لینک های اسپانسر شده، نوفالو و ugc

سی یو وب 1399.08.14 1931 1 1

لینک ها بخش مهمی از سئو محسوب می شوند. بدون لینک ممکن است گوگل (یا سایر موتورهای جستجو) صفحات شما را کشف نکند یا ممکن است متوجه اهمیت آنها نشود. با این حال، بعضی اوقات ممکن است از گوگل بخواهید که لینکی را دنبال نکند. یا ممکن است بخواهید به او بگویید لینک خاصی اسپانسرشده است یا توسط یک کاربر به صفحه شما اضافه شده است. چرا این گونه است؟ و شما چگونه این کار را در وب سایت خود اجرا می کنید؟ در ادامه همه مطالب مربوط به لینک های اسپانسر شده، نوفالو و ugc را بیاموزید!

لینک ها و سئو

هنگامی که به وب سایت دیگری لینک می دهید، موتورهای جستجو ممکن است این کار را به عنوان یک "رأی" برای صفحه ای که به آن لینک می دهید، حساب کنند. صفحاتی که از جانب وب سایت های معتبر و مورد اطمینان چنین "آرای زیادی" داشته باشند، ممکن است در نتایج جستجو رتبه بالاتری داشته باشند (چون به نوبه خود معتبرتر و موثق تر می شوند). این امر لینک ها را به نوعی سرمایه تبدیل می کند.
به همین دلیل است که یک استراتژی سئوی خوب باید همیشه در نظر داشته باشد که چگونه انواع محتوا، بازاریابی و روابط عمومی شما، سایر وب سایت ها را به لینک دادن به شما ترغیب خواهد کرد. اگر تا به حال به این موضوع فکر نکرده اید که چگونه سایت شما می تواند از سایرین لینک بدست بیاورد، راهنمای ما با عنوان  نکات و تاکتیک های لینک بیلدینگ (ایجاد لینک) می تواند الهام بخش خوبی برای شما باشد که از کجا شروع به کار کنید.
ولی اگر بخواهید به صفحه ای لینک دهید بدون اینکه به آن رأی دهید، چه اتفاقی می افتد؟ و چه چیزی مانع افراد برای یافتن راه هایی برای فریب سیستم می شود، مثل اینکه در وب سایت شما، در فرم های کامنت، انجمن ها (فروم ها) یا پروفایل های شبکه های اجتماعی به سایت خودشان لینک دهند.
در این موارد، باید از نوع خاصی لینک استفاده کنیم تا به موتورهای جستجو بگوییم که نباید به این لینک اعتماد کرد.
 

ویژگی نوفالو

در روزهای نخستین سئو، بسیاری از بازاریابان بی وجدان دریافتند که با گذاشتن کامنت های اسپم (فیک) در سایر وبلاگ ها، خرید لینک از وب مسترها یا گذاشتن لینک در هر سایتی که ارسال محتوا توسط کاربر را مجاز می داند، می توانند به راحتی صدها لینک به صفحات خود بدست آورند.
گوگل در سال 2005 به منظور مقابله با این کار، روشی را برای علامت گذاری یک لینک به عنوان غیرقابل اعتماد معرفی کرد؛ که صراحتا بگوید "این لینک را دنبال نکنید". با افزودن ویژگی نوفالو به لینک های شما، آنها دیگر به عنوان رأی محسوب نمی شوند. این کار همچنین به یکی از سیاست های گوگل تبدیل شد که هر لینکی که بابت آن پول پرداخت می شود (معمولاً یک آگهی، جایگاه پولی یا موارد مشابه) باید از ویژگی نوفالو استفاده کند تا نشان دهد که نباید محاسبات رتبه بندی آنها را تحت تاثیر قرار دهد. 
این امر به این دلیل است که لینک های پولی همان نقش "رأی" را برای یک صفحه ایفا می کنند. برای مثال، اگر کسی بابت درج یک آگهی در وب سایتتان به شما پول بدهد، شما ممکن است تعدادی بازدیدکننده را به صفحه یا محصول تبلیغ شده بفرستید. از آنجایی که این کار یک تأیید طبیعی نیست، ارزش لینک نباید به این صفحه خاص منتقل شود. موتورهای جستجو نباید آن را در رتبه بالاتری قرار دهند به این دلیل که شما بابت آن لینک، نوعی پاداش دریافت کرده اید.
این امر این امکان را نیز فراهم کرد که به صفحه ای که آن را تأیید نمی کنید ولی همچنان می خواهید از آن به عنوان یک مثال در مطلب خود استفاده کنید، لینک دهید. (برای مثال، "من این محصول را امتحان کردم ولی افتضاح بود").
امروزه، تقریباً همه سیستم های کامنت گذاری و پلتفرم های شبکه های اجتماعی ویژگی نوفالو را به صورت اتوماتیک به محتوای ارسال شده توسط کاربر اضافه می کنند. 

لینک به چه صورت است؟

بیایید نگاه دقیق تری به یک لینک داشته باشیم. یک لینک ساده در HTML به این شکل است: <a href="https://www.example.com">example link</a>. شما احتمالاً در سراسر مطلب خود از این نوع لینک ها، زیاد استفاده می کنید. شما از این لینک ها استفاده می کنید تا خوانندگان را به سمت مطالب جالب و مرتبط در سایت خود یا وب سایت شخص دیگری هدایت کنید.
اگر می خواهید نشان دهید که به سایتی که به آن لینک می دهید اعتماد ندارید یا اینکه این سایت یک جایگاه پولی است، درج ویژگی نوفالو به این شکل خواهد بود: <a href="https://www.example.com" rel="nofollow">example link</a>.

 

پیشنهاد میکنیم این مقاله راهم مطالعه کنید : مزرعه لینک و تاثیر آن بر سئو سایت چیست؟


لینک های داخلی


ما تا اینجا فقط به این موضوع پرداخته ایم که آیا لینک های خارجی باید نوفالو شوند؟ در برخی موارد نیز ممکن است علامت گذاری یک لینک داخلی با ویژگی نوفالو منطقی باشد. می توانید ویژگی نوفالو را به لینک های داخلی ای که به صفحات ورود یا ثبت نام شما هدایت می شوند، اضافه کنید. این کار از هدر رفت منابع گوگل برای خزش و ارزیابی آن صفحات جلوگیری می کند.
نوفالو همیشه به معنای "فالو نکنید" نیست.
درک این نکته مهم است که اکثر موتورهای جستجو نوفالو را همچون یک سرنخ تلقی می کنند و ممکن است در عین حال که آنها را همچنان بی ارزش می دانند، ولی آنها را دنبال کنند. اطلاعیه ای از طرف گوگل در سپتامبر 2019 به توضیح این موضوع پرداخت:

لینک ها حاوی اطلاعات ارزشمندی هستند که می توانند به ما در بهبود جستجو کمک کنند. مانند اینکه کلمات درون لینک ها چگونه محتوای مورد نظرشان را توصیف می کنند. نگاهی به تمام لینک هایی که با آنها مواجه می شویم نیز می تواند به درک بهتر ما از الگوهای لینک دهی غیر طبیعی کمک کند. با تغییر جهت به سمت یک مدل سرنخی، دیگر این اطلاعات مهم را از دست نمی دهیم .در حالی که همچنان به صاحبان سایت اجازه می دهیم که نشان دهند نباید به برخی از لینک ها اعتبار تأییدیه طرف اول داده شود.

 
دنی سالیوان، گوگل
 

تاثیر رتبه بندی لینک های نوفالو چیست؟

پیش از این، متخصصان سئو عموما معتقد بودند که لینک های نوفالو به صورت ذیل عمل می کنند: 
• برای خزش و ایندکس به کار نمی روند (گوگل آنها را دنبال نکرده است.)
• همانطور که گوگل این مسئله را تأیید کرده است، برای رتبه بندی به کار نمی روند. (بسیاری از متخصصان سئو سالها معتقد بودند که در واقعیت این گونه نیست)
اگر منصفانه بخواهیم بگوییم، بحث و گمانه زنی های زیادی در مورد عبارت دوم وجود دارد و گوگل در این مورد این مسئله، غیر شفاف عمل کرده است. داده های تجربی و شواهد مبتنی بر روایات حاکی از آن است که گوگل مدت هاست که لینک های نوفالو را به عنوان یک سیگنال بالقوه رتبه بندی در نظر گرفته است. 
از اول مارس 2020، این ویژگی های لینک به عنوان نکاتی در سراسر صفحه مورد استفاده قرار می گیرند ، به این معنا که:
• در برخی موارد، ممکن است برای خزش و ایندکس به کار روند.
• در برخی موارد، ممکن است برای رتبه بندی به کار روند.
تأکید روی کلمه "برخی". گوگل صراحتا می گوید که در اکثر موارد لینک های نوفالو را طبق معمول نادیده خواهد گرفت.
 

لینک های اسپانسرشده و ugc چه لینک هایی هستند؟ 

در سپتامبر 2019، گوگل دو نوع جدید از ویژگی لینک را اعلام کرد. اکنون می توان لینک ها را به صورت اسپانسر شده یا ugc (مخفف محتوای تولید شده توسط کاربر) و همچنین نوفالو علامت گذاری کرد. گوگل چنین توضیح داد:
• ویژگی اسپانسر شده را باید برای شناسایی لینک هایی که مخصوصا نتیجه جایگاه پولی هستند به کار برد؛ برای مثال، جایگاه های اسپانسر شده، رپورتاژ آگهی، لینک های پولی و موارد مشابه.
• ویژگی ugc باید برای شناسایی لینک هایی که توسط کاربران ایجاد شده اند استفاده شود (برای مثال لینک های نویسنده در یک فرم کامنت) که بنابراین لزوماً مورد اطمینان یا تأیید نویسنده صفحه نیستند.
در هر دو مورد، این لینک ها مشابه ویژگی اولیه نوفالو عمل می کنند - آنها به گوگل می گویند که در شمارش لینک به عنوان یک "رأی" دقت کند. ما دقیقاً نمی دانیم که گوگل چگونه از این داده ها به طور داخلی استفاده می کند ولی آنها اشاره کرده اند که این کار، به درک بیشتر آنها از لینک کمک خواهد کرد. این کار می تواند نحوه شمارش "آرا" و ارزیابی صفحات توسط آنها را بهبود بخشد.
در جولای سال 2020، بینگ مستندات آنها را به روز کرد تا این مسئله را روشن کند که آنها هم از خصوصیات اسپانسر شده و ugc حمایت می کنند.

نحوه استفاده از لینک های nofollow, ugc و sponsored 

این کار بدین معنا است که ما چهار نوع مختلف نشانه گذاری HTML برای لینک ها داریم:
• یک لینک معمولی بدون ویژگی rel
• یک لینک نوفالو: <a href="https://www.example.com" rel="nofollow">example link</a>
• یک لینک اسپانسر شده: <a href="https://www.example.com" rel="sponsored">example link</a>
• یک لینک محتوای تولید شده توسط کاربر: <a href="https://www.example.com" rel="ugc">example link/a>
 

ویژگی های ترکیبی

در حالی که هر یک از این ویژگی ها انواع مختلف لینک ها را توصیف می کنند، ترکیب ویژگی های گوناگون rel در یک لینک امکان پذیر است. برای نمونه، ویژگی اسپانسر شده و نوفالو می توانند در یک لینک وجود داشته باشند: <a href="https://www.example.com" rel="nofollow sponsored">example link</a>.
این کار مفید است. زیرا همه موتورهای جستجو این دو ویژگی جدید rel را پشتیبانی نمی کنند. بنابراین بهترین کار این است که از ویژگی نوفالو به همراه ویژگی اسپانسرشده و ugc استفاده کرد. 
پس اینک شما می دانید که این لینک ها و ویژگی های rel به چه صورت هستند. ولی چرا و چه هنگام باید از آنها استفاده کنید؟

چه هنگام باید از کدام ویژگی استفاده کنید؟

ویژگی اسپانسر شده

تبلیغ یا لینکی که بابت آن به شما پول می دهند یا هر چیز دیگر، باید از ویژگی اسپانسر شده استفاده کند. دلیل این امر این است که گوگل لینک های یک صفحه را به عنوان تأییدیه تلقی می کند؛ شما به یک مقاله لینک می دهید چون منبع ارزشمندی است، که مایل هستید کاربران خود را به سمت آن هدایت کنید. وقتی که به شما پول می دهند تا به یک وبسایت دیگری ارجاع دهید، انگیزه شما متفاوت است. این امر می تواند چیزی باشد که بدون پاداش به آن لینک نخواهید داد. گوگل با استفاده از ویژگی اسپانسرشده می تواند این "لینک های غیر طبیعی" را از لینک های معمولی متمایز کند. 
از آنجایی که سایر موتورهای جستجو این ویژگی اسپانسرشده را تشخیص نخواهند داد، با این وجود توصیه می کنیم که ویژگی نوفالو را به این نوع لینک نیز اضافه کنید. 

ویژگی ugc

هر زمان که کاربران وب سایت شما قادر به تولید محتوا یا لینک روی آن باشند، باید از ویژگی ugc استفاده کنید؛ برای مثال در قسمت کامنت های سایتتان. اگر از وردپرس استفاده می کنید، نیازی نیست نگران این ویژگی باشید. وردپرس به طور اتوماتیک ویژگی ugc و همچنین ویژگی نوفالو را به لینک های موجود در قسمت کامنت های سایت شما اضافه می کند.

ویژگی nofollow

از آنجایی که همه موتورهای جستجو ویژگی های اسپانسر شده یا ugc را پشتیبانی نمی کنند، شما همچنان باید ویژگی نوفالو را به هر دو این لینک ها نیز اضافه کنید.
 

ایجاد لینک های اسپانسر شده یا نوفالو در وردپرس

 گرچه وقتی که اهل HTML نباشید ممکن است کمی پیچیده به نظر برسد، ولی کنترل لینک ها با استفاده از ویرایش بلاک وردپرس و Yoast SEO کار ساده ای است. از زمان Yoast SEO 14.4، گزینه ای را اضافه کرده است که می توانید به راحتی ویژگی لینک اسپانسر شده یا نوفالو را به یک لینک در محتوای خود اضافه کنید.
اگر می خواهید لینکی را نوفالو کنید یا اینکه آن را به عنوان اسپانسر شده کنترل کنید (و در عین حال نوفالو کنید) روی آیکن لینک کلیک کنید، لینکتان را  بچسبانید و این گزینه ها را مشاهده خواهید کرد.

سخن پایانی: آیا شما باید این ویژگی های جدید نوفالو را اجرا کنید؟

در حالی که هیچ دلیل قانع کننده واضحی برای این کار وجود ندارد، ولی این تصمیمی است که هر متخصص سئویی باید برای خود بگیرد.
با توجه به سردرگمی اولیه و عدم مزایای مشخص، بسیاری از ناشران بدون شک منتظر خواهند ماند تا اطلاعات بهتری کسب کنیم.
بر این اساس، ایجاد تغییر قطعاً ضرری نخواهد داشت (مادامی که لینک های پولی را به درستی با "نوفالو" یا " اسپانسر شده" علامت گذاری کنید.) برای مثال، وبلاگ Moz ممکن است روزی لینک های کامنت زیر را به rel = "ugc" یا به احتمال زیاد rel = "nofollow ugc" تغییر دهد. 
در پایان، آیا کسی واقعاً از ویژگی " اسپانسر شده" استفاده خواهد کرد، با آن که ممکن است لینک های پولی را بیشتر در معرض نمایش قرار دهد؟ گذر زمان این مسئله را مشخص خواهد کرد.

 شما همراهان عزیز میتوانید برای مشاوره در زمینه سئو سایت و یا طراحی سایت با مشاوران ما تماس بگیرید.


محتوای مرتبط


ثبت نظر


دیدگاه شما

سحر

1399/08/22

مقاله خیلی کامل و خوبی بود