مزرعه لینک چیست و چه تاثیری بر سئو دارد

سی یو وب 1399.07.07 2004 0 0

هنگام بررسی عمیق تر بک لینک یا لینک بیلدینگ با اصطلاح "مزرعه لینک" مواجه می شویم. در این مقاله، شما خواهید فهمید منظور از مزرعه لینک چیست و ایجاد مزرعه لینک چه تاثیری بر سئو سایت دارد. این مبحث و رویکرد آن در شبکه جهانی وب برای شما توضیح داده خواهد شد.  
پیش از این، الگوریتم گوگل برای مرتب سازی صفحات، بر اساس لینک های ورودی به این صفحات بود. اساس ایجاد مزارع لینک نشات گرفته از این مفهوم بود که گوگل رتبه بندی صفحه نتایج خود را فقط بر اساس لینک ها اعمال می کرد. گوگل دارای یک الگوریتم پیج‌رنک (رتبه بندی صفحه) بود،  که به وسیله آن تمام وبلاگ ها و وب سایت هایی که خزیده بود(crawl)  و ایندکس کرده بود را رتبه بندی می کرد. برای نتیجه گیری در مورد چگونگی فهرست بندی کردن این نتایج ، از لینک مقالات استفاده می کرد. 
هنگامی که محتوای منحصر به فرد و با کیفیتی منتشر می شود، سایر وب سایت ها با بیان آن یا ایجاد بک لینک در وبلاگ های مربوطه، لینکی به آن ایجاد می کنند. با این حال، برخی از صاحبان سایت به منظور تسریع این فرایند، ترجیح دادند که با مبادله این لینک های مقاله ای ارزشمند، مزارع لینک ایجاد کنند. آنها این کار را برای دستکاری موتورهای جستجو انجام می دهند تا به جای وب سایت هایی که ممکن است حتی محتوای بهتری برای مخاطب داشته باشند، آنها را در صدر صفحه نتایج  نشان دهند. بدین ترتیب مزارع لینک به دلیل آسیب پذیری های گوگل و همچنین اکثر موتورهای جستجو، مدتها پیش در اینترنت شکل گرفتند.

مزرعه لینک چیست؟

مزرعه لینک سیستمی از لینک سازی با استفاده از هایپر لینک گروهی از وب سایت ها به یکدیگر است. مزارع لینک سایتهایی هستند که به صورت گروهی صرفا با هدف ایجاد لینک برای افزایش سئوی خود خلق شده اند. آنها نوعی لینک متقابل هستند، خواه مرتبط و خواه غیرمرتبط. 
مثال زیر را در نظر بگیرید که چهار سایت به یکدیگر مرتبط شده اند و پیکان ها مشابه لینک ها هستند: 

 

لینک فارم یا مزرعه لینک


 
در اینجا تمام این وبسایت ها در یک چرخه (لوپ) به یکدیگر لینک شده اند. 
مزرعه لینک  spamdexing  نیز نامیده می شود. زیرا لینک های متعددی را در ایندکس (فهرست) اسپم می کند که معمولاً کاربردی ندارند. برخی از مزارع لینک به صورت دستی ایجاد می شوند. اکثر آنها توسط یک سری برنامه بوجود می آیند و با هدف خدماتی برای افزایش محبوبیت لینک در گوگل ارائه می شوند. بسیاری از وب سایت ها که به عنوان خدمات بهبود سئو سایت تبلیغات می کنند چیزی جز مزارع لینک نیستند. 
این کار یک تکنیک ناخوشایند است زیرا ترافیک را از صفحات معتبر و مناسب به سمت آنها منحرف می کند. اکثر این مزارع لینک دارای لینک های تصادفی هستند که حتی با محتوایشان ارتباطی ندارند. 
این شیوه با مطالعه الگوریتم قدیمی گوگل و استفاده از آن به نفع خود ابداع شده است. لینک ها در واقع پارامتری هستند که گوگل برای شناسایی وب سایت های دارای اعتبار کم یا زیاد در نظر می گیرد. با این وجود، لینک ها تنها دغدغه ای نیستند که برای بهبود سئو باید روی آن تمرکز کنید. اگر محتوای شما برای مخاطبان مفید باشد، وب سایت های بسیاری به صورت اتوماتیک به وبسایت شما لینک می دهند، که این امر باعث افزایش ترافیک می شود. ولی فریب دادن گوگل رفتار درستی نیست.
مزارع لینک مانند وب سایت های عمومی به نظر می رسند، مگر اینکه آنها را به طور کامل در مرورگر بررسی کنید. در این صورت مشاهده خواهید کرد که محتوای آنها عمدتا شامل هایپرلینک هایی با صفحات تصادفی و بی ارزش است. به همین دلیل است که spamindexing  نامیده می شوند. این مزارع لینک نوعی اسپم کردن فهرست موتور جستجو هستند. به هر حال، لینک هایی که بین وب سایت های مرتبط رد و بدل می شوند به عنوان اسپم محسوب نمی شوند.
نمونه ای از یک مزرعه لینک، یک شبکه وبلاگ است که در آن مجموعه ای از وبلاگ ها متعلق به یک نهاد هستند تا سایتهای تحت کنترل همان شرکت را ارتقا داده و رتبه خود را بر اساس تعداد لینک افزایش دهند. این کار تکنیک سئو کلاه سیاه است.
 

تاثیر مزرعه لینک بر سئو سایت

موتورهای جستجو که همگی قبلا که در تعیین رتبه بندی وب سایتها بر اساس تعداد لینک هایشان از گوگل پیروی می کردند نسبت به مزارع لینک بسیار حساس بودند. اکنون، مطابق با استانداردهای گوگل و نیز سایر موتورهای جستجو، فعالیت مزارع لینک ممنوع است. این وب سایت ها اغلب رتبه خود را از دست می دهند یا اینکه از فهرست خارج می شوند. بنابراین، به جای افزایش اعتبار وب سایت، به دلیل استفاده غیرقانونی از هایپرلینک ها ، جریمه می شوند. 
اکثر موتورهای جستجو در خصوص مجازات ایجاد مزرعه لینک به عنوان نوعی تخلف، گامی به جلو برداشته اند. آنها پیشتر در معرض این محتواها بودند. با این حال، در حال حاضر معیارهای رتبه بندی خود را با ارزیابی محتوای مفیدتر برای کاربر و مرتبط بودن وب سایتها به یکدیگر، در صورت وجود نوعی ارتباط تنظیم کرده اند. 
گنجاندن اجباری تعداد زیادی لینک نیز، توسط گوگل قابل تشخیص است. آنها را می توان از فهرست حذف کرد یا اینکه پیج رنک (رتبه) پایینی را به آنها اختصاص داد. ایجاد مزرعه لینک کاری غیرقانونی است و گوگل آن را محکوم می کند. زیرا مشمول تخلف از نوع سرقت ترافیک است که می توانست کاربر را به سمت وبلاگهای مفید و ارزشمند هدایت کند.
در گذشته ایجاد مزرعه لینک را می شد به عنوان یک طرح هوشمندانه تلقی کرد، ولی اکنون دیگر موثر نیست. در عوض ممکن است وب سایت خود را دچار مشکل کنید.


شناسایی وبسایت هایی که از مزرعه لینک استفاده می کنند

با نصب نوار ابزار گوگل در مرورگرهای IE و فایرفاکس می توان به آن دسترسی پیدا کرد. این ابزار به شما این امکان را می دهد که رتبه صفحه نزد گوگل را بررسی کنید. شما می توانید به منظور بررسی به صفحه مشکوک مراجعه کنید یا اطلاعات مورد نیاز را از منبع دریافت کنید. یافتن  رتبه صفحه یک سایت روش خوبی است که متوجه شویم آیا این سایت یک مزرعه لینک است یا خیر. وبلاگ هایی که رتبه کمتری به آنها داده شده، معمولاً وبلاگ هایی هستند که گوگل آنها را بخاطر اعتبارشان توصیه نمی کند.
شما همچنین می توانید با بررسی دقیق محتوای یک سایت بفهمید که آیا این وب سایت، بخشی از مزرعه لینک است یا خیر. دلیل آن، امر این است که مزارع لینک اغلب به وب سایت های دیگری مرتبط می شوند که محتوای کاملاً نامرتبطی با صفحه بازدید شده دارند. بدیهی است که در بازدید از این وبلاگ ها مطالب خیلی مفیدی پیدا نخواهید کرد، زیرا آنها خیلی روی محتوا تمرکز نمی کنند.  

پیشنهاد میکنیم این مقاله را هم مطالعه نمایید : 5 موردی که برای استراتژی سئو نیاز است
 

الگوریتم پنگوئن، پایان مزرعه لینک

در سال 2012 گوگل آپدیت جدیدی در الگوریتم ها خود قرار داد که بر اساس آن می توانست لینک های بی کیفیت را شناسایی کند. هدف اصلی این الگوریتم پایان دادن به تکنیک مزرعه لینک بود. با اجرای آن بسیاری از سایت ها که از این روش استفاده کرده بودند، شناسایی شده و از صفحه نتایج حذف شدند.
با ادامه بروز رسانی های الگوریتم پنگوئن، شناسایی لینک های اسپم و بی ارزش برای گوگل آسان تر شد.


شبکه وبلاگ PBN و تاثیر آن بر سئوی سایت

شبکه وبلاگ بهترین نمونه از یک مزرعه لینک است. یک PBN (شبکه وبلاگ خصوصی) شبکه ای از وبلاگ ها است که توسط یک نهاد اداره می شود. آنها می توانند وبلاگهایی متعلق به صاحبان مختلفی باشند که لینک های متقابل به یکدیگر ارسال می کنند یا اینکه کل گروه می تواند تحت مدیریت یک شرکت واحد باشد. 
فقط یک شرکت هست که این وبلاگ ها را اداره می کند و به عبارتی سئوی سایر وبلاگ های آن شبکه را تقویت می کند. بدین ترتیب این شرکت قصد دارد رتبه صفحه خود و همچنین درآمد حاصل از آگهی های تبلیغاتی را بهبود ببخشد. 
به هر حال، هنگامی که گوگل الگوریتم خود را تغییر داد،  این شرکت ها با واکنش شدیدی مواجه شدند. شبکه وبلاگ های خصوصی گزینه های نامطمئنی هستند، زیرا گوگل آنها را هدف قرار می دهد. آنها امروزه همیشه با یگدیگر لینک نمی شوند، چون این تجربه را دارند که توسط موتور جستجو مورد حمله قرار بگیرند. به هر حال، اگر حتی از یکی از آنها لینک بگیرید، کل شبکه می تواند به راحتی با مشاهده لینک های خارجی فاش شود.


ایجاد مزرعه لینک: اعتبار کنونی و آتی سئوی سایت

گوگل ایجاد مزرعه لینک را مدتها پیش ممنوع کرده است. مزرعه لینک دیگر آن طور که انتظار می رود موثر نیست. در وهله اول، روش مناسبی برای کسب محبوبیت در میان ربات های خزنده وب نیست. این موتورها با استفاده از فناوری پیج رنکینگ (رتبه بندی صفحه) دائما خود را اصلاح می کنند ، تا اعتماد مخاطبان را به خود جلب کنند. این تغییر دایمی است. شما نمی توانید با ایجاد لینک های متقابل مصنوعی، برای کسب رتبه بالا ، خیلی موفق عمل کنید.  
مزرعه لینک نه تنها منجر به جریمه از دست دادن رتبه صفحه می شود، بلکه سابقه منفی و بدی را نیز برای شرکت به همراه دارد. حتی ممکن است گوگل وب سایت شما را کاملا  از فهرست نتایج خود حذف کند. زیرا آنها اعتبار واقعی نیستند، که شایسته دیده شدن در نتایج جستجو باشند.
 

شناخت لینک های خوب و بد

از نظر گوگل، لینک ها فاکتورهای مهمی برای تعیین اعتبار صفحه محسوب می شوند. این کار روشی برای افزایش اعتبار سایت شما است. لینک هایی از سایت هایی که اعتبار دامنه و ارتباط موضوعی آنها با سایت شما بیشتر است، بیشتر از سایر لینک های غیر مرتبط مورد حمایت گوگل قرار می گیرند. مهم است بدانید که همه لینک ها به یک اندازه حائز اهمیت نیستند. 
لینک های خوب به وب سایت های مفید، مرتبط و منحصر به فرد اشاره می کنند، که به دلیل محتوای با کیفیت خود رتبه خوبی را کسب کرده اند. لینک های متقابل و تصادفی منجر به افت آنها می شود. 
ایجاد لینک نقشی حیاتی را در وب ایفا می کند. به این معنا که صفحات چگونه برای سهولت در کسب اطلاعات و جزئیات به یکدیگر مرتبط هستند، و یا به عنوان منبع ، ارجاع داده می شوند. با این وجود، این مسئله بدین معنا نیست که فرد با ورود به مزارع لینک باید با آنها بازی کند. 
برای یافتن لینک های خوب، به سایتهایی مراجعه کنید که مربوط به کسب و کار شما هستند. متناسب با صنف خود در یک فهرست مناسب ثبت نام کنید. این موارد به احتمال زیاد سئوی شما را تقویت و ترافیک را افزایش می دهند. 
سئو کلاه سیاه هرگز در طولانی مدت منجر به بهبود رتبه در نتایج جستجو نمی شود.  
 

چگونه با روش های مورد قبول گوگل لینک سازی کنیم؟

در حال حاضر با استفاده گسترده ای که از شبکه های اجتماعی می شود، مکان مناسبی برای ساخت بک لینک هستند. محتوای ارزشمند تولید کنید و آنها را با مخاطبان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید و به سایت خود لینک دهید. با این کار هم محتوای شما به خوبی دیده می شود و هم ممکن است سایت های دیگر به محتوای ارزشمند شما، به صورت طبیعی لینک بدهند.
یک روش دیگر فعالیت در فروم ها و سایت های پرسش و پاسخ است. پرسیدن سوال در این سایتها و پاسخ به کاربران با لینک ارجاع یک روش معمول در این گونه سایت ها است، که می توانید از طریق فعالیت در فروم های مختلف، برای سایت خود لینک های زیادی بسازید.
در نهایت می توانید با نوشتن پست مهمان در سایتهای معتبر که این امکان را به شما می دهند، لینکی به سایت خود، در محتوا قرار دهید.
 

سئو کلاه سیاه چیست؟

سئو کلاه سیاه استراتژی ای است که بیشتر بر روی موتورهای جستجو تمرکز می کند تا مخاطبان. این تکنیک ها، قانون شکنی برای دستیابی به رتبه های بالاتر در صفحه نتایج جستجو در موتورهای جستجو هستند. 
معمولاً سه نوع سئو کلاه سیاه معروف وجود دارد:
- ایجاد مزرعه لینک:  تحت عنوان تکنیک کلاه سیاه سئو ثبت می شود، زیرا محتوای موجود در این سایت ها به نامرتبط ترین شکل ممکن با یکدیگر لینک می شوند. آنها به صورت دستی ساخته نمی شوند، بلکه از طریق سرویس ها و برنامه ها ساخته می شوند. آنها به راحتی توسط موتورهای جستجو قابل تشخیص هستند و با کاستن از رتبه شان، مورد جریمه قرار می گیرند. 
- تکرار کلمات کلیدی: هنگامی اتفاق می افتد که نویسنده محتوای منتشر شده در وبلاگ، متن خود را با کلمات کلیدی بسیار زیادی پر می کند. نتیجه این کار جمله هایی بی معنی است که هیچ ارزشی ندارند. تکرار کلمات کلیدی به گونه ای است که از کلمات کلیدی بطور غیر طبیعی استفاده می شوند تا بتوان آنها را به زور در عبارات جا کرد.  
- کلوکینگ: یک ترفند حیله گرانه است که وبلاگ نویس، محتوایی را به بیننده نشان می دهد در حالی که محتوای دیگری را به خزنده موتور جستجو ارائه می کند. این کار هنگامی انجام می شود که محتوا مورد تقاضا باشد ولی گوگل آن را غیراخلاقی اطلاق می کند. در نهایت شما دو محتوای متفاوت برای بازدید کننده و ربات خزنده موتور جستجو تولید می کنید. این محتواها کاربر پسند نیستند ولی موتورهای جستجو را فریب می دهند تا چیز دیگری را مشاهده کنند.


چگونه لینک هایی که از مزرعه لینک گرفتیم حذف کنیم؟

اگر شما هم به اشتباه از مزرعه لینک استفاده کرده اید، اما اکنون با خواندن این مقاله، تصمیم گرفته اید، سایت خود را از خطرات آتی و حذف کلی از نتایج جستجو نجات دهید، باید تمام این لینک ها را حذف کنید. برای انجام این کار، اگر هنوز هم مشغول به لینک سازی از این طریق هستید، سریعا انجام آن را متوقف کنید.
با کمک ابزار  Disavow Links Tool گوگل، تمام این لینک را از لیست بک لینک های خود حذف کنید. برای انجام این کار، آدرس تمام بک لینک ها را در یک فایل با فرمت txt. ثبت کرده و در search console بخش disavow tool آپلود کنید. به این نکته توجه کنید که اگر قبلا لیستی آپلود کرده اید، حتما ، این ها را به ادامه آن اضافه کنید ، زیرا با جایگزینی، قبلی ها حذف می شوند. انجام این پروسه توسط گوگل ممکن است چند هفته طول بکشد.
از این پس سعی کنید با انتشار محتوای مفید در سایت خود و به اشتراک گذاری آن ها در شبکه های اجتماعی، بازدید واقعی وارد سایت خود کنید.
 

نتیجه گیری

شدیدا توصیه می کنیم که از مزارع لینک و چنین روش های سئو کلاه سیاهی پرهیز کنید. مزارع لینک و تأثیر سئوی ایجاد مزرعه لینک در جهت منفی است. آنها نه تنها غیراخلاقی هستند بلکه می توانند به طریق خطرناکی سلامت وب سایت شما را تحت تأثیر قرار دهند. 

شما همراهان عزیز میتوانید برای سئو سایت خود بر طبق آخرین آپدیت های گوگل با کارشناسان ما تماس بگیرید.


محتوای مرتبط


ثبت نظر


دیدگاه شما

در حال حاضر دیدگاهی برای این محتوا ثبت نشده است