طراحی وب سایتِ شگفت‌انگیز: چک لیستی جامع برای طراحی وب سایتی حرفه‌ای و خلاقانه!

سی یو وب 1402.04.28 1600 0 0

عوامل زیادی وجود دارند که نقش بسزایی در طراحی موفق یک وب سایت ایفا می کنند، اما این کار لزوما سخت و طاقت فرسا نیست. به همین خاطر در این مقاله چک لیست طراحی وب سایت در اختیارتان قرار می دهیم که به شما در روند طراحی موفق یک وبسایت کمک می کند. اگر برای طراحی وب سایت خود از این مراحل استفاده کنید، قطعا موفق خواهید بود. دنبال کردن این مراحل به شما کمک می کند تا وبسایتی شفاف و روشن داشته باشید که وبگردی در آن راحت باشد،حرفه ای به نظر برسد و ماموریت یا هدف نهایی شما را هم به خوبی نشان بدهد.

بنابراین قبل از این که مطالب تان را منتشر کنید حتما این موارد را مد نظر قرار بدهید: 

مشخص کردن هدف وب سایت

مشخص کردن هدف وب سایت به معنای تعیین اهداف و مقصود از ایجاد وب سایت است. برای طراحی وب سایت موفق، لازم است هدف و مخاطبان وب سایت را به دقت مشخص کرد. در واقع، هدف و مخاطبان وب سایت باید هماهنگ باشند و طراحی و محتوای وب سایت باید بر اساس این دو معیار انجام شود.
برای مثال، اگر هدف شما از ایجاد وب سایت، فروش محصولات شما است، باید با توجه به مخاطبان و نیازهای آن‌ها، وب سایت خود را طراحی کنید و بهینه سازی کنید. در این حالت، محتوای وب سایت باید به گونه‌ای باشد که کاربران به راحتی بتوانند محصولات شما را پیدا کنند، و اطلاعات کافی در مورد آن‌ها را بدست آورند.
هدف وب سایت می‌تواند شامل انواع مواردی مانند اطلاع رسانی، فروش محصولات، ارائه خدمات، جذب ترافیک، تبلیغات و ... باشد. در هر صورت، برای رسیدن به هدف خود، باید وب سایت خود را بر اساس اهداف و مخاطبان طراحی کنید و محتوای مناسبی ارائه دهید که نیازهای کاربران را برطرف کند و باعث جذب ترافیک و افزایش فروش شود. 
طراحی نقشه سایت شما 

اصول آناتومی: هر یک از صفحات سایت شما می بایست شامل مهم ترین عناصر ساختاری باشند؛ عناصری نظیر سر صفحه یا هدر، متن اصلی، پاورقی و تصویر اصلی. در مقاله ای مجزا در مورد  اصطلاحات تخصصی و اجزای مختلف وبسایت اطلاعات کاملی در اختیارتان قرار می دهیم و همچنین شما را با مهم ترین ویژگی های طراحی وب سایت و اصطلاحات رایج آشنا خواهیم کرد.

یک منوی وبگردی ساده: این منو را به عنوان نقشه و قطب نمای وبسایت خود در نظر بگیرید. این صفحه باید شامل مهم ترین و اصلی ترین صفحات سایت شما باشد: به قسمت "ارتباط با ما" و یا "درباره ما" فکر کنید. بهتر است این قسمت ها را به صورت واضح و مختصر (در حدود 7-5 پاراگراف) توضیح بدهید، تا مخاطبان و بازدیدکنندگان به راحتی بتوانند هر آن چه را که می خواهند  پیدا کنند.

چک لیست طراحی منو وب سایت

زیر صفحه های خود را گروه بندی کنید: اگر به صفحات تخصصی بیشتری نیاز دارید، می توانید آن ها را به عنوان زیر صفحه تحت عنوان چند صفحه مهم و سطح بالا، دسته بندی کنید. این کار طرح وب سایت شما را برای وبگردی بسیار آسان و راحت می کند.

نکته مهم: استفاده از لینک را به هیچ وجه فراموش نکنید! استفاده از لینک در وب سایت، به بازدیدکنندگان کمک می کند تا خیلی راحت تر به اطلاعاتی که می خواهند دسترسی پیدا کنند و همچنین وبگردی در وبسایت را برایشان آسان تر می کند.

طراحی منحصر به فرد و خاص وب سایت 

مورد سوم در چک لیست طراحی وب سایت طراحی خاص و منخصر به فرد می باشد . 

 

طراحی لوگو: یک لوگوی منحصر به فرد، نشان دهنده خاص بودن برند شماست.  طراحی لوگو خاص برای کسب و کار ، به بازدیدکنندگان کمک می کند تا فورا شما را بشناسند. لوگوی شما باید نشان دهنده سبک و سیاق وبسایت شما باشد؛ حتما باید کیفیت بسیار بالایی داشته باشد و ترجیحا دارای پس زمینه ای شفاف و روشن باشد تا با رنگ های دیگر در تضاد نباشد. فراموش نکنید لوگویی طراحی کنید که معرف کسب و کار شما باشد.

 

اهمیت رنگ پس زمینه در طراحی موفق سایت

انتخاب پس زمینه و بافت وبسایت: پس زمینه یک وب سایت، مانند تصویر زمینه عمل می کند و به ایجاد نمایی منحصر به فرد کمک شایانی می کند. اگر می خواهید در پس زمینه خود از یک تصویر استفاده کنید، حتما باید از عکسی استفاده کنید که کیفیت بسیار بالایی داشته باشد و همچنین اجازه استفاده از آن را هم داشته باشید. هم چنین می توانید به جای عکس، یک الگوی (پترن) مناسب دانلود کنید. 

تنظیم رنگ ها و تم مناسب برای وب سایت: استفاده از رنگ های یکپارچه و هماهنگ سبب می شود تا سایت شما حرفه ای به نظر برسد. اگر در زمینه طراحی سایت، فردی مبتدی هستید، بهترین راه، استفاده از رنگ ها و تم های ساده است. غالبا استفاده از رنگ های سفید و خاکستری و اضافه کردن طیف کوچکی از رنگ های برند، جهت تنوع، می تواند بهترین راه باشد. این تغییرات ساده اولین قدم به سمت بهینه سازی طراحی وب سایت شما هستند.

اضافه کردن شخصیت به آیکون ها: آیکون ها می توانند به مشخصه ها و گزینه های وب سایت کمی هیجانات بصری اضافه کنند. منابع رایگان زیادی برای یافتن آیکون ها وجود دارد، فقط اطمینان حاصل کنید که با طرح و رنگ شما مطابقت داشته باشند.

انتخاب محتوای مناسب برای سایت

طراحی سایت واکنش‌گرا (Responsive Web Design): طراحی واکنشگرا (Responsive Design) به معنای طراحی وب سایت به گونه‌ای است که به طور خودکار با توجه به ابعاد صفحه نمایش دستگاه مورد استفاده (مانند کامپیوتر، تبلت یا دستگاه موبایل)، ظاهر و محتوای وب سایت تغییر کند.
این روش طراحی وب سایت، به کاربران این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به اسکرول چپ و راست، راحت‌تر و با بهترین تجربه کاربری، وب سایت را مشاهده کنند. همچنین، با توجه به اینکه دستگاه‌های مختلف دارای اندازه‌های مختلف صفحه نمایش هستند، طراحی واکنشگرا باعث می‌شود وب سایت شما بهتر در نتایج جستجوی موتورهای جستجو نمایش داده شود.
برای طراحی واکنشگرا، می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید، از جمله:
1. استفاده از فریم‌ورک‌های مبتنی بر واکنشگرایی، مانند Bootstrap و Foundation.
2. استفاده از تکنولوژی‌های CSS گرید (CSS Grid) و CSS فلکس‌باکس (CSS Flexbox) برای طراحی صفحات وب.
3 استفاده از روش‌های Media Queries برای تعیین استایل‌های مختلف وب سایت بر اساس ابعاد صفحه نمایش دستگاه.
در کل، طراحی واکنشگرا بهبود تجربه کاربری و جذب ترافیک وب سایت شما را افزایش می‌دهد.
 

 

نکات کلیدی و مهم یک محتوای خوب 

مورد بعدی در چک لیست طراحی وب سایت رعایت نکات کلیدی و مهم برای داشتن یک محتوای خوب است . 

محتوای واضح و روشن: مطالب موجود در سایت شما، بخشی از طراحی وب سایت شما محسوب می شود. فونتی را انتخاب کنید که به آسانی خوانده شود؛ متن خود را به پاراگراف های کوتاه تر تبدیل کنید تا خواندنشان برای مخاطب راحت تر باشد. 

تشریح ماموریت خود: کاربران هنگام ورود به سایت شما باید دقیقا بدانند که حیطه کاری سایت شما چیست. به تک تک اجزای سایت خود باید دقت کنید؛ هر یک از این اجزا باید یک هدف واضح و مشخص در راستای ماموریت کاری شما داشته باشند. به عبارتی، این اجزا باید از ماموریت شما پشتیبانی کنند. از جمله تکنیک اقدام به عمل یا همان CTA ، می تواند کاربران را تشویق کند تا در اهداف وبسایت شما مشارکت داشته باشند.

به روزرسانی محتوا: برای جلب توجه کاربران و به روز بودن وب سایت، باید محتوای وب سایت را به صورت منظم به روزرسانی کنید. برای افزایش ترافیک وب سایت و جلب مخاطبان جدید، به‌روزرسانی محتوای وب سایت بسیار مهم است. همچنین، به‌روزرسانی محتوا می‌تواند به بهبود رتبه‌بندی وب سایت در نتایج جستجوی گوگل کمک کند.
برای به‌روزرسانی محتوا، می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید، از جمله:

  1.  اضافه کردن محتوای جدید به وب سایت: با اضافه کردن محتوای جدید و مفید به وب سایت، می‌توانید با مخاطبان جدید آشنا شوید و به ‌روزرسانی محتوای قدیمی را نیز انجام دهید. 
  2.  به‌روزرسانی محتوای قدیمی: با به‌روزرسانی محتوای قدیمی و حذف محتوای منسوخ، می‌توانید به بهبود تجربه کاربری وب سایت کمک کنید و برای مخاطبان جدید، اطلاعات مفید را ارائه دهید.
  3.  استفاده از روش‌های مختلف نمایش محتوا: با استفاده از تصاویر، ویدئوها و گرافیک‌های جذاب، می‌توانید محتوای وب سایت را جذاب‌تر کنید و تجربه کاربری بهتری را برای مخاطبان فراهم کنید.

در کل، به‌روزرسانی محتوا به بهبود تجربه کاربری و جلب مخاطبان جدید و افزایش ترافیک وب سایت شما کمک می‌کند. همچنین، با به‌روزرسانی محتوای وب سایت، می‌توانید اعتماد کاربران به وب سایت خود را نیز افزایش دهید.
 

بهینه سازی مراحل طراحی وب سایت

کلید واژه ها و سئو: کلید واژه ها به موتورهای جستجو کمک می کنند تا وب سایت شما و محتواهایی که تولید کرده اید را پیدا کنند. به این کار بهنیه سازی موتور جستجو می گویند. همچنین تصاویری که انتخاب می کنید، حتما باید "alt-text" داشته باشند؛ این قابلیت به موتورهای جستجو می گوید که تصاویر موجود در مورد چه چیزی هستند.این موارد باعث خواهد شد سئوسایت و رتبه آن در جستجوها بهبود پیدا کند.

به خاطر داشته باشید: تقریبا همه وبسایت ها باید به روز شوند بنابراین امر پشتیبانی سایت اجتناب ناپذیر است. اصلا نگرانی به خود راه ندهید. کار را شروع کنید. از این اصول اولیه کمک بگیرید و به مرور تغییرات لازم را اعمال کنید و سایت خود را به روز کنید.
 


محتوای مرتبط


ثبت نظر


دیدگاه شما

در حال حاضر دیدگاهی برای این محتوا ثبت نشده است