تفاوت میان مخاطب هدف و پرسونا چیست

سی یو وب 1399.05.05 2216 0 0

ارتباطات یکی از کاربردهای کلیدی برای تماس با مشتریان و ایجاد تجربه ای مثبت برای آنهاست. این امر بر اهمیت ارسال پیامی شفاف و هدفمند، که در عین حال در راستای نیاز مشتری باشد، تاکید دارد.
به همین دلیل شخصی سازی، هدف گذاری استراتژی و دستیابی به مخاطب هدف در لحظه درست، ضروری است.
مطالعه در مورد مخاطب هدف و پرسونا اولین گام، برای انتخاب مثلا کانال ارتباطی، قالب پیام و زبانی است که در بازاریابی استفاده می شود. 
در این مقاله ما قصد داریم به توضیح هر دو مفهوم بپردازیم و تفاوت آن ها را بیان کنیم و ببینیم انتخاب کدام یک ، برای استراژی مناسب است. این مقاله را دنبال کنید تا مروری بر این مفاهیم داشته باشیم.
 

مخاطبان خود را درک کنید: اهمیت هدف گذاری محتوا چیست؟

تا به حال به اینکه چه کسانی محصول شما را می خرند یا از خدمات شما استفاده می کنند، فکر کرده اید؟ ویژگی مشترک آن ها چیست؟
احتمالا آن ها گروه هایی با ویژگی های مشابه هستند. دانستن این موضوع نه تنها کلید جایگاه شما در بازار، بلکه راهی برای درک نیازهای این افراد است.
در حوزه ی بازاریابی، هدف گذاری محتوا اهمیت زیادی دارد. با این هدف گذاری شما علاوه بر زبان، قالب کلی و نوع رویکردی که تاثیر بیشتری بر مشتریان شما دارد را مشخص خواهید کرد.
هنگامی که در تحقیق خود، بر هدف گذاری تمرکز کنید، شانس داشتن کمپین های موثر، افزایش پیدا خواهد کرد.
اینکار علاوه بر مزایایی که در بازار دارد، باعث افزایش فروش در زمان مناسب و تخصیص مناسب منابع می شود و در نهایت باعث تمایز کسب و کار شما خواهد شد.
 

مخاطب هدف در مقایسه با پرسونا: تفاوت اصلی میان این دو چیست؟

احتمالا شما احساس کرده اید که یک سری برند مشخص، نیازهای شما را بسیار خوب می شناسند و در زمان مشخص، درست وقتی به آن احتیاج دارید به شما نزدیکند، درست است؟ 
این یک شگرد جادویی نیست، این به خاطر کاری است که برای شناخت مخاطب هدف و پرسونا انجام داده اند.
در ادامه ما به شما تفاوت این دو مفهوم را نشان خواهیم داد.

مخاطب هدف

مفهوم مخاطب هدف به یک قشر خاص اجتماعی اشاره دارد، که میل زیادی به خرید یک محصول خاص یا استفاده از خدماتی خاص دارند. این مفهوم مبنایی برای هماهنگی مثلا در کمپین های بازاریابی و فروش است.
شناخت مخاطب هدف متشکل از یک سری تحقیقات برای پیدا کردن ویژگی های مشترک یک گروه است که در نهایت تمرکز استراژی، بر این ویژگی ها خواهد بود.
در این تعریف فاکتورهایی مثل سن، جنسیت، کلاس اجتماعی و محل زندگی ارزشمند هستند.
برای مثال برندی که محصولات آرایشی می فروشد را در نظر بگیرید. در یک تحقیق مشخص شد که بیشتر مخاطبان آن را خانم هایی بین سن 20 تا 50 سال تشکیل می دهند که ماهانه بین 3 تا 10 میلیون درآمد دارند و در شهرهای بزرگ زندگی می کنند. تا همین جا این اطلاعات را داشته باشید.

پرسونا

از سوی دیگر مفهوم پرسونا متفاوت است. این مفهوم بر اساس نیازها و ویژگی های جدید مخاطبی است که تقاضای بیشتری دارد. ما می توانیم آن را به عنوان نمایشی نیمه ساختگی از مشتری استاندارد، در نظر بگیریم که با هدف تعریف مشتری ایده آل برای کسب و کار به وجود آمده است.
تعریف پرسونا علاوه بر اطلاعاتی مثل سن، جنسیت، کلاس اجتماعی و غیره، رفتارها و ویژگی هایی مثل اطلاعات جمعیت شناسی، سرگذشت خانواده ، انگیزه ها، رویاها، اهداف زندگی، چالش ها و غیره را شامل می شود.
مجدد همان برندی که لوازم آرایشی می فروخت را در نظر بگیرید، ما این پرسونا را پیدا کردیم: یک خانم 35 ساله که دو فرزند دارد و تقریبا 4 میلیون درآمد دارد و در منطقه ای متوسط زندگی می کند و از محصولات برند برای حفظ شادابی ظاهر پوستش استفاده می کند، زیرا برای او جوان ماندن اهمیت دارد.
آیا تفاوت را می بینید؟

مزایای کار با مخاطب هدف چیست؟

هر کدام از این مفاهیم مزایای خود را دارند. در میان مزایای مهمی که کار کردن با مخاطب هدف دارد، می توان به شناسایی تفاوت موجود در مخاطبان اشاره کرد.
در بسیاری موارد، یک برند مشابه چند گروه متفاوت برای محصولات یا خدماتش دارد. با تشخیص مخاطب هدف، شما می توانید بفهمید کدام خریدار با نیازهای کسب و کار تناسب دارد، تا هنگام توسعه ی استراتژی آن را در نظر بگیرید.
با اینکار شما تشخیص خواهید داد که آیا شما همه ی آنها را در نظر گرفته اید یا لازم است روی نوع خاصی از مشتری تمرکز کنید.
مزیت دیگر آن، توانایی گسترش هویت و زبان مورد استفاده ی کسب و کار است. با تمام این ها، شما بهتر می توانید افرادی که با آنها صحبت می کنید را کنترل کنید.
اینکار برای شما فضایی برای تولید محتوایی هماهنگ تر، فهمیدن زمانبندی اقدامات و همچنین شناسایی تغییرها و اصلاحاتی که لازم است روی محصولات و خدمات خود اعمال کنید، فراهم می کند.

مزایای اصلی کار با پرسونا چیست؟

ایجاد پرسونا جزئی تر است. در نتیجه، مزایای کار با آن، با مخاطب هدف متفاوت است.
تمرکز بر نگاشتن پرسونا به ساختن بنیانی که به واقعیت نزدیک است کمک می کند. اینکار روند ایجاد استراتژی بازاریابی را هدایت می کند. در نتیجه، تیم وقت خود را برای ایجاد محتوایی عالی که هیچ ارتباطی با پرسوناها ندارد، تلف نخواهد کرد.
علاوه بر زبان متناسب، کسب و کار شما ایده ی واضح تری از اینکه که در کدام شبکه ی اجتماعی سرمایه گذاری کند، چه محتوایی را ترجیح دهد، فرصت های بیش فروشی ( استراتژی که در آن فروشنده می تواند محصولات یا خدمات اضافه تری را برای محصول خریداری شده، پیشنهاد کند) و فروش جانبی ( پیشنهاد محصولات تکمیلی برای محصول خریداری شده) خواهد داشت.
تفاوت دیگری که در مقایسه ی پرسونا با مخاطب هدف وجود دارد این است که، اولی را می توان در تمام فروش ها و مراحل بازاریابی  اعم از ایجاد محصول یا خدمات جدید اعمال کرد.
 

چطور میان مخاطب هدف و پرسونا انتخاب کنیم؟

اگر می خواهید در زمینه بازار، تحقیقی انجام دهید، مخاطب هدف مجموعه وسیعی از اطلاعات را در اختیار شما می گذارد.
اما اگر می خواهید استراتژی بازاریابی ایجاد کنید ، یا می خواهید با منایع محدود شروع به سرمایه گذاری کنید، هدف گذاری روی پرسونا می تواند نتایج رضایت بخشی ایجاد کند.
بهترین کار این است که کار خود را با مطالعه روی مخاطب هدف آغاز کنید. این به شما برای داشتن دید کلی از کسب و کار و شناخت مشتری که محصول شما را می خرد یا از خدمات شما استفاده می کند، کمک خواهد کرد. با اینکار شما می توانید مخاطب خود را بوسیله ی پرسونا هدف قرار دهید.
از آنجایی که پرسونا هم در بعد جمعیت شناسی و هم رفتاری ، بسیار جزئی تر است، شما می توانید اطلاعاتی در مورد سفر خرید مشتری خود بدست آورید. در نتیجه شما می توانید از پرسونای مخاطب برای هدایت اقدامات بازاریابی خود استفاده کنید.
براساس تحقیق Demand Gen Report، مشتری بالقوه ی پرورش یافته 20% بیش تر از مشتریان بالقوه ی پرورش نیافته احتمال خرید دارند. حائز اهمیت است که به خاطر داشته باشید پرورش مشتری تاثیرات مثبتی دارد که وابسته به ایجاد پرسوناست.
مخاطب هدف و پرسونا دو مفهوم با مرزهای نسبتا پراکنده ای هستند. در واقع آن ها مکمل یکدیگرند. بنابراین، دانستن تفاوت میان این دو برای ایجاد استراتژی بازاریابی دقیق برای کسب و کار شما مهم است.
هردوی آن ها مزایایی متفاوت از توسعه زبان درست تا انتخاب قالب محتوا و موثرترین رویکرد را دارند. 
حائز اهمیت است که به خاطر داشته باشید ، با توجه به تعریف این مفاهیم هر جایگاه بازار ویژگی های خاص خود را دارد.
 


محتوای مرتبط


ثبت نظر


دیدگاه شما

در حال حاضر دیدگاهی برای این محتوا ثبت نشده است