محتوا نویسی در شبکه های اجتماعی

سی یو وب 1397.04.29 3068 0 0

از گاف محتوایی شاتل ، تا جمله طلایی کبریت توکلی

 

تولید محتوای خوب ، یا محتوا نویسی ، امروز بیش از پیش شناخته شده و برای فعالان حوزه های مختلف صنعت ، تجارت ، رسانه ، سیاست و کاربران حوزه وب دارای درجه اهمیت بسیاربالایی است ، اما آنچه که امروز به عنوان عملکرد مجموعه ها ، افراد و شرکت ها به عنوان متخصصین حوزه تولید محتوا ، شنیده یا دیده می شود ، بسیار با تعاریف علمی و عملیاتی تولید محتوا فاصله دارد . برای استفاده از ظرفیت کم نظیر تولید محتوا ، برای بازاریابی ، بازارسازی ، تبلیغ و یا افزایش ترافیک سایت ، نکات مهم و اصلی شناخت ، تکنیک های تولید محتوا ، شناخت از جامعه هدف و شناخت ابزار مناسب برای تولید محتواست ... در این مقاله تلاش شده تا با بعضی از ظرفیت های تولید محتوای مناسب یا نامناسب با تحلیل اتفاقات محتوایی اخیر  بیشتر آشنا شوید .

گاف کوچک شاتل ، که بسیار بزرگ شد

شاتل به عنوان یکی از برندهای سرشناس در حوزه ارائه خدمات اینترنت در کشور ، همزمان با تب بازیهای جام جهانی ، و به جهت همسویی با این رویداد پر مخاطب پستی را در شبکه های مجازی منتشر کرد ، که ناگهان تبدیل به سوژه کاربران شبکه های اجتماعی شد ، پستی که در ادامه خواهید دید ، شاید از هر لحاظ بی نقص به نظر برسد ، اما در ادامه مواردی را که کاربران تیز بین شبکه های مجازی کشف کرده اند را با هم مرور خواهیم کرد

شاتل در شبکه های اجتماعی

 

این عکس در که اینستاگرام و توئیتر شاتل منتشر شده ، در نگاه اول تداعی کننده ، شادی پرسنل شاتل در هیجان مسابقه فوتبال ایران و پرتغال در چارجوب جام جهانی است ، اما بلافاصله تبدیل به سوژه کاربران شبکه های اجتماعی شد ، اول اینکه تلویزیون در حال پخش آگهی بازرگانی بوده و عکس فوق در بدترین زمان ممکن گرفته شده ، به قول یکی از کاربران ، ((این همه شور و شادی برای دیدن یک آگهی بازرگانی ، زیاد معقول به نظر نمی رسد ، خود دانید !! )) همین یک کامنت کافی بود تا موجی از ایموجی های خنده و نظرات طنز نصیب محتوای شاتل شود ، و کار به جایی رسید که شاتل به اجبار این پست را از روی شبکه های اجتماعی حذف نمود .

مورد دوم نوشابه های در بسته ای است که در دست پرسنل با لیوان و بدون لیوان دیده می شود ، تا آنجایی که فوتبال دوستان حرفه ای می دانند اغلب موقع تماشای فوتبال به دلیل افزایش هیجان و تپش قلب ، اغلب استرس های موجود را با شکستن پر سر و صدای تخمه و میل کردن آن ، فرو می نشانند ، کمتر سراغ داریم که نوشابه بین تماشاچیان فوتبال صرف شود ، دلیل آن هم اثر محرک نوشابه های گازدار بر میزان هیجان و تپش قلب است . اگر هم می خواستند از تصاویر های لایت بازی های جام جهانی و رفتار تماشاگران کپی برداری مناسب کنند ، آن شیشه ها و لیوان ها قطعا نوشابه نبوده !!!

بله ! به همین سادگی ، وسعت و سرعت  ، نکته سنجی ها و تیزبینی های مخاطبان شبکه های اجتماعی ، یک محتوای مطلوب را به ضد تبلیغ تبدیل کرد و قطعا مدیران بازاریابی و تبلیغات خوب می دانند که این موضوع چه بلایی بر سر هویت برند خواهد آورد و چه هزینه هایی که باید برای کم اثر نمودن این محتوا خرج شود و امیدوار بود که این تصویر از ذهن انبوه مخاطبان پاک شده یا کم اثر شود .

به راستی اندکی دقت در انتشار محتوا ، می توانست جلوی انبوهی از تمسخرها را بگیرد ، مشکل اینجاست بعضی از پشتیبانان شبکه های اجتماعی، بیشتر به متن توجه می کنند تا تصویر ، سعی می کنند متن ارزنده ، کوتاه و کاربردی در کنار عکسی که منتشر می کنند ، بنویسند.  غافل از اینکه مکانیزم شبکه های اجتماعی کاملا بر عکس موتورهای جستجو در وب عمل می کند ، تصاویر باعث دیده شدن ، پیام ها می شوند .

موضوع بعدی این است که نباید مخاطب یا مخاطبان شبکه های مجازی را به عنوان ابزار یا کالا در پیشبرد اهداف تبلیغاتی قلمداد کرد ، آن هم مخاطب ایرانی ، که از یک تصویر بی کیفیت ، مدل و جنس لباس و ساعت و برند آن را تشخیص می دهد و مخاطب را شوکه می کند ، به نظر می رسد هنوز بسیاری از برندها ، کاربران و حتی سیاسیون قدرت ، ذکاوت و تیز بینی و هوش سرشار مخاطبان ایرانی شبکه های اجتماعی را جدی نگرفته اند ، که مستدعی است حتما جدی بگیرند .

جمله طلایی کبریت توکلی و موجی از نظرات کاربران

در سوی دیگری از شبکه های اجتماعی به عنوان ، ویترینی برای دیده شدن بدون مرز،استفاده می شود. در اکانت توئیتر شرکت کبریت توکلی ، یک محتوای کوتاه و یک جمله ای منتشر شد ، محتوایی بسیار ساده ، فانتزی و جذاب ، مطمئن هستیم که هیچ کس فکر نمی کرد که این محتوای کوتاه تا این حد جلب توجه کرده و هزاران کامنت در راستای آن محتوا ، نصیب کبریت توکلی گردد، لطفا گوشه ای از این محتوا و پاسخ ها را در عکس زیر ببیند. 
 

 

"من اکثر مواد مخدر ها رو تست کردم ، البته به خواست  خودم نبوده "

همین یک جمله در کمتر از 12 ساعت 395 بار ریتوئیت شد ، و بیش از 5600 لایک گرفت و حدود 40 کامنت  ، تاثیر ، سرعت و کیفیت این محتوا را با محتوای شاتل مقایسه کنید ، قطعا به چند نکته خواهید رسید .

1-       کارکرد شبکه های مجازی بر اساس سیاست های کاری کاملا متفاوت است ، در بعضی تصاویر ، ویدئوها ، Gif ها  بیشتر دیده شده و می شود و در برخی دیگر جملات و کلمات هستند که کاربرد لازم را دارند ، حتما به انتخاب رسانه برای انتشار محتوا دقت کنید .

2-       محتوا یک رویکرد ، علمی ، خلاقانه ، تبلیغاتی ، غیر کپی و فنی است ، قرار نیست هر متن ، عکس و فیلمی تبدیل به محتوای موفق شود ، برای انتشار چند ثانیه فیلم ، انیمشن ، یا چند خط محتوای متنی ، گاها یک تیم ساعتها در اتاق فکر مشغول تحلیل رفتار مخاطب ، انتخاب رسانه ، میزان اثر گذاری و ده ها فاکتور دیگر هستند .

3-       محتوا خیلی جدی تر از چیزی است که امروز در کشور ما به زبان می آید ، بسیار جدی تر ، کاربردی تر و حیاتی تر از سایر غول های رسانه مانند تلویزیون ، بیلبوردها و.... حتما هر محتوای موفقی منشاء علمی ، فکری و مطالعاتی دارد ، به همین دلیل است که از میلیونها محتوا فقط تعداد محدودی (HOT) داغ می شوند .

اما نگاهی می کنیم به چرایی ها و چیستی های اتفاقات اخیر ، از انتشار و یا گمانه زنی های کاربران در مورد دریافتی های نجومی احسان علیخانی مجری ماه عسل و مهران مدیری هنرمند محبوب طنز و دستگیری و پخش اعترافات مائده هژبری در رسانه ملی

مهران مدیری - احسان علیخانی - مائده هژبری - شبکه اجتماعی

اگر دقت کرده باشید تقریبا هر هفته یا دو هفته یکبار موضوعی در شبکه های اجتماعی مطرح و به سرعت داغ شده و تقریبا بین چند روز تا یک هفته اذهان کاربران را به خود مشغول می کند ، هفته گذشته موضوع پخش اعترافات مائده هژبری ، دختر 17 ساله ای که کلیپ های رقص خود را در اینستاگرام منتشر کرده و کاربران بسیاری را جذب کرده بود ، ابعاد جهانی پیدا کرد ، اشتباه استراتژیک رسانه ملی ، برنامه سازان و مدیران تلویزیون ، مجموعه ای از واکنش های مردم ، سلبریتی ها ، نمایندگان مجلس ، روحانیون ، قوه قضائیه و نیروی انتطامی و همچنین طیف وسیعی از خبرگزاری ها ، تلویزیون ها ، روزنامه ها و سایت های خبری رسانه های خارجی این موضوع را از ظن خود پوشش دادند ، این جمله یکی از مسئولین است ، با یک بی تدبیری یک یا چند مدیر تلویزیون ، آبروی نظام و ملت ایران در دنیا سر دست می چرخد .

خارج از این موضوع که اساسا چرا موضوع مائده هژبری ، تا این حد وسعت پیدا کرد ، تاثیر شبکه های اجتماعی تا حدی است که هنوز عده ای از وسعت این نفوذ غافلگیر می شوند .

پس از یک هفته که اخبار مربوط به مائده هژبری از تب و تاب افتاد ، خبری دیگر فضای رسانه های اجتماعی را غرق کرد ، انتشار اسامی دو مجری معروف با نام های اختصاری (م.م) و (ا.ع) به عنوان کسانی که دریافتی های میلیاردی در قالب هدیه و وام از موسسه ثامن الحجج دریافت نموده اند .

کاربران به سرعت و به ضعم خود کشف کلید کرده و از این حروف مختصر نام مهران مدیری و احسان علیخانی را استخراج کردند ، چنان این اخبار داغ شد که زودتر از آنچه به نظر می رسید جوابیه و واکنش این هنرمندان ، نسبت به اخبار منتشره موجب پدید آمدن معماهای مجهول دیگر شد .

فارغ از اینکه مهران مدیری و احسان علیخانی دو مجری محبوب مردم ، گناه کار هستند یا بی گناه ، استراتژی موجود در مدیریت اذهان عمومی است ، به نظر می رسد ، گروهی ، سازمان یا نهادی با شناخت متناسب از قدرت فضای مجازی و میزان تاثیر آن ، و با توجه به مشکلات عدیده در کشور ، در حال سامان دهی به اخبار و اتفاقات شبکه های اجتماعی هستند .

به عنوان مثال در موضوع مائده هژبری به غیر از وی افراد دیگری بازداشت و اعترافات آنان هم پخش شد ، ولی چرا نام مائده هژبری اینچنین داغ شد ؟

یا در جلسه دادگاه متهمین موسسه مالی ثامن الحجج ، در بین مجموعه ای از اسامی مقصرین ، مجرمین و متواری شدگان ، نام 2 مجری آن هم به اختصار خارج شده  و تمام اذهان و تحلیل ها به سوی دو فرد معروف معطوف شد .

هر چند ممکن است اینگونه گمانه زنی ها و تحلیل ها ، کاربران را نگران سازد ، اما خوشبین هستیم که اگر این تحلیل ها و گمانه زنی ها درست باشد ، قدرت رسانه هایی به جز رسانه های دولتی و حکومتی و میزان اثرگذاری و اهمیت آن شناخته شده که اتاق فکری اینچنین در حال برنامه ریزی اذهان عمومی است .

استراتژی در رسانه های اجتماعی  ، همه چیز است.

استراتژی یعنی حرکت از نقطه A  به نقطه B  با شناخت ، مسیر ، ابزار ، احتمالات ، بازار هدف  و سایر موارد جزئی و کلی دیگر.

با میزان نفوذ شبکه های مجازی در بین مردم در تمام نقاط دنیا ، که سرآغاز آن فیس بوک بود ، شبکه های متعددی توسط کمپانی ها ، دولتها و شرکتها به وجود آمدند  و هر کدام با افزودن ویژگی های خاص و انحصاری در پی جذب مخاطب بیشتر بوده و هستند ، دولتها و حکومتها مانند هر تکنولوژی و رویداد دیگر ساز مخالفت کوک نموده و از فیلترینگ برای محدودیت این رسانه های نوظهور استفاده کردند ، اما ابزار رفع فیلتر ها هم به همان وسعت گسترش یافت ، حال که مخاطبان شبکه های مجازی در دنیا از مرز 2 میلیارد نفر گذر کرده ، دیگر هیچ سیاست مدار ، تاجر ، صاحب برند و کسب و کار ، سلبریتی ها ، دانشمندان و عموم مردم از قدرت نمایی در این عرصه غافل نخواهند شد .

حدود یک سال پیش خبری منتشر شد که ابتدا  تکذیب و بعد تائید شد ، شرکت توئیتر  ( Twitter یک راهبرد بسیار هوشمندانه فقط با چند میلیون دلار و تبلیغاتی در حد 100 ها میلیارد دلار در سرتاسر جهان ، استراتژی همیشه جواب می دهد ، البته به شرط وجود .

خوشبختانه حرکتهای هوشمندانه ، با استراتژی مناسب و با کیفیت مطلوب در کشور در حال گسترش است ، اما بسیار کند ، عملا تعداد آژانس های حرفه ای تولید محتوا به تعدا انگشتان دو دست است ، البته تعداد مدعیان این حوزه زیاد است ، اما با نگاهی گذرا خواهید دید که همان انگشتان دو دست برای شمارش آژانس های تخصصی تولید محتوا در ایران کفایت می کند .

در پایان حتما به این موارد با نگاه ویژه تری بنگرید :

1-       شبکه های اجتماعی را برای ارتباط با مخاطب جدی بگیرید ، هوشمندانه و توسط متخصصین آنها را مدیریت کنید

2-       تبلیغ مستقیم ، باز نشر اخبار و مطالب داغ شده ، بدون داشتن استراتژی از پیش تعیین شده کاملا بر ضد شما عمل می کند .

3-       بزودی ، فروش محصولات ، افزایش ترافیک سایت ، اخبار مهم دنیا ، موفقیت ها و پاداش ها را فقط و فقط با عملکرد مناسب و حرفه ای در شبکه های اجتماعی به دست خواهید آورد .

4-       شبکه های اجتماعی چند زبانه یا با محتوای چند زبانه می توانند عمق پیام شما را تا هزاران کیلومتر آنسو تر از مرزهای جغرافیایی شما گسترش دهند ، همین امروز به فکر فتح بدون مرز باشید .

5-       حرفه ای کار کنید ، یا با حرفه ای ها کار کنید تا نتایج حرفه ای بگیرید .

6-       فعالیت درست ، فنی و حرفه ای امروز شما ، در شبکه های اجتماعی  باعث خواهد شد در سال یا سال های آتی ، قیمت اکانت شبکه های اجتماعی شما از قیمت خانه یا دفتر کار شما با ارزش تر باشد .

امید است ، ایجاد و انتشار آگاهی در بین عموم مردم ، موجب توسعه متوازن در کشور ، و توسعه آگاهی و عمل در کشور گردد .

در صورت تمایل لطفا با ذکر منبع www.30uweb.com   این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید .


محتوای مرتبط


ثبت نظر


دیدگاه شما

در حال حاضر دیدگاهی برای این محتوا ثبت نشده است