز دارد شش ماه باشد، باید تقویم محتوا هم به صورت شش ماهه تنظیم شود. 
نکته بعدی در مورد بازه زمانی تقویم محتوا، توجه به اتفاقات ویژه و مهم است. برای مثال، اگر شما یک سایت فروشگاهی دارید، باید در تنظیم تقویم محتوا به مواردی مثل، عید نوروز، شب یلدا، بلک فرایدی، شروع سال تحصیلی و ... توجه ویژه‌ای داشته باشید.
مورد بعدی هم انعطاف تقویم محتواست. درچند سطر قبل به تاثیر محتواهای خاص در دوره‌های زمانی ویژه اشاره کردیم. گاهی اوقات اتفاقاتی پیش‌بینی نشده رخ می‌دهد که استفاده درست از جو ایجاد شده می‌تواند زمینه‌ساز پیشرفت کسب و کار ما باشد. اگرچه این گونه موارد نباید باعث نادیده گرفتن استراتژی کلی سایت شود اما نمی‌توان به سادگی قید بازدیدهایی را زد که بر اساس ترندهای روز برای ما ایجاد می‌شود. در نتیجه تقویم محتوا علاوه بر دنبال کردن استراتژی کلی، باید قابلیت انعطاف مناسبی برای استفاده کردن از این فرصت‌ها در اختیار ما قرار دهد و به قول معروف حالتی شناور داشته باشد.

تقویم محتوا شامل چه بخش‌هایی است؟ 

تقویم محتوا با توجه به کارکرد و هدف خود، باید شامل مواردی خاص باشد. ما باید در طراحی تقویم محتوایی برخی آیتم‌ها را به صورت قطعی مشخص کنیم. در این بخش به معرفی آیتم‌های اساسی تقویم محتوا خواهیم پرداخت.

موضوعات 

اولین قدم در طراحی تقویم محتوایی، تعیین موضوعاتی است که تا مدتی معین به آنها نیاز داریم. موضوعات بر اساس استراتژی کلی ما برای کسب و کارمان مشخص می‌شود. برای مثال اگر یکی از برنامه‌های کلی ما ارائه محصولی جدید در بازار است، باید بخشی از موضوعات سایت‌مان را به معرفی این محصول و انواع آن، بیان کارکردهای این محصول، مزایای استفاده از این محصول در مقایسه با محصولات مشابه و ... اختصاص بدهیم.

دسته بندی موضوعات 

پس از تعیین موضوعات مورد نیاز، باید به دسته بندی این موضوعات بپردازیم تا بتوانیم برنامه منظمی را تنظیم کنیم.

نوع محتوا 

برای داشتن یک تقویم محتوا مناسب، باید نوع محتوای مورد نیازمان را مشخص کنیم. انواع مختلفی از محتوا، مانند محتوای بلاگی، محتوای پیج لندینگ، محتوای پیج کتگوری، محتوای رپورتاژ آگهی و ... وجود دارد. ما باید در تقویم محتوایی خود، نوع محتوای مورد نیاز را مشخص کنیم. حتی برخی از سایت‌ها ترجیح می‌دهند که مواردی مثل تعداد عکس‌ها یا تیترهای اساسی محتوا را هم مشخص کنند.

یک تقویم محتوا مناسب

کلمات کلیدی ، هشتگ و عنوان 

بخش دیگری که باید در تقویم محتوا به آن توجه کنیم، بخش کلمات کلیدی و هشتگ و عنوان است. این آیتم جزو مواردی است که بسیاری از افراد و سایت‌ها آن را نادیده می‌گیرند.

زمان بندی 

پس از مشخص کردن موارد بالا، باید زمان انتشار محتواهای خود را مشخص کنیم. یک تقویم محتوا باید قطعا شامل زمان‌بندی هم باشد. زمان انتشار محتوا بر اساس عواملی مثل اتفاقات خاص، یلدا و همچنین زمان‌بندی کلی و استراتژی‌های سایت مشخص می‌شود.

افراد مسئول 

از دیگر آیتم‌هایی که باید در تقویم محتوا تعیین کرد، افراد مسئول است. یعنی این که ما پس از تعیین موضوع و نوع محتوا، باید مشخص کنیم که چه افرادی وظیفه تولید این محتوا را به عهده دارند.

تعیین پلتفرم 

از آیتم‌های اساسی که باید در  تقویم محتوا مشخص شود، پلتفرم انتشار محتواست. این مورد هم بر اساس استراتژی تبلیغاتی، هم موضوع و هم نوع محتوا تعیین می‌شود. 

مطالعه بیشتر : آموزش 0 تا 100 تولید محتوا به صورت کاملا رایگان

مراحل طراحی تقویم محتوا چیست؟ 

در این بخش به معرفی مراحل اصلی طراحی تقویم محتوا خواهیم پرداخت. اگرچه اصول رسمی و غیر قابل تغییری برای این کار وجود ندارد، اما تجربه نشان داده که طی کردن این مراحل به ما در تنظیم یک تقویم محتوا مناسب کمک می‌کند.

مراحل طراحی تقویم محتوا

گام اول: هدف گذاری 

برای طراحی یک تقویم محتوا، شما پیش از هر چیز دیگری باید بدانید که هدف کلی شما از تولید و انتشار محتوا چیست. در حقیقت این عامل است که باقی آیتم‌های تقویم محتوا را به شکلی هدفمند مشخص خواهد کرد.

گام دوم: جامعه هدف را مشخص کنید.

برای این که بتوانید آیتم‌هایی مثل نوع محتوا یا کلمات کلیدی، عنوان و ... را تعیین کنید، باید جامعه هدف شما مشخص باشد.

گام سوم: تعیین پلتفرم 

تعیین پلتفرم از آیتم‌هایی است که یک تقویم محتوا مناسب بایدبه آن بپردازد. بهتر است برای پلتفرم‌های متفاوت، تقویم‌های محتوایی مخصوص طراحی کنیم. البته بسیاری از سایت‌ها تنها از یک تقویم برای این موضوع استفاده می‌کنند. استفاده از یک یا چند تقویم محتوا، بستگی به حجم فعالیت شما دارد.

گام چهارم: تعیین زمان بندی 

شما علاوه بر تعیین زمان انتشار محتوا، باید مواردی مثل زمان تولید محتوا، زمان بررسی محتوا و حتی زمان احتمالی مورد نیاز برای بازنویسی و ادیت محتوا را تعیین کنید. البته ددلاین نهایی این فرایند، زمان انتشار محتوا خواهد بود.

گام پنجم: تیم خود را از روند کار آگاه کنید.

یکی از بهترین کارها برای اجرای موفق تقویم محتوا، بالا بردن آگاهی تیم تولید محتوا، از روند کار و هدف کلی طراحی تقویم است. این موضوع باعث می‌شود تا هماهنگی بیشتری میان تیم وجود داشته باشد و البته نظرات مفید اعضای تیم هم در تقویم اعمال شود.

گام ششم: تقویم محتوایی خود را پر کنید.

پس از انجام دادن موارد قبلی، شروع به پر کردن آیتم‌های تقویم محتوا کنید. آیتم‌های تقویم محتوا را در بخش قبل بررسی کردیم، البته این موارد می‌تواند با توجه به نیاز یا اولویت‌های شما تغییر کند.

ابزارهای آنلاین برای طراحی تقویم محتوا 

تکنولوژی توانسته جای خود را‌ در همه چیز، حتی در طراحی تقویم محتوا هم باز کند و با ارائه ابزارهایی جذاب فرایند تنظیم تقویم محتوا را بسیار ساده‌تر کند. در این بخش به معرفی چند ابزار آنلاین و مفید برای طراحی تقویم محتوا خواهیم پرداخت.

لوملی Loomly

این ابزار می‌تواند نیازهای شما را در حوزه طراحی تقویم محتوا به خوبی برآورده کند. لوملی شامل مواردی مانند:
•    مدیریت محتوا
•    زمان انتشار
•    تحلیل محتوا
•    محیط کار گروهی 
و... است. لوملی امکان به نمایش گذاشتن پست‌های اولیه را فراهم می‌کند. شما از این طریق می‌توانید نمونه‌های اولیه خود را در معرض دید همکاران‌تان قرار دهید و با دریافت نظرات آن‌ها، تغییرات لازم را اعمال کنید. یکی از معایب این محیط هزینه ماهیانه آن است که ۲۵ دلار در ماه است.

لوملی Loomly

ترلو Trello

ترلو از جمله پرکاربردترین ابزارهای تقویم محتواست که یک دید کلی و منظم،‌از کارهایی که باید انجام شود، موارد در دست اقدام و موارد انجام شده در اختیار گروه قرار می‌دهد. همچنین شما امکان ایجاد لیست‌هایی جدید را در محیط ترلو دارید.
این محیط امکان ثبت ایده‌های شما را نیز فراهم می‌کند و امکان تخصیص کارها به افراد مختلف گروه را نیز ایجاد می‌کند.
ترلو جزو محبوبترین محیط‌های کاری شرکت‌های کوچک و استارت آپی‌ محسوب می‌شود.

ابزار Sproutsocial، ابزاری گران و جذاب

مهم‌ترین ویژگی این ابزار علاوه بر تنظیم تقویم محتوا، امکان انتشار محتوا به صورت خودکار در زمان تعیین شده توسط شما است.
یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب این ابزار این است که با تجزیه و تحلیل شبکه‌های اجتماعی شما، محتواهای خاص را در زمانی که مخاطب بیشترین تعامل را با صفحه شما دارد، منتشر می‌کند. 
هزینه استفاده از این ابزار، ماهیانه ۸۹ دلار است.


محتوای مرتبط


ثبت نظر


دیدگاه شما

در حال حاضر دیدگاهی برای این محتوا ثبت نشده است