گسترش اینترنت پر سرعت در جهان با شبکه ماهواره ای آمازون

سی یو وب 1398.01.30 1945 0 0

«پروژه ی کویپر » نام برنامه ی شرکت آمازون برای ارسال ۳۲۳۶ ماهواره به فضا برای ایجاد اینترنت پر سرعت در جهان است. حرکتی جاه طلبانه از سوی مالک آمازون که ظاهرا تصمیم دارد فضا را نیز در تسخیر خود درآورد.

رقابت میان شرکت های اصلی  شامل SpaceX  (الون ماسک) و Oneweb  (که شرکت SoftBank  از آن حمایت می کند) برای ساخت نسل بعدی اینترنت پرسرعت درفضا وجود دارد.

گزارش های سایت  فدرال  آمریکا  نشان می دهند، آمازون قصد دارد بیش از ۳۰۰۰ ماهواره را طی یک اقدام جاه طلبانه برای ایجاد دسترسی جهانی به اینترنت به فضا بفرستد.

این پروژه که به پروژه ی کویپر (Kuiper)معروف است نشان دهنده ی جاه طلبی اخیر جف بزوس (Jeff Bezos.) در فضا است. شرکت آمازون اخیرا اعلام کرده بود که می خواهد تجارت خود را با ساخت و ارسال امکانات ماهواره ای در جهان گسترش دهد و همچنین سرمایه گذاری شرکت  BlueOrigin   با مشارکت شرکت آمازون پابرجا است ، هدف این پرژه ارسال توریست به فضا می باشد.

  بر اساس اظهارات سخنگوی آمازون در مجله خبری CNBC  ،پروژه ی کویپر ابتکاری جدید برای ایجاد مدار ماهواره ای در نزدیک زمین است که با این اقدام اینترنت با پهنای باند ویژه و پر سرعت و با حداقل تاخیر  را در دسترس جوامع محروم و درحال توسعه قراردهد.

 «سخنگوی آمازون در این مصاحبه تاکید نمود که :پیش بینی می شود که این اقدام بلند مدت بتواند میلیونها  نفر از افرادی که به امکانات اصلی اینترنت پرسرعت  دسترسی ندارند را پوشش دهد، ما تمایل داریم در مسیر اجرای این پروژه  با شرکت هایی که همین هدف را دارند همکاری نماییم.»

طرح پیشنهادی شرکت آمازون شامل  ۳،۲۳۶ ماهواره است. ساخت، ارسال و راه اندازی این ماهواره ها نیازمند سرمایه ی عظیم چیزی در حدود ده ها میلیارد دلار می باشد. اما در نظر داشته باشید جف بزوس سال گذشته شرکت BlueOrigin  را با سرمایه ای بیش از ۱ میلیارد دلار تاسیس کرد و شرکت آمازون نیز همچنان  از ارزشمندترین شرکت ها در سراسر دنیاست. این اطلاعات را برای اولین بار مجله ی خبری  GeekWire  روز پنج شنبه منتشر کرد.

کویپر (Kuiper)نام یک کمربند از اجرام آسمانی ، شامل سیاره ها و سیارک های کوچک است که به نام فضانورد مرحوم جرارد کویپر نام گذاری شده است.

رقابتی مهم میان شرکت های بزرگ برای ساخت نسل بعدی ماهواره های اینترنت پهن باند درفضا وجود دارد، چرا که این شرکت ها برای تشکیل مدار مذکور مشتمل بر هزاران ماهواره کوچک  برنامه ریزی می کنند. سال گذشته شرکت  SpaceX  (الون ماسک) برای اولین اقدام جهت تشکیل مدار ۴،۴۲۵ ماهواره ای خود  ، دو ماهواره ی آزمایشی  برای تشکیل شبکه ی Starlink  به فضا فرستاد. به علاوه، ماه گذشته شرکت OneWeb(که شرکت SoftBank  از آن حامی آن است) شش ماهواره ی ابتدایی شبکه ی خود را که جزیی از برنامه ی تشکیل مدار ۶۵۰ ماهواره ی بهم پیوسته بود ، به فضا ارسال کرد.

همچنین شرکت های بوئینگ و اپراتور کانادایی  Telesat  از برنامه ی تشکیل مدار شبکه پرسرعت اینترنت خبر می دهند  .

هزینه ی ساخت  هر یک از ماهواره های شرکت OneWeb چیزی در حدود ۱ میلیون دلار است و این شرکت در نظر دارد برای شروع ، طی دوسال آینده بیش از ۶۵۰ ماهواره  با موشک هایی که همزمان ۳۰ ماهواره را حمل می کنند ، به فضا بفرستد . ماهواره های پیشنهادی شرکت SpaceX  به نام Starlink  از کوچکترین ماهواره ها هستند که هر کدام وزنی کمتر از ۹۰۰ پوند دارند.

درحالیکه پرونده های فدرال، اطلاعاتی درباره ی هزینه و زمان بندی انجام پروژه ی کویپر اعلام نکرده اند، اما تحلیلگران صنعتی پیش بینی کرده اند انجام این پروژه تا زمان اجرایی شدن در حدود یک دهه زمان می برد. این مسیر مملو  از شرکت هایی است که بارها پروژه هایی نظیر کویپر را  امتحان کردندو شکست خوردند ،حال از حاصل این تجربیات پر هزینه  آماده هستند تا اقدامی حیرت انگیز در عرصه ی اینترنت در موقعیت های فضایی  انجام دهند.

پیش ازاین در سال ۲۰۱۵ شرکت فیس بوک تصمیم گرفت به جای هزینه کردن بیش از  ۱ میلیارد  دلار برای یک ماهواره، به منظور ایجاد پوشش اینترنت برای مناطق محرومی چون آفریقا و برخی دیگر قاره ها،پهنای باند ماهواره AMOSE-6  از شرکت Spacecome را اجاره کند که در زمان انفجار موشک در حال سوخت گیری Falcon 6  قبل از پرتاب خراب شده بود.

بیل گیتس بنیانگذار شرکت مایکروسافت به تاسیس شرکت   Teledesic با این هدف که مدار ماهواره ای نزدیک به زمین جهت فراهم کردن خدمات اینترنتی بسازد، کمک کرد.   شرکت Teledesic در سال ۲۰۰۲ بعد از هزینه کردن بیش از ۹ میلیارد دلار بسته شد.

اگرچه پرداخت چنین هزینه ای ممکن است برای شرکت آمازون و دیگر شرکت ها سنگین باشد،اما علاوه بر منافعی که این کار می تواند برای صاحب شرکت  آمازون فراهم کند ، ایجاد شبکه های ماهواره ای با سرعت اینترنتی قابل قیاس با سرعت شبکه های فیبر نوری بسیار سودآور خواهند بود.

 

 

 

 

منبع خبر :CNBC

 

 


محتوای مرتبط


ثبت نظر


دیدگاه شما

در حال حاضر دیدگاهی برای این محتوا ثبت نشده است