موبایل شما را خنگ یا فراموشکار نمی کند!

سی یو وب 1400.06.17 1204 0 0

فناوری دیجیتال در همه جا وجود دارد. ما در 20 سال گذشته به طور فزاینده ای به تلفن های هوشمند و رایانه ها متکی بوده ایم .
عقل ما می گوید که اتکای بیش از حد به فناوری ممکن است از توانایی ما در به خاطر سپردن و تمرکز کم کند. در واقع ، اینها مهارت‌های شناختی مهمی هستند. با این حال ، ترس از این که فناوری جایگزین این مهارت ها شود ممکن است به خوبی تفهیم نشده باشد.

فناوری جامعه را تغییر می دهد
سقراط ، که بسیاری او را پدر فلسفه می دانند ، عمیقا نگران بود که چگونه فناوری نوشتن بر جامعه تأثیر می گذارد. از آنجا که سنت شفاهی ارائه سخنرانی ها به میزان خاصی به حفظ نیاز دارد ، او نگران بود که نوشتن نیاز به یادگیری و حفظ را از بین ببرد.

افلاطون به نقل از سقراط معروف نوشت :
اگر مردان این را بیاموزند ، فراموشی در روح آنها کاشته می شود. آنها دیگر از تمرین حافظه خودداری خواهند کرد زیرا بر آنچه نوشته شده است تکیه می کنند و چیزها را نه از درون خود ، بلکه با استفاده از علائم خارجی به یاد می آورند.


این قسمت به دو دلیل جالب است. اولا ، این نشان می دهد که یک بحث بین نسل های قدیم و جدید در مورد تأثیر فناوری ها بر توانایی های شناختی نسل های آینده وجود داشته است و هنوز این بحث وجود دارد و برخی ها، تلفن و کامپیوتر ها را قاتل مهارت های شناختی می‌دانند.
دوما، علیرغم نگرانی های سقراط ، بسیاری از ما هنوز می توانیم اطلاعات را در صورت لزوم به حافظه بسپاریم. فناوری نیاز به برخی از عملکردهای شناختی را کاهش داده است ، نه توانایی ما در اجرای آنها.
ضعف شدن حافظه و مهارت های شناختی
علاوه بر ادعاهای رسانه های عمومی ، فناوری دیجیتال می تواند منجر به ضعف حافظه ، توجه یا عملکرد اجرایی شود . با بررسی یافته های تجربی تقریبا این ادعاها رد می‌شود.
بررسی شواهد نشان می دهد که اثرات نشان داده شده موقتی بوده و نه بلند مدت. به عنوان مثال ، در یک مطالعه برجسته که میزان وابستگی افراد به اشکال خارجی حافظه را مورد بررسی قرار داده بود ، احتمال کمی وجود داشت که شرکت کنندگان بخشی از اطلاعات را به خاطر بسپارند وقتی به آنها گفته شد این اطلاعات در رایانه ذخیره می شود و به آنها دسترسی دارند. از سوی دیگر ، هنگامی که به آنها می گفتند اطلاعات ذخیره نمی شوند ، اطلاعات را بهتر به خاطر می آوردند.
هنگامی که فناوری در دسترس بود ، مردم به آن تکیه می کردند ، اما زمانی که در دسترس نبود ، مردم هنوز قادر به یادآوری کامل بودند. به این ترتیب ، نتیجه گیری عجولانه خواهد بود که فناوری توانایی یادآوری ما را مختل می کند.
علاوه بر این ، تأثیر فناوری دیجیتال بر شناخت می تواند به دلیل انگیزه افراد باشد ، نه فرآیندهای شناختی آنها. در واقع ، فرآیندهای شناختی در زمینه اهدافی عمل می کنند که ممکن است انگیزه های ما برای آنها متفاوت باشد . به طور مثال ، هرچه برای انجام کاری انگیزه بیشتری داشته باشیم ، توجه و تمرکز ما بیشتر است.
در واقع اگر یک کار مهم یا جذاب باشد ، تلفن های هوشمند توانایی افراد را در انجام آن تضعیف نمی کند.
تغییر مهارت های شناختی
برای استفاده از فناوری دیجیتال ، فرایندهای شناختی داخلی کمتر روی ذخیره و محاسبه اطلاعات تمرکز می کنند. در عوض ، این فرایندها اطلاعات را به فرمت هایی تبدیل می کند که می توانند بر روی دستگاه های دیجیتال بارگذاری شوند-مانند عبارات جستجو-و سپس بارگذاری مجدد و تفسیر شوند. این نوع تخلیه شناختی مانند این است که مردم به جای اینکه اطلاعات خاصی را به حافظه بلند مدت بسپارند ، روی کاغذ یادداشت می کنند یا وقتی کودکان از دست خود برای شمارش کمک می کنند.
تفاوت اصلی این است که فناوری دیجیتال به ما کمک می کند مجموعه های پیچیده ای از اطلاعات را به طور موثرتر و کارآمدتری نسبت به ابزارهای آنالوگ ذخیره کنیم ، و این کار را بدون از دست دادن دقت انجام می دهد. یک مزیت مهم این است که ظرفیت شناختی ذهن از انجام وظایف تخصصی مانند به خاطر سپردن قرار ملاقات رهایی می یابد و برای کارهای دیگر آزاد می شود. این به نوبه خود به این معنی است که ما می توانیم از نظر مهارتی بیشتر از آنچه قبلاً می توانستیم انجام دهیم.
به این ترتیب ، لازم نیست فناوری دیجیتال به عنوان رقابت با مهارت های شناختی ذهن ما تلقی شود. در عوض ، با تکمیل توانایی ما برای انجام کارها ، مهارت های ما را تکمیل می کند.
 


محتوای مرتبط


ثبت نظر


دیدگاه شما

در حال حاضر دیدگاهی برای این محتوا ثبت نشده است