قیمت‌‌گذاری پروژه‌های سئو به چه صورت انجام می‌گیرد؟

دلارام لوایی 1402.09.25 339 1 1

در حال حاضر تعداد زیادی از افراد، مخصوصا فعالان در زمینه کامپیوتر و اینترنت با مفهوم سئو آشنا هستند و صاحبان کسب و کار نیز سئو را به خوبی می‌شناسند و می‌دانند که با استفاده از سئو می‌توانند سایت خود را بهینه کرده، بازدید سایت را افزایش داده و از این طریق درآمد حاصل از سایت را نیز بالا ببرند.
در واقع میزان سرمایه گذاری بر سئوی سایت، جز هزینه‌هایی است که در آینده می‌تواند افزایش درآمد را به همراه داشته باشد و هزینه اولیه را جبران کند. بسیاری از صاحبان کسب و کارهای اینترنتی با این که با مفهوم سئو آشنا هستند اما درباره هزینه‌های مربوط به سئو سایت اطلاعات زیادی ندارند. 
ممکن است در هنگام پرسیدن درباره هزینه انجام سئو، قیمت دقیقی به شما داده نشود و پاسخ دقیقی در این باره نشنوید که این پاسخ کاملا طبیعی است، چون تعرفه سئو به عوامل زیادی بستگی دارد و هرگز یک قیمت ثابت ندارد. 
اما شاید برای شما این پرسش پیش آمده باشد که قیمت پروژه سئو به چه عواملی بستگی دارد و چرا گاهی تفاوت قیمت بسیاری زیادی در زمینه هزینه انجام سئو وجود دارد. در ادامه این مطلب به بررسی عوامل موثر در هزینه‌های انجام سئو می‌پردازیم. 

بیشتر بخوانید :‌ روش های افزایش فروش در سایت های فروشگاهی

روش‌های مختلف قیمت‌گذاری سئو

وقتی صحبت از سئوی یک سایت می‌شود ممکن است گمان کنیم سئو یک عمل آسان و یک وجهی است و به راحتی انجام می‌شود. اما سئوی سایت بسیار گسترده و متنوع است و شامل: بهینه سازی فایل‌ها برای بارگذاری در سایت، اصلاح حجم عکس‌ها و صفحات، اصلاح ساختار URL ها، آنالیز رقبا، آنالیز سرچ کنسول، سئو کردن محتواها، ساخت بک‌لینک‌ها، صفحه سازی برای لندینگ‌های مهم، امنیت سایت، لینک بیلدینگ و بسیاری دیگر از فعالیت‌های مربوط به بهینه سازی سایت می باشد.
 به دلیل همین گستردگی و تنوع بالای کار در زمینه سئو و تنوع سایت‌ها و پروژه‌های مختلف، هزینه انجام سئو بسیار متفاوت می‌شود. 
در ادامه سه عامل مهم و موثر در قیمت پروژه سئو را با هم بررسی می‌کنیم:

بر اساس تعداد کلمات کلیدی:

یکی از رایج‌ترین روش‌ها در میان سئوکاران و کارفرماها، سئو بر اساس تعداد کلمات کلیدی است. در ابتدا کارفرما یک لیست کامل از تعداد کلمات کلیدی مورد نظر خود را مشخص کرده و به سئوکار سایت تحویل می‌دهد؛ تا بر اساس آن کلمات، سئوکار، سایت را سئو کرده و آن را به رتبه‌های بالاتری برساند. 
قیمت‌گذاری پروژه بر اساس تعداد کلمات کلیدی معایبی نیز دارد برای مثال موفقیت سایت ما تنها در گرو رتبه بالا در گوگل نیست. ممکن است با تلاش فراوان بتوانیم در کوتاه مدت رتبه بالایی در اینترنت کسب کنیم اما، اگر کسب و کارمان را از طریق فعالیت‌های مرتبط گسترش ندهیم، ممکن است در مدت کوتاهی رتبه خوب خود در گوگل را نیز از دست بدهیم. 
علاوه بر این، هیچ سئوکار حرفه‌ای نمی‌تواند موفقیت یک پروژه را در کسب رتبه بالا تضمین کند. یک سئوکار حرفه‌ای می‌داند که به همان میزان که احتمال موفقیت و کسب رتبه بالا وجود دارد، احتمال شکست نیز وجود دارد و به همین دلیل هرگز نمی‌توان رتبه بالایی را برای سایت تضمین کرد.

تاثیر تعداد کلمات کلیدی بر تعیین قیمت سئو وب سایت

بر اساس میزان فروش:

یکی از جذاب‌‌ترین روش‌ها برای قیمت گذاری هزینه سئو، بر اساس میزان فروش است. ویژگی این قیمت‌گذاری در این است که هزینه دریافت شده توسط سئوکار، کاملا بر اساس میزان فروش و رشد واقعی کسب و کار هست. در ابتدای شروع پروژه با برنامه‌های خاصی می‌توان فروش فعلی و آمار بازدید سایت را مشخص کرد و بعد از آن، با توجه به میزان بازدید سایت اهداف بلند مدت را برای فروش سایت مشخص کرد.
تعیین هزینه بر اساس میزان فروش سایت، روشی منصفانه و کاملا مبتنی بر واقعیت است که بسیاری از کارفرماها و سئوکاران به همین دلیل از آن استقبال می‌کنند.

بر اساس خدمات:

در دو روش قبلی ممکن است که اگر سئوکار نتواند فروش را به میزان مورد نظر برساند  و هم‌چنین نتواند سایت را در مدت زمان معلوم شده به رتبه مورد نظر برساند، ممکن است طبق قرارداد هزینه‌ای را دریافت نکند، اما در روش تعیین هزینه سئو بر اساس خدمات، این موارد به ندرت به وجود می‌آید و در ابتدای پروژه، سئوکار تمام فعالیت‌های مورد نیاز برای سئو سایت را لیست کرده و قیمت آن را مشخص می‌کند.

علاوه بر این سه مورد که جزو محبوب‌ترین روش‌های تعیین قیمت پروژه سئو هستند، در ادامه به بررسی چند عامل دیگر در قیمت می‌پردازیم که ممکن است در نگاه اول متوجه اهمیت این مسائل در تعیین قیمت نشده باشیم:

حجم فعالیت مورد نیاز در سایت مورد نظر:

ممکن است در شروع یک پروژه سایت مورد نظر، از قبل نقاط قوتی در زمینه سئو داشته باشد و نیاز به تغییرات زیادی نداشته باشد و برعکس ممکن است که یک سئو کار مجبور باشد یک سایت بسیار سطح پایین را، از صفر تا صد سئو کند. طبیعتا این مسئله نیز در قیمت تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

تاثیر حجم فعالیت بر قیمت خدمات سئو وب سایت

نوع سایت :

هم‌چنین نوع سایت مورد نظر نیز در هزینه پروژه سئو تاثیرگذار خواهد بود. برای مثال در برخی زمینه‌ها رقبایی با سایت‌هایی بسیار قوی وجود دارند که در این صورت سئوکار باید زمان و انرژی بیشتری را صرف کلمات کلیدی کرده و بالا آوردن رتبه سایت کند. و برعکس اگر سایت مورد نظر رقبای بسیاری نداشته باشد و بالا آوردن رتبه سایت راحت‌تر باشد، سئوکارهزینه کم‌تری را دریافت خواهد کرد.

آمار ورودی گوگل:

یکی دیگر از عواملی که کارفرما برای پرداخت هزینه به سئوکار در نظر می‌گیرد، آمار ورودی سایت و در واقع میزان بازدید از سایت است که این روش نیز، روش بسیار خوبی نیست زیرا ممکن است در ماه‌های ابتدایی یک پروژه میزان ورودی به سایت اهمیت بالایی داشته باشد اما پس از مدتی که سایت یک ثبات نسبی پیدا کرد، ورودی گوگل نمی‌تواند یک هدف و چشم انداز مهم برای سایت باشد و تضمینی بر فروش و درآمد بیشتر نیز، نیست.

جمع‌بندی

به دلیل گستردگی دامنه فعالیت‌ها در سئو، راه‌های بسیار زیادی برای تعیین قیمت پروژه سئو وجود دارد. کارفرماها و سئوکاران مختلف با توجه به معیارها و برآیند هزینه‌ها، می‌توانند روش مورد علاقه خود را برای تعرفه سئو در نظر بگیرند.
سه مورد از مهم‌ترین عوامل موثر بر تعیین هزینه پروژه سئو، شامل هزینه بر اساس کلمات کلیدی، هزینه بر اساس خدمات و هزینه بر اساس میزان فروش سایت است. این سه مورد معمولا در میان کارفرماها و سئوکاران محبوبیت بیشتری دارد اما ممکن است هر کدام معایبی نیز داشته باشند.
علاوه بر این، عوامل بسیار زیاد دیگری نیز ممکن است در تعیین هزینه سئو سایت تاثیر گذار باشند که یکی از مهم‌ترین عوامل، نوع سایت مورد نظر شامل سایت فروشگاهی، علمی و ... است.
 


محتوای مرتبط


ثبت نظر


دیدگاه شما

همت پور

1402/09/28

سلام خداخیرتون بده که یه مقاله کامل برای قیمت گذاری پروژه های سئو نوشتین برای کسایی مث من که سردرنمیاریم خیلی کمکه ممنونم.

ادمین

1402/09/28

خیلی ممنون از لطفتون