امنیت وب سایت چیست؟

سی یو وب 1399.07.14 1739 0 0

طراحی سایت شما تمام شده است و تمام کارهایی که برای تضمین موفقیتش لازم است، انجام داده اید، اما شما ممکن است یک کار مهم را از قلم انداخته باشید: امنیت وب سایت. جبران حملات سایبری، سنگین است. این حملات به اعتبار شما آسیب می زنند و باعث می شوند بازدیدکنندگان نسبت به بازدید مجدد از سایت شما دلسرد شوند. خوشبختانه، شما می توانید به طور موثر از این اتفاق جلوگیری کنید. ما در اینجا در مورد اصول پایه ی امنیت وب سایت و راه تضمین عدم هک وب سایت شما صحبت خواهیم کرد.


امنیت وب سایت چیست؟

امنیت وب سایت، شامل هر اقدام یا عملی برای تضمین قرار نگرفتن اطلاعات وب سایت در معرض جرایم سایبری یا جلوگیری از سواستفاده از سایت به هر نحوی است. 
 

خطرات رایج برای وب سایت

 

حملات DDoS

حملات DDoS جزو رایج ترین تهدیدهای امنیتی برای وب سایت هستند. در این حملات، هکرها ترافیک ورودی وب سایت هدف را با تعداد زیادی آی پی آدرس تقلبی افزایش می دهند. این حملات باعث می شود کاربران حقیقی نتوانند به منابع سایت دسترسی داشته باشند و سرویس های ضروری به روی آنها بسته شود. مثلا، بانک اسپانیا در سال 2018 مورد حمله  DDoS قرار گرفت. در نتیجه ی آن، وب سایت بانک از دسترس خارج شد و کاربران نمی توانستند به خدمات آنلاین دسترسی داشته باشند.


بدافزارها و ویروس ها

بدافزار یک برنامه مخرب کامپیوتری است. برنامه های بدافزار، بزرگترین تهدید برای امنیت وب سایت هستند. مهاجمان سایبری روزانه حداقل 230،000 نمونه بدافزار را ایجاد و منتشر می کنند. بدافزار می تواند از راه های مختلفی مثل تبلیغات بدافزار و دانلود انتقال پیدا کنند. هکرها می توانند از بدافزار برای کنترل فعالیت های وب سایت از راه دور و بدست آوردن اطلاعات کاربری مثل پسورد استفاده کنند. بدافزار می تواند هم صاحب وب سایت و هم کاربر را در خطر قرار دهد. همچنین می تواند در سرور وب سایت یا کامپیوتر شخصی کاربر پخش شود. 


اسپم

کلاهبرداران، با قرار دادن پیام های اسپم در وب سایت، کاربران را فریب می دهند. اگرچه اسپم ها اساساً ضرری برای سایت ندارند، اما می توانند آزار دهنده باشند و باعث مشکلاتی برای امنیت کاربران شوند. مثلا هکرها، با پیام های اسپم به شکل تبلیغ یا پیشنهاد، کاربران را هدف قرار می دهند. کابران کنجکاوی که روی این پیام ها کلیک می کنند، به سمت لینک های خارجی هدایت خواهند شد. همچنین اسپم ها ممکن است حاوی برنامه های بدافزاری باشند که کاربر به محض کلیک کردن آن را دانلود خواهد کرد. همچنین، ممکن است برای به روزرسانی پیوسته ی پیغام های اسپم که در قسمتی از سایت نمایش داده می شوند، از ربات ها استفاده کنند این مساله نه تنها برای مشتریانی که قصد دسترسی به منابع یا خدمات سایت را دارند، آزار دهنده خواهد بود، بلکه می تواند آن ها را از سایت شما فراری دهد.


ثبت نام در دامنه ی who is

تمام صاحبان وب سایت باید سایت خود را در یک دامنه خاص ثبت کنند. با ثبت نام در دامنه، صاحب سایت باید یک سری اطلاعات شخصی را برای احراز هویت ارائه نماید. این اطلاعات در پایگاه های اطلاعاتی whois  ثبت می شوند. علاوه بر اطلاعات شخصی، آنها همچنین باید اطلاعات دیگری مثل نام سرور URL مرتبط با سایت را نیز ارائه نماید. هکرها یا خرابکاران داخلی می توانند از اطلاعات فراهم شده برای ردیابی موقعیت سرور مورد استفاده و ذخیره اطلاعات وب سایت استفاده کنند. وقتی موقعیت آن را پیدا کردند، سرور به دروازه‌ای برای به خطر انداختن سرور وب تبدیل خواهد شد.


لیست های سیاه سایت موتور جستجو

برخی موتورهای جستجو مثل گوگل، بینگ و ... سایت هایی که فاقد معیارهای امنیتی هستند را در لیست سیاه قرار می دهند. سایتی که در لیست سیاه قرار می گیرد، یک تهدید امنیتی محسوب نمی شود. درعوض، در بهینه سازی موتور جستجو ضعیف عمل می کند و در نتایج موتور جستجو نمایش داده نخواهد شد. این مساله به شدت بر خدمات ارائه شده در سایت تاثیر خواهد گذاشت. مثلا، کسب و کاری که تنها روش فروش محصولات و خدمات آن از طریق تبلیغات آنلاین و سایت است، اگر در لیست سیاه قرار بگیرد، ممکن است فروش کمتری داشته باشد و ترافیک ورودی آن کاهش یابد. طبق تحقیقات اخیر، رتبه ی سئوی حداقل 74% از وب سایت هایی که مورد حمله ی هکرها قرار گرفته اند، تحت تاثیر منفی قرار گرفته است. به همین خاطر کسب و کارها باید بهترین اقدامات امنیتی را برای محافظت از رتبه ی سئوی سایتشان انجام دهند.

امنیت وب سایت از بازدیدکنندگان در برابر خطرات زیر محافظت می کند

دزدیده شدن اطلاعات: از آدرس ایمیل تا اطلاعات بانکی، مجرمین سایبری دائما به دنبال اطلاعات ذخیره شده ی بازدیدکنندگان یا مشتریان در سایت هستند.
نقشه های فیشینگ یا تله گذاری: فیشینگ یک اقدام متقلبانه است که غالباً برای سرقت اطلاعات کاربر ، از جمله اعتبار ورود به سیستم و شماره کارت اعتباری ، مورد استفاده قرار می گیرد. این کار فقط از طریق ایمیل اتفاق نمی‌افتد، برخی از حمله ها به صورت صفحات وب سایتی انجام می شوند که به نظر حقیقی هستند، اما در واقع هدف از طراحی آنها فریب کاربر برای دریافت اطلاعات حساس است.
نشست ربایی (session hijacking): برخی از حملات سایبری می توانند بر روی نشست (کوکی های اطلاعاتی هستند که به طور موقت ذخیره می شوند و تا زمانی که اعتبار دارند، اطلاعات را در خود ذخیره می کنند.) کاربر اتفاق بیافتند و آن ها را به اقدامات ناخواسته مجبور کنند.
ریدایرکت های مخرب: برخی از حمله ها می توانند بازدیدکنندگان را از سایتی که قصد بازدید آن را داشتند، به یک وب سایت مخرب ریدایرکت کنند.
اسپم سئو: لینک ها، صفحات و کامنت های غیرعادی ممکن است برای گمراه کردن بازدیدکننده و ایجاد ترافیک برای سایت های مخرب در سایت شما قرار داده شوند.

پیشنهاد میکنیم این مقاله را هم مطالعه کنید : 5 روش ساده برای بهبود دسترسی سایت

مهمترین اقدامات برای افزایش امنیت وب سایت

تهدیدهای امنیتی وب سایت می توانند بر هر کسب و کاری تاثیر بگذارند. با رشد پیچیدگی، سرعت و قدرت حملات سایبری، شرکت ها باید تمرکز بیشتری براین داشته باشند که چه زمانی یک حمله می تواند وب سایتشان را در معرض خطر قرار دهد، تا از وقوع آن جلوگیری کنند. یک وب سایت ناامن در معرض چندین حمله آسیب پذیر است و انسجام سازمانی، حریم شخصی و امنیت کاربرانش در معرض خطر قرار دارند. مواردی که در ادامه به آن ها اشاره شده جزو موثرترین اقداماتی است که فعلا می توانید برای افزایش امنیت وب سایت انجام دهید.

http , https


استفاده از پروتکل های https

پروتکل های https  باید برای تمام صاحبان سایت در اولویت قرار بگیرد. این پروتکل ها نه فقط برای تضمین امنیت ارتباط میان سرور وب و مشتری ضروری است، بلکه اساس استاندارد امنیتی تمام وب سایت ها را بهبود می بخشد. در درجه ی اول این پروتکل ها به کاربران این اطمینان را می دهند که تمامی ارتباطات سایت ایمن هستند. پروتکل های https  اساسا به بازدیدکنندگان وب سایت می گویند که اطلاعاتی که از آن ها درخواست می کنند یا از سرور وب می بینند از سوی شخص دیگری قابل رهگیری یا تغییر نیست. در درجه ی بعدی مرورگرهایی مثل گوگل کروم تمام وب سایت هایی که پروتکل های https  ندارند را شناسایی و مشخص می کنند. زمانی که یک بازدید کننده به یکی از این سایت ها مراجعه می کند، این اعلان را دریافت می کند که این سایت ایمن نیست. در این میان ممکن است برخی از بازدیدکنندگان نسبت به ادامه دسترسی به خدمات آن سایت که به عنوان غیر ایمن شناخته شده ، بی میل شوند. این امر می تواند باعث دلسردی کاربران  جدید از بازدید سایت شده و منجر به کاهش تعامل آنلاین با مشتریان شود.
همچنین، امنیت https از دسترسی هکرها به کدهایی که برای توسعه وب سایت استفاده شده جلوگیری می ‌کند. گاهی هکرها کدهای وب سایت های فاقد امنیت https را تغییر می دهند تا بتوانند تمام اطلاعات بازدیدکنندگان را که در تعامل با وب سایت ارائه کرده اند، کنترل کنند و به آن ها دسترسی پیدا کنند.  این اطلاعات شامل اطلاعات خصوصی مثل اطلاعات کارت اعتباری، پسوردها، نام های کاربری و تاریخ تولدهاست. مساله ای که بیشتر اهمیت دارد این است که پروتکل های https باعث می شود وب سایت بتواند رتبه ی سئوی خود را ارتقاء دهد. یک موتور جستجو مثل گوگل از معیارهای امنیتی https برای ارتقا رتبه وب سایت ها در نتایج جستجو استفاده می‌کند.
یک سازمان می تواند با استفاده از گواهینامه ی SSL، اقدامات امنیتی https  را تکمیل نماید. امنیت SSL تمام ارتباطات میان یک سرور و یک کاربر وب سایت را رمزگذاری می کند. با این حال، باز هم از توزیع بدافزار از سوی هکرها یا انجام حمله جلوگیری نمی کند. در عوض، اطلاعات را رمزگذاری می کند تا این اطمینان را بدهد که این اطلاعات هنگام حمله موفق هکرها قابل دسترسی نیستند. با اعمال امنیت SSL، اطلاعات کاربر در برابر حملاتی مثل MAN IN THE MIDDLE  (MITM) محافظت خواهد شد. گواهینامه های SSL به خصوص برای وب سایت هایی که اطلاعات خصوصی زیادی مثل پلتفورم های تبلیغات آنلاین دارند، ضروری است. البته، تمام شرکت ها باید وب سایت خود را با توجه به خدماتی که از طریق سایتشان ارائه می دهند، با گواهی های HTTPS و SSL ایمن نمایند. در حال حاضر بسیاری از شرکت های هاستینگ، گواهینامه SSL را به صورت رایگان در اختیار مشتریان خود قرار می دهند.


به روزرسانی دائمی نرم افزار برای امنیت وب سایت

وب سایت ها باید برای کارکرد موثر از ابزارهای نرم افزاری مختلفی استفاده کنند. این ابزارها شامل سیستم های مدیریت محتوا (CMSs)، افزونه های وب سایت، نرم افزار ورد پرس و ... است. این به روزرسانی ها برای تضمین امنیت سایت ضروری است. علاوه بر رفع عیوب فنی و خطا هایی که مانع عملکرد سایت می شوند، به روزرسانی نرم افزار آخرین اقدامات امنیتی و بخش های تکمیلی را نصب می کند. دشمنان سایبری می توانند از نرم افزارهای از تاریخ گذشته سو استفاده کرده و از نقاط ضعف آن ها استفاده می کنند، درنتیجه راه ورودی برای انجام حملات سایبری بر روی وب سایت بدست خواهند آورد.
علاوه بر این، هکرها از فناوری هایی مثل هوش مصنوعی برای انجام خودکار حملات سایبری استفاده می کنند. آن ها اینکار را با ایجاد ربات هایی هوشمند که دائم وب سایت های آسیب پذیر را اسکن می کنند، انجام می دهند و با سواستفاده از نقطه ضعفشان آن ها را مورد حمله قرار می دهند. عدم اعمال آخرین به روز رسانی ها، وب سایت های آسیب پذیر بیشتری برای انجام حمله در اختیار هکرها قرار می دهد. اینکار وب سایت را بیشتر در معرض خطرات امنیتی قرار می دهد و تمام خدمات و اطلاعات امنیتی و خصوصی را به خطر می اندازد. صاحبان وب سایت باید از گزینه هایی که به طور اتوماتیک وجود آپدیت برای نرم افزار را بررسی و نصب می کنند و یا خدمات پشتیبانی سایت استفاده کنند. با اینکارکسب و کارها تضمین می کنند که نرم افزار وب سایتشان به روز است و نقطه ضعفی برای سواستفاده ندارند.


برنامه مدیریت پسورد مناسب

هر چقدر بر اهمیت انتخاب برنامه مدیریت پسورد مناسب تاکید کنیم کافی نیست. با اینکه داشتن پسورد، آسان ترین راه برای حفظ امنیت سایت است، اما با این حال ممکن است در صورت مدیریت نادرست، ریسک بالایی را به همراه بیاورد. یک تحقیق نشان داده، 25% از پسوردهای ایجاد شده در کمتر از 3 ثانیه قابل شکستن هستند، که نشان می دهد چرا صاحبان سایت باید اقدامات مدیریت پسورد وب سایت خود را جدی بگیرند. هر فردی با کمترین مهارت هم می تواند از ابزارهای هک مثل John The Ripper برای هک کردن پسورد استفاده کند. آیا می دانید چه اقدامات امنیت پسوردی برای افزایش امنیت سایت می شوند توصیه می شوند؟
در ابتدا تغییر منظم پسورد بهترین اقدام امنیتی برای پسورد است. مثلا مدیر وب سایت باید برای کاهش خطر شکستن پسورد از سوی دشمنان، به صورت دوره ای پسوردهای خود را تغییر دهد. همچنین، پسوردها باید به اندازه کافی پیچیده باشند تا قابل شکستن نباشند. اما باز هم به خاطر سپردن آنها آسان باشد. البته، ایجاد پسوردهای پیچیده که ترکیبی از شمار زیادی از حروف مثل حروف الفبا و اعداد و کاراکترهای خاص هستند، می توانند به خاطر آوردنشان را دشوار کند.
اینجاست که یک ابزار مدیریت پسورد مثل 1password نقش خود را نشان می دهد. این ابزار می تواند کاری کند بتوانید پسوردهایی طولانی و پیچیده ایجاد کنید و آن ها را برای کاربرد ایمن تر به صورتی امن ذخیره کنید.
مهم تر از این ها، یک کسب و کار باید فقط از خدمات شرکت های هاستینگ وب سایتی استفاده کنند که از احراز هویت دو مرحله ای یا چند مرحله ای دارند. این طرح های احراز هویت، یک لایه امنیتی اضافه تر ایجاد می کنند. هرکسی می تواند نام کاربری و پسورد را ارائه کند اما تنها کاربر قانونی می تواند فاکتورهای مورد نیاز برای احراز هویت ها را ارائه نماید. مثلا، قبل از دسترسی، کاربر باید یک کد منحصر به فردی را ارائه کند که تنها کاربر قانونی به آن دسترسی دارد. این کار از دسترسی مهاجمان داخلی به پسوردهای همکارانشان جلوگیری می کند تا مانع سوء استفاده از این پسوردها برای فعالیت های نامعتبر که امنیت وب سایت را به خطر  بیاندازند، شود.

دستگاه های شخصی ایمن

بسیاری از سازمان ها تمرکز خود را بر انجام اقدامات توصیه شده برای تامین امنیت وب سایت گذاشته اند و فراموش کرده اند که دستگاه های شخصی آن ها می توانند تهدیدی برای سایتشان باشد. هکرها اغلب کامپیوترهای شخصی را هدف قرار می دهند تا راهی به درون وب سایت های ایمن پیدا کنند. در نتیجه فعالان سایبری، با دزدین لاگین های FTP،  می توانند از بدافزار برای وارد کردن اطلاعات و فایل های بدافزاری به یک سایت استفاده کنند. علاوه بر این، از نظر هکرها استفاده از کامپیوترهای شخصی به عنوان راه ورود و انجام حمله به وب سایت راهی آسان است. در نتیجه، حفظ امنیت کامپیوترهای شخصی باید در اولویت اقدامات امنیتی سایت قرار گیرد.
چندین راه وجود دارد که از طریق آن کسب و کارها می توانند کامپیوترهای شخصی خود را ایمن کنند. این راه ها شامل استفاده از آنتی ویروس و محصولات ضد بدافزار است. اگرچه برای برخی دوام چنین محصولاتی در مواجه با خطرات موجود سوال است، اما وجود آنها ضروری است. آن ها با جلوگیری از دانلود یا نصب فایلهای بدافزاری از کاربر در اجتماع آنلاین محافظت می کنند. همچنین، آنها می توانند بی درنگ بدافزار موجود در یک usb  یا هارد وارد شده به سیستم را شناسایی و در نتیجه از دسترسی آن ها به سیستم جلوگیری کنند. استفاده از فایروال هایی با قوانین فایروال قوی نیز می تواند از ارتباطات بدافزاری وارد شده ، که هکرها برای انتقال بدافزار استفاده می کنند، جلوگیری کند. امنیت وب سایت به شدت به دستگاه های شخصی محافظت شده بستگی دارد، به همین خاطر صاحبان وب سایت و مدیران سایت باید مطمئن شوند که سایتشان در نهایت حفاظت و امنیت قرار دارد.
اقدامات لازم برای کنترل دسترسی
کنترل دسترسی یک ضرورت برای موفقیت در هر برنامه ی امنیتی است. این مساله در مورد محافظت از وب سایت نیز صدق می کند. وقتی یک کسب و کار، وب سایت ایجاد می کند باید مجوزهای دسترسی برای کاربران مختلف را تعیین کند تا مشخص شود چه کسی می تواند به وب سایت دسترسی داشته باشد.  نیاز به کنترل های قوی دسترسی ازین جهت است که فعالیت های انسانی بیشترین علت حملات سایبری هستند. طبق تحقیقات اخیر، مشخص شده که 95% از حملات سایبری به خاطر خطاهای انسانی است که این آمار بر صحت این موضوع تاکید می کند. کارمندانی که مجوز دسترسی به یک قسمت های خاصی از وب سایت را دارند می توانند مرتکب اشتباهاتی شوند که منجر به حملات فاجعه باری می شود. برای مدیریت این ریسک ها، صاحبان وب سایت باید مکانیزم های قدرتمند کنترل دسترسی را به کار بگیرند.
کنترل های دسترسی با محدود کردن تعداد افرادی که فعالیتشان باعث خطا می شود، میزان امنیت سایت را افزایش می دهند. با مشخص شدن اینکه تمام کارمندان نباید به وب سایت دسترسی داشته باشند، یک کسب و کار می تواند قوانین کنترل دسترسی نقش محور ایجاد کند. مثلا، نیازی نیست که یک تولید کننده محتوا به قسمت های کدنویسی سایت دسترسی داشته باشد. تنها یک توسعه دهنده وب یا مدیر وب سایت باید به آن دسترسی داشته باشد. این مساله درمورد تمام نقش ها، سمت ها مثل توسعه دهندگان داخلی، بلاگرهای مهمان، مشاوران یا طراحان نیز می شود.
مشخص کردن کمترین امتیاز لازم برای دسترسی، که عموما به آن اصل کمترین امتیاز یا حداقل قدرت می گویند، یک اقدام کنترلی ضروری است. این اقدام به کارمندان یا کارکنان برون سپاری فقط اجازه دسترسی به بخشی که کار دارند را می دهد. برای فردی که نیاز به دسترسی خاصی دارد، با استفاده از قوانین مطمئن می شود که فرد فقط به بخش خاصی برای زمان و هدف مشخصی دسترسی دارد. اینکار امکان ارتکاب یک خطای سهوی که می تواند باعث اتفاقات امنیتی ناخواسته برای وب سایت شود را از بین می برد.

تغییر تنظیمات پیکربندی اولیه

تغییر تنظیمات امنیتی اولیه یک اقدام امنیتی است که بسیاری از شرکت ها نادیده می گیرند. همانطور که پیش از این گفته شد، هدف حملات سایبری ایجاد ربات هایی است که به طور خودکار وب سایت های آسیب پذیر را اسکن کنند. از این ربات ها برای اسکن وب سایت هایی که ابزار نرم افزارشان هنوز روی تنظیمات اولیه هستند، نیز استفاده می شود. مساله ای که درمورد تنظیمات اولیه وجود دارد این است که آنها نمی توانند امنیت و محافظت لازم را برای برآوردن نیازهای منحصر به فرد یک محیط ایجاد کنند. در نتیجه، برنامه هایی که دارای تنظیمات اولیه هستند به شدت در برابر حملات آسیب پذیرند. حمله کنندگان می توانند از ربات ها برای شناسایی وب سایت های حاوی تنظیمات اولیه مشابه استفاده کنند و ازین طریق با استفاده از ویروس یا بدافزار مشابه از آن سواستفاده کنند. بعد از راه اندازی یک وب سایت، حتما باید تنظیمات اولیه ای که سایت مدیریت محتوا ایجاد کرده را تغییر دهید. موارد زیر برخی از تنظیماتی است که باید برای تغییر مدنظر قرار دهید اما تغییرات محدود به این موارد نمی شوند:
•    دسترسی های کاربر
•    مجوزهای فایل
•    تنظیمات کامنت
•    قابل رویت بودن اطلاعات

 

پشتیبانی و بک آپ گیری از سایت

پشتیبان گیری دائمی از سایت

اصول پایه ی تمام فرآیندهای امنیتی، آمادگی برای بدترین حالت است. شرکت ها همیشه باید برای مورد حمله قرار گرفتن آماده باشند. حمله شدن به یک سایت باعث مختل شدن و در نتیجه از دسترس خارج شدن آن می شود. واضح است که هیچ وب سایتی نمی خواهد در چنین موقعیتی قرار بگیرد. پشتیبان گیری مداوم از سایت یک اقدام ضروری برای حفظ حریم خصوصی و امنیت تمام اطلاعات مرتبط است. بک آپ سایت شامل تصویری کلی از تمام جزییات ضروری سایت است. بک آپ به صاحب سایت این اجازه را می دهد، زمانی که یک حمله باعث بسته شدن وب سایتش شد، اطلاعات مهم را بازیابی و مجدد آن ها را ذخیره کند. جزئیات ضروری وب سایت که در بک آپ خواهد آمد شامل قالب سایت ، افزونه ها، دیتابیس ها و فایل های ضروری است.
علاوه بر این ها، بک آپ ها برای امنیت وب سایت ضروری هستند. زیرا آن ها به کاربر این اجازه را می دهند زمانی که هک باعث از دست رفتن یا آسیب به وب سایت شده یا اینکه که آپدیت یک نرم افزار باعث کرش کردن وب سایت شده، یک نسخه ی پاک از وب سایت را بازیابی کنند. پشتیبان گیری منظم باید در اولویت اقدامات امنیتی سایت قرار گیرد . اینکار هم آسان است و هم برای حفظ تمامیت ، دسترسی و محرمانگی سایت ضرورت دارد. بیشتر هاست ها، روش های آسانی برای سازمان ها فراهم می کنند تا بتوانند بک آپ بگیرند و آن را مدیریت کنند. آن ها می توانند از کنترل پنل مشتری یا افزونه های بک آپ که در ابزارهایی مثل وردپرس وجود دارند، برای حفظ بک آپ ها استفاده کنند.


بررسی و آنالیز پیوسته وب سایت

صاحبان وب سایت قادر به شناسایی بدافزار یا ویروس نیستند، زیرا آن ها قابلیت مخفی شدن دارند و بسیار زیرک هستند.  به همین دلیل است که برنامه های بدافزار جزو رایج ترین خطرات برای امنیت وب سایت هستند. البته، با بررسی پیوسته و دائمی، کسب و کارها می توانند فعالیت هایی که نشان دهنده ی حضور بدافزار یا دیگر برنامه های غیرقانونی است را شناسایی کنند. در ادامه برخی از نشانه های جدی که نشان دهنده ی مشکلات امنیتی سایت است و نیازمند رسیدگی دارد، را ارائه کرده ایم:
•    اطلاعات ورود حساب کاربر بدون رضایت او وارد شود.
•    فایل های سایت بدون اطلاع یا رضایت صاحبش تغییر کنند یا حذف شوند.
•    اگر وب سایت دائما متوقف می شود و کرش می کند.
•    وقتی نتایج موتور جستجو، تغییرات واضحی مثل هشدار محتوای آسیب زننده یا بلک لیست می دهد.
•    افزایش یا کاهش ناگهانی در ترافیک وب سایت ایجاد شود.
وجود نشانه های بالا، حاکی ازین است که وب سایت ویروسی شده است. زمانی که پرسنل امنیتی وظیفه ی بررسی تصویری فعالیت های وب سایت را برعهده می گیرند، یک کسب و کار می تواند روند بررسی را به صورت دستی پیگیری کند. اما اینکار ممکن است موثر نباشد. این غیر ممکن است که اپراتورهای انسانی بتوانند 24 ساعته و 7 روز هفته فعالیت های وب سایت را بررسی کنند و در نتیجه برخی از اتفاقات امنیتی از چشم فرد دور می مانند. در چنین شرایطی، به شدت توصیه می شود که از فرآیندهای بررسی خودکار استفاده کنید. اسکنرهای خودکار موثرترند. زیرا آن ها می توانند پیوسته یک سایت را بررسی کنند و همچنان اجازه دهند سایت کار معمول خود را انجام دهد. استفاده از آنها هزینه های بالا و ناکارآمدی بررسی دستی را حذف می کند. در بسیاری موارد، برخی از ابزارهای بررسی نه تنها برای شناسایی رفتارهای نابه هنجار بلکه برای اجرای اقدامات اصلاحی نیز به کار می روند.


اجرای فایروال

استفاده از فایروال یکی از اقدامات امنیتی وب سایت است که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. یک فایروال با مسدود کردن ارتباطات مخرب که باعث به خطر افتادن امنیت وب سایت می شود از آن محافظت می کند. شرکت ها قوانین امنیتی را برای برآوردن نیازهای امنیتی در شرایط خدماتی و محیطی مختلف ایجاد می کنند و توسعه می دهند. مثلا، قوانین فایروالی که برای یک پلتفورم تجارت آنلاین ایجاد شده با فایروالی که برای پورتال ثبتی تنظیم شده ، متفاوت است. دو نوع فایروال وجود دارد که برای افزایش امنیت وب سایت به کار می روند. این ها فایروال های شبکه و اپلیکشن وب هستند.
فایروال های شبکه معمولا توسط سازمان هایی که سرورهای خود را مدیریت می کنند و شرکت های وب هاستینگ، استفاده می شوند. فایروال، امنیت وب سایت را با شناسایی و مسدود کردن خطوط بدافزاری سرورهای وب که در شبکه فعالیت می کنند، حفظ می کند. از سوی دیگر، فایروال اپیلیکیشن وب برای تامین امنیت یک وب سایت خاص به کار می روند. یک اپلیکیشن وب از خطوط بدافزاری که از دسترسی کدهای مخرب به سرور وب، جلوگیری می کند. درنتیجه سایت را از خطر محافظت می کند. مسدود کردن ترافیک مخرب باعث تامین امنیت یک وب سایت می شود و همچنین پهنای باند و سرعت باز شدن اکانت هاست وب را حفظ می کند.

 

ایجاد طرح اولیه ی امنیت وب

برای اینکه اقدامات امنیت وب سایت را خلاصه کنید، ضروری است که برای اجرای آن یک برنامه توسعه دهید و آن را حفظ کنید. بیش از نیمی از اوقات، سازمان ها رویکرد نامنظمی را برای مدیریت فرآیندهای امنیتی وب سایت دنبال می کنند، که در نتیجه موفقیت خیلی کمی در بردارد. به همین خاطر، قبل از اجرای هر اقدام امنیتی، ضروری است که یک برنامه امنیتی قابل اجرا و جزئی برای وب سایت داشته باشید. این طرح باید اهدافی که سازمان می خواهد با اجرای آن ، اقدامات امنیتی را اجرا کند، به طور کامل مشخص کند.

مثلا، هدف اصلی ممکن است افزایش کلی انطباق یا افزایش امنیت وب سایت باشد. طرح کلی امنیت یک وب سایت باید اپلیکیشن های مورد نیاز دارای اولویت برای امنیت و فرآیندهایی که در طی آن امنیت آن ها مورد آزمایش قرار می گیرد را شناسایی کند.
اگرچه طرح کلی امنیت وب سایت برای سازمان های مختلف ممکن است متفاوت باشد، از چک لیست 6 تایی زیر نیز می توانید استفاده کنید:
1.    جمع آوری اطلاعات در مورد مسائل امنیتی مهم
2.    برنامه ریزی فرآیند مقابله
3.    اجرای برنامه برای کشف نقاط آسیب پذیر از هر نوع
4.    بایگانی نتایج
5.    مشخص کردن نقاط ضعف با بازسازی مناسب
6.    بازبینی امنیت وب سایت

 

شما همراهان عزیز وب سایت میتوانید برای پشتیبانی وب سایت خود با کارشناسان فنی سی یو وب تماس بگیرید.


محتوای مرتبط


ثبت نظر


دیدگاه شما

در حال حاضر دیدگاهی برای این محتوا ثبت نشده است