نرخ کلیک (CTR) چیست

سی یو وب 1399.09.11 1536 1 0

نرخ کلیک یا CTR یکی از معیارهایی است که در بهینه سازی و سئو سایت به آن توجه می شود و بهبود آن می تواند به رشد سایت، افزایش ترافیک و بهبود جایگاه صفحات سایت شما در نتایج گوگل کمک کند. بنابراین در این مقاله قصد داریم به معرفی CTR بپردازیم و شما را با تاثیر آن و روش های افزایش نرخ کلیک آشنا کنیم.

نرخ کلیک ( Click-Through Rate (CTR چیست؟

قبل از اینکه وارد جزییات شویم ابتدا باید بدانیم نرخ کلیک چیست. نرخ کلیک، نسبت تعداد افرادی است که روی یک لینک، کلیک می کنند به تعداد دفعات نمایش آن در نتایج جستجو. این نسبت را می توانید در کنسول جستجو گوگل برای هر کلمه مشاهده کنید.

روش محاسبه نرخ کلیک سایت ها


CTR = click / impersion  * 100%
 

نمایش نرخ کلیک در سرچ کنسول گوگل
 
همه ما می دانیم که جایگاه 1 در نتایج جستجو از همه بهتر است. چرا ؟ زیرا بیشترین نرخ کلیک را دارد. اما طی سال های اخیر به دلیل وجود قطعه های برجسته، تبلیغات پولی و گراف های دانش، از میزان نرخ کلیک ارگانیک کاسته شده است. 
در حال حاضر تنها کسب رتبه برتر کافی نیست. شما باید افراد را مشتاق کنید تا بر روی لینک شما کلیک کنند. در ادامه به این موضوع می پردازیم که چگونه نرخ کلیک سایت را افزایش دهیم.

تاثیر نرخ کلیک بر سئو سایت

نرخ CTR، به طور مستقیم از عوامل رتبه بندی و سئو نیست، اما هر چه نرخ کلیک بیشتر باشد، به معنی آن است که برای آن کلمه کلیدی محتوای مناسب تری در اختیار کاربر قرار داده اید و این امر باعث بهتر شدن جایگاه شما خواهد شد. به عبارت دیگر، نرخ کلیک بالاتر نشانه محبوبیت شماست و هر چه محبوبیت سایت شما بیشتر باشد، رتبه بهتری کسب خواهید کرد.

جالب این جاست که اگر شما در جایگاه های بهتری در نتایج گوگل قرار داشته باشید، احتمالا با افزایش نرخ CTR هم مواجه خواهید بود. به این ترتیب رابطه نرخ کلیک و جایگاه صفحه سایت را می توان رابطه ای دو سویه دانست که کاملا بر یکدیگز تاثیرگذارند.

نرخ کلیک ارگانیک در حال کاهش است

اول از همه مهم است بدانید اهمیت لینک 1 در نتایج گوگل کمتر شده.
بر اساس  Ignite Visibility ، میزان نرخ کیک سایت ها، از 27 تا 30 درصد چند سال پیش به 20 درصد کاهش پیدا کرده است. در سال 2016 اگر شما در رتبه نخست بودید، انتظار CTR بسیار بالایی داشتید.اما از سال 2017 شاهد کاهش نرخ کلیک هستیم. شکل زیر بر اساس بررسی 5000 کوئری جستجو  بدست آمده است.

 گزارش نرخ کلیک در سال 2017
ویژگی های جدید اضافه شده به نتایج گوگل مانند تبلیغات پولی، گراف دانش، خبرمایه (feed) های خرید، به عنوان اصلی ترین دلایلی هستند که نرخ کلیک را کاهش داده اند.
آنها برای جلب توجه کاربران، با نتایج ارگانیک رقابت می کنند. فضای بالای صفحه نتایج جستجو، به این گونه نتایج تعلق دارد.

 

این مطلب را از دست ندهید: 

 

مقایسه صفحه نتایج جستجو گوگل 2018 و 2020

تصویر زیر در سال 2018 به شکل زیر بود. 4 نتیجه تبلیغاتی در بالا، سمت راست نیز نتایج گرافیکی برای خرید نمایش داده می شوند.

نتایج جسجو گوگل
حالا صفحه نتایج جستجو در سال 2020 را ببینید:

نتایج جستجو در سال 2020اول اینکه تعداد نتایج برای این کوئری بسیار بیشتر شده است. همچنین نقشه محل فروش این محصول و گزینه افراد همچنین می پرسند نیز اضافه شده است.
 

چگونه نرخ کلیک را افزایش دهیم

بنابراین تا اینجا متوجه شدیم که صرفا قرار گرفتن در لینک اول ارگانیک به معنی دریافت بیشترین کلیک نیست و باید کمی جذابیت ایجاد کنید تا کاربر مشتاق شود روی لینک شما کلیک کند.  برای این منظور از 7 روش پیشنهادی که در ادامه به شما می گوییم استفاده کنید.

7 روش افزایش نرخ CTR:

1- نوشتن عنوان جذاب و واضح

عنوان شما چیزی است که کاربر در نتایج جستجو می بیند. شما باید یک عنوان برنده بنویسید که توجه کاربر را جلب کند و باعث شود روی لینک شما کلیک کند. اما توجه کنید عنوان شما فریبنده یا گمراه کننده نباشد. با کمک استراتژی های کپی رایتینگ ، شما می توانید عناوین جذاب بنویسید.

برخی از مهمترین اقدامات
مطابقت با هدف : عنوان باید مطابق با محتوای صفحه باشد و با هدف کاربر از جستجو نیز مرتبط باشد.
کلمه کلیدی هدف:  سعی کنید کلمه کلیدی را در عنوان محتوای خود بگنجانید. این کار هم به کاربر و هم موتور جستجو کمک می کند.
از قالب بندی مناسب استفاده کنید: استفاده از پرانتز، علامت سوال، ایموجی و خط تیره، خوانایی عنوان را افزایش داده و آن را چشمگیرتر می کند.
استفاده از اعداد و صفات تفضیلی: استفاده از کلماتی مثل بهترین، شگفت انگیز، عالی و غیره بدون فریبنده بودن، جذابیت عنوان را افزایش میدهند.

نکته حرفه ای

برای انتخاب عنوان، عناوین رقبا در صفحه نتایج را مشاهده کنید، آنها را تکرار نکنید و عنوانی جامع تر و جذاب تر بنویسید.

2- روی کلمات کلیدی طولانی (long tail) کار کنید.

عبارت های جستجو با بیش از سه یا چهار کلمه را عبارت کلیدی طولانی یا لانگ تیل می نامیم.
این کوئری های جستجو، کاملا متمرکز و مشخص هستند. برای مثال اگر کسی عبارت "سئو" را جستجو کند، شما هرگز نمی دانید چه چیزی در ذهنش است. دنبال دوره های آموزش سئو است، می خواهد سایتش را سئو کند و یا به دنبال ابزار رایگان سئو است.
عموما نرخ CTR برای عبارات کلی، پایین است، زیرا هدف کاربر از جستجو نا مشخص است.
حالا این را با عبارت "دوره آنلاین سئو برای مبتدیان" مقایسه کنید. در این جا کاملا مشخص است که فرد به دنبال دوره سئو برای شروع یادگیری است. برای این عبارت شما می توانید یک محتوای کاملا هدفمند تولید کنید. شما باید راجع به مبانی سئو برای فرد مبتدی بنویسید. 
هنگامی که شما چنین محتوایی بنویسید، قطعا کاربر روی آن کلیک خواهد کرد، زیرا همان چیزی است که به دنبال آن می گردد. 
به این ترتیب لینک شما، کلیک بیشتری دریافت می کند و نرخ کلیک ارگانیک شما افزایش می یابد.

3- متادیسکریپشن قدرتمند بنویسید.

اول به این نکته توجه کنید که اگر برای محتوای خود متا دیسکریپشن ننویسید، خود گوگل از میان محتوای شما، توضیحاتی را به کاربر نشان می دهد، بنابراین ننوشتن متا دیسکریپشن کوتاه و بدرد نخور بهتر از نوشتن آن است.
اما نوشتن یک متادسکریپشنی که روی آن فکر کرده اید، قطعا نرخ کلیک شما را افزایش خواهد داد. گوگل صراحتا اعلام کرده که متا دیسکریپشن در الگوریتم های رتبه بندی در نظر گرفته نمی شود، اما عملکرد کاربر و کلیک روی لینک شما به دلیل داشتن توضیحات خوب، قطعا در رتبه بندی سایت شما تاثیر خواهد داشت.
این همان استفاده ما از نوشتن توضیحات متای خوب است: هدایت رفتار مطلوب کاربر.

چگونه متادسکریپشن تعاملی با هدف افزایش نرخ کلیک بنویسیم؟

تمرکز بر هدف از جستجو: توصیفی بر اساس هدف کاربر از جستجو بنویسید تا نیاز او را برطرف کند. اگر می خواهد راجع به بهترین اتومببیل 1000 سی سی اطلاعات کسب کند، یک توضیح متا بنویسید که دقیقا همان ایده را منتقل کند.
کلمه کلیدی را در آن بگنجانید: هرچند موتورهای جستجو ممکن است آن را نادیده بگیرد، اما کاربر به دنبال دیدن کلمه کلیدی در توضیحات است و با دیدن آن وسوسه می شود که روی لینک کلیک کند.
از کلمات تعاملی استفاده کنید: استفاده از کلمات قدرتمند در توضیحات متا در کاربر ایجاد کنجکاوی می کند و او را وادار به کلیک می کند، کلماتی مانند رایگان، فوری، تصویر، برای شما و غیره جادویی عمل می کنند. نیازی به گفتن نیست که محتوای صفحه شما باید آنچه را که در متا توضیح داده اید، ارائه دهد، در غیر اینصورت کاربر از آن خارج می شود.
ارائه داده ها و حقایق: در صورت امکان یک دیتای واقعی را در آن بگنجانید. این باعث می شود داستان شما قانع کننده باشد. به عنوان مثال "بیش از 100،000 واحد فروخته شده" یا "بیش از 1 میلیون بار بازدید" به عنوان یک اعتبار مهم عمل می کند.

نکته حرفه ای

درست مانند عناوین، تجزیه و تحلیل توضیحات متای رقبای برتر، نیز به همان اندازه مهم است. به این فکر کنید که چطور برتری خود را نسبت به آنها در توضیحات نشان دهید.

4- URL های توصیفی ایجاد کنید

URL کمک می کند اعتماد کاربر افزایش پیدا کند. با یک نگاه سریع به نام شرکت و مشاهده کلمه کلیدی در URL در کاربر اعتماد ایجاد می شود.
ساختار URL کمک می کند تا با مشاهده یک قطعه، آن را بهتر درک کنند. این سوال برای خیلی ها وجود دارد که از نظر سئو، URL فارسی موثرتر است یا انگلیسی. جان مولر به این سوال پاسخ داده و گفته عملا هیچ تفاوتی وجود ندارد. اما اگر فکر می کنید نوشتن URL فارسی، هنگام به اشتراک گذاری برای شما دردسر ساز است، می توانید از کوتاه کننده های لینک استفاده کنید.

ایجاد URL خوب

 استفاده از کلمه کلیدی در URL : کلمه کلیدی اصلی خود را در URL قرار دهید.
واضح بنویسید: در URL خود توضیح واضح بنویسید که برای کاربر انسانی قابل درک باشد.
کوتاه باشد: تا جای ممکن طول URL خود را کوتاه نگه دارید.
استفاده از breadcrumb: استفاده از breadcrumb به کاربر کمک می کند تا ساختار سایت شما را بهتر درک کند و مطمئن شود درجای درست قرار دارد. آنها همچنین در نتایج جستجو قابل مشاهده اند.

5- از rich snippets برای جلب توجه کاربر استفاده کنید.

در یک نتیجه جستجوی عادی اطلاعات زیر نمایش داده می شوند.
•    عنوان 
•    لینک
•    توضیحات متا
استفاده از ریچ اسنیپت ها اطلاعات بیشتری را از نظر بصری و محتوایی در اختیار کاربر قرار می دهد.
 

تاثیر ریچ اسنیپت یا قطعه غنی بر نرخ کلیلک
این منجر به نتایج جستجوی بهتر می شود که با هدف کاربر مطابقت دارد و در نتیجه باعث افزایش نرخ کلیک می شود.
برخی از متداول ترین نمونه های قطعه های غنی عبارتند از: 

  • بررسی ها
  • دستور پخت
  • قیمت
  • واحد پول
  • صفحه FAQ
  • فیلم ها و غیره

واضح است که قطعه های غنی اطلاعات بسیار مهم و حیاتی را در اختیار کاربر قرار می دهند. در صورت انتقال اطلاعات معنی دار از طریق قطعه های غنی، احتمال کلیک روی لینک شما درنتایج جستجو، چند برابر می شود.

6- افزایش نرخ کلیک با کمک featured snippets

اگر می خواهید میزان دیده شدن خود را در اینترنت افزایش دهید، روی قطعه های برجسته یا فیچر اسنیپت ها کار کنید. مناسب ترین پاسخی که از طرف گوگل به کاربر ارائه می شود، featured snippets است.


 
این نتیجه، قبل از هر نتیجه ارگانیک در صفحه نتایج جستجو ظاهر می شود و مطمئناً توجه کاربران را به سرعت جلب می کند. وب سایت شما به عنوان یک وب سایت معتبر دیده خواهد شد، زیرا از بین هزاران نتیجه در گوگل، در راس قرار گرفته است.

7- بهبود مداوم و مستمر

شما همیشه می توانید محتوا و سئو سایت خود را بهبود ببخشید و این نیازی به اثبات ندارد. برای بهبود نرخ کلیک ارگانیک سایت خود، همواره کاربر و نیازهای او را در نظر داشته باشید و سعی کنید آن را به بهترین نحو انجام دهید.

نتیجه

نرخ کلیک بهتر، تاثیر زیادی بر کسب و کار شما خواهد داشت. زیرا هر چه تعامل کاربران با سایت شما بیشتر باشد؛ رتبه بهتری کسب می کنید و این به معنی سود و درآمد بیشتر است.


محتوای مرتبط


ثبت نظر


دیدگاه شما

در حال حاضر دیدگاهی برای این محتوا ثبت نشده است