محتوا نویسی اصولی چیست و معیار های هزینه تولید محتوا

سی یو وب 1402.07.01 5820 1 0

هر گردی گردو نیست ، هر متن تالیفی یا ترجمه ای محتوای خوب نیست !

با دگرگونی بازاریابی های دیجیتال در حوزه وب و تغییرات الگوریتم های جستجو در گوگل ، بازاریابی محتوایی  ( (content marketing به شدت و سرعت مورد توجه کسب و کار ها  ، شرکتهای بزرگ و کوچک در دنیا قرار گرفت و بر همین اساس نیز آژانس های بازاریابی محتوا در کشورمان توسعه یافته ، دارای جایگاه متمایز و پررونقی در کسب و کار های وب محور شدند، اما باز هم همچون گذشته این حرکت جهانی در کشور ما  دارای چالش های گسترده ای است.

شناخت محتوا و محتوا نویسی

در جستجو های روزمره در وب می توان شرکت های متعددی را یافت که با ادعای تولید محتوا ، بازاریابی محتوا و سئو محتوا با فاکتور قیمت در حال  رقابت با یکدیگر هستند. فارغ از اینکه تولید ، نشرو سئو محتوا موضوعی زمانبر و کاملا تخصصی است . ما برای انتشار یک پست محتوایی مطلوب به ارزیابی ترندهای روز ، گرافیک برای ایجاد جذابیت بصری ، تیتر h1  و h2 مناسب ، بهینه سازی محتوا برای کلمات کلیدی و رتبه های جستجو ، ویراستاری و فارسی سازی روان متن نیاز داریم، این مسیر ساده به نظر میرسد ولی اغلب برای تولید محتوای مناسب بین 500 تا 700 کلمه ای  بین 4 تا 7 روز زمان صرف می شود تا محتوا کار خود را به بهترین شکل انجام دهد.

این مهم در جایی است که بسیاری از شرکتهای تولید محتوا سایر فعالیت های مرتبط را بصورت مقطعی برون سپاری نموده اند ، مانند تولید انیمیشن ، موشن گرافیک ، پادکست و تیزرهای ویدیویی و این برون سپاری ها شاکله اتاق فکر و تعیین استراتژی مناسب را با چالش مواجه می کند. اما فاکتور بعدی در این برون سپاری قیمت و کیفیت محتواست که دلیل نگارش این مقاله است.

بسیاری از عزیزان که قلم خوبی داشته یا مترجم زبان خوبی هستند ، در شرکتهای مختلف با ادعای تولید محتوا ، بازاریابی محتوا و سئو محتوا و ... مشغول به فعالیت هستند ، بی شک این داشته ها برای شروع خوب است اما فقط 30 درصد مسیر طی شده .

امروزه دیگر متن یا مقاله ترجمه شده ای که به زعم بنده یا شما جذاب است به خودی خود نمی تواند یک محتوای خوب و جذاب باشد. این قدم اول است، باید برای طراحی و تهیه محتوای خوب ، به جستجوهای کاربران با نگاه تحلیلی و عمیق توجه کرد.کلمه به کلمه محتوای شما می تواند برای کسب و کارتان موثر باشد و برای این مهم دانش های متعدد دیگر در کنار یک متن خوب نیاز است.

شاخص های یک محتوای خوب

برای یادآوری شاخص های یک محتوای خوب را مرور می کنیم:

- ترندهای 24 تا 72 ساعت گذشته را مرور کنید.

- مشخص کنید این محتوا عمومی است یا تخصصی

- ساده ، روان و فارسی بنویسید ، متن را بارها ویراستاری کنید.

- تا حد ممکن کوتاه بنویسید.

- از تکرا ر کلمات کلیدی و تگ ها در متن جدا " بپرهیزید، 1 تا 3 درصد  محتوا باید شامل کلمات کلیدی هدف باشد.

- محتوا باید جذاب آغاز شده و هدفمند به پایان برسد.

-نقطه ، ویرگول ، پرانتز و بولت جز اصول اولیه است که باید رعایت شود.

- محتوا باید غیر کپی ، یونیک و موثر باشد.

- در محتوا نویسی عوض کردن متون منتشر شده دیگران با تغییر تیتر و ... موثر نیست ، گوگل با هوش تر از ماست.

 

بله همه اینها صرفا بخشی از شاخص هایی است که باید در تولید و انتشار محتوا متنی رعایت شده باشد.

اخیرا تبلیغی را دیدم که تولید و نگارش محتوا تا 700 کلمه را با قیمت 6500 تومان آن هم در طی 1 الی 3 روز انجام می داد ، حیرت زده شدم، این همه ارزانی در کشور پس مردم از چه اینهمه نادان هستند، با تماس تلفنی با کارشناس مربوطه تولید محتوا شرکت مزبور گفتگو کردم ، در 3 دقیقه اول گفتگو مشخص شد دلیل ارزانی چیست ...

محتوا نویسی قاعده دارد ، آموزش دارد، تحقیق و پژوهش دارد ، ویراستاری دارد ، استراتژی دارد ، ابعاد فنی دارد. هر ترجمه و یا مطلبی محتوا نیست... البته شاید محتوا هست ، ولی محتوایی که بتواند به یک وب سایت و یا کسب و کار برای جذب ترافیک و بازاریابی دیجیتال  کمک  کند ، نیست.

محتوا پادشاه است

راه کار برای محتوای بهتر 

حال که محتوا پادشاه است و گرایش به این سمت و سو افزایش یافته و متاسفانه در کشور ما به دلیل فقر تخصص همه به دنبال کسب درآمد از حداقل داشته های خود هستند ، و تا قبل از اینکه محتوا نویسی  ، بازاریابی محتوا مانند طراحی سایت   و برنامه نویسی وب سایت آنقدر کم ارزش و دم دستی نشده ، باید آموزش دید ، محتوا خوب را شناخت. آن محتوایی که پادشاه است ، اینی نیست که در جامعه ما رایج است، محتوایی اصل و نسب دار است که حداقل بین 5 تا 10 روز برای تولید آن با تخصص های گوناگون زحمت کشیده شده است. خوشبختانه اثرات رواج این کسب و کار مورد توجه قرار گرفته و هستند کارشناسانی که با مطالعه و تحقیق و انباشت تجربه های خود و تبدیل آن به علم روز، در حال آموزش کارشناسان محتوا هستند ، منابع متعددی در دنیا در راستای آموزش  content marketing  موجود است که با صرف زمان مناسب ، تمرین ، شناخت دستور زبان فارسی ، شناخت الگوریتم های گوگل ، شناخت از موضوعات مورد علاقه مردم ، می توان نیروهای متخصص و متبحری را وارد این بازار تشنه نمود.

البته امیدواریم که این مهم به ضرورت و ضرورت به فوریت بدل شود... .


محتوای مرتبط


ثبت نظر


دیدگاه شما

در حال حاضر دیدگاهی برای این محتوا ثبت نشده است