ارائه زبان جدید برنامه نویسی #Q و "کیت توسعه Quantum" توسط مایکروسافت

سی یو وب 1396.09.21 4507 0 0

ماکروسافت یک نسخه از پیش نمایش کیت توسعه کوآنتوم (Quantum Development Kit) که شامل زبان برنامه نویسی Q# می باشد را بصورت رایگان ارائه داده است.

این کیت شامل یک سیمیلاتور محاسبات کوآنتومی و دیگر منابع مربوطه است تا افرادی که می خواهند شروع به اقدام برنامه نویسی برای اپلیکیشن های کامپیوترهای کوآنتومی نمایند ، بتوانند از آن منابع استفاده کنند.

زبان برنامه نویسی Q# بطور ویژه برای محاسبات کوآنتومی ساخته شده است.

کیت توسعه کوآنتوم (Quantum Development Kit)  برای توسعه دهندگانی طراحی شده است که علاقه مند به یادگیری برنامه های کاربردی در رایانه های کوآنتومی هستند. 

شاید برخی از این علاقه مندان ، کارشناسان در زمینه فیزیک کوآنتوم باشند.

زبان برنامه نویسی Q# ، عمیقاَ منطبق با  پلت فرم Visual Studio است. Visual Studio  شامل مجموعه ای از ابزارهای برنامه نویسی  برای توسعه دهندگان وب می باشد که توسط مایکروسافت ارائه شده است.

بنابراین محیطی آشنا را برای کسانی که به زبانهای دیگربرنامه نویسی  مسلط هستند را فراهم آورده است .

زبان Q# طراحی شده است تا با یک سیمیلاتور کوآنتوم محلی کارکند.

همچنین به عنوان بخشی از "کیت توسعه "Quantum ارائه می شود که این کیت قادر است با قدرت محاسباتی کوآنتوم  حدود qubits 30 منطقی  را از طریق لپ تاپ های معمولی شبیه سازی کند.

این امر به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا بتوانند کدهای کوآنتومی را باگ گیری کنند. وهمچنین نمونه های کوچکی از برنامه های خود  بر روی رایانه هایشان تست کنند.

مایکروسافت برای چالش های کوآنتومی درمقیاس های بزرگتر ، می تواند یک شبیه ساز را ارائه دهد که مبتنی بر Azure می باشد. و قادر است قدرت محاسباتی بیش از qubit40 منطقی را شبیه سازی کند.

مایکروسافت همچنین در کنار" کیت توسعه کوآنتوم "، مجموعه کاملی از اسناد ، کتابخانه ها و نمونه های در دسترس را ارائه داده است.

این امر پیش زمینه ای برای افرادی که نیاز دارند تا جنبه های مختلف محاسباتی  که منحصر به سیستم های کوآنتومی هستند را مورد بررسی قرار دهند.

این روش باعث می شود تا اطلاعات bit ها و  qubit های محاسبات کوآنتومی به صورت ایمن به اشتراک گذاشته شوند.

کیت توسعه کوآنتوم ، اجازه می دهد تا کارشناسان با استفاده از زبان Q# ، اپلیکیشن هایی را ایجاد کنند که فقط بر روی شبیه ساز کوآنتومی اجرا می شوند.

که این اپلیکیشن ها همان برنامه هایی هستند که در نهایت بر روی کامپیوترهای کوآنتوم topological کار می کنند.

البته مایکروسافت همچنان در حال توسعه فرآیند های به منظور هدف کلی ، محاسبات کوآنتومی می باشد.

نکته جالب توجه این است که زمانیکه می خواهید کدها را درسخت افزار کوآنتوم قرار دهید ، نیازبه هیچ تغییری ندارند.

از هوش مصنوعی تا تغییرات آب و هوایی :

کارشناسان معتقدند که رایانه های کوآنتومی می توانند به دانشمندان این اجازه را بدهند تا به برخی از سخت ترین چالشهای جهان مانند گرسنگی جهانی یا اثرات خطرناک تغییرات آب و هوا توجه کنند.

زیرا کامپیوترهای کوآنتومی قادرند تا محاسبات داده ها را به ساعت یا حتی دقیقه پردازش کنند.

انتظار می رود که کامپیوترهای کوآنتومی به پیشرفت های عمده در زمینه هایی مختلف مانند هوش مصنوعی کمک کنند.

مثلاَ بیشتر پیشرفتهای امروزه در بحث هوش مصنوعی براساس بخش یادگیری ماشین است.

یعنی یک سیستم از طریق مجموعه ای از داده هایی را که دریافت کرده است یاد بگیرد چیزهایی مانند کلمات ، صدا یا اشیا را از یکدیگر تشخیص دهد.

دانشمندان درحوزه کامپیوتر ، با استفاده از شبیه ساز محاسبات کوآنتومی ، قادر به یافتن این مسئله می شوند که چگونه می توانند الگوریتم های کوآنتومی را به یک نمونه ی تحقیقات هوش مصنوعی ایجاد کنند.

با انجام تست های اولیه در شبیه ساز، آنها در می یابند که چگونه با استفاده از  الگوریتم های کوآنتومی ، می توانند سریعتر الگوهای بیشتری را در داده ها پیدا کنند.

محاسبات کو آنتومی  topological

همانطور که قبلاَ نیز گفتیم ، کیت توسعه کوآنتوم (Quantum Development Kit) بخشی از برنامه ماکروسافت است که هدف از طراحی آن ، ساخت یک  "سیستم محاسباتی کوآنتومی " قوی و کامل است.

این کیت شامل پکیج کاملی از سخت افزارو مجموعه نرم افزارهای مربوطه می باشد.

در حال حاضرمحققان ماکروسافت بر روی پروژه هایی که متمرکز بر رمزنگاری و امنیت داده های محاسبات کوآنتوم ، کار می کنند.

یکی از بزرگترین اشکالاتی که در مورد محاسبات کوآنتومی وجود دارد این است که  qubitها بسیار حساس هستند.

بعنوان مثال؛ آنها باید در دمای بسیار پائین ذخیره شوند، زیرا ممکن است در غیر اینصورت آسیب ببینند یا کاملاَ از بین بروند.

بدون شک فیزیک کوآنتومی مسئله بسیار پیچیده ای است و حتی برخی از باهوش تری افراد دنیا نیز اعتراف دارند که محاسبات کوآنتومی برای آنها بسیار دشوار است.

با توجه به این مسئله ، مسئولان مایکروسافت امیدوارند که " کیت توسعه کوآنتوم  " باعث شود تا روش قدرتمند محاسبات کوآنتومی برای آنها آسان تر شود.

قدرت محاسبات این کیت ها بقدری بالا است که می تواند محاسبات داده های یک میلیارد سال کامپیوترهای کلاسیک را در عرض چند ساعت از طریق کامپیوترهای کوآنتومی پردازش کند.

 

 

 


محتوای مرتبط


ثبت نظر


دیدگاه شما

در حال حاضر دیدگاهی برای این محتوا ثبت نشده است